Badacz jako gość
Streszczenie
Do analizy i interpretacji pozycji badacza w terenie w artykule użyto pojęć „gość” i „gościnność”. Jednym z milcząco przyjmowanych założeń podejścia etnograficznego jest gościnność osób badanych wobec
antropologa. Korzystając z antropologicznych i filozoficznych koncepcji gościnności, w tekście przedstawiono różne wymiary relacji gospodarz–gość (nierówność, zażyłość i zarządzanie reputacją), dążąc do
problematyzacji relacji badacz–badany. Pokazano etyczne i poznawcze konsekwencje usytuowania badacza w pozycji gościa: zacieranie się granic między tym co osobiste a tym co profesjonalne, potencjalny
konflikt lojalności oraz nadmierną kontrolę badanych nad badaczem. Rozpatrzona jest także sytuacja
braku gościnności i braku dostępu do terenu, którą proponuje się uznać za normę, a nie anomalię w praktyce badawczej antropologa. Celem artykułu jest zaproponowanie bardziej pragmatycznej wizji badań
etnograficznych i zwrócenie uwagi na strukturalne uwarunkowania relacji badacz–badany, niebędące
wynikiem wyborów etycznych jednostek. The notions of “hospitality” and “a guest” are used in the article in order to analyze and interpret a researcher’s position
during field-work. In an ethnographic approach the hospitality of study subjects towards anthropologists is often taken for granted. Relying on anthropological and philosophical conceptualizations of hospitality, different dimensions of host-guest relation
(inequality, intimacy and reputation management) are demonstrated in order to reveal the problematic nature of the conceptualization of ethnographer-study subjects’ relation through the notion of hospitality. The ethical and epistemological consequences
of a researcher acting as a guest are shown: the blurring of the boundary between what is personal and what is professional, the
potential conflict of loyalties and the excessive control of research subjects over a researcher. The situation of the lack of hospitality
– and lack of access to the field – is also presented and viewed as a rule and not an exception of ethnographic methodology. The
aim of the article is to propose a more pragmatic vision of ethnographic studies and to draw attention to structural conditionings of
ethnographer-research subjects’ relation that are situated beyond the ethical choices of individuals.
Collections