Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFatyga, Barbara
dc.date.accessioned2020-12-03T08:53:26Z
dc.date.available2020-12-03T08:53:26Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationFatyga, Barbara (2009) “Działanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszki.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32682
dc.description.abstractArtykuł jest poświęcony wybranym zagadnieniom metodologii badania przekazu ikonicznego na przykładzie malarstwa Jagi Karkoszki. Do analizy został wybrany motyw relacji między naturą i kulturą. Autorka swoje podejście buduje na próżnych tekstach szkoły tartuskiej (głównie Jurija Lotmana i Zary Minc), metodzie Erwina Panofsky’ego oraz poglądach współczesnych estetyków. W tekście dowodzi ona, że pojęcia stosowane przez Rolanda Barthesa w badaniu fotografii (studium i punctum) mogą być również przydatne do badania obrazów innego typu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectsocjologia wizualnapl_PL
dc.subjectantropologia wizualnapl_PL
dc.subjectestetykapl_PL
dc.subjectnaturapl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.subjectobrazpl_PL
dc.subjectprzekaz ikonicznypl_PL
dc.subjectstudiumpl_PL
dc.subjectpunctumpl_PL
dc.titleDziałanie obrazu. Na przykładzie przedstawień Natury w malarstwie Jagi Karkoszkipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number135-158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBarbara Fatyga, dr hab., prof. UW z wykształcenia kulturoznawca, z zamiłowania badacz – empiryk, pracuje jako antropolog współczesności i socjolog młodzieży w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje od 1992 roku Ośrodkiem Badań Młodzieży, a od 2009 roku Zakładem Metod Badania Kultury. Jest autorką ponad 100 prac z zakresu socjologii i antropologii młodzieży, stylu życia, teorii kultury i metod jakościowych. Jest członkiem Komitetu Socjologii PAN.pl_PL
dc.referencesBarthes, Roland (2000) Mitologie. Przełożył A. Dziadek. Warszawa: Wyd. KRpl_PL
dc.referencesBarthes, Roland (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przełożył J. Trznadel. Warszawa: Wyd. KRpl_PL
dc.referencesBauman, Zygmunt (1998) Prawodawcy i tłumacze. Przełożyli A. Ceynowa, J. Giebułtowski. Warszawa: IFiS PANpl_PL
dc.referencesBerger, John (2008) Sposoby widzenia. Przełożył M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheiapl_PL
dc.referencesBiałkowski, Łukasz (2003) „Filozofia sztuki Hansa-Georga Gadamera a estetyka Romana Ingardena”. Eidos 5. b.d. Dostęp 5 listopada 2008. (http://www.us.szc.pl/hum_fil/eidos)pl_PL
dc.referencesBrückner, Aleksander (b.d.) Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków – Warszawa: M.Arct, Zakłady Wydawnicze, Sp. Akcpl_PL
dc.referencesCzekalski, Stanisław (2006), Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi. Poznań: Wyd. Uniwersytetu Adama Mickiewiczapl_PL
dc.referencesEco, Umberto (1994) Dzieło otwarte. Przełożyli J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiak. Warszawa 1994, Czytelnik, s. 43pl_PL
dc.referencesEco, Umberto (1996) „Pomiędzy autorem a tekstem.” S. 66 – 87 Przełożył T.Bieroń, w Interpretacja i nadinterpretacja, (Red.) S. Collini Kraków: Wyd. Znakpl_PL
dc.referencesGellner, Ernest (1997) Postmodernizm, rozum i religia. Przełożył M. Kowalczuk. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesIngarden, Roman (1946) O budowie obrazu. Szkic z teorii sztuki. Tom: 67: l. Kraków: Rozprawy Wydziału Filologicznego PAUpl_PL
dc.referencesKopaliński, Władysław (1975) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesKostyrko, Teresa (2003) „Pojęcie dzieła sztuki a sztuka współczesna”. Estetyka i Krytyka 5 (2): 1-5. Dostęp 10 lipca 2009. (http://eik.110mb.com/archiwum/No_05/kostyrko.pdf)pl_PL
dc.referencesLakoff, George i Mark Johnson (1988) Metafory w naszym życiu. Przełożył T.P. Krzeszowski. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesLeach, Edmund (1998) Lévi-Strauss. Przełożył P. Niklewicz. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-kapl_PL
dc.referencesLeach, Edmund (1989) Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. Wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej S .21 – 98 w E. Leach i A. Greimas Rytuał i narracja. Przełożyli M. Buchowski, A. Grzegorczyk, E. Umińska-Plisenko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesLévi-Strauss, Claude (1969) Myśl nieoswojona. Przełożył A. Zajączkowski Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesŁotman, Jurij (1999) Kultura i eksplozja. Przełożył B. Żyłko. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesŁotman, Jurij i Boris Uspieński „O semiotycznym mechanizmie kultury”. Przełożył J. Faryno. S. 147 – 170 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesŁotman, Jurij i Zara G. Minc (1991) „Literatura i mitologia”. B.d. Dostęp 10 lipca 2009 (http:// mitencyklopedia.w.interia.pl/lotman_literatura.html)pl_PL
dc.referencesMargolis, Joseph (2004) Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Przełożyli W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska. Kraków: Universitaspl_PL
dc.referencesMauss, Marcel (1973) Socjologia i antropologia. Przełożyli M. Król, K. Pomian, J. Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesOlechnicki, Krzysztof, redaktor (2003) Obrazy w działaniu. Toruń: Wyd. UMKpl_PL
dc.referencesPanofsky, Erwin (1971) Studia z historii sztuki, Opracował J. Białostocki Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesPotocka, Maria A. (2007) Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką współczesną, Warszawa: Fundacja Aletheiapl_PL
dc.referencesPrachett, Terry(2006) Carpe Jugulum. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i Skapl_PL
dc.referencesPrachett, Terry (2001) Pomniejsze bóstwa. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-kapl_PL
dc.referencesPrachett, Terry (1998) Trzy wiedźmy. Przełożył P. Cholewa. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-kapl_PL
dc.referencesRanciére, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Przełożyli J. Kutyła, P. Mościcki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznejpl_PL
dc.referencesSztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesUspieński, Borys (1977a) „Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury)”. Przełożyła Z. Zaron. S. 181 – 212 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesUspieński, Borys (1977b) „O systemie przekazu obrazu w rosyjskim malarstwie ikon”. Przełożyła Z. Zaron. S. 331 – 343 w Semiotyka kultury, (Red.) E. Janus, M.R. Mayenowa. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referenceswww.jaga.karkoszka.abajt.plpl_PL
dc.referenceswww.wikipedia.org/wiki/Homeomorfizm. Dostęp 10 lipca 2009pl_PL
dc.referencesZiółkowski, Marek (1989) „Nabywanie kompetencji kulturowej” S.17 – 35 w Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe, (pod red.) T. Kostyrko, A. Szpociński. Warszawa: Wyd. COMUKpl_PL
dc.referencesZwolińska, Krystyna i Zasław Malicki (1974) Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechnapl_PL
dc.contributor.authorEmailb.fatyga@chello.plpl_PL
dc.relation.volume5pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord