Show simple item record

dc.contributor.authorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.date.accessioned2021-01-07T12:40:28Z
dc.date.available2021-01-07T12:40:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationZakrzewska-Manterys, Elżbieta. 2015. „A History of the Exclusion of the Mentally Handicapped.” Przegląd Socjologii Jakościowej 11(3):14-24. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org).pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33038
dc.description.abstractThe article corresponds to the problems of terms describing people as mentally disabled vs. intellectually disabled, compared to those with an intellectual disability. The application of each of those notions is justified by the premises of an axiological and worldview nature. Political correctness encourages us to replace stigmatizing terms with more neutral ones. However, the question arises: from where did the terms of a discriminating character appear in the language? The article presents examples of the application of segregation policy since the 1970s, as a result of which the intellectually disabled remained in residential care centers, separated from the rest of society. Based on the literature of the 1970s, a dramatic picture of the fate of people deprived of human dignity is painted. This situation meant that the terms applied to intellectually disabled people condemned them to the worst position in society. It began to change when the policy of social integration and inclusion was implemented in the West. The second part of the article includes deliberations over the understanding of the words “disability” and “intelligence” (a word present in the term intellectual disability). Two contrasting ways of comprehending the term intelligence are presented: one derived from ancient times and the other introduced by the modern system of psychological measures. I demonstrate what consequences the application of those two understandings of the term intelligence bring for the understanding of the human condition entangled in the modern world. The summary presents the conclusion that mental retardation does not need to be treated as a deficiency or a dysfunction, but it may be – according to the idea of variety – treated as an equal way of being a human, different from the statistical majority of the population, however, still demonstrating a unique specificity and beautypl_PL
dc.description.abstractArtykuł dotyczy problematyki używania pojęć określających osoby upośledzone umysłowo versus niepełnosprawne intelektualnie versus z niepełnosprawnością intelektualną. Za używaniem każdego z tych pojęć kryją się przesłanki o charakterze aksjologicznym i światopoglądowym. Poprawność polityczna skłania do zastępowania wyrażeń piętnujących bardziej neutralnymi. Pojawia się jednak pytanie: skąd w języku pojawiły się określenia mające charakter dyskryminacyjny. W artykule ukazane są przykłady stosowania do lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku polityki segregacyjnej, w wyniku której osoby niepełnosprawne intelektualnie przebywały w zamkniętych zakładach całodobowej opieki, oddalone od głównego nurtu życia społecznego. Ukazany został przerażający obraz losu osób pozbawionych podstaw godności ludzkiej, na podstawie amerykańskiej publikacji z tamtego okresu. Sytuacja ta spowodowała, że stosowane wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie określenia sankcjonowały ich gorszą pozycję w społeczeństwie. Zaczęło się to zmieniać po wprowadzeniu w krajach zachodniego kręgu cywilizacyjnego polityki integracji i inkluzji społecznej. W drugiej części artykułu podjęto rozważania dotyczące rozumienia słów „niepełnosprawność” oraz „inteligencja” (słowa obecnego w pojęciu niepełnosprawność intelektualna). Ukazano dwa sprzeczne rozumienia terminu inteligencja: wywodzące się ze starożytności oraz wprowadzone przez nowoczesne systemy miar psychologicznych. Ukazano jakie konsekwencje dla rozumienia kondycji człowieka uwikłanego we współczesny świat ma posługiwanie się tymi dwoma rozumieniami terminu inteligencja. W konkluzji stwierdzono, że upośledzenie umysłowe nie musi być traktowane jako brak czy dysfunkcja, lecz może być – zgodnie z polityką różnorodności – traktowane jako równoprawny sposób bycia człowiekiem, różny od sposobu manifestowania się człowieczeństwa wśród statystycznej większości obywateli, niemniej odznaczający się swoistą specyfiką i pięknem.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectmental handicappl_PL
dc.subjectintellectual disabilitypl_PL
dc.subjectsegregative policypl_PL
dc.subjectintegration, inclusionpl_PL
dc.subjectdiversitypl_PL
dc.subjecthumanitypl_PL
dc.subjectupośledzenie umysłowepl_PL
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectpolityka segregacyjnapl_PL
dc.subjectintegracjapl_PL
dc.subjectinkluzjapl_PL
dc.subjectróżnorodnośćpl_PL
dc.subjectczłowieczeństwopl_PL
dc.titleA History of the Exclusion of the Mentally Handicappedpl_PL
dc.title.alternativeUpośledzenie umysłowe jako niepełnosprawność i jako sposób bycia człowiekiempl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number14-24pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Warsawpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Zakrzewska-Manterys is a professor of sociology. She works in the Institute of Applied Social Sciences of the Warsaw University. Her field of expertise is focused on methodology of social sciences and issues related to social exclusion, especially those arising from disability. She is an author of several monographs and numerous science and popular science articles about this matter.pl_PL
dc.referencesAndreoli, Vittorino. 2007. Moi wariaci. Wspomnienia psychiatry. Translated by M. Bielawski. Cracow: Wydawnictwo Homini.pl_PL
dc.referencesBlatt, Burton and Fred Kaplan. 1974. Christmas in Pulgatory. A Photographic Essay on Mental Retardation. Syracuse, New York: Human Policy Press.pl_PL
dc.referencesChodkowska, Maria and Beata Szabała. 2012. Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesDeary, Ian J. 2012. Inteligencja. Translated by E. Wojtych. Sopot: GWP.pl_PL
dc.referencesGadamer, Hans-Georg. 2008. “Filozoficzne uwagi o problemie inteligencji.” Pp. 181-195 in Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, edited by P. Dybel. Translated by A. Mergler. Warsaw: Wydawnictwo UW.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving. 1961. Asylmus: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday Anchorpl_PL
dc.referencesGustavsson, Anders. 1996. “Reforms and everyday meanings of intellectual disability.” Pp. 215–235 in Intellectual Disabilities in the Nordic Welfare States. Policies and Everyday Life, edited by J. Tøssebro, A. Gustavsson and G. Dyrendahl. HoyskoleForlaget: Norwegian Academic Press.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin. 1994. Bycie i czas. Translated by B. Baran. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMcRuer, Robert. 2006. Crip Theory. Cultural Signs of Queerness and Disability. New York and London: New York University Press.pl_PL
dc.referencesRisley, Todd and James Favell. 1979. “Constructing a Living Environment in an Institution.” Pp. 3-24 in Behavioral Systems for the Developmentally Disabled: II. Institutional, Clinic, and Community Environments, edited by L.A. Hamerlynck. New York: Brunner/Mazel, Publishers.pl_PL
dc.referencesShevlin, Michael and Astrid Mona O’Moore. 2000. “Fostering positive attitudes: reactions of mainstream pupils to contact with their counterparts who have severe/profound intellectual disabilities.” European Journal of Special Needs Education 15(2):206-217.pl_PL
dc.referencesSwenson, Richard P., Tom Seekins and Chrys Anderson. 1979. “The Design of Service Delivery Systems and Habilitative Environment.” Pp. 25-46 in Behavioral Systems for the Developmentally Disabled: II. Institutional, Clinic, and Community Environments, edited by L.A. Hamerlynck. New York: Brunner/Mazel, Publishers.pl_PL
dc.referencesSzabała, Beata. 2010. “Stereotypy odnoszące się do osób z upośledzeniem umysłowym – konsekwencje i sposoby zmian.” Pp. 61-71 in Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, edited by M. Chodkowska. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesTøssebro, Jan, Maarit Aalto and Peter Brusén. 1996. “Changing ideologies and patterns of services.” Pp. 45-66 in Intellectual Disabilities in the Nordic Welfare States. Policies and Everyday Life, edited by J. Tøssebro, A. Gustavsson and G. Dyrendahl. HoyskoleForlaget: Norwegian Academic Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmailezakrzewska@isns.uw.edu.plpl_PL
dc.relation.volume11pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record