Show simple item record

dc.contributor.authorKaźmierska, Kaja
dc.date.accessioned2021-01-11T12:59:51Z
dc.date.available2021-01-11T12:59:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKaźmierska Kaja (2016) Od redaktora: Proces transformacji w doświadczeniach biograficznych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 2, s. 6‒16 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33065
dc.description.abstractWśród wielu opublikowanych badań, społecznych diagnoz i refleksji teoretycznych dotyczących procesu transformacji w Polsce znaleźć można przede wszystkim rozważania dotyczące zmiany ujmowanej z perspektywy makrospołecznej w różnych jej aspektach. Ważnym uzupełnieniem takiego ujęcia badawczego i teoretycznego jest podejście biograficzne ukazujące, jak w doświadczeniu jednostek perspektywa przeszłości, rozumianej umownie/historycznie jako czas sprzed transformacji w 1989 roku, łączy się z perspektywą współczesności, czyli czasu przemian. Pokazanie transformacji przez pryzmat doświadczeń biograficznych, czyli aktorów społecznych, którzy jednocześnie stali się podmiotami, jak i przedmiotami owej zmiany, to jest współtworzyli proces przemian, jednocześnie mu podlegając, daje możliwość wielowymiarowego uchwycenia tego procesu. Artykuł przedstawia zatem korzyści badawczo-teoretyczne perspektywy biograficznej, zawiera krótki komentarz metodologiczny oraz przedstawia jeden z aktualnie realizowanych projektów poświęconych biograficznemu doświadczeniu transformacji.pl_PL
dc.description.abstractThe majority of empirical researches, diagnoses, and theoretical analyses regarding Poland’s transformation are constructed from the perspective of macro sociological approach. Biographical research can be treated as an important supplement of this perspective since biographical analysis serves to reconstruct collective processes, to grasp the mutual influence of individual experiences and macro socio-cultural processes of collective change and transition. The article presents main analytical and theoretical advantages of biographical approach in this respect, contains a brief methodological note, as well as characterizes one of the on-going projects based on the biographical experience of transformation.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectbiografiapl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjecttransformacjapl_PL
dc.subjectmetoda biograficznapl_PL
dc.subjectdoświadczenia biograficznepl_PL
dc.subjectBiographypl_PL
dc.subjectNarrationpl_PL
dc.subjectTransformationpl_PL
dc.subjectBiographical Researchpl_PL
dc.subjectBiographical Experiencespl_PL
dc.titleProces transformacji w doświadczeniach biograficznychpl_PL
dc.title.alternativeThe Process of Transformation in Biographical Experiencespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number6‒16pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKaja Kaźmierska, doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Katedry Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego, dyrektor Instytutu Socjologii. Specjalizuje się w badaniach biograficznych, zagadnieniach tożsamości i pamięci biograficznej. Autorka książek: Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych (IFiS PAN, Warszawa 1999), Biografia i pamięć. Na przykładzie generacyjnego doświadczenia ocalonych z Zagłady (Nomos, Kraków 2008) oraz Biography and Memory: The Generational Experience of the Shoah Survivors (Academic Studies Press, Boston 2012). Zredagowała wybór tekstów Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (Nomos, Kraków 2012). Współautorka (razem z Katarzyną Waniek i Agatą Zysiak) ostatnio wydanej książki Opowiedzieć uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015). Adres kontaktowy Katedra Socjologii Kultury Instytut Socjologii Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytet Łódzki ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódźpl_PL
dc.referencesDomański Henryk (2000) Hierarchie i bariery społeczne w Polsce w latach 90. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznychpl_PL
dc.referencesDomański Henryk (2002) Polska klasa średnia. Wrocław: Wydawnictwo Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Wrocławskie.pl_PL
dc.referencesDomański Henryk (2005) Polska. Jedna czy wiele? Warszawa: Wydawnictwo Trio.pl_PL
dc.referencesDomański Henryk, red. (2008) Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesGardawski Juliusz (2001) Powracająca klasa: sektor prywatny w III Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesGardawski Juliusz, red. (2009) Polacy pracujący a kryzys fordyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.pl_PL
dc.referencesGdula Maciej, Sadura Przemysław, red. (2012) Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm (1967) Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine.pl_PL
dc.referencesGrupińska Anka, Wawrzyniak Joanna (2011) Buntownicy. Polskie lata 70. i 80. Warszawa: Świat Książki.pl_PL
dc.referencesHelling Ingeborg K. (1990) Metoda badań biograficznych [w:] Włodarek Jan, Ziółkowski Marek, red., Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa, Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 13–37.pl_PL
dc.referencesJarosz Maria (2005) Wygrani i przegrani polskiej transformacji. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKaźmierska Kaja, Fritz Schütze (2013) Wykorzystanie autobiograficznego wywiadu narracyjnego w badaniach nad konstruowaniem obrazu przeszłości w biografii. Na przykładzie socjologicznego porównania narracji na temat życia w PRL-u i NRD. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 4, s. 122–139 [dostęp 20 marca 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹www. przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.referencesKondratowicz Ewa (2001) Szminka na sztandarze: Kobiety Solidarności 1980–1989. Warszawa: Sic!pl_PL
dc.referencesKowalik Tadeusz (2009) www.POLSKATRANSFORMACJA.pl. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesMannheim Karl (1952) The Problem of Generations Essays on the Sociology of Knowledge. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesMannheim Karl (1992–1993) Problem pokoleń. „Colloquia Communia”, no. 1/12, s. 136–169.pl_PL
dc.referencesMarody Mirosława, Giza-Poleszczuk Anna (2004) Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.pl_PL
dc.referencesMucha Janusz, Keen Mike F., red. (2006) Autobiografie czasu transformacji. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesSadura Przemysław (2012) Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza nierówności edukacyjnych w polskiej szkole i propozycje dla progresywnej polityki. Warszawa: Fundacja Amicus Europae.pl_PL
dc.referencesSchütz Alfred (1985) Światły obywatel. Esej o społecznym zróżnicowaniu wiedzy. „Literatura na Świecie”, nr 2, s. 269–284.pl_PL
dc.referencesSchütze Fritz (2012) Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne [w:] Kaja Kaźmierska, red., Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos, s. 141–278.pl_PL
dc.referencesŚwida-Zięba Hanna (1995) Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Zakład Moralności i Aksjologii Ogólnej, Instytut Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesŚwida-Zięba Hanna (2011) Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesTorańska Teresa (1994) My. Warszawa: Most.pl_PL
dc.referencesTorańska Teresa (2004) Oni. Warszawa: Iskry.pl_PL
dc.referencesTorańska Teresa (2006) Byli. Warszawa: Świat Książkipl_PL
dc.contributor.authorEmailkajakaz@uni.lodz.plpl_PL
dc.relation.volume12pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record