Zboczony seks jako bioopór. Między Foucaultem a Agambenem
Streszczenie
Seks i seksualność odgrywają ważną rolę w teoriach biopolityki Michela Foucaulta i Giorgia Agambena. Dzięki teoretycznemu podziałowi biopolityki na dwie dziedziny: zoopolitykę (politykę ciał)
i etopolitykę (politykę zachowań) można dostrzec, jak głęboko różnią się omawiane teorie: Agamben
skupia się bowiem raczej na zoopolityce, Foucault zaś – na etopolityce. Z tego wynikają ich odmienne
zainteresowania badawcze. Foucault analizuje przede wszystkim typową (etopolityczną) medycynę, seksuologię czy psychiatrię, a Agamben – (zoopolityczną) nazistowską eugenikę. Obaj myśliciele
mają też zupełnie odmienny stosunek do ciała i w inny sposób pojmują polityczność. Z tych różnic
w podstawowych założeniach wynikają odmienne koncepcje tego, na czym może polegać seksualny
bioopór. Ostatecznie, obaj myśliciele nie formułują konkurencyjnych projektów, ale raczej poruszają
się na innych poziomach – myśl Foucaulta jest skupiona bardziej na seksualnej praktyce biooporu, za
to Agambena – na seksualnej utopii filozoficznej. Łączy ich zaś przekonanie, że to nienormatywny,
zboczony seks ma potencjał biooporu. Sex and sexuality play an important role in the theories of biopolitics of Michel Foucault and Giorgio Agamben. A theoretical division of biopolitics into two domains: zoopolitics (politics of bodies) and etopolitics (politics of behavior) exposes the
differences between the two philosophers: Agamben focuses on zoopolitics, while Foucault – on etopolitics. This is why their
research interests diverge: Foucault analyzes rather „typical” (etopolitical) medicine, sexology, or psychiatry, and Agamben – (zoopolitical) Nazi eugenics. Both thinkers have different attitude towards the body and conceptualize the political divergently. These
differences in the basic assumptions result in different concepts of sexual bioresistance, however, Foucault and Agamben do not
propose competing projects but rather operate on different levels – Foucault is focused on sexual practices of bioresistance, while
Agamben – on a philosophical sexual utopia. Furthermore, both thinkers share the belief that non-normative, deviant sex has potential of bioresistance.
Collections