Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaciejewska-Mroczek, Ewa
dc.contributor.authorReimann, Maria
dc.date.accessioned2021-01-21T08:57:47Z
dc.date.available2021-01-21T08:57:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMaciejewska-Mroczek Ewa, Reimann Maria (2016) Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 42–55 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33174
dc.description.abstractArtykuł przedstawia kwestię świadomej zgody w badaniach z dziećmi w perspektywie etyki i metodologii badań. Bazując na własnych badaniach z udziałem dzieci, autorki przedstawiają rozważania na temat wagi takiej zgody, a następnie sposoby, w jakie dzieci mogą wyrazić zgodę lub jej nie udzielić. Udzielenie zgody na badanie przez dzieci zostało przedstawione jako proces, nie jednorazowy akt. Jednocześnie jednak autorki zwracają uwagę na to, że sam moment udzielenia zgody pełni ważną funkcję, wzmacniając pozycję dziecka w badaniupl_PL
dc.description.abstractThe article explores the issue of informed consent in childhood studies from the ethical and methodological perspective. Based on their experience in research with children, the authors first elaborate on the importance of such consent in research with children and then show how children give (or not give) their consent to participate in social research. The article shows how giving assent to research by children is a process rather than a single occurrence. At the same time, however, the moment of giving assent is important and meaningful as it empowers the child as participant in the research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectświadoma zgodapl_PL
dc.subjectdziecipl_PL
dc.subjectetyka badańpl_PL
dc.subjectinformed consentpl_PL
dc.subjectassentpl_PL
dc.subjectethics in researchpl_PL
dc.titleJak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmipl_PL
dc.title.alternativeHow Children Give Assent or Dissent. (Im)balance of Power and Informed Assent in the Research with Childrenpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number42–55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteEwa Maciejewska-Mroczek, doktor socjologii, polonistka i amerykanistka. Pracuje w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Kieruje Interdyscyplinarnym Zespołem Badań nad Dzieciństwem. Interesuje się miejscem i rolą dzieci we współczesnej kulturze, a w szczególności tym, jak realizowane jest ich prawo do współtworzenia społeczeństwa. Autorka książki Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka. Adres kontaktowy: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW ul. Żurawia 4, 00-503 Warszawapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaria Reimann, antropolożka, pisze doktorat z socjologii na Uniwersytecie im. Goethego we Frankfurcie, jest asystentką naukową w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz członkinią Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem UW. W pracy naukowej interesuje się rodziną i bliskimi relacjami. Adres kontaktowy: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytet Warszawski ul. Żurawia 4, 00-503 Warszawapl_PL
dc.referencesAlderson Patricia, Morrow Virginia (2011) The Ethics of Research with Children and Young People: A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGEpl_PL
dc.referencesChristensen Pia, Prout Alan (2002) Working with Ethical Symmetry in Social Research with Children. „Childhood”, vol. 9, s. 477–497.pl_PL
dc.referencesDockett Sue, Perry Bob (2011) Researching with Young Children: Seeking Assent. „Child. Ind. Res.”, vol. 4, s. 231–247pl_PL
dc.referencesDockett Sue, Einarsdóttir Johanna, Perry Bob (2012) Young Children’s Decisions about Research Participation: Opting Out. „International Journal of Early Years Education”, vol. 20, no. 3, s. 244–256.pl_PL
dc.referencesFluehr-Lobban Carolyn (1994) Informed Consent in Anthropological Research: We Are Not Exempt. „Human Organisation”, vol. 53, no. 1, s. 1–10.pl_PL
dc.referencesFluehr-Lobban Carolyn (2000) How Anthropology Should Respond to an Ethical Crisis. „Chronicle of Higher Education”, vol. 47 [dostęp 14 stycznia 2016 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://anthroniche.com/darkness_documents/0039.htm›.pl_PL
dc.referencesGallacher Leslie-Ann, Gallagher Michael (2008) Methodological Immaturity of Research with Children? Thinking Through “Participatory Methods”. „Childhood”, vol. 15, no. 4, s. 499–516.pl_PL
dc.referencesGallagher Michael (2008) „Power Is Not an Evil”. Rethinking Power in Participatory Methods. „Children’s Geographies”, vol. 6, no. 2, s. 137–150.pl_PL
dc.referencesGiesbertz Noor, Bredenoord Annelien, van Delden Johannes JM (2014) Clarifying Assent in Pediatric Research. „European Journal of Human Genetics”, vol. 22, s. 266–269.pl_PL
dc.referencesGraham Anne, Fitzgerald Robyn Margaret (2010) Progressing Children’s Participation: Exploring the Potential of a Dialogical Turn. „Childhood”, vol. 17, no. 3, s. 343–359pl_PL
dc.referencesGreene Sheila, Hill Malcolm (2005) Researching Children’s Experience: Methods and Methodological Issues [w:] Sheila Greene, Diane Hogan, eds., Researching Children’s Experiences. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage, s. 1–21.pl_PL
dc.referencesHill Malcolm (2005) Ethical Considerations in Researching Children’s Experiences [w:] Sheila Greene, Diane Hogan, eds., Researching Children’s Experiences. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage, s. 61–86.pl_PL
dc.referencesHoonaard Will van den (2001) Is Ethics Review a Moral Panic? „The Canadian Review of Sociology and Anthropology”, vol. 38, no. 1, s. 19–35.pl_PL
dc.referencesIsrael Marc, Hay Ian (2006) Research Ethics for Social Scientists. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.pl_PL
dc.referencesJames Allison (2007) Giving Voice to Children’s Voices: Practices and Problems, Pitfalls and Potentials. „American Anthropologist”, vol. 109, no. 2, s. 261–272.pl_PL
dc.referencesJames Allison, Adrian James (2008) Key Concepts in Childhood Studies. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesKonwencja o prawach dziecka (1991) [dostęp 15 stycznia 2016 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka›.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska Jolanta (2012) Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 33–61.pl_PL
dc.referencesMaciejewska-Mroczek Ewa (2015) Po co antropologom zabawa? O zabawowych aspektach badań antropologiczno-kulturowych, „Lud”, t. 99, s. 253–270.pl_PL
dc.referencesPunch Samantha (2002) Research with Children. The Same or Different from Research with Adults? „Childhood”, vol. 9, s. 321–341pl_PL
dc.referencesReinharz Shulamit (1992) Feminist Methods in Social Research. New York, Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesRuiz-Cesares Mónica, Jennifer Thompson (2016) Obtaining Meaningful Informed Consent: Preliminary Results of a Study to Develop Visual Informed Consent Forms with Children. „Children’s Geographies”, vol. 14, no. 1, s. 35–45.pl_PL
dc.referencesTillman Klaus-Jurgen (2013) Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Przełożyli Grzegorz Bluszcz, Bartek Miracki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesVaele Angela (2005) Creative Methodologies in Participatory Research with Children [w:] Sheila Greene, Diane Hogan, eds., Researching Children’s Experience. Los Angeles, London, New Delhi: SAGE, s. 253–272.pl_PL
dc.referencesWaligóra Marcin (2011) Prawo dziecka do odmowy udziału w eksperymencie medycznym [w:] Jan Hartman, Marcin Waligóra, red., Etyczne aspekty decyzji medycznych. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 89–95.pl_PL
dc.referencesWaligóra Marcin, Dranseika Vilius, Piasecki Jan (2014) Child’s Assent in Research: Age Threshold or Personalization? „BMC Medical Ethics”, vol. 15, DOI: 10.1186/1472-6939-15-44.pl_PL
dc.referencesWalkerdine Valerie (2008) Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa [w:] Mary Jane Kehily, red., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przełożył Marek Kościelniak. Kraków: WAM, s. 135–150.pl_PL
dc.referencesWarming Hanne (2011) Getting Under Their Skins? Accessing Young Children’s Perspectives Through Ethnographic Fieldwork. „Childhood”, vol. 18, s. 39–53.pl_PL
dc.referencesWatkins Joe (2002) Roles, Responsibilities, and Relationships between Anthropologists and Indigenous People in the Anthropological Enterprise [w:] „El Dorado Task Force Papers”, vol. 2. Arlington, VA: American Anthropological Association, s. 64–79 [dostęp 15 stycznia 2016 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www .aaanet.or g/ edtf/final/vol_two.pdf.›.pl_PL
dc.referencesWoodhead Martin, Faulkner Dorothy (2008) Subjects, Objects or Participants? Dilemmas of Psychological Research with Children [w:] Pia Christensen, Allison James, eds., Research with Children: Perspectives and Practices. Abington, New York: Routledge, s. 10–39.pl_PL
dc.contributor.authorEmaile.maciejewska-mroczek@uw.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailmarysiareimann@gmail.compl_PL
dc.relation.volume12pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord