dc.contributor.author | Gobo, Giampietro | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T08:35:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T08:35:24Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Gobo, Giampietro (2009) “Wytwarzanie ślepoty i jej organizacyjne konstruowanie w szkole podstawowej.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32681 | |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł jest oparty na studium przypadku przeprowadzonym
we włoskiej szkole podstawowej, w której obserwowano interakcje
pomiędzy niewidomą dziewczynką (o imieniu Jasmine, w wieku lat 8)
a jej kolegami i koleżankami z klasy. Początkowym celem badań było
zrozumienie i opis problemów, z którymi spotyka się niewidoma
uczennica, działająca w społecznym, organizacyjnym i fizycznym
otoczeniu, które nie było zaprojektowane dla osób
niepełnosprawnych. Jednak w trakcie badań wyłoniły się inne
kwestie. Głównym odkryciem było to, że bycie niewidomym wydaje
się być społecznie i organizacyjnie skonstruowane zanim stanie się
biologiczną czy fizyczną ułomnością. Ten właśnie organizacyjny
proces, poprzez który „bycie niewidomym” jest powoli i rutynowo
konstruowane został dogłębnie i szeroko opisany. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | ślepota | pl_PL |
dc.subject | konstrukcja społeczna | pl_PL |
dc.subject | badania nad inwalidztwem | pl_PL |
dc.subject | organizacja | pl_PL |
dc.subject | teoria ugruntowana | pl_PL |
dc.subject | etnometodologia | pl_PL |
dc.subject | etnografia | pl_PL |
dc.subject | ergonomia | pl_PL |
dc.title | Wytwarzanie ślepoty i jej organizacyjne konstruowanie w szkole podstawowej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 118-134 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Milano University, Włochy | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Giampietro Gobo, PhD profesor Metodologii Badań Społecznych na Wydziale Politologii Uniwersytetu w Mediolanie. Wykłada etnografię i metody ewaluacji. Jest współredaktorem (z C. Seale z, J. F. Gubrium i D. Silverman'em) książki Qualitative Practice Research, Sage (2004). Jego najnowsza książka to Doing Ethnography, Sage (2008). Aktualne zainteresowania naukowe dotyczą badań nad "studiami miejsca pracy" oraz CSCW (wspomaganej komputerowo pracy spółdzielni). Obecnie prowadzi etnograficzne studia analizy dyskursu w call centre, głównie we Włoskich Centrach Powiadamiania Pogotowia Ratunkowego. | pl_PL |
dc.references | Cicourel, Aaron V. (1973) Cognitive Sociology. London: Macmillan | pl_PL |
dc.references | Cicourel, Aaron V. (1996) “Ecological validity 5and white room effects.” Pragmatics & Cognition, 4(2): 221 – 264 | pl_PL |
dc.references | Corsaro, William (1985) Friendship and Peer Culture in the Early Years. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Corporation | pl_PL |
dc.references | Davis, Lennard J. (1997) The Disability Studies Reader. New York and London: Routledge | pl_PL |
dc.references | Garfinkel, Harold (1967) Studies of Ethnometodology. Englewood Cliffs: Prentice. (polskie wydanie z roku 2007, Studia z etnometodologii, Warszawa: PWN). | pl_PL |
dc.references | Gilbert, Nigel and Michael Mulkay (1983) “In search of the action.” Pp. 8 – 34 in Accounts and Action, edited by N. Gilbert & P. Abell. Aldershot: Gower | pl_PL |
dc.references | Goffman, Erving (1956) “Embarrassment and Social Organization.” American Journal of Sociology 3: 264 – 274. (polskie tłumaczenie z roku 2006, w Erving Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa: PWN: 97 – 113) | pl_PL |
dc.references | Goffman, Erving (1961) Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Others Inmates. New York: Doubleday | pl_PL |
dc.references | Goode, David (1994) A World Without Words: The Social Construction of Children Born Deaf and Blind. Philadephia: Temple University Press | pl_PL |
dc.references | Goode, David (1979) “The world of the deaf-blind.” in Qualitative Sociology: A method to the madness, edited by H. Schwartz and J. Jacobs. New York: Free Press | pl_PL |
dc.references | Gusfield, John (1982) “Deviance in the welfare state: the alcoholism profession and the entitlements of stigma.” in Research in the Social Problems and Public Policy, Vol. 2, edited by M. Lewis. Greenwich, CT: JAI Press | pl_PL |
dc.references | Heritage, John (1984) Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Polity Press | pl_PL |
dc.references | Lane, Harlan (1997) “Construction of deafness.” Pp. 153 – 171 in The Disability Studies Reader , edited by L.J. Davis. New York and London: Routledge | pl_PL |
dc.references | Lester, Marilyn and Stuart C. Hadden (1980) “Ethnomethodology and Grounded Theory Methodology: An Integration of Perspective and Method.” Journal of Contemporary Ethnography 9(1): 3 – 33 | pl_PL |
dc.references | Merleau – Ponty, Maurice (1945) Phénomenologie de la perception. Paris: Gallimard. (polskie wydanie z 2001r. Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, posłowie: J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia) | pl_PL |
dc.references | Olson C. (1981) “Paper barriers.” Journal of Visual Impairment and Blindness 15: 337 – 339 | pl_PL |
dc.references | Olson C. (1977) “Blindness can be reduced to an inconvenience.” Journal of Visual Impairment and Blindness 11: 406 – 411 | pl_PL |
dc.references | Rosch, Eleanor (1978) “Principles of Categorization.” Pp. 28 – 48 in Cognition and Categorization, edited by E. Rosch and B.B. Lloyd. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum | pl_PL |
dc.references | Rosch, Eleanor (1973) “On the internal structure of perceptual and semantic categories.” Pp. 111 – 144 in Cognitive development and the Acquisition of Language, edited by T.E. Moore. New York: Academic Press | pl_PL |
dc.references | Sacks, Harvey (1972) “On the analysability of stories by children.” Pp. 325 – 345 in Directions in Sociolinguistics, edited by J Gumperz and D Hymes. New York: Holt, Rinehart & Winston | pl_PL |
dc.references | Sacks, Oliver (1996) The Island of the Colorblind and Cycad Island. London: Picador | pl_PL |
dc.references | Sacks, Oliver (1989) Seeing Voices. A Journey Into the World of the Deaf. London: Picador | pl_PL |
dc.references | Schatzman, Leonard and Anselm L. Strauss (1973) Field Research: Strategies for a Natural Sociology. Englewood Cliffs, NJ: Printice-Hall | pl_PL |
dc.references | Scott, Robert A. (1969) The Making of Blind Men: A Study of Adult Socialization. New Brunswick, NJ: Transaction | pl_PL |
dc.references | Siperstein, Gary N. and John Bak (1980) Improving Children’s Attitudes Toward Blind Peers, in Visual Impair. Blindness 74(4): 132 – 135 | pl_PL |
dc.references | Spradley, James (1980) Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston | pl_PL |
dc.references | Strauss, Anselm and Juliet Corbin (1990) Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage | pl_PL |
dc.references | Sudnow, David (1967) Passing On. The Social Organization of Dying. Englewood Cliffs: Prentice Hall | pl_PL |
dc.references | Vaughan, Edwin C. (1998) Social and Cultural Perspectives on Blindness: Barriers to Community Integration. Springfield, ILL: Charles C. Thomas Publisher | pl_PL |
dc.references | Vaughan, Edwin C. (1993) The Struggle of Blind People for Self-Determination: The DependencyRehabilitation Conflict: Empowerment in the Blindness Community. Springfield, ILL: Charles C. Thomas Publisher | pl_PL |
dc.references | Vaughan, Edwin C. and James H. Omvig (2005) Education and Rehabilitation for Empowerment. Critical Concerns on Blindness. Greenwich, Conn.: IAP - Information Age Pub | pl_PL |
dc.references | Wright, Beatrice (1960) Physical Disabilities. New York: Harper | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | giampietro.gobo@unimi.it | pl_PL |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Konecki, Krzysztof T. | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |