dc.contributor.author | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2021-01-07T12:40:28Z | |
dc.date.available | 2021-01-07T12:40:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta. 2015. „A History of the Exclusion of the Mentally Handicapped.” Przegląd Socjologii Jakościowej 11(3):14-24. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org). | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33038 | |
dc.description.abstract | The article corresponds to the problems of terms describing people as mentally disabled vs. intellectually disabled, compared to those with an intellectual disability. The application of each of those
notions is justified by the premises of an axiological and worldview nature. Political correctness encourages us to replace stigmatizing terms with more neutral ones. However, the question arises: from
where did the terms of a discriminating character appear in the language?
The article presents examples of the application of segregation policy since the 1970s, as a result of
which the intellectually disabled remained in residential care centers, separated from the rest of society. Based on the literature of the 1970s, a dramatic picture of the fate of people deprived of human
dignity is painted. This situation meant that the terms applied to intellectually disabled people condemned them to the worst position in society. It began to change when the policy of social integration
and inclusion was implemented in the West.
The second part of the article includes deliberations over the understanding of the words “disability” and “intelligence” (a word present in the term intellectual disability). Two contrasting ways of
comprehending the term intelligence are presented: one derived from ancient times and the other
introduced by the modern system of psychological measures. I demonstrate what consequences the
application of those two understandings of the term intelligence bring for the understanding of the
human condition entangled in the modern world.
The summary presents the conclusion that mental retardation does not need to be treated as a deficiency or a dysfunction, but it may be – according to the idea of variety – treated as an equal way of
being a human, different from the statistical majority of the population, however, still demonstrating
a unique specificity and beauty | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy problematyki używania pojęć określających osoby upośledzone umysłowo versus niepełnosprawne
intelektualnie versus z niepełnosprawnością intelektualną. Za używaniem każdego z tych pojęć kryją się przesłanki o charakterze
aksjologicznym i światopoglądowym. Poprawność polityczna skłania do zastępowania wyrażeń piętnujących bardziej neutralnymi. Pojawia się jednak pytanie: skąd w języku pojawiły się określenia mające charakter dyskryminacyjny.
W artykule ukazane są przykłady stosowania do lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku polityki segregacyjnej, w wyniku
której osoby niepełnosprawne intelektualnie przebywały w zamkniętych zakładach całodobowej opieki, oddalone od głównego
nurtu życia społecznego. Ukazany został przerażający obraz losu osób pozbawionych podstaw godności ludzkiej, na podstawie
amerykańskiej publikacji z tamtego okresu. Sytuacja ta spowodowała, że stosowane wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie
określenia sankcjonowały ich gorszą pozycję w społeczeństwie. Zaczęło się to zmieniać po wprowadzeniu w krajach zachodniego
kręgu cywilizacyjnego polityki integracji i inkluzji społecznej.
W drugiej części artykułu podjęto rozważania dotyczące rozumienia słów „niepełnosprawność” oraz „inteligencja” (słowa obecnego w pojęciu niepełnosprawność intelektualna). Ukazano dwa sprzeczne rozumienia terminu inteligencja: wywodzące się ze
starożytności oraz wprowadzone przez nowoczesne systemy miar psychologicznych. Ukazano jakie konsekwencje dla rozumienia
kondycji człowieka uwikłanego we współczesny świat ma posługiwanie się tymi dwoma rozumieniami terminu inteligencja.
W konkluzji stwierdzono, że upośledzenie umysłowe nie musi być traktowane jako brak czy dysfunkcja, lecz może być – zgodnie
z polityką różnorodności – traktowane jako równoprawny sposób bycia człowiekiem, różny od sposobu manifestowania się człowieczeństwa wśród statystycznej większości obywateli, niemniej odznaczający się swoistą specyfiką i pięknem. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | |
dc.subject | mental handicap | pl_PL |
dc.subject | intellectual disability | pl_PL |
dc.subject | segregative policy | pl_PL |
dc.subject | integration, inclusion | pl_PL |
dc.subject | diversity | pl_PL |
dc.subject | humanity | pl_PL |
dc.subject | upośledzenie umysłowe | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl_PL |
dc.subject | polityka segregacyjna | pl_PL |
dc.subject | integracja | pl_PL |
dc.subject | inkluzja | pl_PL |
dc.subject | różnorodność | pl_PL |
dc.subject | człowieczeństwo | pl_PL |
dc.title | A History of the Exclusion of the Mentally Handicapped | pl_PL |
dc.title.alternative | Upośledzenie umysłowe jako niepełnosprawność i jako sposób bycia człowiekiem | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 14-24 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Warsaw | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Elżbieta Zakrzewska-Manterys is a professor of sociology. She works in the Institute of Applied
Social Sciences of the Warsaw University. Her field of expertise is focused on methodology of social sciences and
issues related to social exclusion, especially those arising
from disability. She is an author of several monographs
and numerous science and popular science articles about
this matter. | pl_PL |
dc.references | Andreoli, Vittorino. 2007. Moi wariaci. Wspomnienia psychiatry. Translated by M. Bielawski. Cracow: Wydawnictwo Homini. | pl_PL |
dc.references | Blatt, Burton and Fred Kaplan. 1974. Christmas in Pulgatory. A Photographic Essay on Mental Retardation. Syracuse, New York: Human Policy Press. | pl_PL |
dc.references | Chodkowska, Maria and Beata Szabała. 2012. Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Deary, Ian J. 2012. Inteligencja. Translated by E. Wojtych. Sopot: GWP. | pl_PL |
dc.references | Gadamer, Hans-Georg. 2008. “Filozoficzne uwagi o problemie inteligencji.” Pp. 181-195 in Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, edited by P. Dybel. Translated by A. Mergler. Warsaw: Wydawnictwo UW. | pl_PL |
dc.references | Goffman, Erving. 1961. Asylmus: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday Anchor | pl_PL |
dc.references | Gustavsson, Anders. 1996. “Reforms and everyday meanings of intellectual disability.” Pp. 215–235 in Intellectual Disabilities in the Nordic Welfare States. Policies and Everyday Life, edited by J. Tøssebro, A. Gustavsson and G. Dyrendahl. HoyskoleForlaget: Norwegian Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin. 1994. Bycie i czas. Translated by B. Baran. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | McRuer, Robert. 2006. Crip Theory. Cultural Signs of Queerness and Disability. New York and London: New York University Press. | pl_PL |
dc.references | Risley, Todd and James Favell. 1979. “Constructing a Living Environment in an Institution.” Pp. 3-24 in Behavioral Systems for the Developmentally Disabled: II. Institutional, Clinic, and Community Environments, edited by L.A. Hamerlynck. New York: Brunner/Mazel, Publishers. | pl_PL |
dc.references | Shevlin, Michael and Astrid Mona O’Moore. 2000. “Fostering positive attitudes: reactions of mainstream pupils to contact with their counterparts who have severe/profound intellectual disabilities.” European Journal of Special Needs Education 15(2):206-217. | pl_PL |
dc.references | Swenson, Richard P., Tom Seekins and Chrys Anderson. 1979. “The Design of Service Delivery Systems and Habilitative Environment.” Pp. 25-46 in Behavioral Systems for the Developmentally Disabled: II. Institutional, Clinic, and Community Environments, edited by L.A. Hamerlynck. New York: Brunner/Mazel, Publishers. | pl_PL |
dc.references | Szabała, Beata. 2010. “Stereotypy odnoszące się do osób z upośledzeniem umysłowym – konsekwencje i sposoby zmian.” Pp. 61-71 in Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, edited by M. Chodkowska. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Tøssebro, Jan, Maarit Aalto and Peter Brusén. 1996. “Changing ideologies and patterns of services.” Pp. 45-66 in Intellectual Disabilities in the Nordic Welfare States. Policies and Everyday Life, edited by J. Tøssebro, A. Gustavsson and G. Dyrendahl. HoyskoleForlaget: Norwegian Academic Press. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ezakrzewska@isns.uw.edu.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 11 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |