dc.contributor.author | Fatyga, Barbara | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T08:53:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T08:53:26Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Fatyga, Barbara (2009) “Działanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszki.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32682 | |
dc.description.abstract | Artykuł jest poświęcony wybranym zagadnieniom metodologii badania
przekazu ikonicznego na przykładzie malarstwa Jagi Karkoszki. Do analizy
został wybrany motyw relacji między naturą i kulturą. Autorka swoje
podejście buduje na próżnych tekstach szkoły tartuskiej (głównie Jurija
Lotmana i Zary Minc), metodzie Erwina Panofsky’ego oraz poglądach
współczesnych estetyków. W tekście dowodzi ona, że pojęcia stosowane
przez Rolanda Barthesa w badaniu fotografii (studium i punctum) mogą być
również przydatne do badania obrazów innego typu. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | socjologia wizualna | pl_PL |
dc.subject | antropologia wizualna | pl_PL |
dc.subject | estetyka | pl_PL |
dc.subject | natura | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | obraz | pl_PL |
dc.subject | przekaz ikoniczny | pl_PL |
dc.subject | studium | pl_PL |
dc.subject | punctum | pl_PL |
dc.title | Działanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszki | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 135-158 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Barbara Fatyga, dr hab., prof. UW z wykształcenia kulturoznawca, z zamiłowania badacz – empiryk, pracuje jako antropolog współczesności i socjolog młodzieży w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje od 1992 roku Ośrodkiem Badań Młodzieży, a od 2009 roku Zakładem Metod Badania Kultury. Jest autorką ponad 100 prac z zakresu socjologii i antropologii młodzieży, stylu życia, teorii kultury i metod jakościowych. Jest członkiem Komitetu Socjologii PAN. | pl_PL |
dc.references | Barthes, Roland (2000) Mitologie. Przełożył A. Dziadek. Warszawa: Wyd. KR | pl_PL |
dc.references | Barthes, Roland (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przełożył J. Trznadel. Warszawa: Wyd. KR | pl_PL |
dc.references | Bauman, Zygmunt (1998) Prawodawcy i tłumacze. Przełożyli A. Ceynowa, J. Giebułtowski. Warszawa: IFiS PAN | pl_PL |
dc.references | Berger, John (2008) Sposoby widzenia. Przełożył M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia | pl_PL |
dc.references | Białkowski, Łukasz (2003) „Filozofia sztuki Hansa-Georga Gadamera a estetyka Romana Ingardena”. Eidos 5. b.d. Dostęp 5 listopada 2008. (http://www.us.szc.pl/hum_fil/eidos) | pl_PL |
dc.references | Brückner, Aleksander (b.d.) Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków – Warszawa: M.Arct, Zakłady Wydawnicze, Sp. Akc | pl_PL |
dc.references | Czekalski, Stanisław (2006), Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi. Poznań: Wyd. Uniwersytetu Adama Mickiewicza | pl_PL |
dc.references | Eco, Umberto (1994) Dzieło otwarte. Przełożyli J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiak. Warszawa 1994, Czytelnik, s. 43 | pl_PL |
dc.references | Eco, Umberto (1996) „Pomiędzy autorem a tekstem.” S. 66 – 87 Przełożył T.Bieroń, w Interpretacja i nadinterpretacja, (Red.) S. Collini Kraków: Wyd. Znak | pl_PL |
dc.references | Gellner, Ernest (1997) Postmodernizm, rozum i religia. Przełożył M. Kowalczuk. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Ingarden, Roman (1946) O budowie obrazu. Szkic z teorii sztuki. Tom: 67: l. Kraków: Rozprawy Wydziału Filologicznego PAU | pl_PL |
dc.references | Kopaliński, Władysław (1975) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Kostyrko, Teresa (2003) „Pojęcie dzieła sztuki a sztuka współczesna”. Estetyka i Krytyka 5 (2): 1-5. Dostęp 10 lipca 2009. (http://eik.110mb.com/archiwum/No_05/kostyrko.pdf) | pl_PL |
dc.references | Lakoff, George i Mark Johnson (1988) Metafory w naszym życiu. Przełożył T.P. Krzeszowski. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Leach, Edmund (1998) Lévi-Strauss. Przełożył P. Niklewicz. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka | pl_PL |
dc.references | Leach, Edmund (1989) Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. Wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej S .21 – 98 w E. Leach i A. Greimas Rytuał i narracja. Przełożyli M. Buchowski, A. Grzegorczyk, E. Umińska-Plisenko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Lévi-Strauss, Claude (1969) Myśl nieoswojona. Przełożył A. Zajączkowski Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Łotman, Jurij (1999) Kultura i eksplozja. Przełożył B. Żyłko. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Łotman, Jurij i Boris Uspieński „O semiotycznym mechanizmie kultury”. Przełożył J. Faryno. S. 147 – 170 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Łotman, Jurij i Zara G. Minc (1991) „Literatura i mitologia”. B.d. Dostęp 10 lipca 2009 (http:// mitencyklopedia.w.interia.pl/lotman_literatura.html) | pl_PL |
dc.references | Margolis, Joseph (2004) Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Przełożyli W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas | pl_PL |
dc.references | Mauss, Marcel (1973) Socjologia i antropologia. Przełożyli M. Król, K. Pomian, J. Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Olechnicki, Krzysztof, redaktor (2003) Obrazy w działaniu. Toruń: Wyd. UMK | pl_PL |
dc.references | Panofsky, Erwin (1971) Studia z historii sztuki, Opracował J. Białostocki Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Potocka, Maria A. (2007) Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką współczesną, Warszawa: Fundacja Aletheia | pl_PL |
dc.references | Prachett, Terry(2006) Carpe Jugulum. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i Ska | pl_PL |
dc.references | Prachett, Terry (2001) Pomniejsze bóstwa. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka | pl_PL |
dc.references | Prachett, Terry (1998) Trzy wiedźmy. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka | pl_PL |
dc.references | Ranciére, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Przełożyli J. Kutyła, P. Mościcki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej | pl_PL |
dc.references | Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Uspieński, Borys (1977a) „Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury)”. Przełożyła Z. Zaron. S. 181 – 212 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Uspieński, Borys (1977b) „O systemie przekazu obrazu w rosyjskim malarstwie ikon”. Przełożyła Z. Zaron. S. 331 – 343 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | www.jaga.karkoszka.abajt.pl | pl_PL |
dc.references | www.wikipedia.org/wiki/Homeomorfizm. Dostęp 10 lipca 2009 | pl_PL |
dc.references | Ziółkowski, Marek (1989) „Nabywanie kompetencji kulturowej” S.17 – 35 w Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe, (pod red.) T. Kostyrko, A. Szpociński. Warszawa: Wyd. COMUK | pl_PL |
dc.references | Zwolińska, Krystyna i Zasław Malicki (1974) Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | b.fatyga@chello.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |