Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKapralski, Sławomir
dc.date.accessioned2021-01-07T15:38:23Z
dc.date.available2021-01-07T15:38:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKapralski Sławomir (2015) O co chodzi w wywiadzie? Próba interpretacji wspomnień o Żydach jako narracji tożsamościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 4, s. 6‒33 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33045
dc.description.abstractArtykuł prezentuje pewną metodę interpretacji pogłębionych wywiadów dotyczących sposobów, w jakie nieżydowscy Polacy pamiętają Żydów. Intencją proponowanej metody jest znalezienie nowej perspektywy, która uzupełniałaby dwie najważniejsze tradycje badawcze obecne w polskich badaniach tego tematu: podejście etnograficzne i podejście oparte na inspiracji psychoanalitycznej. Autor wychodzi z założenia, że wywiad nie stanowi przywołania przeszłości, lecz jest narracją tożsamościową, w której przeszłość jest (re)konstruowana zgodnie z imperatywami teraźniejszości, w której wywiad jest przeprowadzany, a Żydzi pełnią w nim rolę układu odniesienia dla procesu budowania tożsamości respondenta. Autor przyjmuje też, że narracje tożsamościowe wytwarzane są w czterech głównych wymiarach: sacrum, śmierci, seksu i władzy/przemocy, z których każdy posiada swą kulturową semantykę i kod binarny, stosowany do oddzielenia praktyk i przekonań charakteryzujących „Nas” od tych, które przypisujemy „Innym”. Kody te, wraz z historiami o „Nas” i o „Innych”, tworzą osnowę i wątek tożsamości narracyjnej przedstawianej w wywiadzie i odpowiadają wizji kultury, którą możemy znaleźć u Clifforda Geertza: sieci znaczeń, którą utkaliśmy i w którą jesteśmy uwikłani. Następnie autor przedstawia interpretację jednego wywiadu, pokazując, w jaki sposób respondent organizuje swoje opowieści o Żydach za pomocą rozmaitych semantyk i kodów w celu nadania spójności własnej narracji tożsamościowejpl_PL
dc.description.abstractThe article presents a method of interpreting in-depth interviews regarding the ways in which non-Jewish Poles remember Jews. The intention of the suggested method is to find a new perspective that would be complementary to the two most important ones that can be found in the Polish research on this subject: the ethnographic approach and the perspective inspired by psychoanalysis. The main assumption of the presented method is that an interview is not a recollection of the past but a narrative of identity in which the past is (re)constructed according to the imperatives of the present in which the interview is conducted, and the Jews serve to an interviewee only as a frame of reference for his/her constructs of identity. It is further assumed that narratives of identity are constructed along four main dimensions: sacrum, death, sex, and power/violence, each with its own cultural semantics and binary code that is used to separate practices and beliefs that characterize “Us” from those we attribute to “Them.” These codes, together with stories about “Us” and “Them,” make the warp and weft of the narrative identity represented in the interview, which corresponds to Clifford Geertz’s idea of culture as the webs of significance we have spun and in which we are entangled. Then, a single interview has been selected and interpreted to show how the interviewee organizes his stories about Jews in different semantics and codes to keep his narrative of identity consistent.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectinterpretacja wywiadupl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjectnarracja tożsamościowapl_PL
dc.subjectŻydzipl_PL
dc.subjectantysemityzmpl_PL
dc.subjectInterpretation of Interviewpl_PL
dc.subjectMemorypl_PL
dc.subjectNarrative of Identitypl_PL
dc.subjectJewspl_PL
dc.subjectAntisemitismpl_PL
dc.titleO co chodzi w wywiadzie? Próba interpretacji wspomnień o Żydach jako narracji tożsamościowychpl_PL
dc.title.alternativeWhat Is It All About in the Interview? An Attempt to Interpret the Memories About the Jews as Narratives of Identitypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number6‒33pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteSławomir Kapralski, dr hab. prof. UP. Jego zainteresowania naukowe to: teoria socjologiczna, antropologia kulturowa, pamięć społeczna, tożsamości zbiorowe, etniczność i nacjonalizm, Holokaust, antysemityzm, społeczności romskie. Adres kontaktowy: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków e-mail: kapral@up.krakow.plpl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (1992) Mortality, Immortality, and Other Life Strategies. Cambridge: Polity Press.pl_PL
dc.referencesBenz Wolfgang (2004) Anti-Semitism in Europe. Traditions, Structures, Manifestations. Uppsala: Uppsala University.pl_PL
dc.referencesBurke Peter J. (2013) Identity, Social [w]: Byron Kaldis, ed., Encyclopedia of Philosophy and the Social Sciences, vol. 1. Los Angeles: Sage, s. 453–457.pl_PL
dc.referencesCała Alina (1987) Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesCała Alina (1992) Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa: Wydawnictwa UW.pl_PL
dc.referencesForecki Piotr (2010) Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (1973) The Interpretations of Culture. New York: Basic Books.pl_PL
dc.referencesGrabowski Jan (2011) Judenjagd. Polowanie na Żydów 1942‒1945. Studium dziejów pewnego powiatu. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydówpl_PL
dc.referencesKapralski Sławomir (1999) People of Different Times [w:] tenże, ed., The Jews in Poland, vol. 2. Kraków: Judaica Foundation.pl_PL
dc.referencesKing Anthony (2004) The Structure of Social Theory. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesKurowski Marek M. (2004) Paradoks i ironia, czyli krótki kurs socjologii Niklasa Luhmanna. „Rubikon. Kwartalnik Naukowy” nr 1‒4, s. 79–98pl_PL
dc.referencesLaCapra Dominick (2001) Writing History, Writing Trauma. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.pl_PL
dc.referencesLynch Michael (1993) Scientific Practice and Ordinary Action. Ethnomethodology and Social Studies of Science. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul (2003) O sobie samym jako innym. Przełożył Bogdan Chełstowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRoskies Diane K., Roskies David G. (1979) The Shtetl Book. An Introduction to East European Jewish Life and Lore. Jersey City, NJ: KTAV Publishing House.pl_PL
dc.referencesSchütz Alfred (1962) Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action [w:] tenże, Collected Papers, vol. 1: The Problem of Social Reality. The Hague: Nijhoff, s. 3–47.pl_PL
dc.referencesSkarga Barbara (1997) Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesStomma Ludwik (1986) Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl_PL
dc.referencesTokarska-Bakir Joanna (2004) Rzeczy mgliste. Eseje i studia. Sejny: Pogranicze.pl_PL
dc.referencesTokarska-Bakir Joanna (2008) Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl_PL
dc.referencesVaitkus Steven (1991) How Is Society Possible? Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.pl_PL
dc.referencesWaldenfels Bernhard (2002) Topografia obcego. Przełożył Janusz Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesWhite Harrison C. (2011) Tożsamość i kontrola. Przełożyła Agnieszka Hałas. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesYerushalmi Yosef H. (1996) Zakhor: Jewish History and Jewish Memory. Seattle: University of Washington Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkapral@up.krakow.plpl_PL
dc.relation.volume11pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord