Show simple item record

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof
dc.date.accessioned2020-12-08T10:31:34Z
dc.date.available2020-12-08T10:31:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationKonecki, Krzysztof Tomasz (2010) "Wizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej". Przegląd Sockologii Jakościowej Tom VI, numer 2, Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org /PL/archive_pl.php).pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32834
dc.description.abstractArtykuł powstał na podstawie mojego 20-letniego doświadczenia w nauczaniu metod jakościowych i teorii ugruntowanej. Chciałbym w nim pokazać użyteczność analizy wizualnej w nauczeniu metodologii teorii ugruntowanej i konstruowaniu kategorii i hipotez przy pomocy obrazów. Proces nauczania będzie pokazany na przykładzie realizowanego projektu badawczego dotyczącego bezdomności. Bardzo ważnym narzędziem jest sekwencjonowanie obrazów/zdjęć, które daje porównawczy wgląd w dane empiryczne i uczy metody porównawczej. Studenci mogą się nauczyć porównywać i odnajdywać wzory w empirycznych przykładach mających charakter wizualny. Niektóre z sekwencji pokazują fazy działań. W innych przypadkach kolejność zdjęć danych studentom nie jest dokładnie zaplanowana. Kolejność jest niemal przypadkowo (i sztucznie) stworzona, co zmusza studentów do znalezienia wzorów przy pomocy analizy porównawczej. Powinniśmy zawsze mieć świadomość tego co widzieliśmy przed obejrzeniem danej fotografii i co ewentualnie będziemy widzieć dalej – wszystko to ma wpływ na to co widzimy aktualnie. Przypomina to trochę analizę sekwencyjną danych tekstowych (Silverman 2007: 61–84, 146). W tego typu analizie zachęca się również studentów do nasycania kategorii przy pomocy danych pochodzących z obrazów. Dzięki temu nie tracą oni świadomości powiązań podczas przechodzenia od empirycznych przykładów do opracowanych koncepcyjnie własności kategorii i w końcu do ich definicji oraz tez teoretycznych. W ten sposób studenci uczą się również nasycania kategorii i ostatecznie uczą się jak budować teorię ugruntowaną przy pomocy obrazów, to jest uczą się generowania kategorii, własności i tez poprzez kodowanie i analizę teoretyczną obrazów.pl_PL
dc.description.abstractTThe paper is based on personal 20-year experience of teaching qualitative methods and methodology of grounded theory. In the following paper I would like to show the usefulness of visual analysis in teaching methodology of grounded theory. A very important tool is sequencing of pictures which gives a comparative insight into empirical data and teaches the comparative method. Students can learn how to compare and find patterns in empirical instances which have visual character. Some of the sequences show stages of action and the sequence which is a linear representation of activity. In other case, the sequences of pictures given to students are not planned. They are almost accidentally created and force students to find patterns by means of the comparative analysis. We should always know what was happening before a picture was taken as well as afterwards, it is similar to sequences analysis in textual data (Silverman, 2007: 61 –84; 146). Students are also encouraged to saturate categories using data from photos. This helps them to proceed with the research from empirical incidents to conceptually elaborated properties of categories and finally to the definition of category. They also get familiar with the procedure of saturating category. In this way they learn visual grounded theory, that is using the visual images for generating categories, properties and hypotheses.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectwizualna teoria ugruntowanapl_PL
dc.subjectnasycanie kategoriipl_PL
dc.subjectsocjologia wizualnapl_PL
dc.subjectfotografiepl_PL
dc.subjectprocesy wizualnepl_PL
dc.subjectbezdomnośćpl_PL
dc.subjectsocjologia jakościowapl_PL
dc.subjectnauczanie metod jakościowychpl_PL
dc.subjectVisual Grounded Theorypl_PL
dc.subjectHomelessnesspl_PL
dc.subjectPhotographypl_PL
dc.subjectVisual Sociologypl_PL
dc.subjectQualitative Data Analysispl_PL
dc.subjectVisual Processespl_PL
dc.subjectTeaching Qualitative Methodspl_PL
dc.subjectQualitative Sociologypl_PL
dc.titleWizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnejpl_PL
dc.title.alternativeVisual Grounded Theory. Teaching Grounded Theory by Images and Visual Analysispl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number1-35pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof T. Konecki, prof. - kierownik Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Redaktor Naczelny "Qualitative Sociology Review" (wersja polska "Przegląd Socjologii Jakościowej"). Członek Rady Programowej kwartalnika "Podstawy Zarządzania", przewodniczący Zarządu Qualitative Methods Research Network of European Sociological Association, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, przewodniczący sekcji Socjologii Jakościowej i Symbolicznego Interakcjonizmu Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Obszar zainteresowań naukowych: socjologia jakościowa, teoria ugruntowana, interakcjonizm symboliczny, socjologia organizacji i zarządzania, socjologia pracy, symbolika organizacyjna, organizacja i zarządzanie w kulturze japońskiej, socjologia relacji ludzi i zwierząt, socjologia interakcji.pl_PL
dc.referencesAnderson, Nels (1923/1965) The Hobo. The Sociology of the Homless Man. Chicago, London: Phoenix Books, The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesBanks, Marcus (2007) Using Visual Qualitative Data. LA, London, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1969/2007) Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesBryant, Anthony i Kathy Charmaz (2007) The Sage Handbook of Grounded Theory. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesBorkowska, Iwona i Radosław Skrobacki (2008) "Fotoopowieści kobiet i mężczyzn – co ich łączy, a co dzieli?" w Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej, pod redakcją J. Kaczmarek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesCharmaz Kathy (2009) Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesChenail, Ronald (2004) When Disney meets the research park: Metaphors and models for engineering an online learning community of tomorrow. Internet and Higher Education, 7(2), 107-121. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/~ron/Disney.pdf.pl_PL
dc.referencesChenail, Ronald (2008) "YouTube as a qualitative research asset: Reviewing user generated videos as learning resources." The Weekly Qualitative Report 1(4), 18-24. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/WQR/youtube.pdf.pl_PL
dc.referencesChenail, Ronald J., Spong, Jennifer L., Chenail, Jan, Liscio, Michele, McLean, Lenworth. G., Cox, Holly G., Shepherd, Brenda i Mowzoon, Nura C. (2006). "Creating and using learning objects in qualitative research education." The Qualitative Report 11(3): 450-473. Dostęp: 14.09.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR11-3/chenail.pdfpl_PL
dc.referencesChenail, Ronald. J., St. George, Sally, Wulff, Dan, Duffy, Maureen, Laughlin, Martha, Warner, Kate i Sahni, Tarmeen (2007). "Mentoring qualitative research authors globally: The Qualitative Report experience." The Qualitative Report, 12(1): 67- 81. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR12-1/chenail.pdfpl_PL
dc.referencesClarke, Adele (2005) Situational Analysis: Grounded Theory after the Postmodern Turn. Thousand Oaks, Ca: Sage.pl_PL
dc.referencesCorbin, Juliet i Anselm Strauss (2007) Basics of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 3rd Edition. London: Sage.pl_PL
dc.referencesDrozdowski, Rafał (2008) "Autodefiniujące pamiątki." w Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych 33 ©2010 PSJ Tom VI Numer 2 Przegląd Socjologii Jakościowej www.qualitativesociologyreview.org współczesnego społeczeństwa polskiego – studium socjologiczne, pod redakcją R. Drozdowski i M. Krajewski. Poznań: Wydawnictwo UAM.pl_PL
dc.referencesDrozdowski, Rafał i Marek Krajewski, redaktorzy (2008) Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych współczesnego społeczeństwa polskiego – studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo UAM.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney (1965) "The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis." Social Problems 12(4): 436 – 445.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney i Anselm Strauss L. (1967) Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago : Aldine.pl_PL
dc.referencesGoode, David (2007) Playing With My Dog Katie. An Ethnomethodological Study of Dog– Human Interaction. West Lafayette, Indiana: Purdue University Press.pl_PL
dc.referencesHesse – Biber, Sharlene N. (2007) "Teaching Grounded Theory.” W The Sage Handbook of Grounded Theory, pod redakcją A. Bryant i K. Charmaz. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesHurworth, Rosalind E. (2008) Teaching qualitative research: Cases and issues. Rotterdam: Sense Publishers.pl_PL
dc.referencesIacocca, Lee i William Novak (1984) Iaccoca – An Autobiography. New York: The Bantam Dell Publishing Group.pl_PL
dc.referencesJohnsen, Sarah i John May and Paul Cloke (2008) "Imag(in)ing ‘homeless places’: using auto – photography to re-examine the geographies of homelessness." Area 40(2): 194 – 207.pl_PL
dc.referencesJahoda, Marie, Paul Lazarsfeld, Hans Zeisel (2007) Bezrobotni Marienthalu. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKnoblauch, Hubert i Bernt Schnettler, Jurgen Raab, Hans Georg Soeffner (2006) Video Analysis: Methodology and Methods. Qualitative Audiovisual Data Analysis in Sociology. Frankfurt am Main: Peter Lang.pl_PL
dc.referencesKaczmarek, Jerzy, redaktor (2008) Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof Tomasz (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof - (2008) "Dotyk i wymiana gestów jako element wytwarzania więzi emocjonalnej. Zastosowania socjologii wizualnej i metodologii teorii ugruntowanej w badaniu interakcji zwierząt i ludzi." Przegląd Socjologii Jakościowej IV(1). Dostęp grudzień 2008 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume6/PSJ_4_1_Konecki.pdfpl_PL
dc.referencesLiberman, Kenneth (2004) Dialectical Practice In Tibetan Philosophical Culture. An Ethnomethodological Inquiry Into Formal Reasoning. Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth, UK: Rowman & Littlelfield Publishers.pl_PL
dc.referencesMastenbroek, Willem (2000) "Organizational Behaviour As Emotion Management". S. 19-35 w Emotions in the workplace, pod redakcją Neal M. Ashkanasy, 34 ©2010 PSJ Tom VI Numer 2 Przegląd Socjologii Jakościowej www.qualitativesociologyreview.org Charmine E.J Härtel i Wilfred J. Zerbe. Quorum Books, Westpoort, Connecticut/London.pl_PL
dc.referencesPink, Sarah (2007) Doing Visual Ethnography. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.pl_PL
dc.referencesRadley, Alan, Darin Hodgetts i Andrea Cullen (2005) "Vizualizing homlessness: a study in photography and estrangement." Journal of Community and Applied Social Psychology, 15: 273 – 295.pl_PL
dc.referencesSchubert, Cornelius (2006) "Video Analysis of Practice and Practice of Video Analysis. Selecting field and focus in videography." W Video Analysis: Methodology and Methods. Qualitative Audiovisual Data Analysis in Sociology, pod redakcją H. Knoblauch, B. Schnettler, J. Raab, H. G. Soeffner. Frankfurt am Main: Peter Lang.pl_PL
dc.referencesSilverman, David (2007) A Very Short, Fairly Interesting And Reasonably Cheap Book About Qualitative Research, LA, London, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesStrübing, Jörg (2004) Grounded Theory. Zur sozialtheoretischen und epistemologischen Fundierung des Verfahrens der empirisch begründeten Theoriebildung (Reihe: Qualitative Sozialforschung Bd. 15). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.pl_PL
dc.referencesStrübing, Jörg (2007) Anselm Strauss. Konstanz: Uvk Verlags GmbH.pl_PL
dc.referencesSuchar, Charles (1997) "Grounding visual research in shooting scripts." W Qualitative Sociology 20(1): 33-55pl_PL
dc.contributor.authorEmailkonecki@uni.lodz.plpl_PL
dc.relation.volume6pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record