dc.contributor.author | Brzozowska-Brywczyńska, Maja | |
dc.date.accessioned | 2020-12-14T12:00:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-14T12:00:24Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Brzozowska-Brywczyńska Maja (2012) Ciała osobliwe w przestrzeni freak/talk show. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 242–259 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http:// www.przegladsocjologiijakosciowej.org› | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32910 | |
dc.description.abstract | Odmienność cielesna jest podstawą doświadczania obcości drugiego człowieka. Konfrontacje z ciałami osobliwymi w przestrzeni publicznej pozostawiają nas często bezradnymi, a jednocześnie wymagają wypracowania strategii radzenia sobie z ich obcością. W nowoczesności wykreślone zostały dwie
główne ramy dla heterotopicznej cielesności: medykalizacja i normalizacja.
Mogłoby się więc zdawać, że w miejscu dotychczasowej przestrzeni pokazów
osobliwości zieje pustka. Ślady spektakularnej logiki freak shows da się jednak wytropić w telewizyjnym formacie talk show. Ich zestawienie w tekście
nie ma na celu jedynie skonstatowania powierzchownych analogii, ale też
wskazanie na głębsze podobieństwa w odniesieniu do reprezentacji cielesnej
odmienności oraz poszukiwanie metanarracji usprawiedliwiającej jej obsceniczność. Artykuł zamyka pytanie o możliwość wykorzystania ambiwalencji
pokazów osobliwości (jak w performansach niepełnosprawnych artystów) do
uobecniania ciał osobliwych w przestrzeni publicznej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The corporeal difference is the most fundamental in experiencing the otherness of the other. Confrontations
with freak bodies in public spaces often leave us helpless, yet they call for strategies that would resolve the
problem of their otherness. Modernity has formulated two basic rules governing the presence of heterotopic
body: its medicalization and normativization. It would then seem that there is now a void where once was
a freak show. Yet, the traces of freak shows’ spectacular logic can be traced in the television talk show formula.
The comparison of these two is not aimed only at pointing at some superficial similarities, but also to more
in-depth analogies concerning the logic of representation of corporeal otherness and lastly – to the metanarrative behind the show that justifies its obscenity. The paper concludes with a question of the possibility
of adapting, yet, another strategy of making freak bodies publicly visible: freak show-based performances of
disabled artists. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | dziwoląg | pl_PL |
dc.subject | pokazy osobliwości | pl_PL |
dc.subject | odmienność cielesna | pl_PL |
dc.subject | reprezentacja inności | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | freak | pl_PL |
dc.subject | freak show | pl_PL |
dc.subject | corporeal difference | pl_PL |
dc.subject | representation of otherness | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.title | Ciała osobliwe w przestrzeni freak/talk show | pl_PL |
dc.title.alternative | Freak bodies (with)in a freak/talk show | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 242–259 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Maja Brzozowska-Brywczyńśka, dr, socjolog, adiunkt w Zakładzie Badań Kultury Wizualnej i Materialnej IS UAM, tłumacz. Interesuje się
strategiami uobecniania i dyskursywnego „opracowywania” obcości i potworności w kulturze
popularnej, archiwizuje i analizuje rozmaite formy
kulturowej partyzantki, śledzi nawyki aktywnej
partycypacji i oddolnej kreatywności jednostek
i społeczności, próbuje łączyć socjologię miasta
z socjologią dzieciństwa. Szydełkuje w miejscach
publicznych.
Dane adresowe autorki:
Instytut Socjologii
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ul. Szamarzewskiego 89c
60-568 Poznań | pl_PL |
dc.references | Bauman Zygmunt (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic | pl_PL |
dc.references | Bogdan Robert (1996) The Social Construction of Freaks [w:] Rosemarie Garland-Thomson, ed., Freakery. Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press, s. 23–37. | pl_PL |
dc.references | Dijck van José (2002) Medical documentary: conjoined twins as medical spectacle. „Media, Culture & Society”, vol 24, no. 4, s. 537–556. | pl_PL |
dc.references | Durbach Nadja (2010) Spectacles of Deformity. Freak Shows and Modern British Culture. Berkeley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Garland-Thomson Rosemarie, ed., (1996) Freakery. Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press. | pl_PL |
dc.references | Garland-Thomson Rosemarie, ed., (2009) Staring. How We Look. New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Godzic Wiesław (2004) Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Wydawnictwo Universitas | pl_PL |
dc.references | Goffman Erving (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne | pl_PL |
dc.references | Hadley Bree (2008) Mobilizing the Monster: Modern Disabled Performers’ Manipulation of the Freakshow. „M/C Journal”, vol. 11, no. 3 [dostęp 7 czerwca 2010 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://journal.mediaculture.org.au/index.php/mcjournal/article/viewArticle/47›. | pl_PL |
dc.references | Kuppers Petra (2004) Disability and Contemporary Performance: Bodies on Edge. New York: Routledge. McKenzie Jon (1995) Telepathy, the Elephant Man, Monstration. „Journal of Popular Culture”, vol. 28, no. 4, s. 19–36. | pl_PL |
dc.references | Rozmowy w toku. Prowadząca Ewa Drzyzga. Wybrane odcinki programu emitowanego przez TVN w latach 2007–2008 [dostęp 5 czerwca 2010 r.]. Dostępne w Internecie ‹http://rozmowywtoku.tvn.pl/ odcinki.html›. | pl_PL |
dc.references | Sandahl Carrie, Auslander Philip, eds., (2005) Bodies in commotion: disability and performance. Ann Arbor: The University of Michigan Press. | pl_PL |
dc.references | Snyder Sharon L., Mitchell David T. (2001) Re-engaging the Body: Disability Studies and the Resistance to Embodiment. „Public Culture”, vol. 13, no. 3, s. 367–389. | pl_PL |
dc.references | Stulman Dennett Andrea (1996) The Dime Museum Freak Show Reconfigured as Talk Show [w:] Rosemarie Garland-Thomson, ed., Freakery. Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press, s. 315–326. | pl_PL |
dc.references | Wieczorkiewicz Anna (2006a) Powrót CzłowiekaSłonia. O problemach z doświadczaniem obcości [w:] Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, red., Nowoczesność jako doświadczenie. Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 135–164. | pl_PL |
dc.references | Wieczorkiewicz Anna (2006b) Osobny świat osobliwości. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 3–30 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | e-mail: bbmaja@gmail.com | pl_PL |
dc.relation.volume | 8 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |