Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzozowska-Brywczyńska, Maja
dc.date.accessioned2020-12-14T12:00:24Z
dc.date.available2020-12-14T12:00:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationBrzozowska-Brywczyńska Maja (2012) Ciała osobliwe w przestrzeni freak/talk show. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 242–259 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http:// www.przegladsocjologiijakosciowej.org›pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32910
dc.description.abstractOdmienność cielesna jest podstawą doświadczania obcości drugiego człowieka. Konfrontacje z ciałami osobliwymi w przestrzeni publicznej pozostawiają nas często bezradnymi, a jednocześnie wymagają wypracowania strategii radzenia sobie z ich obcością. W nowoczesności wykreślone zostały dwie główne ramy dla heterotopicznej cielesności: medykalizacja i normalizacja. Mogłoby się więc zdawać, że w miejscu dotychczasowej przestrzeni pokazów osobliwości zieje pustka. Ślady spektakularnej logiki freak shows da się jednak wytropić w telewizyjnym formacie talk show. Ich zestawienie w tekście nie ma na celu jedynie skonstatowania powierzchownych analogii, ale też wskazanie na głębsze podobieństwa w odniesieniu do reprezentacji cielesnej odmienności oraz poszukiwanie metanarracji usprawiedliwiającej jej obsceniczność. Artykuł zamyka pytanie o możliwość wykorzystania ambiwalencji pokazów osobliwości (jak w performansach niepełnosprawnych artystów) do uobecniania ciał osobliwych w przestrzeni publicznej.pl_PL
dc.description.abstractThe corporeal difference is the most fundamental in experiencing the otherness of the other. Confrontations with freak bodies in public spaces often leave us helpless, yet they call for strategies that would resolve the problem of their otherness. Modernity has formulated two basic rules governing the presence of heterotopic body: its medicalization and normativization. It would then seem that there is now a void where once was a freak show. Yet, the traces of freak shows’ spectacular logic can be traced in the television talk show formula. The comparison of these two is not aimed only at pointing at some superficial similarities, but also to more in-depth analogies concerning the logic of representation of corporeal otherness and lastly – to the metanarrative behind the show that justifies its obscenity. The paper concludes with a question of the possibility of adapting, yet, another strategy of making freak bodies publicly visible: freak show-based performances of disabled artists.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectdziwolągpl_PL
dc.subjectpokazy osobliwościpl_PL
dc.subjectodmienność cielesnapl_PL
dc.subjectreprezentacja innościpl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectfreakpl_PL
dc.subjectfreak showpl_PL
dc.subjectcorporeal differencepl_PL
dc.subjectrepresentation of othernesspl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.titleCiała osobliwe w przestrzeni freak/talk showpl_PL
dc.title.alternativeFreak bodies (with)in a freak/talk showpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number242–259pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewiczapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaja Brzozowska-Brywczyńśka, dr, socjolog, adiunkt w Zakładzie Badań Kultury Wizualnej i Materialnej IS UAM, tłumacz. Interesuje się strategiami uobecniania i dyskursywnego „opracowywania” obcości i potworności w kulturze popularnej, archiwizuje i analizuje rozmaite formy kulturowej partyzantki, śledzi nawyki aktywnej partycypacji i oddolnej kreatywności jednostek i społeczności, próbuje łączyć socjologię miasta z socjologią dzieciństwa. Szydełkuje w miejscach publicznych. Dane adresowe autorki: Instytut Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza ul. Szamarzewskiego 89c 60-568 Poznańpl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sicpl_PL
dc.referencesBogdan Robert (1996) The Social Construction of Freaks [w:] Rosemarie Garland-Thomson, ed., Freakery. Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press, s. 23–37.pl_PL
dc.referencesDijck van José (2002) Medical documentary: conjoined twins as medical spectacle. „Media, Culture & Society”, vol 24, no. 4, s. 537–556.pl_PL
dc.referencesDurbach Nadja (2010) Spectacles of Deformity. Freak Shows and Modern British Culture. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesGarland-Thomson Rosemarie, ed., (1996) Freakery. Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press.pl_PL
dc.referencesGarland-Thomson Rosemarie, ed., (2009) Staring. How We Look. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesGodzic Wiesław (2004) Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Wydawnictwo Universitaspl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologicznepl_PL
dc.referencesHadley Bree (2008) Mobilizing the Monster: Modern Disabled Performers’ Manipulation of the Freakshow. „M/C Journal”, vol. 11, no. 3 [dostęp 7 czerwca 2010 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://journal.mediaculture.org.au/index.php/mcjournal/article/viewArticle/47›.pl_PL
dc.referencesKuppers Petra (2004) Disability and Contemporary Performance: Bodies on Edge. New York: Routledge. McKenzie Jon (1995) Telepathy, the Elephant Man, Monstration. „Journal of Popular Culture”, vol. 28, no. 4, s. 19–36.pl_PL
dc.referencesRozmowy w toku. Prowadząca Ewa Drzyzga. Wybrane odcinki programu emitowanego przez TVN w latach 2007–2008 [dostęp 5 czerwca 2010 r.]. Dostępne w Internecie ‹http://rozmowywtoku.tvn.pl/ odcinki.html›.pl_PL
dc.referencesSandahl Carrie, Auslander Philip, eds., (2005) Bodies in commotion: disability and performance. Ann Arbor: The University of Michigan Press.pl_PL
dc.referencesSnyder Sharon L., Mitchell David T. (2001) Re-engaging the Body: Disability Studies and the Resistance to Embodiment. „Public Culture”, vol. 13, no. 3, s. 367–389.pl_PL
dc.referencesStulman Dennett Andrea (1996) The Dime Museum Freak Show Reconfigured as Talk Show [w:] Rosemarie Garland-Thomson, ed., Freakery. Cultural Spectacles of the Extraordinary Body. New York: New York University Press, s. 315–326.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz Anna (2006a) Powrót CzłowiekaSłonia. O problemach z doświadczaniem obcości [w:] Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, red., Nowoczesność jako doświadczenie. Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 135–164.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz Anna (2006b) Osobny świat osobliwości. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 3–30pl_PL
dc.contributor.authorEmaile-mail: bbmaja@gmail.compl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord