Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGobo, Giampietro
dc.date.accessioned2020-12-03T08:35:24Z
dc.date.available2020-12-03T08:35:24Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationGobo, Giampietro (2009) “Wytwarzanie ślepoty i jej organizacyjne konstruowanie w szkole podstawowej.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32681
dc.description.abstractNiniejszy artykuł jest oparty na studium przypadku przeprowadzonym we włoskiej szkole podstawowej, w której obserwowano interakcje pomiędzy niewidomą dziewczynką (o imieniu Jasmine, w wieku lat 8) a jej kolegami i koleżankami z klasy. Początkowym celem badań było zrozumienie i opis problemów, z którymi spotyka się niewidoma uczennica, działająca w społecznym, organizacyjnym i fizycznym otoczeniu, które nie było zaprojektowane dla osób niepełnosprawnych. Jednak w trakcie badań wyłoniły się inne kwestie. Głównym odkryciem było to, że bycie niewidomym wydaje się być społecznie i organizacyjnie skonstruowane zanim stanie się biologiczną czy fizyczną ułomnością. Ten właśnie organizacyjny proces, poprzez który „bycie niewidomym” jest powoli i rutynowo konstruowane został dogłębnie i szeroko opisany.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectślepotapl_PL
dc.subjectkonstrukcja społecznapl_PL
dc.subjectbadania nad inwalidztwempl_PL
dc.subjectorganizacjapl_PL
dc.subjectteoria ugruntowanapl_PL
dc.subjectetnometodologiapl_PL
dc.subjectetnografiapl_PL
dc.subjectergonomiapl_PL
dc.titleWytwarzanie ślepoty i jej organizacyjne konstruowanie w szkole podstawowejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number118-134pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMilano University, Włochypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteGiampietro Gobo, PhD profesor Metodologii Badań Społecznych na Wydziale Politologii Uniwersytetu w Mediolanie. Wykłada etnografię i metody ewaluacji. Jest współredaktorem (z C. Seale z, J. F. Gubrium i D. Silverman'em) książki Qualitative Practice Research, Sage (2004). Jego najnowsza książka to Doing Ethnography, Sage (2008). Aktualne zainteresowania naukowe dotyczą badań nad "studiami miejsca pracy" oraz CSCW (wspomaganej komputerowo pracy spółdzielni). Obecnie prowadzi etnograficzne studia analizy dyskursu w call centre, głównie we Włoskich Centrach Powiadamiania Pogotowia Ratunkowego.pl_PL
dc.referencesCicourel, Aaron V. (1973) Cognitive Sociology. London: Macmillanpl_PL
dc.referencesCicourel, Aaron V. (1996) “Ecological validity 5and white room effects.” Pragmatics & Cognition, 4(2): 221 – 264pl_PL
dc.referencesCorsaro, William (1985) Friendship and Peer Culture in the Early Years. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Corporationpl_PL
dc.referencesDavis, Lennard J. (1997) The Disability Studies Reader. New York and London: Routledgepl_PL
dc.referencesGarfinkel, Harold (1967) Studies of Ethnometodology. Englewood Cliffs: Prentice. (polskie wydanie z roku 2007, Studia z etnometodologii, Warszawa: PWN).pl_PL
dc.referencesGilbert, Nigel and Michael Mulkay (1983) “In search of the action.” Pp. 8 – 34 in Accounts and Action, edited by N. Gilbert & P. Abell. Aldershot: Gowerpl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (1956) “Embarrassment and Social Organization.” American Journal of Sociology 3: 264 – 274. (polskie tłumaczenie z roku 2006, w Erving Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa: PWN: 97 – 113)pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (1961) Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Others Inmates. New York: Doubledaypl_PL
dc.referencesGoode, David (1994) A World Without Words: The Social Construction of Children Born Deaf and Blind. Philadephia: Temple University Presspl_PL
dc.referencesGoode, David (1979) “The world of the deaf-blind.” in Qualitative Sociology: A method to the madness, edited by H. Schwartz and J. Jacobs. New York: Free Presspl_PL
dc.referencesGusfield, John (1982) “Deviance in the welfare state: the alcoholism profession and the entitlements of stigma.” in Research in the Social Problems and Public Policy, Vol. 2, edited by M. Lewis. Greenwich, CT: JAI Presspl_PL
dc.referencesHeritage, John (1984) Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Polity Presspl_PL
dc.referencesLane, Harlan (1997) “Construction of deafness.” Pp. 153 – 171 in The Disability Studies Reader , edited by L.J. Davis. New York and London: Routledgepl_PL
dc.referencesLester, Marilyn and Stuart C. Hadden (1980) “Ethnomethodology and Grounded Theory Methodology: An Integration of Perspective and Method.” Journal of Contemporary Ethnography 9(1): 3 – 33pl_PL
dc.referencesMerleau – Ponty, Maurice (1945) Phénomenologie de la perception. Paris: Gallimard. (polskie wydanie z 2001r. Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, posłowie: J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia)pl_PL
dc.referencesOlson C. (1981) “Paper barriers.” Journal of Visual Impairment and Blindness 15: 337 – 339pl_PL
dc.referencesOlson C. (1977) “Blindness can be reduced to an inconvenience.” Journal of Visual Impairment and Blindness 11: 406 – 411pl_PL
dc.referencesRosch, Eleanor (1978) “Principles of Categorization.” Pp. 28 – 48 in Cognition and Categorization, edited by E. Rosch and B.B. Lloyd. Hillsdale, New Jersey: Erlbaumpl_PL
dc.referencesRosch, Eleanor (1973) “On the internal structure of perceptual and semantic categories.” Pp. 111 – 144 in Cognitive development and the Acquisition of Language, edited by T.E. Moore. New York: Academic Presspl_PL
dc.referencesSacks, Harvey (1972) “On the analysability of stories by children.” Pp. 325 – 345 in Directions in Sociolinguistics, edited by J Gumperz and D Hymes. New York: Holt, Rinehart & Winstonpl_PL
dc.referencesSacks, Oliver (1996) The Island of the Colorblind and Cycad Island. London: Picadorpl_PL
dc.referencesSacks, Oliver (1989) Seeing Voices. A Journey Into the World of the Deaf. London: Picadorpl_PL
dc.referencesSchatzman, Leonard and Anselm L. Strauss (1973) Field Research: Strategies for a Natural Sociology. Englewood Cliffs, NJ: Printice-Hallpl_PL
dc.referencesScott, Robert A. (1969) The Making of Blind Men: A Study of Adult Socialization. New Brunswick, NJ: Transactionpl_PL
dc.referencesSiperstein, Gary N. and John Bak (1980) Improving Children’s Attitudes Toward Blind Peers, in Visual Impair. Blindness 74(4): 132 – 135pl_PL
dc.referencesSpradley, James (1980) Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winstonpl_PL
dc.referencesStrauss, Anselm and Juliet Corbin (1990) Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sagepl_PL
dc.referencesSudnow, David (1967) Passing On. The Social Organization of Dying. Englewood Cliffs: Prentice Hallpl_PL
dc.referencesVaughan, Edwin C. (1998) Social and Cultural Perspectives on Blindness: Barriers to Community Integration. Springfield, ILL: Charles C. Thomas Publisherpl_PL
dc.referencesVaughan, Edwin C. (1993) The Struggle of Blind People for Self-Determination: The DependencyRehabilitation Conflict: Empowerment in the Blindness Community. Springfield, ILL: Charles C. Thomas Publisherpl_PL
dc.referencesVaughan, Edwin C. and James H. Omvig (2005) Education and Rehabilitation for Empowerment. Critical Concerns on Blindness. Greenwich, Conn.: IAP - Information Age Pubpl_PL
dc.referencesWright, Beatrice (1960) Physical Disabilities. New York: Harperpl_PL
dc.contributor.authorEmailgiampietro.gobo@unimi.itpl_PL
dc.relation.volume5pl_PL
dc.contributor.translatorKonecki, Krzysztof T.
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord