Show simple item record

dc.contributor.authorRyszewska, Monika
dc.date.accessioned2021-02-12T13:15:52Z
dc.date.available2021-02-12T13:15:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationRyszewska, Monika. 2017. "Verbal and non-verbal communication in the process of becoming a Muslim woman.” Przegląd Socjologii Jakościowej, 13:120-143. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org).pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33462
dc.description.abstractInspired by the results from the qualitative study about Polish female converts to Islam, I decided to write this article. The material I collected during the empirical study encouraged me to question a number of assumptions from the symbolic interactionism, which was the theoretical framework for the project. In this article, I focused on the development of identity of Muslim women from the perspective of verbal and non-verbal communication.pl_PL
dc.description.abstractInspiracją do napisania niniejszego artykułu były wyniki badań jakościowych, które przeprowadziłam wśród polskich konwertytek na islam. Zebrany materiał zachęcił mnie do zakwestionowania kilku założeń z zakresu interakcjonizmu symbolicznego, który stanowił ramę teoretyczną projektu badawczego. Jedno z nich mówi o roli komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie kształtowania tożsamości.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectverbal and non-verbal communicationpl_PL
dc.subjectMuslim identitypl_PL
dc.subjectfemale Polish converts to Islampl_PL
dc.subjectkomunikacja werbalna i niewerbalnapl_PL
dc.subjecttożsamość muzułmańskapl_PL
dc.subjectpolskie konwertytki na islampl_PL
dc.titleVerbal and non-verbal communication in the process of becoming a Muslim womanpl_PL
dc.title.alternativeKomunikacja werbalna i niewerbalna w procesie stawania się muzułmankąpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number120-143pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Ryszewska successfully completed her doctoral studies in social sciences at the University of Nicolaus Copernicus in Torun, and completed a twoyear course in Arabic language and culture during that time. Her academic interests and research focus relate to the individual’s identity and the group identities in Europe, especially Muslim identities. The author received scholarships from German organizations (DAAD, KAAD and Volkswagenstiftung) and spent large parts of her studies in Germany at the University of Georg August in Göttingen. Contact details: Dr. Monika Ryszewskapl_PL
dc.referencesBabbie, Earl. 2005. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBielawski, Józef. 1986. Koran. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert. 1975. “Implikacje socjologiczne myśli Georga Herberta Meada.” Pp. 70-84 in Elementy teorii socjologicznych, edited by Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki..Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert. 1984. “Społeczeństwo jako symboliczna interakcja.” Pp. 71-87 in Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, vol. 1, edited by Edmund Mokrzycki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesBokszański, Zbigniew. 1989. Tożsamość – Interakcja – Grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBullock, Katherine. 2002. Rethinking Muslim Women and the Veil: Challenging Historical and Modern Stereotypes. London: The International Institute of Islamic Thought.pl_PL
dc.referencesCulture and Religion Information Sheet – Islam. 2015. Retrieved January 02, 2017 (http://www.omi.wa.gov.au/resources/publications/cr_diversity/islam.pdf).pl_PL
dc.referencesDanecki, Janusz. 2007. Podstawowe wiadomości o islamie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.pl_PL
dc.referencesDragadze, Tamara. 1994. “Islam in Azerbaijan: The Position of Women.” Pp. 152-163 in Muslim Women’s Choices: Religious Belief and Social Reality, edited by Camillia F. El-Solh, Judy Mabro. New York: Berg.pl_PL
dc.referencesDull, Robert. 1995. “Komunikacja niewerbalna w teorii i badaniach.” Pp. 43-69 in Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, edited by Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka. Warszawa: Instytut Kultury.pl_PL
dc.referencesEl-Guindi, Fadwa. 2000. Veil: Modesty, Privacy and Resistance. Oxford: Berg.pl_PL
dc.referencesEsposito, John. 1995. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesFinkelstein, Joanne. 2007. Art of Self Invention. Philadelphia: University Press.pl_PL
dc.referencesGłażewska, Ewa and Urszula Kusio. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesGreil, Arthur L. and Lynn Davidman. 2007. “Religion and Identity.” Pp. 549-565 in The SAGE Handbook of the Sociology of Religion, edited by James Beckford, Jay Demerath. Birmingham: SAGE Publications.pl_PL
dc.referencesHall, Edward T. 2003. Ukryty wymiar. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.pl_PL
dc.referencesHałas, Elżbieta. 2006. Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHarré, Rom. 1983. “Identity Projects.” Pp. 31-51 in Threatened Identities, edited by Glynis M. Breakwell. London: John Wiley and Sons Ltd.pl_PL
dc.referencesHerman, Jerzy and Tadeusz Herrmann. 2002. Religie, kościoły, wyznania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHessini, Leila. 1994. “Wearing the Hijab in Contemporary Morocco: Choice and Identity.” Pp. 40-56 in Reconstructing Gender in the Middle East: Tradition, identity, and Power, edited by Fatma M. Gocek, Shiva Balaghi. New York: Columbia University Press.pl_PL
dc.referencesIman. 2008. Subhana Allah, alhamdu lillah, la ilaha illa Allah… Retrieved May 01, 2015 (http://muzulmanki.blogspot.de/2008/10/ subhana-allah-alhamdu-lillah-la-ilaha.html).pl_PL
dc.referencesJawłowska, Aldona. 2001. Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.pl_PL
dc.referencesJensen, Tina Gudrun. 2008. “To Be ‘Danish,’ Becoming ‘Muslim:’ Contestations of National Identity?” Journal of Ethnic an Migration Studies 34:389-409.pl_PL
dc.referencesKarimova, Liliya. 2014. „’Piety Stories’: Muslim Tatar Women´s Identity Performance, Negotiation, and Transformation through Storytelling.” Journal of Intercultural Communication Research 43:327-345.pl_PL
dc.referencesKendon, Adam. 1981. Nonverbal Communication: Interaction and Gesture. Mouton: The Hague.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof T. 2000 “Problem interakcji symbolicznej a konstruowanie jaźni.” Pp. 40-58 in Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, edited by Elżbieta Hałas, Krzysztof T. Konecki. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof T. 2005. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonopacki, Artur and Monika Ryszewska. 2016. Pacjent „Inny” wyzwaniem opieki medycznej. Poznań: Silva Rerum.pl_PL
dc.referencesKopaliński, Władysław. 1988. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesLibiszowska-Żółtkowska, Maria. 2002. “Konwersja.” P. 35 in Religia. Encyklopedia PWN: vol. VI, edited by Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe.pl_PL
dc.referencesMapping the Global Muslim Population. Retrieved January 02, 2017 (http://www.pewforum.org/2009/10/07/mapping-the-global-muslim-population/).pl_PL
dc.referencesMarody, Mirosława. 2010. “Poszukiwanie dowodu na własne istnienie.” Pp. 65-69 in Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, edited by Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny. Warszawa: SWPS.pl_PL
dc.referencesMead, George. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMernissi, Fatima. 1987. Beyond the Veil. Bloomington: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesMernissi, Fatima. 1991. The Veil and the Male Elite: A Feminist Interpretation of Women’s Rights in Islam. New York: Addisson-Wesley.pl_PL
dc.referencesPetrozolin-Skowrońska, Barbara. 1998. Nowa encyklopedia powszechna PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRead Ghazal Jen’nah and John Bartkowski P. 2000. “To Veil or Not to Veil? A Case Study of Identity Negotiation among Muslim Women in Austin, Texas.” Gender in Society 14(3):395-417.pl_PL
dc.referencesReece, Debra. 1996. “Covering and Communication: The Symbolism of Dress among Muslim Women.” The Howard Journal of Communications 7:35-52.pl_PL
dc.referencesRitzer, George. 2004. Klasyczna teoria socjologiczna. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesRoald, Anne S. 2006. “The Shaping of a Scandinavian ‘Islam’: Converts and Gender Equal Opportunity.” Pp. 48-70 in Women Embracing Islam: Gender and Conversion in the West, edited by Karin van Nieuwkerk, Willy Jansen. Austin: University of Texas.pl_PL
dc.referencesRobbins, Richard H. 1973. “Idenity, Culture and Behaviour.” Pp. 1199-1222 in Handbook of Social and Cultural Anthropology, edited by John J. Honigmann, , Chicago: Rand McNally.pl_PL
dc.referencesScherif, Mostafa H. 1987. “What Is Hijab?” The Muslim World 77:151-63.pl_PL
dc.referencesSchütz, Alfred. 2012. “Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne.” Pp. 141- 278 in Metoda biograficzna w socjologii, edited by Kaja Kaźmierska. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesStrauss, Anselm. 2013. Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesTravisano, Richard. 1970. “Alternation and Conversion as Qualitatively Different Transformations.” Pp. 594-606 in Social Psychology through Symbolic Interaction, edited by Gregory P. Stone, Harvey A. Faberman. Massachusetts: Ginn-Blaisdell.pl_PL
dc.referencesWatson, Helen. 1994. “Women and the Veil: Personal Responses to Global Processes.” Pp. 141-159 in Islam, Globalisation and Postmodernity, edited by Akbar Ahmed, Hastings Donnan. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesWohlrab-Sahr, Monika. 1999. Konversion zum Islam in Deutschland und in den USA. Frankfurt, Main: Campus-Verlag.pl_PL
dc.referencesWylegała, Anna. 2013. “Badacz z Polski na Ukrainie: problemy metodologiczne.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):141-151.pl_PL
dc.referencesWysocki, Artur. 2013. “Badanie zderzenia kultur metodą biograficzną.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):152-166.pl_PL
dc.referencesZuleyka, Zevallos. 2007. The Hijab as Social Tool for Identity Mobilisation, Community Education and Inclusion. Retrieved January 02, 2017 (https://www.westernsydney.edu.au/equity_diversity/ equity_and_diversity/cultural_diversity/past_events/conference_documents/the_hijab_as_social_tool).pl_PL
dc.contributor.authorEmailmonikaryszewska@gmail.compl_PL
dc.relation.volume13pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record