Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTomanek, Krzysztof
dc.date.accessioned2021-02-15T09:07:47Z
dc.date.available2021-02-15T09:07:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTomanek Krzysztof (2017) Metodyka dla analizy treści w projektach stosujących techniki textmining i rozwiązania CAQDAS piątej generacji. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 2, s. 128‒143 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33473
dc.description.abstractProjekty, w których przychodzi nam pracować z dużymi wolumenami danych tekstowych, pochodzących z rożnych źródeł i zapisanych w różnorodnych formatach, rodzą wiele dylematów natury metodologicznej, wymagają często niestandardowych decyzji i rozwiązań. W szczególności zadanie polegające na opracowaniu danych o różnorodnej jakości, nieustrukturyzowanych typu quan i qual wymagać może pracy, w której dynamicznie zmieniają się strategie analizy danych, sposoby przekształcania danych tekstowych. Artykuł opisuje przykład takiej właśnie „dynamicznej” metodyki. Wykazała ona swoją wartość w zadaniu polegającym na klasyfikacji wypowiedzi pisanych. W tak zarysowanym kontekście autor artykułu mierzy się z następującymi celami: (a) czy można zastosować oprogramowanie klasy CAQDAS do pracy półautomatycznej lub automatycznej zastępującej część manualnej pracy nad klasyfikacją wypowiedzi? (b) jak skonstruować metodykę klasyfikacji dla danych o różnorodnej jakości? (c) kiedy klasyfikacja automatyczna jest przydatna, a kiedy nie ma szans powodzenia? W artykule zaznaczone zostaną momenty, w których analityk sięga po wiedzę typową dla analiz danych jakościowych oraz te, kiedy wiedza z tego obszaru nie jest już wystarczająca do realizacji wskazanych celów (natural language processing, uczenie maszynowe). Przykład projektu będący tłem artykułu wymusił zastosowanie kilku narzędzi i języków wspierających pracę na danych. Praca nad transformacją, klasyfikacją oraz wizualizacją wyników wymagała zastosowania bazy MySQL oraz programów: R, QDA Miner, Wordstat, QlikSense. Roli i ograniczeniom narzędzi klasy CAQDAS poświęconych zostało także kilka uwag.pl_PL
dc.description.abstractProjects which we work with—large volumes of text data that are acquired from various sources and stored in a variety of formats—rise many dilemmas of a methodological nature, often require unstandardized decisions and solutions. In particular, compiling data of various quality, unstructured types, and of quan and qual nature requires dynamic strategies, ideas, and ways of analysis. The article describes an example of this approach. It shows its value in classification of written statements. In such context, the author of the article faces the following objectives: (a) can we use CAQDASso that semiautomatic or automatic work would replace some manual work regarding classification of the expressions; (b) how to construct a classification methodology for data of various quality; (c) when the automatic classification is useful and when there is no chance of success? The article will be marked with moments in which the analyst reaches for knowledge typical for qualitative data analysis, and when the knowledge of this area is no longer sufficient to classify content (natural language processing, machine learning). An example of a project being the background of this article forced the use of several tools and languages to support work with the data. Work on the transformation, classification, and visualization of results required applications such as: MySQL, R, QDA Miner, WordStat, Qlik Sense. Role and limits of the computer-assisted qualitative data analysis software tools have also been noted.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectanaliza treścipl_PL
dc.subjectMixed Methodspl_PL
dc.subjectBig Datapl_PL
dc.subjecttechniki text miningpl_PL
dc.subjectCAQDASpl_PL
dc.subjectContent Analysispl_PL
dc.subjectMixed Methods Approachpl_PL
dc.subjectText Miningpl_PL
dc.titleMetodyka dla analizy treści w projektach stosujących techniki text mining i rozwiązania CAQDAS piątej generacjipl_PL
dc.title.alternativeMethodology for Content Analysis in Text Mining Projects and Fifth Generation of CAQDASpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number128‒143pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof Tomanek, napisał doktorat z zakresu nauk społecznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Główne obszary zainteresowania i rozwoju naukowego: metodologia nauk społecznych, big data, data mining, text mining, badania z zakresu zaufania i lojalności, wizualizacja danych oraz interaktywne wizualizacje danych. Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych z zakresu praktycznych zastosowań analiz tekstu, sentyment analysis, CAQDAS. Adres kontaktowy: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii ul. Grodzka 52, 31-044 Krakówpl_PL
dc.referencesAcerbi Alberto i in. (2013) The Expression of Emotions in 20th Century Books. „PLoS ONE”, vol. 8, no. 3, s. 1–6.pl_PL
dc.referencesAppel Markus, Richter Tobias (2010) Transportation and Need for Affect in Narrative Persuasion: A Mediated Moderation Model. „Media Psychology”, vol. 13, s. 101–135.pl_PL
dc.referencesBolasco Sergio, Ratta-Rinaldi della Francesca (2004) Experiments on Semantic Categorisation of Texts: Analysis of Positive and Negative Dimension. „JADT 2004: 7es Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles” [dostęp 1 maja 2014 r.]. Dostępny w Internecie‹http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2004/pdf/JADT_018.pdf›.pl_PL
dc.referencesBolc Leonard, Jerzy Cytowski (1989–1991) Metody przeszukiwania heurystycznego, t. 1–2. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCichosz Paweł (2000) Systemy uczące się. Warszawa: WNT.pl_PL
dc.referencesCole Ron i in. (1996) Survey of the State of the Art in Human Language Technology. Cambridge University Press [dostęp 5 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.dfki.de/~hansu/ HLT-Survey.pdf›.pl_PL
dc.referencesDeWall Nathan C. i in. (2011) Tuning in to Psychological Change: Linguistic Markers of Psychological Traits and Emotions over Time in Popular U.S. Song Lyrics.„Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts”, vol. 5, no. 3, s. 200–207.pl_PL
dc.referencesDuch Włodzisław (1997) Fascynujący świat programów komputerowych. Poznań: Wydawnictwo Nakom.pl_PL
dc.referencesDuggleby Wendy (2005) What about Focus Group Interaction Data?„Qualitative Health Research”, vol. 15, no. 6, s. 832–840.pl_PL
dc.referencesEder Maciej (2014) Metody ścisłe w językoznawstwie i pułapki pozornego obiektywizmu. Przykład stylometrii. „Teksty Drugie”, t. 2, s. 90–105.pl_PL
dc.referencesEderMaciej, Piasecki Maciej (2015) System do klasyfikacji tekstu i analizy stylometrycznej, referat wygłoszony podczas warsztatów CLARIN [dostęp 20 marca 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://clarin-pl.eu/pliki/warsztaty/Stylometria%20i%20klasyfikacja%20-%20warsztaty.ppt›.pl_PL
dc.referencesForslid Erik, Wiken Niklas (2015) Automatic Irony and Sarcasm Detection in Social Media, UPPTEC F 15045 Examensarbete 30 [dostęp 30 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:852975/FULLTEXT01.pdf›pl_PL
dc.referencesGonzalez Avelino J., Dankel Douglas D. (1993) The Engineering of Knowledge-Based Systems: Theory and Practice. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall International.pl_PL
dc.referencesJordan Joanne i in. (2007) Using Focus Groups to Research Sensitive Issues: Insights from Group Interviews on Nursingin the Northern Ireland “Troubles”. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 6, no. 4 [dostęp 14 kwietnia 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http:// citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.533.61&rep=rep1&type=pdf›.pl_PL
dc.referencesKaplowitz Michael D. (2000) Statistical Analysis of Sensitive Topics inGroup and Individual Interviews. „Quality & Quantity”, vol. 34, s. 419–431pl_PL
dc.referencesKidd Pamela S., Parshall Mark B. (2000) Getting the Focus and the Group: Enhancing Analytical Rigor in Focus Group Research. „Qualitative Health Research”, vol. 10, no. 3, s. 293–308.pl_PL
dc.referencesLieberman Erez i in. (2007) Quantifying the Evolutionary Dynamics of Language. „Nature”, vol. 449, no. 7163, s. 713–716.pl_PL
dc.referencesLiu Bing (2012) Sentiment Analysis and Opinion Mining [dostęp 1 maja 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹www.cs.uic.edu/~liub/ FBS/SentimentAnalysis-and-OpinionMining.pdf›.pl_PL
dc.referencesMichael Jean Baptiste (2011) Quantitative Analysis of Culture Using Millions of Digitized Books. Program for Evolutionary Dynamics. Cambridge: Harvard University.pl_PL
dc.referencesNiedbalski Jakub (2013) CAQDAS – oprogramowanie do komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych. Historia, ewolucja i przyszłość. „Przegląd Socjologiczny”, t. 62, nr 1, s. 153–166.pl_PL
dc.referencesNiedbalski Jakub, red. (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analiz danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesPagel Mark, Atkinson Quentin D., Meade Andrew (2007) Frequency of Word-Use Predicts Rates of Lexical Evolution Throughout Indoeuropean History. „Nature”, vol. 449, s. 717–720.pl_PL
dc.referencesPiskorski Jakub (2001) Shallow Text Processor for Information Extraction from Free-Text Business Documents. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.pl_PL
dc.referencesRosa Krzysztof (2015) Listy pożegnalne niedoszłych samobójców. Analiza treści. „Przegląd Socjologiczny”, t. 64, nr 4, s. 103–128.pl_PL
dc.referencesRybicki Jan, Heydel Magdalena (2013) The Stylistics and Stylometry of Collaborative Translation: Woolf’s “Night and Day” in Polish. „Digital Humanities 2012: digital diversity: cultures, languages and methods”, vol. 28, no. nr 4, s. 708–717.pl_PL
dc.referencesSchanie Carrie L., Pinto-Foltz Melissa D., Logsdon Cynthia M. (2008) Analysis of Popular Press Articles Concerning Postpartum Depression: 1998-2006. „Issues Ment. Health Nurs.”, vol. 29, no. 11, s. 1200 –1216.pl_PL
dc.referencesSchwaber Ken (2013) Scrum Gide [dostęp 20 marca 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.scrumguides.org/docs/scrumguide/v1/Scrum-Guide-PL.pdf›pl_PL
dc.referencesSmith Marc in. (2009) C&T ’09: Proceedings of the Fourth International Conference on Communities and Technologies [dostęp 5 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.connectedaction. net/wp-content/uploads/2009/08/2009-CT-NodeXL-and-SocialQueries-a-social-media-network-analysis-toolkit.pdf›.pl_PL
dc.referencesSołdacki Przemysław (2006) Zastosowanie metod płytkiej analizy tekstu do przetwarzania dokumentów w języku polskim. Niepublikowana praca doktorska, Politechnika Warszawska, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych, Instytut Informatyki [dostęp 27 listopada 2017 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s- &source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjli7q5iMvQAhXDFSwKHfNPAPwQ FggkMAA&url=https%3A%2F%2Frepo.pw.edu.pl%2Fdocstore%2Fdownload.seam%253Bjsessionid%3DF74241A1317DC5E22F87A22B33BE1F6F%3FfileId%3DWEiTI-b192c072-00cc-41df-9bba-a2b0a211e9bc&usg=AFQjCNH0laWKScvxkvp6FNAqRhpaHuKr0A&bvm=bv.139782543,d.bGg&cad=rja›.pl_PL
dc.referencesTaboada Maite i in. (2011) Lexicon-Based Methods for Sentiment Analysis. „Journal of Computational Linguistics”, vol. 37, no. 2, s. 267–307.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014a) Analiza sentymentu: historia i rozwój metody w ramach CAQDAS [w:] Niedbalski Jakub, red., Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analiz danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 155–172.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014b) Jak nauczyć metodę samodzielności [w:] Niedbalski Jakub, red., Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analiz danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 174.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2014c) „Analiza sentymentu” – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 118–136.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2015) Społeczność fanów nauki w świecie wirtualnym. Analiza eksploracyjna treści i aktywności społeczności internetowej skupionej wokół fanpage’a „I fucking love science”. „Edukacja Humanistyczna”, nr 1(32), s. 123–138.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof (2016) Analiza argumentacji. Praktyczne implikacje zastosowania modelu argumentacji Stephena Toulmina do analiz danych tekstowych [w:] Wojciech Doliński i in., red., Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 229–242.pl_PL
dc.referencesTomanek Krzysztof, Bryda Grzegorz (2015) Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich. Analiza treści z zastosowaniem słownika klasyfikacyjnego. „Przegląd Socjologiczny”, t. 64, nr 4, s. 51–81.pl_PL
dc.referencesWeizenbaum Joseph (2008) Moglibyśmy mieć raj. „Forum”, nr 28, s. 28–29.pl_PL
dc.referencesZaśko-Zielińska Monika (2014) Ślady idiolektów w listach pożegnalnych zgromadzonych w Polskim Korpusie Listów Pożegnalnych Samobójców [w:] R. Cieśla, red., Dokument i jego badania. Wrocław: Katedra Kryminalistyki Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 425–435.pl_PL
dc.contributor.authorEmailk_tomanek@wp.plpl_PL
dc.relation.volume13pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord