dc.contributor.author | Konecki, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2020-12-08T10:31:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-08T10:31:34Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Konecki, Krzysztof Tomasz (2010) "Wizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej". Przegląd Sockologii Jakościowej Tom VI, numer 2, Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org /PL/archive_pl.php). | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32834 | |
dc.description.abstract | Artykuł powstał na podstawie mojego 20-letniego doświadczenia
w nauczaniu metod jakościowych i teorii ugruntowanej. Chciałbym w nim
pokazać użyteczność analizy wizualnej w nauczeniu metodologii teorii
ugruntowanej i konstruowaniu kategorii i hipotez przy pomocy obrazów.
Proces nauczania będzie pokazany na przykładzie realizowanego projektu
badawczego dotyczącego bezdomności.
Bardzo ważnym narzędziem jest sekwencjonowanie obrazów/zdjęć,
które daje porównawczy wgląd w dane empiryczne i uczy metody
porównawczej. Studenci mogą się nauczyć porównywać i odnajdywać
wzory w empirycznych przykładach mających charakter wizualny. Niektóre
z sekwencji pokazują fazy działań. W innych przypadkach kolejność zdjęć
danych studentom nie jest dokładnie zaplanowana. Kolejność jest niemal
przypadkowo (i sztucznie) stworzona, co zmusza studentów do znalezienia
wzorów przy pomocy analizy porównawczej. Powinniśmy zawsze mieć
świadomość tego co widzieliśmy przed obejrzeniem danej fotografii i co
ewentualnie będziemy widzieć dalej – wszystko to ma wpływ na to co
widzimy aktualnie. Przypomina to trochę analizę sekwencyjną danych
tekstowych (Silverman 2007: 61–84, 146).
W tego typu analizie zachęca się również studentów do nasycania
kategorii przy pomocy danych pochodzących z obrazów. Dzięki temu nie
tracą oni świadomości powiązań podczas przechodzenia od empirycznych
przykładów do opracowanych koncepcyjnie własności kategorii i w końcu
do ich definicji oraz tez teoretycznych. W ten sposób studenci uczą się
również nasycania kategorii i ostatecznie uczą się jak budować teorię
ugruntowaną przy pomocy obrazów, to jest uczą się generowania kategorii,
własności i tez poprzez kodowanie i analizę teoretyczną obrazów. | pl_PL |
dc.description.abstract | TThe paper is based on personal 20-year experience of teaching qualitative methods and methodology of grounded theory.
In the following paper I would like to show the usefulness of visual analysis in teaching methodology of grounded theory. A very important tool is sequencing of pictures which gives a comparative insight into empirical data and teaches the comparative method. Students can learn how to compare and find patterns in empirical instances which have visual character. Some of the sequences show stages of action and the sequence which is a linear representation of activity. In other case, the sequences of pictures given to students are not planned. They are almost accidentally created and force students to find patterns by means of the comparative analysis. We should always know what was happening before a picture was taken as well as afterwards, it is similar to sequences analysis in textual data (Silverman, 2007: 61 –84; 146).
Students are also encouraged to saturate categories using data from photos. This helps them to proceed with the research from empirical incidents to conceptually elaborated properties of categories and finally to the definition of category. They also get familiar with the procedure of saturating category. In this way they learn visual grounded theory, that is using the visual images for generating categories, properties and hypotheses. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | wizualna teoria ugruntowana | pl_PL |
dc.subject | nasycanie kategorii | pl_PL |
dc.subject | socjologia wizualna | pl_PL |
dc.subject | fotografie | pl_PL |
dc.subject | procesy wizualne | pl_PL |
dc.subject | bezdomność | pl_PL |
dc.subject | socjologia jakościowa | pl_PL |
dc.subject | nauczanie metod jakościowych | pl_PL |
dc.subject | Visual Grounded Theory | pl_PL |
dc.subject | Homelessness | pl_PL |
dc.subject | Photography | pl_PL |
dc.subject | Visual Sociology | pl_PL |
dc.subject | Qualitative Data Analysis | pl_PL |
dc.subject | Visual Processes | pl_PL |
dc.subject | Teaching Qualitative Methods | pl_PL |
dc.subject | Qualitative Sociology | pl_PL |
dc.title | Wizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej | pl_PL |
dc.title.alternative | Visual Grounded Theory. Teaching Grounded Theory by Images and Visual Analysis | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 1-35 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Krzysztof T. Konecki, prof. - kierownik Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Redaktor Naczelny "Qualitative Sociology Review" (wersja polska "Przegląd Socjologii Jakościowej"). Członek Rady Programowej kwartalnika "Podstawy Zarządzania", przewodniczący Zarządu Qualitative Methods Research Network of European Sociological Association, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, przewodniczący sekcji Socjologii Jakościowej i Symbolicznego Interakcjonizmu Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Obszar zainteresowań naukowych: socjologia jakościowa, teoria ugruntowana, interakcjonizm symboliczny, socjologia organizacji i zarządzania, socjologia pracy, symbolika organizacyjna, organizacja i zarządzanie w kulturze japońskiej, socjologia relacji ludzi i zwierząt, socjologia interakcji. | pl_PL |
dc.references | Anderson, Nels (1923/1965) The Hobo. The Sociology of the Homless Man. Chicago, London: Phoenix Books, The University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Banks, Marcus (2007) Using Visual Qualitative Data. LA, London, New Delhi, Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1969/2007) Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Bryant, Anthony i Kathy Charmaz (2007) The Sage Handbook of Grounded Theory. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Borkowska, Iwona i Radosław Skrobacki (2008) "Fotoopowieści kobiet i mężczyzn – co ich łączy, a co dzieli?" w Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej, pod redakcją J. Kaczmarek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Charmaz Kathy (2009) Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Chenail, Ronald (2004) When Disney meets the research park: Metaphors and models for engineering an online learning community of tomorrow. Internet and Higher Education, 7(2), 107-121. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/~ron/Disney.pdf. | pl_PL |
dc.references | Chenail, Ronald (2008) "YouTube as a qualitative research asset: Reviewing user generated videos as learning resources." The Weekly Qualitative Report 1(4), 18-24. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/WQR/youtube.pdf. | pl_PL |
dc.references | Chenail, Ronald J., Spong, Jennifer L., Chenail, Jan, Liscio, Michele, McLean, Lenworth. G., Cox, Holly G., Shepherd, Brenda i Mowzoon, Nura C. (2006). "Creating and using learning objects in qualitative research education." The Qualitative Report 11(3): 450-473. Dostęp: 14.09.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR11-3/chenail.pdf | pl_PL |
dc.references | Chenail, Ronald. J., St. George, Sally, Wulff, Dan, Duffy, Maureen, Laughlin, Martha, Warner, Kate i Sahni, Tarmeen (2007). "Mentoring qualitative research authors globally: The Qualitative Report experience." The Qualitative Report, 12(1): 67- 81. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR12-1/chenail.pdf | pl_PL |
dc.references | Clarke, Adele (2005) Situational Analysis: Grounded Theory after the Postmodern Turn. Thousand Oaks, Ca: Sage. | pl_PL |
dc.references | Corbin, Juliet i Anselm Strauss (2007) Basics of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 3rd Edition. London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Drozdowski, Rafał (2008) "Autodefiniujące pamiątki." w Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych 33 ©2010 PSJ Tom VI Numer 2 Przegląd Socjologii Jakościowej www.qualitativesociologyreview.org współczesnego społeczeństwa polskiego – studium socjologiczne, pod redakcją R. Drozdowski i M. Krajewski. Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl_PL |
dc.references | Drozdowski, Rafał i Marek Krajewski, redaktorzy (2008) Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych współczesnego społeczeństwa polskiego – studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney (1965) "The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis." Social Problems 12(4): 436 – 445. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney i Anselm Strauss L. (1967) Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago : Aldine. | pl_PL |
dc.references | Goode, David (2007) Playing With My Dog Katie. An Ethnomethodological Study of Dog– Human Interaction. West Lafayette, Indiana: Purdue University Press. | pl_PL |
dc.references | Hesse – Biber, Sharlene N. (2007) "Teaching Grounded Theory.” W The Sage Handbook of Grounded Theory, pod redakcją A. Bryant i K. Charmaz. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Hurworth, Rosalind E. (2008) Teaching qualitative research: Cases and issues. Rotterdam: Sense Publishers. | pl_PL |
dc.references | Iacocca, Lee i William Novak (1984) Iaccoca – An Autobiography. New York: The Bantam Dell Publishing Group. | pl_PL |
dc.references | Johnsen, Sarah i John May and Paul Cloke (2008) "Imag(in)ing ‘homeless places’: using auto – photography to re-examine the geographies of homelessness." Area 40(2): 194 – 207. | pl_PL |
dc.references | Jahoda, Marie, Paul Lazarsfeld, Hans Zeisel (2007) Bezrobotni Marienthalu. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Knoblauch, Hubert i Bernt Schnettler, Jurgen Raab, Hans Georg Soeffner (2006) Video Analysis: Methodology and Methods. Qualitative Audiovisual Data Analysis in Sociology. Frankfurt am Main: Peter Lang. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek, Jerzy, redaktor (2008) Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof Tomasz (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof - (2008) "Dotyk i wymiana gestów jako element wytwarzania więzi emocjonalnej. Zastosowania socjologii wizualnej i metodologii teorii ugruntowanej w badaniu interakcji zwierząt i ludzi." Przegląd Socjologii Jakościowej IV(1). Dostęp grudzień 2008 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume6/PSJ_4_1_Konecki.pdf | pl_PL |
dc.references | Liberman, Kenneth (2004) Dialectical Practice In Tibetan Philosophical Culture. An Ethnomethodological Inquiry Into Formal Reasoning. Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth, UK: Rowman & Littlelfield Publishers. | pl_PL |
dc.references | Mastenbroek, Willem (2000) "Organizational Behaviour As Emotion Management". S. 19-35 w Emotions in the workplace, pod redakcją Neal M. Ashkanasy, 34 ©2010 PSJ Tom VI Numer 2 Przegląd Socjologii Jakościowej www.qualitativesociologyreview.org Charmine E.J Härtel i Wilfred J. Zerbe. Quorum Books, Westpoort, Connecticut/London. | pl_PL |
dc.references | Pink, Sarah (2007) Doing Visual Ethnography. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. | pl_PL |
dc.references | Radley, Alan, Darin Hodgetts i Andrea Cullen (2005) "Vizualizing homlessness: a study in photography and estrangement." Journal of Community and Applied Social Psychology, 15: 273 – 295. | pl_PL |
dc.references | Schubert, Cornelius (2006) "Video Analysis of Practice and Practice of Video Analysis. Selecting field and focus in videography." W Video Analysis: Methodology and Methods. Qualitative Audiovisual Data Analysis in Sociology, pod redakcją H. Knoblauch, B. Schnettler, J. Raab, H. G. Soeffner. Frankfurt am Main: Peter Lang. | pl_PL |
dc.references | Silverman, David (2007) A Very Short, Fairly Interesting And Reasonably Cheap Book About Qualitative Research, LA, London, New Delhi, Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Strübing, Jörg (2004) Grounded Theory. Zur sozialtheoretischen und epistemologischen Fundierung des Verfahrens der empirisch begründeten Theoriebildung (Reihe: Qualitative Sozialforschung Bd. 15). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. | pl_PL |
dc.references | Strübing, Jörg (2007) Anselm Strauss. Konstanz: Uvk Verlags GmbH. | pl_PL |
dc.references | Suchar, Charles (1997) "Grounding visual research in shooting scripts." W Qualitative Sociology 20(1): 33-55 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | konecki@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 6 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |