Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiziołek, Katarzyna
dc.date.accessioned2021-01-18T10:30:08Z
dc.date.available2021-01-18T10:30:08Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationNiziołek, Katarzyna (2011) “Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej”. Qualitative Sociology Review, Tom VII Numer 1. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org /PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33125
dc.description.abstractW artykule, przyjmując fenomenologiczne rozumienie kategorii „świat społeczny”, poszukuję nowych możliwości badania światów społecznych poprzez wykorzystanie fotografii uczestniczącej (participatory photography) oraz integracji praktyki badawczej z praktyką społeczno-obywatelską. O fotografii uczestniczącej możemy mówić wtedy, gdy jednostki lub grupy, które tradycyjnie byłyby przedmiotem oglądu i poznania, same wykonują i interpretują fotografie ukazujące ważne elementy ich życia i doświadczenia. Jako technika badawcza fotografia uczestnicząca zmienia więc perspektywę poznania z pozycji outsidera na insidera. W ten sposób pozwala nam dotrzeć, zgodnie z dyrektywami socjologii rozumiejącej, do subiektywnych definicji obserwowanych sytuacji konstruowanych przez ich uczestników. Autorom fotografii daje zaś możliwość w pełni podmiotowej wypowiedzi na temat ich własnych doświadczeń, potrzeb czy dążeń, co ma szczególne znaczenie w przypadku grup mniejszościowych, marginalizowanych lub wykluczonych. W ten sposób fotografia uczestnicząca przekracza jednak granicę dzielącą poznanie naukowe od zmiany społecznej, stając się środkiem socjologicznej interwencji.pl_PL
dc.description.abstractIn the article, resorting to the phenomenological understanding of the "social world", the authoress looks for the new possibilities of researching social worlds with the use of participatory photography, and by integrating research and citizen practice. One may speak of participatory photography when individuals or groups that would traditionally constitute the objects of observation take and interpret photographs representing significant parts of their lives and experiences themselves. Hence, as a research technique, participatory photography changes the perspective of cognition from the position of an outsider to the one of an insider. In this way, it allows insight, in accordance with the directives of interpretative sociology, into the subjective definitions of the observed situations, as constructed by the participants. Then, it provides the picture takers with the possibility of fully subjective expression concerning their own experiences, needs or goals, which is particularly important in the case of minority, marginalized, or excluded groups. However, this is when participatory photography goes beyond the limits of scientific knowledge, and into the area of social change, becoming a means of sociological intervention.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectperspektywa fenomenologicznapl_PL
dc.subjectświat społecznypl_PL
dc.subjectfotografia uczestniczącapl_PL
dc.subjectwywiad wspomagany fotograficzniepl_PL
dc.subjectfotografie prywatnepl_PL
dc.subjectinterwencja socjologicznapl_PL
dc.subjectPhenomenological perspectivepl_PL
dc.subjectSocial worldpl_PL
dc.subjectParticipatory photographypl_PL
dc.subjectPhoto interviewpl_PL
dc.subjectPrivate photographspl_PL
dc.subjectSociological interventionpl_PL
dc.titleFotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznejpl_PL
dc.title.alternativeParticipatory photography. From qualitative research of social worlds to sociological intervention.pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number22-41pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstokupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Niziołek - pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia z makrostruktur społecznych oraz kursy specjalizacyjne – ze społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych i nauczania wielokulturowości. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat sztuki społecznej. Stypendystka The Clifford & Mary Corbridge Trust (University of Cambridge). Publikowała m.in. w "Pograniczu", "Trzecim Sektorze" i anglojęzycznym "Limes. Cultural Regionalistics". Jest prezesem Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku i przewodniczącą Oddziału Białostockiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Angażuje się w działalność społeczną w obszarze dziedzictwa kulturowego, lokalnej historii, animacji kultury i edukacji nieformalnej. Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku pl. Uniwersytecki 1, 15-420 Białystokpl_PL
dc.referencesAnchimowicz, Magdalena, Karolina Muras, Katarzyna Niziołek, Rafał Olesiewicz i Mariusz Sokołowski, redaktorzy (2008) Co nas łączy, co nas różni? Białystok i jego mieszkańcy w oczach obcokrajowców. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesArmstrong, Keith B. (2005) “Autophotography in adult education: Building creative communities for social justice and democratic education.” New Directions for Adult and Continuing Education 107: 33-44.pl_PL
dc.referencesBanks, Marcus (1995) „Visual research methods.” Social Research Update Issue 11. Dostęp 27 grudnia 2009. (http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU11/SRU11.html)pl_PL
dc.referencesBanks, Marcus - (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBecker, Howard S. (2007) Telling about society. Chicago: The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesBolton, Angela, Christopher Pole i Philip Mizen (2001) “Picture this: researching child workers.” Sociology 35(2): 501-518.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Luc Boltanski, Robert Castel, Jean-Claude Chamboredon i Dominique Schnapper (1990) Photography. A middle-brow art. Cambridge: Polity Press.pl_PL
dc.referencesClark-Ibáñez, Marisol (2007) “Inner-city children in sharper focus. Sociology of childhood and photo elicitation interviews.” S. 167-196 w Visual research methods. Image, society and representation, pod redakcją G. C. Stanczak. Los Angeles: Sage.pl_PL
dc.referencesClover, Darlene E. (2006) “Out of the darkroom: Participatory photography as a critical, imaginative, and public aesthetic practice of transformative education.” Journal of Transformative Education 4: 275-290.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. i Yvonna S. Lincoln, redaktorzy (2009) Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesDonald, Diana i Jane Munro, redaktorzy (2009) Endless forms. Charles Darwin, natural science and the visual arts. Cambridge: Fitzwilliam Museum.pl_PL
dc.referencesFinney, Nissa i Clare Rishbeth (2006a) “Novelty and nostalgia in urban greenspace: refugee perspectives.” Journal of Economic and Social Geography 97(3): 281- 295.pl_PL
dc.referencesFinney, Nissa i Clare Rishbeth (2006b) “Engaging with marginalised groups in public open space research: The potential of collaboration and combined methods.” Planning Theory and Practice 7(1): 27-46.pl_PL
dc.referencesFroń, Alicja (2008) „W stronę innych światów.” S. 259-278 w Warto zapytać o kulturę 3. Obcy, inny, swój, pod redakcją K. Czyżewski. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.pl_PL
dc.referencesHlebowicz, Bartosz, redaktor (2008) Nowa Wola po prostu. Michałowo: Gminny Ośrodek Kultury.pl_PL
dc.referencesHusserl, Edmund (1982) Medytacje kartezjańskie. Przełożył A. Wajs. Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesKaczmarek, Jerzy, redaktor (2004) Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2005) „Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej.” Przegląd Socjologii Jakościowej Tom I, Numer 1: 42-63.pl_PL
dc.referencesKuczyński, Paweł, Marcin Frybes, Jan Strzelecki i Diedier Lapeyronnie (1994) W poszukiwaniu ruchu społecznego. Wokół socjologii Alaina Touraine’a. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesMiles, Susie, Ian Kaplan i Andy Howes (b.d.) “Using participatory image-based research to inform teaching and learning about inclusion in education.” Project Case Study, Centre for Excellence in Enquiry-Based Learning, The University of Manchester. Dostęp 27 grudnia 2009. (http://www.campus.manchester.ac.uk/ceebl/projects/casestudies/1.pdf)pl_PL
dc.referencesMiller, Cynthia J. (2006) “Images from the streets: Art for social change from the Homelessness Photography Project.” Social Justice 33(2): 122-134.pl_PL
dc.referencesNiziołek, Katarzyna (2008a) „Warte tysiąca słów… O społecznych i socjologicznych pożytkach fotografii uczestniczącej.” S. 23-29 w Co nas łączy, co nas różni? Białystok i jego mieszkańcy w oczach obcokrajowców, pod redakcją M. Anchimowicz i In. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesNiziołek, Katarzyna (2008c) „Co nas łączy, co nas różni? Projekt integracyjno-fotograficzny dla grupy wielonarodowej.” S. 107-109 w Historia, pamięć, tolerancja. Nauczanie owielokulturowości i lokalnej historii, pod redakcją K. Niziołek, R. Poczykowski. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesNiziołek, Katarzyna - (2008d) „Białystok – miasto pogranicza, miasto wielokulturowe.” S. 94-115 w Warto zapytać o kulturę 3. Obcy, inny, swój, pod redakcją K. Czyżewski. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.pl_PL
dc.referencesNiziołek, Katarzyna (2009) „Sztuka społeczna jako narzędzie budowania kapitału społecznego. Przykład lokalnego projektu obywatelskiego Nasz świat w 36 klatkach.” S. 369- 390 w Kapitały społeczne i kulturowe miast środkowoeuropejskich i wschodnioeuropejskich pograniczy, pod redakcją U. Abłażewicz-Górnicka i In. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesNiziołek, Katarzyna - (2010) „Między amatorstwem a etnografią. Fotografia jako narzędzie edukacji.” S. 25-28 w Uwiecznić Atlantydę. Wielokulturowość Podlasia w edukacji nieformalnej, pod redakcją A. Młynarczuk i M. Sokołowski. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesOlechnicki, Krzysztof, redaktor (2003) Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesPotoniec, Katarzyna, Agnieszka Grzędzińska i Agnieszka Gaworek, redaktorzy (2008) Integracja dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Nasz świat w 36 klatkach”. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesSchütz, Alfred (2005) „Świat społeczny i teoria działania społecznego.” S. 64-70 w Socjologia. Lektury, pod redakcją P. Sztompka i M. Kucia. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesSchütz, Alfred (2008) O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przełożyła B. Jabłońska. Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.referencesSinghal, Arvind, Lynn M. Harter, Ketan Chitnis i Devendra Sharma (2004) “Shooting back. Participatory photography in entertainment-education.” Referat zaprezentowano podczas Entertainment-Education and Global Africa Conference, 15-17 kwietnia, Athens, USA. Dostęp 27 stycznia 2011. (http://comminit.com/en/node/214720/36).pl_PL
dc.referencesSztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSztop-Rutkowska, Katarzyna (2009) „Co oznacza dla mnie bycie Polakiem? Zastosowanie fotografii uczestniczącej w badaniach nad tożsamością narodową.” S. 217-224 w Kapitały społeczne i kulturowe miast środkowoeuropejskich i wschodnioeuropejskich pograniczy, pod redakcją U. Abłażewicz-Górnika i In. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesTurner, Jonathan R. (2006) Struktura teorii socjologicznej. Przełożyła Grażyna Woroniecka i In. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesWang, Caroline C. (1999) “Photovoice: A participatory action research strategy applied to women’s health.” Journal of Women’s Health 8(2): 185-192.pl_PL
dc.referencesWang, Caroline C. (2006) “Youth participation in photovoice as a strategy for community change.” Journal of Community Practice 14(1/2): 147-161.pl_PL
dc.referencesWang, Caroline C. i Cheri A. Pies (2004) “Family, maternal, and child health through photovoice.” Maternal and Child Health Journal 8(2): 95-102.pl_PL
dc.referencesWeber, Max (2002) Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Przełożyła D. Lachowska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesWorth, Sol (1980) „Margaret Mead and the shift from visual anthropology to the anthropology of visual communication.” Studies in Visual Communication Issue 6. Dostęp 27 grudnia 2009. (http://astro.temple.edu/~ruby/wava/worth/seight.html).pl_PL
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.niziolek@gmail.compl_PL
dc.relation.volume7pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord