„Ciało to mój największy nauczyciel”. Interakcje z własnym ciałem w pracy tancerza
Streszczenie
W tekście przedstawione są wyniki badań nad społecznym konstruowaniem
cielesności, przeprowadzone przy wykorzystaniu metodologii teorii ugruntowanej i jakościowych technik badawczych.
Celem artykułu jest pokazanie specyficznej interakcji, jaka zachodzi pomiędzy
tancerzem i jego ciałem. Powstaniu tej relacji, zwykle w późniejszych etapach
kariery tanecznej, sprzyja niewielka liczba formalnych reguł i norm istniejących
w danym środowisku tanecznym. Występuje ona zatem w większym stopniu
wśród tancerzy artystycznych niż sportowych. Relacja tancerza z jego ciałem
tworzona jest w procesie negocjowania i poznawania reakcji ciała na działania
podejmowane przez tancerza. Ciało jest przez tancerza traktowane jako aktor,
który podejmuje własne decyzje i czasami nie pozwala tancerzowi realizować
jego zamiarów, na przykład związanych z normami panującymi w określonych
grupach społecznych.
Dla porównania w jak różnorodne interakcje z własnym ciałem mogą wchodzić
jednostki podjęta zostaje także tematyka relacji z ciałem w procesie autoterapeutycznym. Przedstawienie obu tych zagadnień pokazuje także dwa odmienne sposoby komunikowania się z własną cielesnością. The aim of this article is to present a specific interaction between a dancer and his/her body. Such a relationship usually emerges in later stages of dancers’ careers, and is accompanied by a small number of
formal rules and standards present within a certain dance community. Therefore, it rather occurs among
dancers of artistic than of sport genres of dance. Dancer’s relationship with the body is created in the
process of negotiating and getting to know one’s body reactions to one’s activities. The body is treated by
a dancer as an actor who makes own decisions, and who is sometimes not letting the dancer to fulfill his/
her intentions, for example, these connected with social norms in certain social groups.
In order to show and to compare how diverse one’s interactions with one’s body might be, I will also
discuss an issue of relation with one’s own body in the autotherapeutic process. Presentation of both these
problems also demonstrates two different ways of communicating with one’s own body.
This article presents outcomes of a qualitative research on social construction of embodiment, which
was conducted with the use of Grounded Theory Methodology and qualitative research techniques,
such as: unstructured interviews, video and photo elicited interviews, analysis of visual data, analytic
autoethnography, participant and non-participant observation and desk research.
Collections