dc.contributor.author | Zaród, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-01-11T10:07:57Z | |
dc.date.available | 2021-01-11T10:07:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Zaród Marcin (2015) Działanie, doświadczenie, wiedza. Wokół prac Harry’ego Collinsa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 4, s. 192‒206 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33056 | |
dc.description.abstract | W eseju recenzyjnym omawiam książki Harry’ego Collinsa i współautorów, które składają się
na tak zwaną trylogię doświadczenia. Książki stanowią próbę teoretycznego uporządkowania
wniosków z badań etnograficznych prowadzonych w ramach studiów nad nauką i techniką. Esej
zestawia koncepcje Collinsa z propozycjami teoretycznymi Bruno Latoura i wskazuje potencjał
ich zastosowań w obrębie badań jakościowych, szczególnie w ramach problematyki biegłości, doświadczenia i wiedzy ukrytej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The review essay discusses books of Harry Collins and co-authors (“trilogy of expertise”). The discussed works are
attempts to sort out theoretical outcomes from the ethnographic studies done within Science and Technology Studies. The review
essay collates these books with theoretical proposals of Bruno Latour, and pinpoints the potential of application these have within
general qualitative research, especially in studies of craftsmanship, expertise, and tacit knowledge. | pl_PL |
dc.description.abstract | The review essay discusses books of Harry Collins and co-authors (“trilogy of expertise”). The discussed works are
attempts to sort out theoretical outcomes from the ethnographic studies done within Science and Technology Studies. The review
essay collates these books with theoretical proposals of Bruno Latour, and pinpoints the potential of application these have within
general qualitative research, especially in studies of craftsmanship, expertise, and tacit knowledge. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;4 | |
dc.subject | studia nad nauką i techniką (STS) | pl_PL |
dc.subject | Harry Collins | pl_PL |
dc.subject | wiedza ukryta | pl_PL |
dc.subject | etnografia | pl_PL |
dc.subject | mocny program edynburski | pl_PL |
dc.subject | teoria aktora-sieci | pl_PL |
dc.subject | Science and Technology Studies (STS) | pl_PL |
dc.subject | Harry Collins | pl_PL |
dc.subject | Tacit Knowledge | pl_PL |
dc.subject | Ethnography | pl_PL |
dc.subject | Strong Edinburgh Programme | pl_PL |
dc.subject | Actor-Network Theory | pl_PL |
dc.title | Działanie, doświadczenie, wiedza. Wokół prac Harry’ego Collinsa | pl_PL |
dc.title.alternative | Action, Expertise, Knowledge. On Works of Harry Collins | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 192‒206 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | mgr inż. Marcin Zaród, doktorant socjologii,
zainteresowany konstruktywistycznymi odmianami socjologii nauki i techniki. Aktualnie prowadzi badanie etnograficzne w środowisku hakerskim. Członek Laboratorium Ekonomii Cyfrowej UW (Digital Economy Lab).
Adres kontaktowy:
Instytut Socjologii UW
00-927 Warszawa, ul. Karowa 18 | pl_PL |
dc.references | Abriszewski Krzysztof (2012) Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza Teorii Aktora-Sieci Bruno Latoura. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Afeltowicz Łukasz (2012) Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką. Toruń: Wydawnictwo UMK. | pl_PL |
dc.references | Bijker E. Wiebe, Hughes Thomas P., Pinch Trevor (2012) The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology. Cambridge, MA: MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Bloor David (1983) Wittgenstein: A Social Theory of Knowledge. London: Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Callon Michel, Latour Bruno (1992) Don’t Throw the Baby Out With the Bath School! [w:] Andrew Pickering, ed., Science as a Practice and Culture. Chicago, London: University of Chicago Press, s. 343‒369. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry (1974) The TEA Set: Tacit Knowledge and Scientific Networks. „Science Studies”, vol. 4, s. 165‒186. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry (1985) Changing Order: Replication and Induction in Scientific Practice. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry (2004) Gravity’s Shadow: The Search for Gravitational Waves. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry (2010) Tacit and Explicit Knowledge. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry (2014) Are We All Scientific Experts Now? Cambridge: Polity Press. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry, Yearley Steven (1992) Epistemological Chicken [w:] Andrew Pickering, ed., Science as a Practice and Culture. Chicago, London: University of Chicago Press, s. 369‒390. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry, Kusch Martin (1998) The Shape of Actions: What Humans and Machines Can Do. Cambridge, London: MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry, Evans Robert (2002) The Third Wave of Science Studies. Studies of Expertise and Experience. „Social Studies of Science”, vol. 32, s. 235‒296. | pl_PL |
dc.references | Collins Harry, Evans Robert (2007) Rethinking Expertise. Chicago, London: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Dreyfus Hubert (1992) What Computers Still Can’t Do. Cambridge, MA: MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Dreyfus Hubert, Dreyfus Stuart (1988) Mind Over Machine. New York: Free Press. | pl_PL |
dc.references | Fleck Ludwik (2014) Teoriopoznawcze rozważania nad historią odczynu Wassermana [w:] Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, red., Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów. Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 25‒46. | pl_PL |
dc.references | Hackett Edward J. i in. (2008) The Handbook of Science and Technology Studies. Cambridge, MA: MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Knorr-Cetina Karin (1981) Manufacture of Knowledge. New York: Pergamon Press. | pl_PL |
dc.references | Lamont Michèle (2010) How Professors Think: Inside the Curious World of Academic Judgment. Cambridge, MA: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Latour Bruno (2009) Polityka natury. Przełożyła Agata Czarnacka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Latour Bruno (2010) Splatając na nowo to co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przełożył Krzysztof Abriszewski. Kraków: Wydawnictwo Universitas. | pl_PL |
dc.references | Latour Bruno (2012) Wizualizacja i poznanie. Zrysowywanie rzeczy razem. Przełożyli Aleksandra Derra i Maciej Frąckowiak. „Avant”, t. 3, s. 207‒257. | pl_PL |
dc.references | Latour Bruno, Woolgar Steve (1986) Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton, NJ: Princeton University Press. | pl_PL |
dc.references | Lynch Michael (1985) Art and Artifact in Laboratory Science: A Study of Shop Work and Shop Talk in a Research Laboratory. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Norman Donald A. (1988) Design of Everyday Things. New York: Doubleday. | pl_PL |
dc.references | Polanyi Michael (1967) The Tacit Dimension. London: Routledge and Kegan Paul | pl_PL |
dc.references | Saldaña Johnny (2012) The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington: Sage. | pl_PL |
dc.references | Sismondo Sergio (2011) An Introduction to Science and Technology Studies. Chichester: Wiley-Blackwell. | pl_PL |
dc.references | Sokal Alan, Bricmont Jean (2004) Modne bzdury. Przełożył Piotr Amsterdamski. Warszawa: Prószyński i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Star Leigh Susan (1991) Power, Technology, and the Phenomenology of Conventions: On Being Allergic to Onions [w:] John Law, ed., A Sociology of Monsters: Essays on Power, Technology, and Domination. London, New York: Routledge, s. 26‒56. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | m.zarod@is.uw.edu.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 11 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |