Urzędnik kontra menadżer – przemiany roli kierownika instytucji kultury
Streszczenie
Artykuł prezentuje sylwetki dyrektorów jednej instytucji kultury – zatrudnionego w latach 80.
organizatora placówki i jego następcy – wyłaniające się z ustrukturyzowanych wywiadów. Ich wypowiedzi szkicują obraz przemian, jakie dotknęły tego typu placówki w wyniku transformacji
ustrojowej i gospodarczej, związanych między innymi z reformą samorządową i decentralizacją
polityki kulturalnej po 1989 roku.
Pierwsza część artykułu zawiera opis założeń i metodologii projektu, z którego pochodzą omawiane wywiady oraz opis materiału empirycznego. Porównawcze zestawienie wypowiedzi obu
dyrektorów poprzedzają krótkie metryki. Prezentacja mikronarracji podzielona jest na 4 obszary
tematyczne: analizę przebiegu karier zawodowych obu narratorów (droga do instytucji), wizję instytucji rekonstruującą sposób ujmowania przez badanych roli ośrodków kultury i przypisanych
im zadań, funkcjonowanie instytucji i potencjalne przeszkody w jej działalności oraz obraz odbiorców kulturalnej oferty. Całość zamyka analiza zestawiająca najbardziej interesujące wątki, które
pojawiły się w wypowiedziach obu dyrektorów, pomagające odpowiedzieć na pytania związane
z charakterem transformacji instytucji kultury. Jednym z ważniejszych jest to, w jaki sposób obecny kształt tego typu ośrodków jest wypadkową istniejących już struktur zderzonych z nowymi
wymaganiami stawianymi przed zinstytucjonalizowaną kulturą, a związanymi z takimi obszarami, jak funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego czy nastawienie na rozwój przemysłów
kreatywnych. The article presents the silhouettes of directors of one cultural institution—its organizer and his successor. Their statements reflect the changes that have affected this type of facilities and resulted from political and economic transformation. These
changes were related to the reform of local government and decentralization of cultural policy after 1989.
The first part of the article contains a description of the assumptions and methodology of the project from which the interviews
at hand derive, as well as a description of empirical material. A comparative summary of both directors’ statements is preceded
by their short metrics. The presentation of micro-narratives is divided into four thematic areas: the careers of both narrators, the
vision of the institution (the role of cultural centers and their assigned tasks in respondents’ opinions), the principles of operation and potential obstacles to institutional activities, anticipated recipients of the cultural offer. Overall, the analysis of the most
interesting topics that appeared in the statements of the two directors, which may be helpful to answer questions related to the
nature of the transformation of cultural institutions, closes the whole study. One of the most important points is how the current
shape of the centers of this type results from the clash of existing structures with new requirements posed to institutionalized
culture, and the functioning of civil society, as well as the development of creative industries, related to the areas at hand.
Collections