dc.contributor.author | Maciejewska-Mroczek, Ewa | |
dc.contributor.author | Reimann, Maria | |
dc.date.accessioned | 2021-01-21T08:57:47Z | |
dc.date.available | 2021-01-21T08:57:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Maciejewska-Mroczek Ewa, Reimann Maria (2016) Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 42–55 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33174 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia kwestię świadomej zgody w badaniach z dziećmi w perspektywie etyki
i metodologii badań. Bazując na własnych badaniach z udziałem dzieci, autorki przedstawiają
rozważania na temat wagi takiej zgody, a następnie sposoby, w jakie dzieci mogą wyrazić zgodę
lub jej nie udzielić. Udzielenie zgody na badanie przez dzieci zostało przedstawione jako proces, nie jednorazowy akt. Jednocześnie jednak autorki zwracają uwagę na to, że sam moment
udzielenia zgody pełni ważną funkcję, wzmacniając pozycję dziecka w badaniu | pl_PL |
dc.description.abstract | The article explores the issue of informed consent in childhood studies from the ethical and methodological perspective.
Based on their experience in research with children, the authors first elaborate on the importance of such consent in research with
children and then show how children give (or not give) their consent to participate in social research. The article shows how giving
assent to research by children is a process rather than a single occurrence. At the same time, however, the moment of giving assent
is important and meaningful as it empowers the child as participant in the research. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;4 | |
dc.subject | świadoma zgoda | pl_PL |
dc.subject | dzieci | pl_PL |
dc.subject | etyka badań | pl_PL |
dc.subject | informed consent | pl_PL |
dc.subject | assent | pl_PL |
dc.subject | ethics in research | pl_PL |
dc.title | Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi | pl_PL |
dc.title.alternative | How Children Give Assent or Dissent. (Im)balance of Power and Informed Assent in the Research with Children | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 42–55 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ewa Maciejewska-Mroczek, doktor socjologii,
polonistka i amerykanistka. Pracuje w Instytucie Etnologii
i Antropologii Kulturowej UW. Kieruje Interdyscyplinarnym Zespołem Badań nad Dzieciństwem. Interesuje się
miejscem i rolą dzieci we współczesnej kulturze, a w szczególności tym, jak realizowane jest ich prawo do współtworzenia społeczeństwa. Autorka książki Mrówcza zabawa.
Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka.
Adres kontaktowy:
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW
ul. Żurawia 4, 00-503 Warszawa | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Maria Reimann, antropolożka, pisze doktorat z socjologii na Uniwersytecie im. Goethego we Frankfurcie, jest
asystentką naukową w Instytucie Etnologii i Antropologii
Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz członkinią
Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem
UW. W pracy naukowej interesuje się rodziną i bliskimi
relacjami.
Adres kontaktowy:
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Uniwersytet Warszawski
ul. Żurawia 4, 00-503 Warszawa | pl_PL |
dc.references | Alderson Patricia, Morrow Virginia (2011) The Ethics of Research with Children and Young People: A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE | pl_PL |
dc.references | Christensen Pia, Prout Alan (2002) Working with Ethical Symmetry in Social Research with Children. „Childhood”, vol. 9, s. 477–497. | pl_PL |
dc.references | Dockett Sue, Perry Bob (2011) Researching with Young Children: Seeking Assent. „Child. Ind. Res.”, vol. 4, s. 231–247 | pl_PL |
dc.references | Dockett Sue, Einarsdóttir Johanna, Perry Bob (2012) Young Children’s Decisions about Research Participation: Opting Out. „International Journal of Early Years Education”, vol. 20, no. 3, s. 244–256. | pl_PL |
dc.references | Fluehr-Lobban Carolyn (1994) Informed Consent in Anthropological Research: We Are Not Exempt. „Human Organisation”, vol. 53, no. 1, s. 1–10. | pl_PL |
dc.references | Fluehr-Lobban Carolyn (2000) How Anthropology Should Respond to an Ethical Crisis. „Chronicle of Higher Education”, vol. 47 [dostęp 14 stycznia 2016 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://anthroniche.com/darkness_documents/0039.htm›. | pl_PL |
dc.references | Gallacher Leslie-Ann, Gallagher Michael (2008) Methodological Immaturity of Research with Children? Thinking Through “Participatory Methods”. „Childhood”, vol. 15, no. 4, s. 499–516. | pl_PL |
dc.references | Gallagher Michael (2008) „Power Is Not an Evil”. Rethinking Power in Participatory Methods. „Children’s Geographies”, vol. 6, no. 2, s. 137–150. | pl_PL |
dc.references | Giesbertz Noor, Bredenoord Annelien, van Delden Johannes JM (2014) Clarifying Assent in Pediatric Research. „European Journal of Human Genetics”, vol. 22, s. 266–269. | pl_PL |
dc.references | Graham Anne, Fitzgerald Robyn Margaret (2010) Progressing Children’s Participation: Exploring the Potential of a Dialogical Turn. „Childhood”, vol. 17, no. 3, s. 343–359 | pl_PL |
dc.references | Greene Sheila, Hill Malcolm (2005) Researching Children’s Experience: Methods and Methodological Issues [w:] Sheila Greene, Diane Hogan, eds., Researching Children’s Experiences. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage, s. 1–21. | pl_PL |
dc.references | Hill Malcolm (2005) Ethical Considerations in Researching Children’s Experiences [w:] Sheila Greene, Diane Hogan, eds., Researching Children’s Experiences. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage, s. 61–86. | pl_PL |
dc.references | Hoonaard Will van den (2001) Is Ethics Review a Moral Panic? „The Canadian Review of Sociology and Anthropology”, vol. 38, no. 1, s. 19–35. | pl_PL |
dc.references | Israel Marc, Hay Ian (2006) Research Ethics for Social Scientists. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. | pl_PL |
dc.references | James Allison (2007) Giving Voice to Children’s Voices: Practices and Problems, Pitfalls and Potentials. „American Anthropologist”, vol. 109, no. 2, s. 261–272. | pl_PL |
dc.references | James Allison, Adrian James (2008) Key Concepts in Childhood Studies. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o prawach dziecka (1991) [dostęp 15 stycznia 2016 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka›. | pl_PL |
dc.references | Lisek-Michalska Jolanta (2012) Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 33–61. | pl_PL |
dc.references | Maciejewska-Mroczek Ewa (2015) Po co antropologom zabawa? O zabawowych aspektach badań antropologiczno-kulturowych, „Lud”, t. 99, s. 253–270. | pl_PL |
dc.references | Punch Samantha (2002) Research with Children. The Same or Different from Research with Adults? „Childhood”, vol. 9, s. 321–341 | pl_PL |
dc.references | Reinharz Shulamit (1992) Feminist Methods in Social Research. New York, Oxford: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Ruiz-Cesares Mónica, Jennifer Thompson (2016) Obtaining Meaningful Informed Consent: Preliminary Results of a Study to Develop Visual Informed Consent Forms with Children. „Children’s Geographies”, vol. 14, no. 1, s. 35–45. | pl_PL |
dc.references | Tillman Klaus-Jurgen (2013) Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Przełożyli Grzegorz Bluszcz, Bartek Miracki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Vaele Angela (2005) Creative Methodologies in Participatory Research with Children [w:] Sheila Greene, Diane Hogan, eds., Researching Children’s Experience. Los Angeles, London, New Delhi: SAGE, s. 253–272. | pl_PL |
dc.references | Waligóra Marcin (2011) Prawo dziecka do odmowy udziału w eksperymencie medycznym [w:] Jan Hartman, Marcin Waligóra, red., Etyczne aspekty decyzji medycznych. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 89–95. | pl_PL |
dc.references | Waligóra Marcin, Dranseika Vilius, Piasecki Jan (2014) Child’s Assent in Research: Age Threshold or Personalization? „BMC Medical Ethics”, vol. 15, DOI: 10.1186/1472-6939-15-44. | pl_PL |
dc.references | Walkerdine Valerie (2008) Psychologia rozwojowa i badania dzieciństwa [w:] Mary Jane Kehily, red., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przełożył Marek Kościelniak. Kraków: WAM, s. 135–150. | pl_PL |
dc.references | Warming Hanne (2011) Getting Under Their Skins? Accessing Young Children’s Perspectives Through Ethnographic Fieldwork. „Childhood”, vol. 18, s. 39–53. | pl_PL |
dc.references | Watkins Joe (2002) Roles, Responsibilities, and Relationships between Anthropologists and Indigenous People in the Anthropological Enterprise [w:] „El Dorado Task Force Papers”, vol. 2. Arlington, VA: American Anthropological Association, s. 64–79 [dostęp 15 stycznia 2016 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www .aaanet.or g/ edtf/final/vol_two.pdf.›. | pl_PL |
dc.references | Woodhead Martin, Faulkner Dorothy (2008) Subjects, Objects or Participants? Dilemmas of Psychological Research with Children [w:] Pia Christensen, Allison James, eds., Research with Children: Perspectives and Practices. Abington, New York: Routledge, s. 10–39. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | e.maciejewska-mroczek@uw.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marysiareimann@gmail.com | pl_PL |
dc.relation.volume | 12 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |