Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKossabucka, Anna
dc.contributor.authorKossakowski, Radosław
dc.date.accessioned2021-02-05T18:13:59Z
dc.date.available2021-02-05T18:13:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKossabucka Anna, Kossakowski Radosław (2015) Dwa sety komercjalizacji. Studium porównawcze siatkówki w Hiszpanii i Polsce. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 2, s. 160‒184 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33334
dc.description.abstractPiłka siatkowa to dyscyplina, która coraz widoczniej zaznacza swoją obecność w polskim sporcie. Autorzy skupiają się na ukazaniu przemian, jakie zaszły w polskiej (głównie męskiej) siatkówce wraz z procesami jej profesjonalizacji oraz komercjalizacji. Sukces „marki”, jaką stała się piłka siatkowa w Polsce, konfrontowany jest w tekście z zupełnie odmiennymi realiami tej dyscypliny w Hiszpanii. Dyskurs urynkowienia piłki siatkowej w kraju, gdzie dominuje piłka nożna jest zupełnie inny. Autorzy starają się porównać sytuację dyscypliny w obu krajach i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego komercjalizacja siatkówki w Hiszpanii przebiega w zupełnie inny sposób niż w Polsce. Analizę oparto na badaniach empirycznych. Przeprowadzono kilkanaście wywiadów z zawodnikami, trenerami, menadżerami, dziennikarzami, sponsorami oraz działaczami siatkarskimi hiszpańskimi oraz polskimi. Uzyskane dane pomagają oszacować blaski i cienie procesu komercjalizacji siatkówki w obu krajach.pl_PL
dc.description.abstractVolleyball is a discipline that is making its presence felt stronger and more visible among other Polish sports. The authors focus on presenting the changes that have occurred in Polish (male) volleyball along with the process of continuing professionalization and commercialization. The remarkable recognition of “brand,” which Polish volleyball became, is confronted in the article with entirely diff erent reality in Spain. The discourse of volleyball marketization in Spain where football is dominant is quite diff erent. The authors try to compare the situation of the discipline in both countries and fi nd the answer to the question why commercialization of volleyball in Spain proceeds in such a diff erent way. The comparison of the situation of volleyball in both countries is based on empirical research. Several interviews were conducted among Spanish and Polish people involved in volleyball. The data helped to assess the pros and cons of the commercialization of volleyball in both countries.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectsiatkówkapl_PL
dc.subjectkomercjalizacjapl_PL
dc.subjectprofesjonalizacjapl_PL
dc.subjectsponsoringpl_PL
dc.subjectmediapl_PL
dc.subjectmarketingpl_PL
dc.subjectVolleyballpl_PL
dc.subjectCommercializationpl_PL
dc.subjectProfessionalizationpl_PL
dc.subjectSponsorshippl_PL
dc.subjectMarketingpl_PL
dc.titleDwa sety komercjalizacji. Studium porównawcze siatkówki w Hiszpanii i Polscepl_PL
dc.title.alternativeTwo Sets of Commercialization—Comparative Analysis of Marketization of Volleyball in Poland and Spainpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number160‒184pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Kossabucka, absolwentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim, której zainteresowania badawcze krążą wokół socjologii sportu oraz socjologii nowych mediów, życia codziennego. Pasjonatka sportu, zwłaszcza siatkówki. Od 2009 roku dziennikarka sportowa. Współpracowała z „Magazynem Siatkówka”, ofi cjalną stroną PZPS-u, a już czwarty sezon redaguje dla portalu SportoweFakty. pl, gdzie relacjonuje mecze siatkarskiej Plusligi i Orlen Ligi. Adres kontaktowy: Instytut Filozofi i, Socjologii i Dziennikarstwa UG ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańskpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRadosław Kossakowski, doktor socjologii, adiunkt w Instytucie Filozofi i, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania badawcze oscylują wokół tematyki socjologii sportu (przede wszystkim społecznego fenomenu piłki nożnej i kultury kibicowania), badań jakościowych. Autor dwóch monografi i, kilkunastu artykułów w czasopismach naukowych, współredaktor kilku tomów zbiorowych. Obecnie realizuje projekt fi nansowany przez Narodowe Centrum Nauki dotyczący kibiców piłkarskich. Adres kontaktowy: Instytut Filozofi i, Socjologii i Dziennikarstwa UG ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańskpl_PL
dc.referencesAntonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 113‒140.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2006) Cosmopolitan Vision. Cambridge: Polity Presspl_PL
dc.referencesBoyle Raymond, Haynes Richard (2009) Power Play. Sport, the Media, and Popular Culture. Edinburgh: Edingurgh University Press.pl_PL
dc.referencesCialdini Robert (1994) Wywieranie wpływu na ludzi. Przełożył: Bogdan Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesEngland AZS Częstochowa (2014) „To My Kibice”, nr 2, s. 46‒49.pl_PL
dc.referencesGiulianott i Richard (2005) Sport. A Critical Sociology. Cambridge: Polity Press.pl_PL
dc.referencesGiulianott i Richard, Walsh Adrian (2006) Ethics, Money, and Sport. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesGłombiowska Agata i in. (2013) Klub Kibica Lotosu Trefl a Gdańsk [w:] Radosław Kossakowski, Lesław Michałowski, red., Sport, Sportowcy, Kibice. Perspektywa socjologiczna. Pszczółki: Orbis Exterior, s. 233‒253.pl_PL
dc.referencesGoban-Klas Tomasz (1984) Wielkie zawody na małym ekranie. Refl eksje o związkach sportu i telewizji. „Przekazy i Opinie”, z. 3, s. 81‒88.pl_PL
dc.referencesGruneau Richard (1989) Television, the Olympics, and the Question of Ideology [w:] Robert Jackson, Thomas McPhail, eds., The Olympic Movement and the Mass Media: Past, Present, and Future Issues, International Conference Proceedings. Calgary: Hurford Enterprises, s. 200 .pl_PL
dc.referencesGruneau Richard (1994) Commercialism and the Modern Olympic Games [w:] Alan Tomlinson, Gary Whannel, eds., Five-Ring Circus -Money, Power, and Politics at the Olympic Games. London: Pluto Press, s. 30‒43.pl_PL
dc.referencesKlisiński Jan (2000) Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.Klisiński Jan (2000) Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.pl_PL
dc.referencesKłoskowska Antonina (1964) Kultura masowa. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKossakowski Radosław (2010) Nie wszystko jest na sprzedaż? Paradoksy komercjalizacji współczesnego sportu [w:] Mateusz Karaś, red., Kibicowanie jako uniwersalny język. Żelechów: SendSport, s. 44‒46.pl_PL
dc.referencesKossakowski Radosław (2013) Solidarność mechaniczna zrekapitulowana – o przydatności teorii Emila Durkheima w opisie kibiców piłkarskich [w:] Jerzy Kosiewicz, Tomasz Michaluk, Krzysztof Pezdek, red., Nauki społeczne wobec sportu i kultury fi zycznej. „Studia i Monografi e AWF we Wrocławiu”, z. 114, s. 101‒115.pl_PL
dc.referencesKrawczyk Zbigniew (2011) Procesy profesjonalizacji kultury fi - zycznej [w:] Zbigniew Dziubiński, Zbigniew Krawczyk, red., Socjologia kultury fi zycznej. Warszawa: AWF, s. 371–386.pl_PL
dc.referencesLipiec Józef (2001) Czysty sport ‒ czyste pieniądze. Dylematy etyczne epoki komercjalizacji. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 5‒16.pl_PL
dc.referencesMaff esoli Michel (2008) Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesHądzelek Kajetan, red. (1984) Mała encyklopedia sportu. T. 1. Warszawa: Sport i Turystyka.pl_PL
dc.referencesPalou José (1985) Historia del voleibol español. Lleida: Ediciones Dilagro.pl_PL
dc.referencesPawlik Dorota, Świątkiewicz Wojciech (2001) Zjawisko komercjalizacji w sporcie w ujęciu socjologicznym. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 101–126.pl_PL
dc.referencesPerelman Marc (2012) Barbaric Sport. A Global Plague. London, New York: Verso.pl_PL
dc.referencesPrus Paweł (2013) Sponsoring sportowy: możliwości i perspektywy. „Sport+Biznes+Efektywność”. Raport ośrodka analitycznego THINKTANK.pl_PL
dc.referencesReal Michael (1998) MediaSport: Technology and the Commodifi cation of Postmodern Sport [w:] Lawrence Wenner, ed., Mediasport. London: Routledge, s. 14‒26.pl_PL
dc.referencesRitz er George (2001) Makdonaldyzacja społeczeństwa. Przełożył Ludwik Stawowy. Warszawa: MUZA.pl_PL
dc.referencesSamaranch Juan Antonio (1985) General Introduction, Media Guide. Lausanne: International Olympic Comitt ee.pl_PL
dc.referencesSlack Trevor, Amis John (2004).‘Money for Nothing and Your Cheques for Free?’ A Critical Perspective on Sport Sponsorship [w:] Trevor Slack, ed., The Commercialization of Sport. London, New York: Routledge, s. 259‒276.pl_PL
dc.referencesSmart Barry (2007) Not Playing Around: Global Capitalism, Modern Sport and Consumer Culture. „GlobalNetworks”, vol. 7, s. 113–134.pl_PL
dc.referencesStecki Leopold (1995) Sponsoring. Toruń: TNOIK Dom Organizatora.pl_PL
dc.referencesSzlendak Tomasz (2004) Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.pl_PL
dc.referencesSznajder Andrzej (2008) Marketing sportu. Warszawa: PWEpl_PL
dc.referencesWoźniak Wojciech (2011) Najlepsi na świecie? O fenomenie siatkówki i jej kibiców w Polsce [w:] Łukasz Rogowski, Radosław Skrobacki, red., Społeczne zmagania ze sportem. Poznań: UAM, s. 289–309.pl_PL
dc.referencesZnaniecki Florian (1973) Socjologia Wychowania. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailannakossabucka@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailradkoss@wp.plpl_PL
dc.relation.volume11pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord