dc.contributor.author | Taylor, Stephanie | |
dc.contributor.author | Littleton, Karen | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T09:34:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T09:34:07Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Taylor, Stephanie i Karen Littleton (2010) "Biografie w rozmowie. Narracyjnodyskursywne podejście badawcze." Przegląd Socjologii Jakościowej TomVI Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org /ENG/archive_eng.php). | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32828 | |
dc.description.abstract | W artykule pokazujemy jaki wkład może wnieść syntetyczne podejście
narracyjno-dyskursywne do zrozumienia biograficznej pracy dokonującej
się podczas wywiadu badawczego. Skupiamy się na pracy biograficznej
jako części trwającego, interaktywnego procesu, w wyniku którego
przyjmowane są tożsamości. Jest to szczególnie ważne dla ludzi, którzy, na
przykład, wkraczają na ścieżkę nowej kariery i mogą być postrzegani jako
„nowicjusze” w tym sensie, że konstruują nowe tożsamości i domagają się
ich uznania.
Po zaprezentowaniu teoretycznych i metodologicznych założeń
narracji, analizy dyskursu i prac reprezentujących podejście dyskursywne
w psychologii społecznej (Bruner 1990; Edley 2001; Potter, Wetherell 1987;
Wetherell 1998), przedstawiamy analizę wypowiedzi biograficznych
uzyskanych w trakcie wywiadów ze studentami kierunku Sztuka
i Projektowanie. Interesuje nas ich praca nad tożsamością, a także
dokonywana przez nich, jako nowicjuszy w swojej dziedzinie, praca
biograficzna.
W tekście ilustrujemy obrane podejście i kluczowe pojęcia
analityczne, czyli pojęcia podzielanych zasobów dyskursywnych, takich jak
repertuary interpretacyjne (Edley 2001) i kanoniczne narracje (Bruner
1991), oraz pojęcie problematycznych tożsamości (troubled identities)
(Wetherell, Edley 1998; Taylor 2005a). Analiza pokazuje jak relacje
biograficzne (accounts) rozmówców są kształtowane i ograniczane przez
znaczenia, które funkcjonują w szerszym kontekście społecznym.
W przypadku uczestników naszych badań, obejmują one powszechnie
przyjęte interpretacje (established understandings) natury i początków
artystycznej lub kreatywnej tożsamości, i związanej z nią trajektorii3
biograficznej. Szczególny nacisk w naszym podejściu kładziemy na pokazanie, jak w refleksyjnych staraniach rozmówcy konstruującego
narrację biograficzną, wersje stworzone w poprzednich wypowiedziach
stają się ograniczeniem i źródłem ciągłości biografii. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper demonstrates the contribution a synthetic narrative-discursive approach can make to understanding biographical work within a research interview. Our focus is on biographical work as part of the ongoing, interactive process through which identities are taken up. This is of particular interest for people who, for example, are entering a new career and can be seen as 'novices' in the sense that they are constructing and claiming a new identity. Following a discussion of the theoretical and methodological background in narrative, discourse analytic and discursive work in social psychology (e.g. Bruner, 1990; Edley, 2001; Potter and Wetherell, 1987; Wetherell, 1998), the paper presents an analysis of biographical talk from an interview study with postgraduate Art and Design students. Our interest is in their identity work, including biographical work, as novices in their fields. The analysis illustrates the approach and the key analytic concepts of, first, shared discursive resources, such as interpretative repertoires (e.g. Edley 2001) and canonical narratives (e.g. Bruner 1991), and, secondly, troubled identities (e.g. Wetherell and Edley, 1998; Taylor 2005a) . It shows how speakers' biographical accounts are shaped and constrained by the meanings which prevail within the larger society. For our participants, these include established understandings of the nature and origins of an artistic or creative identity, and the biographical trajectory associated with it. The particular focus of our approach is on how, in a speaker's reflexive work to construct a biographical narrative, the versions produced in previous tellings become a constraint and a source of continuity. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | podejście narracyjno-dyskursywne | pl_PL |
dc.subject | zasoby dyskursywne | pl_PL |
dc.subject | problematyczność tożsamości (identity trouble) | pl_PL |
dc.subject | kreatywna tożsamość | pl_PL |
dc.subject | tożsamość nowicjusza (novice identity) | pl_PL |
dc.subject | Narrative-discursive | pl_PL |
dc.subject | Discursive Resources | pl_PL |
dc.subject | Identity Trouble | pl_PL |
dc.subject | Creative Identities | pl_PL |
dc.title | Biografie w rozmowie. Narracyjno-dyskursywne podejście badawcze | pl_PL |
dc.title.alternative | Biographies in Talk: A Narrative-Discursive Research Approach | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 103-121 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Open University, UK | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Open University, UK | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Stephanie Taylor, PhD Senior Lecturer na Wydziale Nauk Społecznych Open University w Wielkiej Brytanii. Jej publikacje koncentrują się wokół metod badań społecznych, głównie metod analizy danych jakościowych oraz psychologii społecznej. Jej ostatnie projekty badawcze dotyczą zagadnień tożsamosci. Współpracuje z Karen Littleton przy projekcie badawczym Creative Journeys, dotyczącym zagadnień pracy nad tożsamością ‘nowicjuszy’ angażujących się w działalność artystyczną.
Kontakt:
Faculty of Social Sciences, The Open University
Walton Hall, Milton Keynes, United Kingdom, MK7 6AA | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Karen Littleton, PhD Senior Lecturer w Educational Dialogue Research Unit na Open University w Wielkiej Brytanii. Jej zainteresowania naukowe dotyczą psychologii edukacji. Jest współredaktorką tomów: Learning with computers (1999) współnie z Paul’em Light’em; Rethinking collaborative learning (2000) z Richard’em Joiner’em, Dorothy Faulkner i Dorothy Miell; Learning to collaborate, collaborating to learn z Dorothy Miell i Dorothy Faulkner (2004) oraz Creative Collaborations (2004) z Dorothy Miell. Jest współautorką, z Paul’em Light’em, książki Social processes in children's learning (1999). W latach 1994-99 pełniła funkcję senior scientist w programie 'Learning in Humans and Machines' prowadzonym w European Science Foundation. Obecnie pełni funkcję redaktora prowadzącego międzynarodowej serii wydawniczej Advances in Learning and Instruction.
Kontakt:
Faculty of Social Sciences, The Open University
Walton Hall, Milton Keynes, United Kingdom, MK7 6AA | pl_PL |
dc.references | Abell, Jackie, Elizabeth H. Stokoe i Michael Billig (2004) "Narrative and the discursive (re)construction of events." S. 180 -192 w The Uses of Narrative: Explorations in Sociology, Psychology and Cultural Studies, pod redakcją Molly Andrews, Shelley Day Sclater, Corinne Squire i Amal Treacher. New Brunswick, U.S.A and London,U.K: Transaction Publishers. | pl_PL |
dc.references | Antaki, Charles and Sue Widdecombe, redaktorzy (1998) Identities in talk. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Atkinson, Paul i David Silverman (1997) "Kundera’s Immortality: The Interview Society and the Invention of the Self." Qualitative Inquiry 3: 304-325. | pl_PL |
dc.references | Billig, Michael (1987) Arguing and Thinking: A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Bruner, Jerome (1987) "Life as Narrative." Social Research 54: 11-32. | pl_PL |
dc.references | Bruner, Jerome (1990) Acts of Meaning. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Bruner, Jerome - (1991) "The Narrative Construction of Reality." Critical Inquiry 18: 1-21. | pl_PL |
dc.references | Crossley, Michelle L. (2000) "Narrative psychology, trauma and the study of self/identity." Theory and Psychology 10: 527-546. | pl_PL |
dc.references | Davies, Bronwyn i Rom Harre (1990) "Positioning: The Discursive Production of Selves." Journal for the Theory of Social Behaviour 20: 43-63. | pl_PL |
dc.references | Edley, Nigel (2001) "Analysing Masculinity: Interpretative Repertoires, Ideological Dilemmas and Subject Positions." S. 189 -228 w Discourse as Data: A guide for analysis pod redakcją Margaret Wetherell, Stephanie Taylor i Simeon J. Yates. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Edwards, Derek (1997) Discourse and Cognition. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Edwards, Derek i Jonathan Potter (1992) Discursive Psychology. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Gergen, Kenneth (1994) Realities and Relationships: Soundings in Social. Construction. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Heilbrun, Carolyn G. (1988) Writing a woman’s life. New York: Norton. | pl_PL |
dc.references | Labov, William i Joshua Waletsky (1967/1997) "Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience." Journal of Narrative and Life History 7(1-4): 3-38. | pl_PL |
dc.references | Linde, Charlotte (1997) "Narrative: Experience, Memory, Folklore." Journal of Narrative and Life History 7(1-4): 281-289. | pl_PL |
dc.references | Middleton, David i Derek Edwards (1990) "Conversational remembering: A social psychological approach." S. 23 – 45 w Collective Remembering pod redakcją David Middleton and Derek Edwards. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Mishler, Elliot G. (1999) Storylines: Craftartists' Narratives of Identity. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Plummer, Ken (2001) Documents of Life 2: An Invitation to a Critical Humanism. 2nd edition. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Potter, Jonathan i Alexa Hepburn (2005) "Qualitative interviews in psychology: problems and possibilities." Qualitative Research in Psychology 2(4): 281-307. | pl_PL |
dc.references | Potter, Jonathan i Margaret Wetherell (1987) Discourse and Social Psychology. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Rattansi, Ali (1995) "Just framing: ethnicities and racisms in a ‘postmodern’ framework." S. 250 -286 w Social postmodernism: Beyond identity politics, (Red.) Linda Nicholson and Steven Seidman. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Redman, Peter (2005) "The Narrative Formation of Identity Revisited: Narrative Construction, Agency and the Unconscious." Narrative Inquiry 15(1): 25-44. | pl_PL |
dc.references | Reynolds, Jill i Stephanie Taylor (2005) "Narrating Singleness: Life Stories and Deficit Identities." Narrative Inquiry 15(2): 197-215. | pl_PL |
dc.references | Reynolds, Jill i Margaret Wetherell (2003) "The discursive climate of singleness: the consequences for women's negotiation of a single identity." Feminism and Psychology 13(4): 489-510. | pl_PL |
dc.references | Sacks, Harvey (1992) "April 24 Second Stories" w Harvey Sacks: Lectures on conversation, Vol. 1, pod redakcją Gail Jefferson. Cambridge: Blackwell. | pl_PL |
dc.references | Schegloff, Emanuel A. (1997) "Whose text? Whose context?" Discourse & Society 8: 165-187. | pl_PL |
dc.references | Schiffrin, Deborah (1997) "Stories in Answer to Questions in Research Interviews." Journal of Narrative and Life History 7(1-4): 129-137. | pl_PL |
dc.references | Shakespeare, Pamela (1998) Aspects of Confused Speech: A Study of Verbal Interaction Between Confused and Normal Speakers. London: Lawrence Erlbaum. | pl_PL |
dc.references | Silverman, David (2000) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie (2001) "Places I remember: Women’s talk about residence and other relationships to place." Auto/Biography 9: 33-40. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie (2003) "A place for the future? Residence and continuity in women’s narratives of their lives." Narrative Inquiry 13: 193-215. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie (2005a) "Identity trouble and place of residence in women’s life narratives." S. 97 – 106 w Narrative, Memory and Everyday Life, pod redakcją Nancy Kelly, David Robinson, Caroline Horrocks, i Brian Roberts. Huddersfield: The University of Huddersfield Press. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie (2005b) "Self-narration as rehearsal: A discursive approach to the narrative formation of identity." Narrative Inquiry 15: 45-50. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie (2005c) "Identity trouble and opportunity in women’s narratives of residence." Auto/Biography 13: 249-265. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie and Karen Littleton (2005) "Narratives of creative journeys: A study of the identity work of novices in artistic and creative fields". Paper presented at Narrative, Memory and Knowledge Conference, University of Huddersfield, UK. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Stephanie i Margaret Wetherell (1999) "A Suitable Time and Place: Speakers’ use of ‘time’ to do discursive work in narratives of nation and personal life." Time & Society 8(1): 39-58. | pl_PL |
dc.references | Westcott, Helen L. i Karen Littleton (2004) "Interviewing Children: Context, Competence and Joint Meaning Making" w Researching Children’s Experience: Approaches and Methods, pod redakcją Sheila M. Greene and Diane M. Hogan, London, Sage. | pl_PL |
dc.references | Wetherell, Margaret (1998) "Positioning and interpretative repertoires: conversation analysis and post-structuralism in dialogue." Discourse & Society 9, s. 387-412. | pl_PL |
dc.references | Wetherell, Margaret i Nigel Edley (1998) "Gender Practices: Steps in the Analysis of Men and Masculinities.” S. 165 – 173 w Standpoints and Differences: Essays in the Practice of Feminist Psychology, pod redakcją Karen Henwood, Christine Griffin, and Ann Phoenix. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Wetherell, Margaret and Jonathan Potter (1992) Mapping the Language of Racism. London: Harvester Wheatsheaf. | pl_PL |
dc.references | Wirtanen, Sini i Karen Littleton (2004) "Collaboration, Conflict and the Musical Identity Work of Solo-Piano Students: The Significance of the Student-Teacher Relationship." w Collaborative Creativity: Contemporary Perspectives, pod redakcją Dorothy Miell and Karen Littleton. London: Free Association Books. | pl_PL |
dc.references | Wooffitt, Robin (2005) Conversation analysis and discourse analysis: a comparative and critical introduction. London: Sage. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | s.j.a.taylor@open.ac.uk | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | k.s.littleton@open.ac.ukl | pl_PL |
dc.relation.volume | 6 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Kubczak, Anna | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |