Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPalęcka, Alicja
dc.date.accessioned2021-01-04T09:28:01Z
dc.date.available2021-01-04T09:28:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationPalęcka Alicja (2014) Teoria aktora-sieci jako ontologia dla socjologii wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 4, s. 6–16 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33016
dc.description.abstractW artykule omówię możliwości, jakie niesie związanie socjologii wizualnej jako metody badawczej z teorią aktora-sieci, propagowaną przede wszystkim przez Bruno Latoura, przy czym ANT miałaby stanowić dla socjologii wizualnej ontologię uzasadniającą użycie obrazu w badaniach. Wychodzę bowiem z założenia, że wciąż niepewne położenie wizualności w ramach nauk społecznych wynika między innymi z braku odpowiedniego umocowania teoretycznego. W celu uzgodnienia obu dziedzin posiłkuję się pojęciami pochodzącymi z teorii historii sztuki, przede wszystkim terminem symptomu Georges’a Didi-Hubermana. Jest to o tyle konieczne, że sam Latour, mimo że wykonał kilka projektów wizualnych i pewne wzmianki na temat obrazu są obecne w jego pismach, zbyt rzadko odnosi się bezpośrednio do socjologii wizualnej i problematyki wizualności w badaniach. Tematyka ontologii obrazu nie należy też do problemów socjologii – tego rodzaju teoretyczne rozważania powinna więc przyjąć z innych dziedzin.pl_PL
dc.description.abstractIn the article, I discuss different options provided by binding visual sociology with actor-network theory propagated by Bruno Latour. ANT could constitute an ontology for visual sociology and ground the use of images in the research. I assume that ambivalent and uncertain position of visuality in social sciences results from the lack of appropriate theoretical anchoring. To accommodate both domains, I adopt terms from the theory of history of arts, above all, Georges Didi-Huberman’s notion of a symptom. It is necessary since Latour does not approach the subject of visual sociology and of visuality in the research (however, he did produce few visual projects and have made some references to the problem of the image). The ontology of the image also is not a subject of sociology as a discipline; therefore, deliberations on this problem should come from other fields and disciplines.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectsocjologia wizualnapl_PL
dc.subjectontologia obrazupl_PL
dc.subjectsymptompl_PL
dc.subjectteoria aktora-siecipl_PL
dc.subjectontologia społeczeństwpl_PL
dc.subjectvisual sociologypl_PL
dc.subjectontology of the imagepl_PL
dc.subjectsymptompl_PL
dc.subjectactor-network theorypl_PL
dc.subjectontology of societypl_PL
dc.titleTeoria aktora-sieci jako ontologia dla socjologii wizualnejpl_PL
dc.title.alternativeActor-Network Theory as an Ontology for Visual Sociologypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number6–16pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlicja Palęcka, doktorantka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje pracę pt. „Alienacja pracy kreatywnej. Studium rozszerzonego przypadku”. W polu jej zainteresowań jest także socjologia i antropologia wizualna oraz zagadnienia etyki badań jakościowych. Adres kontaktowy: Instytut Socjologii Uniwersytet Jagielloński ul. Grodzka 52, 31-044 Krakówpl_PL
dc.referencesAbriszewski Krzysztof (2010) Splatając na nowo ANT. Wstęp do Splatając na nowo to, co społeczne [w:] Bruno Latour, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Universitas, s. III–XXXVI.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland (2008) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przełożył Jacek Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo Aletheiapl_PL
dc.referencesBateson George, Mead Margaret (2006) Balinese Character: A Photographic Analisys [w:] Antonius C. G. M. Robben, Jeffrey A. Sluka, eds., Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader. Oxford: Blackwell, s. 389–403pl_PL
dc.referencesBogunia-Borowska Małgorzata, Sztompka Piotr, red. (2012) Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znakpl_PL
dc.referencesCalvino Italo (1975) Niewidzialne miasta. Przełożyła Alina Kreisberg. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman Georges (2011) Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki. Przełożyła Barbara Brzezicka. Gdańsk: słowo/obraz terytoriapl_PL
dc.referencesDidi-Huberman Georges (2012) Obrazy mimo wszystko. Przełożyła Mai Kubiak Ho- -Chi. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesDrozdowski Rafał, Krajewski Marek (2010) Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.pl_PL
dc.referencesEdwards Elizabeth, Hart Janice, eds. (2004) Photographs Objects Histories. On the Materiality of Images. New York, London: Routledge.pl_PL
dc.referencesEmmison Michael, Smith Philip (2012) Trendy w badaniach wizualnych – przegląd koncepcji. Przełożyła Zuzanna Drożdżak [w:] Małgorzata Bogunia-Borowska, Piotr Sztompka, red., Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak, s. 668–706.pl_PL
dc.referencesHarper Douglas (2012) Argument za socjologią wizualną. Przełożyła Małgorzata Krywult-Albańska [w:] Małgorzata Bogunia- -Borowska, Piotr Sztompka, red., Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak, s. 193–217.pl_PL
dc.referencesKaczmarek Jerzy, Krajewski Marek, red. (2006) Co widać. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof (2012) Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury. „Przegląd socjologii jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 12–45 [dostęp 5 maja 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/ PSJ_8_1_Konecki.pdf›,pl_PL
dc.referencesKurz Iwona, Kwiatkowska Paulina, Zaremba Łukasz (2012) Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesLanger Susanne K. (1976) Nowy sens filozofii. Rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki. Przełożyła Alina Hanna Bogucka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczypl_PL
dc.referencesLatour Bruno (2002) What Is Iconoclash? Or Is There a World Beyond the Image Wars? [w:] Peter Weibel, Bruno Latour, eds., Iconoclash: Beyond the Image-Wars in Science, Religion, and Art. Karlsruhe: ZKM and MIT Press, s. 16–3pl_PL
dc.referencesLatour Bruno (2009) Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji. Przełożyła Agata Czarnacka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesLatour Bruno (2010) Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przełożyli Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski i in. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesLatour Bruno, Hermant Emilie (b.d.) Paris: Invisible City [dostęp 22 sierpnia 2013 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://bruno-latour. fr/virtual/EN/index.html›.pl_PL
dc.referencesOlechnicki Krzysztof (2003) Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesPalęcka Alicja (2012) Unaocznienie Innego: Film etnograficzny jako opis gęsty. „Opposite”, vol. 3 [dostęp 6 stycznia 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://opposite.uni.wroc.pl/2012/palecka.htm›.pl_PL
dc.referencesSchnettler Bernt (2008) W stronę socjologii wiedzy wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 4, nr 3, s. 116–142 [dostęp 6 stycznia 2013 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://przegladsocjologiijakosciowej.org/Volume8/PSJ_4_3_Schnettler.pdf›.pl_PL
dc.referencesVaughan Dai (1992) The Aesthetics of Ambiguity [w:] Peter Ian Crawford, David Turton, eds., Film as Ethnography. Manchester: Manchester University Press, s. 99–115pl_PL
dc.contributor.authorEmailalicja.palecka@uj.edu.plpl_PL
dc.relation.volume10pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord