dc.contributor.author | Franckiewicz-Olczak, Izabela | |
dc.date.accessioned | 2020-12-14T11:59:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-14T11:59:01Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Franckiewicz-Olczak Izabela (2012) Body art – ciało, sztuka, technologia. Od ciała ułomnego do bezawaryjnego humanoida. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 228–241 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32909 | |
dc.description.abstract | Dyskurs artystyczny, analizując kondycję ciała i jego status w stechnicyzowanym świecie postbiologicznym, w którym nie należy już ono do porządku natury, w dużym stopniu pokrywa się z dyskursem naukowym pod względem
przedmiotu badań, a często również wniosków z nich płynących. Obie perspektywy różnią się jednak pod względem metody.
Prezentowany artykuł zestawia z tematyką wybranych prac artystycznych
główne problemy współczesnej humanistyki, takie jak: sprzeciw wobec starzeniu się ludzkiego ciała, ingerencja w ludzką cielesność, transplantologia, genetyka czy ekshibicjonizm. | pl_PL |
dc.description.abstract | Analyzing the body condition and its status in the technicized, postbiological world – where the body no longer
consists an element of nature – the artistic discourse overlaps with the science discourse not only in terms of
research subjects, but also research conclusions. However, both perspectives differ one from another in terms
of the applied research methods. This article collates the major issues of the contemporary humanistics, such
as: disagreement with ageing, interference in human body, transplantology, genetics, exhibicionism with the
thematic of the chosen pieces of art | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | body art | pl_PL |
dc.subject | technologia | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | nowe media | pl_PL |
dc.subject | technology | pl_PL |
dc.subject | art | pl_PL |
dc.subject | culture | pl_PL |
dc.subject | body | pl_PL |
dc.subject | new media | pl_PL |
dc.title | Body art – ciało, sztuka, technologia. Od ciała ułomnego do bezawaryjnego humanoida | pl_PL |
dc.title.alternative | Body art – body, art, technology. From the defective body to the faultless humanoid | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 228–241 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Izabela Franckiewicz-Olczak, socjolog,
medioznawca, asystent w Zakładzie Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Do
obszaru jej zainteresowań badawczych należą
nowe media, sztuka współczesna, kultura masowa i komunikowanie społeczne. Jest autorką
książki Kolor, dźwięk i rytm. Relacja obrazu i dźwięku w sztukach medialnych (2010) oraz licznych tekstów teoretycznych i krytycznych.
Dane adresowe autorki:
Zakład Badań Komunikacji Społecznej
Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Rewolucji 1905 r. 41/43
90-214 Łódź. | pl_PL |
dc.references | Ariès Philippe (1993) Antropologia śmierci: myśl francuska. Przełożyli Stanisław Cichowicz, Jakub Godzimirski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bakke Monika (2010) Posthumanistyczne rekonfiguracje ciał. „Didaskalia”, nr 96 [dostęp 17 czerwca 2011 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.didaskalia. pl/96_bakke.htm›. | pl_PL |
dc.references | Bauman Zygmunt (1998) Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Przełożył Norbert Leśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bauman Zygmunt (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | pl_PL |
dc.references | Bukowski Charles (2002) Zapiski starego świntucha. Przełożył Jacek Lachowski. Warszawa: Noir Sur Blanc. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski Marek (2004) Kilka refleksji na temat śmierci w sztuce [w:] Wojciech Burszta, red., Strategie śmierci – formy umierania. Świadectwa literackie i kulturoznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, s. 67–79. | pl_PL |
dc.references | Jankowska Małgorzata (2004) Wideo, wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973–1994. Historia, artyści, dzieła. Warszawa: Wydawnictwo Neriton. | pl_PL |
dc.references | Kępiński Antoni (1977) Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński Ryszard (2002) Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński Ryszard (2010) Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski Leszek (2005) Obecność mitu. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Libera Zbigniew (2004) Rozmowa ze Zbigniewem Liberą. Przy artyście nikt nie jest bezpieczny. „Duży Format”, nr 6/570, s. 12, wywiad z dnia 9 lutego, rozmowę przeprowadziły Katarzyna Bielas, Dorota Jarecka. | pl_PL |
dc.references | Loska Krzysztof (2005) Ciało i technika w cyberkulturze [w:] Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła, red., Umysł – Ciało – Sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 137–150. | pl_PL |
dc.references | Manovich Lev (2006) Język nowych mediów. Przełożył Piotr Cypryański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Mazur Krzysztof (2003) Podmiotowość dzieła sztuki. Kraków: Wydawnictwo Art-Tekst. | pl_PL |
dc.references | Starkowski Maciej (2005) Technicyzacja ciała. Pytanie o człowieka [w:] Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła, red., Umysł – Ciało – Sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 125–136. | pl_PL |
dc.references | Stocker Gerfried, Schöpf Christine, eds., (2009) Human nature [katalog festiwalu Ars Electronica]. Ostfildern: Hatje Cantz. | pl_PL |
dc.references | Virilio Paul (b.d.) Future war: a discussion with Paul Virilio. „InfoTechWarPeace”, rozmowę przeprowadził James Der Derian [dostęp 17 czerwca 2011 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.watsoninstitute. org/infopeace/vy2k/futurewar.cfm›. | pl_PL |
dc.references | Virilio Paul (2008) Prędkość i polityka. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | e-mail: izafranc@wp.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 8 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |