dc.contributor.author | Ryszewska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2021-02-12T13:15:52Z | |
dc.date.available | 2021-02-12T13:15:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Ryszewska, Monika. 2017. "Verbal and non-verbal communication in the process of becoming a Muslim woman.” Przegląd Socjologii Jakościowej, 13:120-143. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org). | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33462 | |
dc.description.abstract | Inspired by the results from the qualitative study about Polish female converts to Islam, I decided
to write this article. The material I collected during the empirical study encouraged me to question
a number of assumptions from the symbolic interactionism, which was the theoretical framework for
the project. In this article, I focused on the development of identity of Muslim women from the perspective of verbal and non-verbal communication. | pl_PL |
dc.description.abstract | Inspiracją do napisania niniejszego artykułu były wyniki badań jakościowych, które przeprowadziłam wśród polskich
konwertytek na islam. Zebrany materiał zachęcił mnie do zakwestionowania kilku założeń z zakresu interakcjonizmu symbolicznego, który stanowił ramę teoretyczną projektu badawczego. Jedno z nich mówi o roli komunikacji werbalnej i niewerbalnej
w procesie kształtowania tożsamości. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | |
dc.subject | verbal and non-verbal communication | pl_PL |
dc.subject | Muslim identity | pl_PL |
dc.subject | female Polish converts to Islam | pl_PL |
dc.subject | komunikacja werbalna i niewerbalna | pl_PL |
dc.subject | tożsamość muzułmańska | pl_PL |
dc.subject | polskie konwertytki na islam | pl_PL |
dc.title | Verbal and non-verbal communication in the process of becoming a Muslim woman | pl_PL |
dc.title.alternative | Komunikacja werbalna i niewerbalna w procesie stawania się muzułmanką | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 120-143 | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Ryszewska successfully completed her
doctoral studies in social sciences at the University of
Nicolaus Copernicus in Torun, and completed a twoyear course in Arabic language and culture during that
time. Her academic interests and research focus relate
to the individual’s identity and the group identities in
Europe, especially Muslim identities. The author received scholarships from German organizations (DAAD,
KAAD and Volkswagenstiftung) and spent large parts
of her studies in Germany at the University of Georg August in Göttingen.
Contact details:
Dr. Monika Ryszewska | pl_PL |
dc.references | Babbie, Earl. 2005. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bielawski, Józef. 1986. Koran. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert. 1975. “Implikacje socjologiczne myśli Georga Herberta Meada.” Pp. 70-84 in Elementy teorii socjologicznych, edited by Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki..Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert. 1984. “Społeczeństwo jako symboliczna interakcja.” Pp. 71-87 in Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, vol. 1, edited by Edmund Mokrzycki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Bokszański, Zbigniew. 1989. Tożsamość – Interakcja – Grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Bullock, Katherine. 2002. Rethinking Muslim Women and the Veil: Challenging Historical and Modern Stereotypes. London: The International Institute of Islamic Thought. | pl_PL |
dc.references | Culture and Religion Information Sheet – Islam. 2015. Retrieved January 02, 2017 (http://www.omi.wa.gov.au/resources/publications/cr_diversity/islam.pdf). | pl_PL |
dc.references | Danecki, Janusz. 2007. Podstawowe wiadomości o islamie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. | pl_PL |
dc.references | Dragadze, Tamara. 1994. “Islam in Azerbaijan: The Position of Women.” Pp. 152-163 in Muslim Women’s Choices: Religious Belief and Social Reality, edited by Camillia F. El-Solh, Judy Mabro. New York: Berg. | pl_PL |
dc.references | Dull, Robert. 1995. “Komunikacja niewerbalna w teorii i badaniach.” Pp. 43-69 in Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, edited by Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka. Warszawa: Instytut Kultury. | pl_PL |
dc.references | El-Guindi, Fadwa. 2000. Veil: Modesty, Privacy and Resistance. Oxford: Berg. | pl_PL |
dc.references | Esposito, John. 1995. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Finkelstein, Joanne. 2007. Art of Self Invention. Philadelphia: University Press. | pl_PL |
dc.references | Głażewska, Ewa and Urszula Kusio. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Greil, Arthur L. and Lynn Davidman. 2007. “Religion and Identity.” Pp. 549-565 in The SAGE Handbook of the Sociology of Religion, edited by James Beckford, Jay Demerath. Birmingham: SAGE Publications. | pl_PL |
dc.references | Hall, Edward T. 2003. Ukryty wymiar. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA. | pl_PL |
dc.references | Hałas, Elżbieta. 2006. Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Harré, Rom. 1983. “Identity Projects.” Pp. 31-51 in Threatened Identities, edited by Glynis M. Breakwell. London: John Wiley and Sons Ltd. | pl_PL |
dc.references | Herman, Jerzy and Tadeusz Herrmann. 2002. Religie, kościoły, wyznania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Hessini, Leila. 1994. “Wearing the Hijab in Contemporary Morocco: Choice and Identity.” Pp. 40-56 in Reconstructing Gender in the Middle East: Tradition, identity, and Power, edited by Fatma M. Gocek, Shiva Balaghi. New York: Columbia University Press. | pl_PL |
dc.references | Iman. 2008. Subhana Allah, alhamdu lillah, la ilaha illa Allah… Retrieved May 01, 2015 (http://muzulmanki.blogspot.de/2008/10/ subhana-allah-alhamdu-lillah-la-ilaha.html). | pl_PL |
dc.references | Jawłowska, Aldona. 2001. Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych. | pl_PL |
dc.references | Jensen, Tina Gudrun. 2008. “To Be ‘Danish,’ Becoming ‘Muslim:’ Contestations of National Identity?” Journal of Ethnic an Migration Studies 34:389-409. | pl_PL |
dc.references | Karimova, Liliya. 2014. „’Piety Stories’: Muslim Tatar Women´s Identity Performance, Negotiation, and Transformation through Storytelling.” Journal of Intercultural Communication Research 43:327-345. | pl_PL |
dc.references | Kendon, Adam. 1981. Nonverbal Communication: Interaction and Gesture. Mouton: The Hague. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof T. 2000 “Problem interakcji symbolicznej a konstruowanie jaźni.” Pp. 40-58 in Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, edited by Elżbieta Hałas, Krzysztof T. Konecki. Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof T. 2005. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Konopacki, Artur and Monika Ryszewska. 2016. Pacjent „Inny” wyzwaniem opieki medycznej. Poznań: Silva Rerum. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński, Władysław. 1988. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl_PL |
dc.references | Libiszowska-Żółtkowska, Maria. 2002. “Konwersja.” P. 35 in Religia. Encyklopedia PWN: vol. VI, edited by Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Mapping the Global Muslim Population. Retrieved January 02, 2017 (http://www.pewforum.org/2009/10/07/mapping-the-global-muslim-population/). | pl_PL |
dc.references | Marody, Mirosława. 2010. “Poszukiwanie dowodu na własne istnienie.” Pp. 65-69 in Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, edited by Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny. Warszawa: SWPS. | pl_PL |
dc.references | Mead, George. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Mernissi, Fatima. 1987. Beyond the Veil. Bloomington: Indiana University Press. | pl_PL |
dc.references | Mernissi, Fatima. 1991. The Veil and the Male Elite: A Feminist Interpretation of Women’s Rights in Islam. New York: Addisson-Wesley. | pl_PL |
dc.references | Petrozolin-Skowrońska, Barbara. 1998. Nowa encyklopedia powszechna PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Read Ghazal Jen’nah and John Bartkowski P. 2000. “To Veil or Not to Veil? A Case Study of Identity Negotiation among Muslim Women in Austin, Texas.” Gender in Society 14(3):395-417. | pl_PL |
dc.references | Reece, Debra. 1996. “Covering and Communication: The Symbolism of Dress among Muslim Women.” The Howard Journal of Communications 7:35-52. | pl_PL |
dc.references | Ritzer, George. 2004. Klasyczna teoria socjologiczna. Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Roald, Anne S. 2006. “The Shaping of a Scandinavian ‘Islam’: Converts and Gender Equal Opportunity.” Pp. 48-70 in Women Embracing Islam: Gender and Conversion in the West, edited by Karin van Nieuwkerk, Willy Jansen. Austin: University of Texas. | pl_PL |
dc.references | Robbins, Richard H. 1973. “Idenity, Culture and Behaviour.” Pp. 1199-1222 in Handbook of Social and Cultural Anthropology, edited by John J. Honigmann, , Chicago: Rand McNally. | pl_PL |
dc.references | Scherif, Mostafa H. 1987. “What Is Hijab?” The Muslim World 77:151-63. | pl_PL |
dc.references | Schütz, Alfred. 2012. “Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne.” Pp. 141- 278 in Metoda biograficzna w socjologii, edited by Kaja Kaźmierska. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Strauss, Anselm. 2013. Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Travisano, Richard. 1970. “Alternation and Conversion as Qualitatively Different Transformations.” Pp. 594-606 in Social Psychology through Symbolic Interaction, edited by Gregory P. Stone, Harvey A. Faberman. Massachusetts: Ginn-Blaisdell. | pl_PL |
dc.references | Watson, Helen. 1994. “Women and the Veil: Personal Responses to Global Processes.” Pp. 141-159 in Islam, Globalisation and Postmodernity, edited by Akbar Ahmed, Hastings Donnan. London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Wohlrab-Sahr, Monika. 1999. Konversion zum Islam in Deutschland und in den USA. Frankfurt, Main: Campus-Verlag. | pl_PL |
dc.references | Wylegała, Anna. 2013. “Badacz z Polski na Ukrainie: problemy metodologiczne.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):141-151. | pl_PL |
dc.references | Wysocki, Artur. 2013. “Badanie zderzenia kultur metodą biograficzną.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):152-166. | pl_PL |
dc.references | Zuleyka, Zevallos. 2007. The Hijab as Social Tool for Identity Mobilisation, Community Education and Inclusion. Retrieved January 02, 2017 (https://www.westernsydney.edu.au/equity_diversity/ equity_and_diversity/cultural_diversity/past_events/conference_documents/the_hijab_as_social_tool). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | monikaryszewska@gmail.com | pl_PL |
dc.relation.volume | 13 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |