The Socialist Project for a New Intelligentsia and Its Limits. Academic Careers in the Polish Post-War University: A Biographical Perspective
Streszczenie
The paper examines the post-war period of reconstruction of the Polish academic system from the
perspective of young academicians and students of that time. The generation born in the 1920s and
early 1930s witnessed a profound change in Polish society, when its intelligentsia and universities had
to face the dramatic events of post-WWII. The forthcoming reform of science and the higher education
system was an attempt to build a socialist university and an egalitarian society. Those processes are
often viewed as the political domination of academia, the captivity of professors, and seduction of
students. It is a part of the story. On the contrary, it is argued herein that the academic field and its
associated processes shaped the biographical paths of erstwhile scientists/academics as strongly, if not
stronger, than the political factors which usually are brought to the forefront by researchers. Three
chosen academic biographies present the complexity of those processes, and at the same time they reveal different patterns of the interplay between political changes, the university, the academic habitus
and higher education reform Tematem artykułu jest powojenna rekonstrukcja polskiej akademii z perspektywy młodych pracowników naukowych
i studentów. Pokolenie urodzone w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku było świadkami fundamentalnej zmiany polskiego społeczeństwa, kiedy także inteligencja i uniwersytety musiały stawić czoła dramatycznym wydarzeniom związanym
z II wojną światową. Nadchodząca reforma systemu szkolnictwa wyższego była próbą budowy socjalistycznego uniwersytetu
i egalitarnego społeczeństwa. Te procesy są zazwyczaj widziane jako dominacja akademii przez pole polityczne, zniewolenie
profesorów czy uwiedzenie studentów. Jest to część tego procesu. Jednak w opozycji do takiego ujęcia tematu artykuł proponuje
tezę, iż to pole akademickie kształtowało biograficzne ścieżki przyszłych naukowców przynajmniej na równi – jeśli nie silniej
– niż czynniki polityczne, których rolę zazwyczaj się podkreśla. Trzy wybrane biografie akademików przedstawiają nie złożoność tych procesów, ale także odmienne konstelacje między politycznymi zmianami, uniwersytetem, akademickim habitusem
i edukację szkolnictwa wyższego.
Collections