Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPietrowiak, Kamil
dc.date.accessioned2021-01-04T09:30:01Z
dc.date.available2021-01-04T09:30:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationPietrowiak Kamil (2014) Etnografia oparta na współpracy. Założenia, możliwości, ograniczenia. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 4, s. 18–37 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33017
dc.description.abstractTematem artykułu są ogólne założenia oraz sposoby realizacji etnografii opartej na współpracy (collaborative ethnography). Jednym z najważniejszych reprezentantów, teoretyków i praktyków tego podejścia jest Luke Eric Lassiter, zaś podobne idee na gruncie polskiej nauki sformułowała Anna Wyka w pracy Badacz społeczny wobec doświadczenia. Głównym postulatem omawianej propozycji metodologicznej jest włączenie uczestników badań w proces ich projektowania, wspólne dyskutowanie i analizowanie pojawiających się w trakcie pracy zagadnień, umożliwienie poszczególnym uczestnikom kształtowania lub komentowania ostatecznego raportu z badań, wspólne pisanie tekstów etnograficznych. Przyglądając się podstawowym pracom dotyczącym etnografii opartej na współpracy, a także odnosząc się do własnych praktyk badawczych, które są zainspirowane tym podejściem, chciałbym omówić jej warunki, zalety, możliwości, ograniczenia i pułapkipl_PL
dc.description.abstractIn this article, I try to outline general assumptions of collaborative ethnography and ways of their realization. An important representative, theorist, and practitioner of this approach is Luke Eric Lassiter; it should be mentioned here that in Polish qualitative sociology similar ideas were formulated by Anna Wyka in her work Badacz społeczny wobec doświadczenia. The main demand of this methodological proposal is to include interlocutors and consultants in the whole ethnographic process – from the designing and conceptualization stage, through the fieldwork, to the joint writing or making comments about the final report. Examining essential works on this topic and describing own ethnographical practice inspired by discussed approach, I try to follow through the most important conditions, possibilities, advantages, chances, limitations, and traps of collaborative ethnographypl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectetnografia oparta na współpracypl_PL
dc.subjectbadania etnograficznepl_PL
dc.subjectetykapl_PL
dc.subjectmetody badań jakościowychpl_PL
dc.subjectosoby niewidomepl_PL
dc.subjectcollaborative ethnographypl_PL
dc.subjectethnographical fieldworkpl_PL
dc.subjectethicspl_PL
dc.subjectmethods of qualitative researchpl_PL
dc.subjectthe Blindpl_PL
dc.titleEtnografia oparta na współpracy. Założenia, możliwości, ograniczeniapl_PL
dc.title.alternativeCollaborative Ethnography. Assumptions, Chances, Limitationspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number18–37pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKamil Pietrowiak, doktorant w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi badania etnograficzne na temat codziennych praktyk, strategii i przeżyć osób niewidomych. Zainteresowania: etnografia oparta na współpracy (collaborative ethnography), metodyka badań etnograficznych, zmysły i uzmysłowienie w perspektywie nauk społecznych, studia nad niepełnosprawnością. Adres kontaktowy: Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytet Wrocławski ul. Szewska 50/51, 50-139 Wrocławpl_PL
dc.referencesAssociation of Social Anthropologists of the UK and the Commonwealth (2011) Ethical Guidelines for Good Research Practice [dostęp 10 września 2013 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.theasa.org/downloads/ASA%20ethics%20guidelines%202011.pdf›.pl_PL
dc.referencesBrocki Marcin (2008) Antropologia. Literatura – Dialog – Przekład. Wrocław: Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesBuliński Tarzycjusz, Kairski Mariusz (2011) Wiedza terenowa w antropologii. W poszukiwaniu nowego wymiaru badań terenowych [w:] Tarzycjusz Buliński, Mariusz Kairski, red., Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 291–333.pl_PL
dc.referencesCaplow Theodore (2004) Afterward [w:] Lassiter Luke Eric, Goodall Hurley, Campbell Elizabeth, Johnson Michelle Natasya, eds., The Other Side of Middletown: Exploring Muncie’s African American Community. Walnut Creek: AltaMira Press, s. 269–271.pl_PL
dc.referencesClifford James (2000) O autorytecie etnograficznym. Przełożyli Joanna Iracka i Sławomir Sikora [w:] tenże, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura, sztuka. Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 29–63.pl_PL
dc.referencesCruikshank Julie i in. (1990) Life Lived Like a Story: Life Stories of Three Yukon Elders. Lincoln: University of Nebraska Press.pl_PL
dc.referencesEllis Clyde, Lassiter Luke Eric, Dunham Gary H., eds. (2005) Powwow: Ethnographic Texts. Lincoln: University of Nebraska Press.pl_PL
dc.referencesField Les W. (2008) “Side by Side or Facing One Another”: Writing and Collaborative Ethnography in Comparative Perspective. „Collaborative Anthropologies”, vol. 1, s. 32–50.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2003) Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury. Przełożył Sławomir Sikora [w:] Marian Kempny, Ewa Nowicka, red., Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 35–58.pl_PL
dc.referencesGross Daniel, Plattner Stuart (2002) Commentary: Anthropology as Social Work: Collaborative Models of Anthropological Research. „Anthropology News”, vol. 43, no. 8, s. 4.pl_PL
dc.referencesHolmes Douglas R., Marcus George E. (2008) Collaboration Today and the Re-Imagination of the Classic Scene of Fieldwork Encounter. „Collaborative Anthropologies”, vol. 1, s. 81–101.pl_PL
dc.referencesJohnston Rennie (2010) Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie. Przełożyła Adrianna Nizińska [w:] Hana Červinková, Bogusława Dorota Gołębniak, red., Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 199–213.pl_PL
dc.referencesKemmis Stephen (2010) Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. Przełożyła Katarzyna Liszka [w:] Hana Červinková, Bogusława Dorota Gołębniak, red., Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 45–88.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric (1998) The Power of Kiowa Song: A Collaborative Ethnography. Tucson: University of Arizona Press.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric (2005) The Chicago Guide to Collaborative Ethnography. Chicago, London: The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric (2008a) Editor’s Introduction. „Collaborative Anthropologies”, vol. 1, s. VII–XII.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric (2008b) When We Disagree. On Engaging the Force of Difference in Collaborative, Reciprocal, and Participatory Researches. Artykuł zaprezentowany na 107. Dorocznym Spotkaniu American Anthropological Association, San Francisco, California. Dostępny w Internecie [dostęp 20 listopada 2012 r.]: ‹http://www. marshall.edu/gsepd/humn/lassiter/coll_ethnography/Lassiter_AAA08_When-We-Disagree.pdf›.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric (2008c) Moving Past Public Anthropology and Doing Collaborative Research. „Napa Bulletin”, vol. 29, s. 70–86.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric (2010) Etnografia współpracująca i antropologia publiczna. Przełożyli Agnieszka Kościańska i Michał Petryk [w:] Hana Červinková, Bogusława Dorota Gołębniak, red., Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 449–487.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric, Ellis Clyde, Kotay Ralph (2002) The Jesus Road: Kiowas, Christianity, and Indian Hymns. Lincoln: University of Nebraska Press.pl_PL
dc.referencesLassiter Luke Eric I in., eds. (2004) The Other Side of Middletown: Exploring Muncie’s African American Community. Walnut Creek: AltaMira Press.pl_PL
dc.referencesLawless Elaine J. (1992) “I Was Afraid Someone like You... An Outsider... Would Misunderstand”: Negotiating Interpretive Differences Between Ethnographers and Subjects. „The Journal of American Folklore”, vol. 105, no. 413, s. 302–314.pl_PL
dc.referencesPietrowiak Kamil (2011) Mazurski malarz krajobrazu. O życiu i dziele Henryka Sawko, twórcy Kamiennego Parku w Rydzewie. Niepublikowana praca magisterska [maszynopis]. Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPietrowiak Kamil (2012) O sztuce, która niejedno ma imię. Przypadek Henryka Sawki, twórcy Kamiennego Parku w Rydzewie. „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 2 (17), s. 147–175.pl_PL
dc.referencesPietrowiak Kamil (2013) Kłamstwo, uczciwość, zaufanie. Problemy etyczne w badaniach na temat życia osób niewidomych. „Lud”, t. 97, s. 267–290.pl_PL
dc.referencesPietrowiak Kamil, Tworkowska Sandra, Zdobylak Joanna (2013) Etnograficzny tandem, czyli na ślepo w nieznane. „Tematy z Szewskiej”, nr 2 (10), s. 25–63.pl_PL
dc.referencesSeweryn Anna (2010) Kodeks etyczny antropologa [w:] Kaniowska Katarzyna, Modnicka Noemi, red., Problemy etyczne badań antropologicznych. „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. XLIX, Wrocław, Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 33–51.pl_PL
dc.referencesSusman Gerald I., Evered Roger D. (2010) Ocena naukowych walorów badań w działaniu. Przełożyła Maja Lavergne [w:] Hana Červinková, Bogusława Dorota Gołębniak, red., Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 89–115.pl_PL
dc.referencesTischner Józef (1982) Etyka wartości i nadziei [w:] Wobec wartości. Poznań: W Drodze, s. 51–148.pl_PL
dc.referencesWalthes Renate (2004) Tyflopedagogika. Przełożyła Joanna Mink. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesWyka Anna (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesYoung Bear Severt, Theisz Ronald D. (1994) Standing In the Light: A Lakota Way of Seeing. Lincoln: University of Nebraska Press.pl_PL
dc.referencesZałucki Marian (1985) Kpiny i kpinki. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkapie@wp.plpl_PL
dc.relation.volume10pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord