Show simple item record

dc.contributor.authorBogusławski, Marcin Maria
dc.date.accessioned2021-02-05T18:42:50Z
dc.date.available2021-02-05T18:42:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBogusławski Marcin Maria (2016) Michel Foucault jako „farmakon”. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 1, s. 76‒91 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33341
dc.description.abstractW artykule szukam odpowiedzi na pytanie, czy spuścizna Michela Foucaulta jest wciąż aktualna, czy stanowi już tylko szacowny zabytek humanistyki. Wpisuję myśl Foucaulta w „logikę farmakonu”, to znaczy środka, który jest zarazem lekarstwem i trucizną. W polemice z poglądami Ewy Domańskiej pokazuję, że myśl Foucaulta nadal pozostaje aktualna. Pozwala bowiem tak pytać o podmiotowość, status norm i normalizacji, by z jednej strony dostrzegać mechanizmy władzy i wiedzy, które warunkują procesy upodmiotowienia, a z drugiej zdać sprawę z autonomii i samosterowności podmiotów, w tym z wpływu, jaki podmioty mogą wywierać na społecznie funkcjonujące normy.pl_PL
dc.description.abstractIn my article, I will try to find an answer to a question: Is Michel Foucault’s oeuvre still up to date or has it become one of the respected but foregone relics of humanities? I would inscribe Foucault’s thought into the “logic of pharmakon,” that is, a means being, at the same time, both a poison and a cure. I will show, polemically to Ewa Domańska, that Foucault’s thought remains valid nowadays. It allows us to question the subjectivity, status of norms, and normalization in such manner that we can perceive, on the one hand, mechanisms of power and knowledge and, on the other hand, we can give an account of subjects’ autonomy and self-determination, including their impact on norms at work in society.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectnormypl_PL
dc.subjectheteronormapl_PL
dc.subjectperformatywnośćpl_PL
dc.subjectnormalizacjapl_PL
dc.subjectqueerpl_PL
dc.subjectpodmiotpl_PL
dc.subjectMichel Foucaultpl_PL
dc.subjectEwa Domańskapl_PL
dc.subjectNormspl_PL
dc.subjectHeteronormativitypl_PL
dc.subjectPerformativitypl_PL
dc.subjectNormalizationpl_PL
dc.subjectSubject,pl_PL
dc.titleMichel Foucault jako farmakonpl_PL
dc.title.alternativeFoucault As the Pharmakonpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number76‒91pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarcin Maria Bogusławski – ur. 1982. Asystent w Katedrze Filozofii Współczesnej na Uniwersytecie Łódzkim. Zainteresowania naukowe: epistemologia historyczna, w tym filozofia humanistyki, filozofia polityki, współczesna filozofia francuska (zwłaszcza Georges’a Canguilhema, Michaela Foucaulta, Michela Serres’a i Bruno Latoura). Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej Wolnomularskiej”, redaktor „Internetowego Magazynu Filozoficznego HYBRIS” oraz „Nieco-Dziennika Etycznego”; bloger. Adres kontaktowy: Instytut Filozofii, Uniwersytet Łódzki ul. Kopcińskiego 16/18, 90-232 Łódźpl_PL
dc.referencesAbriszewska Paulina (2010) Stereotyp zwrotu, inflacja przełomów we współczesnej humanistyce [w:] Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, red., „Zwroty badawcze” w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne. Olsztyn: Colloquia Humaniorum, s. 45–60.pl_PL
dc.referencesBersani Leo (2012) Czy odbytnica jest grobem? Przełożył Michał Abel Pelczar[w:] Agnieszka Gajewska, red., Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 745–782.pl_PL
dc.referencesBeylin Marek (2015) Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow. Kraków, Warszawa: Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesBłesznowski Bartłomiej (2009) Batalia o człowieka. Genealogia władzy Michela Foucaulta jako próba wyzwolenia podmiotu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesBogusławski Marcin M. (2014) Po co gejowi normy? „Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS”, t. 25, s. 94–109.pl_PL
dc.referencesBraidotti Rosi (2014) Po człowieku. Przełożyły Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesButler Judith (2008) Uwikłani w płeć. Przełożyła Karolina Krasuska. Warszawa: Krytyka Polityczna.pl_PL
dc.referencesCanguilhem Georges (2000) Normalne i patologiczne. Przełożył Paweł Pieniążek. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesChang Ha-Joon (2015) Ekonomia. Instrukcja obsługi. Przełożyła Barbara Szelewa. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (1992) Farmakon [w:] tenże, Pismo filozofii. Przełożył Krzysztof Matuszewski i in. Kraków: Inter Esse, s. 43–69.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2007) „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce. „Teksty Drugie”, z. 5, s. 48–61.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2012) Historia egzystencjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesEdelman Lee (2012) Przyszłość to dziecinne mrzonki. Przełożył Tomasz Sikora [w:] Agnieszka Gajewska, red., Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 675‒711.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1995) Historia seksualności. Przełożyli Bogdan Banasiak, Krzysztof Matuszewski, Tadeusz Komendant. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998) Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2011) Narodziny biopolityki. Przełożył Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2013) Kim pan jest, profesorze Foucault? Debaty, rozmowy, polemiki. Przełożył Kajetan Jaksender. Kraków: Libron i Eperons-Ostrogi.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2014) Rządzenie żywymi. Przełożył Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHeller Agnes (2012) Eseje o nowoczesności. Przełożyli Jan Hudzik i in. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl_PL
dc.referencesIrving John (2012) W jednej osobie. Przełożyła Magdalena Małkowska-Moltzan. Warszawa: Prószyński Media.pl_PL
dc.referencesKant Immanuel (1984) Uzasadnienie metafizyki moralności. Przełożył Mieczysław Wartenberg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKłoskowska Monika, Drozdowski Mariusz, Stasińska Agata, red. (2012) Strategie queer. Od teorii do praktyki. Warszawa: engram, Difin.pl_PL
dc.referencesKochanowski Jacek (2004a) Fantazmat zróżNICowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesKochanowski Jacek (2004b) Czy gej jest mężczyzną? [w:] M. Radkiewicz, red., Gender. Konteksty. Kraków: Rabid [dostęp 9 marca 2015 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://transfuzja.org/pl/artykuly/artykuly_i_opracowania/czy_gej_jest_mezczyzna_przyczynki_do_teorii_postplciwosci.htm›.pl_PL
dc.referencesKochanowski Jacek (2006) Wszyscy jesteśmy odmieńcami. Przyczynki do społecznej teorii queer [w:] Tomasz Basiuk, red., Parametry pożądania. Kultura odmieńców wobec homofobii, Kraków: Universitas, s. 37–50.pl_PL
dc.referencesKochanowski Jacek (2011) Mikrofizyka władzy i mikrofizyka oporu w ujęciu społecznej teorii queer. „Societas/Communitas”, z. 1(11), s. 163–183.pl_PL
dc.referencesKowalewski Jacek, Piasek Wojciech (2008) W poszukiwaniu utraconej Rzeczywistości. Uwagi na marginesie projektu ‘zwrotu ku rzeczom’ w historiografii i archeologii [w:] Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, Marta Śliwa, red., Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. Olsztyn: Colloquia Humaniorium, s. 61–81.pl_PL
dc.referencesKowalska Małgorzata (2010) Przygoda z French Theory: od postmodernizmu i postmetafizyki do krytycznej analizy społecznej [w:] Ewa Domańska, Mirosław Loba, red., French Theory w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 21–46.pl_PL
dc.referencesKwiek Marek, red. (1998) Nie pytajcie mnie kim jestem… Michel Foucault dzisiaj. Poznań: UAM.pl_PL
dc.referencesMacherey Pierre (2011) Siła norm. Od Canguilhema do Foucaulta i z powrotem. Przełożyła Agata Czarnacka. Warszawa: Książka i Prasa.pl_PL
dc.referencesMajka Rafał (2012) Postanarchistyczny queer/queerowy postanarchizm – perspektywy radykalnej polityki we współczesnym systemie-świecie [w:] Monika Kłosowska, Mariusz Drozdowski, Agata Stasińska, red., Strategie queer. Od teorii do praktyki. Warszawa: engram, Difin, s. 115–135.pl_PL
dc.referencesPieniążek Paweł (2006) Suwerenność a nowoczesność. Z dziejów poststrukturalistycznej recepcji myśli Nietzschego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesPing Lam Joe Ip (b.d.) Emancipation Without Telos: A Comparison of Foucault and Marx [dostęp 24 maja 2015 r.]. Dostępny w Internecie ‹https://www.academia.edu/5398283/Emancipation_without_Telos_A_Comparison_of_Foucault_and_Marx›.pl_PL
dc.referencesSikora Tomasz (2012) „… czymś innym niż…”: queer jako (antyliberalna) polityka [w:] Monika Kłosowska, Mariusz Drozdowski, Agata Stasińska, red., Strategie queer. Od teorii do praktyki. Warszawa: engram, Difin, s. 35–59.pl_PL
dc.referencesSzahaj Andrzej (2014) Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Książka i Prasa.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek Paulina (2012) A spanner in the work, czy(li) narzędzie w robocie. O użyciach i nadużyciach ujęć queerowych [w:] Monika Kłosowska, Mariusz Drozdowski, Agata Stasińska, red., Strategie queer. Od teorii do praktyki. Warszawa: engram, Difin, s. 150–169.pl_PL
dc.referencesZbrzeźniak Urszula (2010) Michel Foucault. Ku historycznej ontologii nas samych. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmartinmaria.bog@voila.frpl_PL
dc.relation.volume12pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record