Show simple item record

dc.contributor.authorSłupska, Kamila
dc.date.accessioned2021-02-16T11:11:09Z
dc.date.available2021-02-16T11:11:09Z
dc.date.issued2019-12-16
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33653
dc.description.abstractThe results of a nationwide research into reading habits do not instill optimism. It has been found that reading books is not a common cultural standard. This paper attempts at presenting the role of books in the life of the young generation. The author seeks to answer the question whether books constitute an inherent part or merely a tolerated, albeit not necessarily desirable element of everyday life. The analysis is based on the results of an empirical study conducted on a group of young adults aged 18–20, i.e. at a point in life where they complete secondary education and change or have changed their reading preferences. An emphasis is put on the pedagogic perspective (and the related socialization processes) as well as on the role of the environment, i.e. people in the closest social circle, in the development of young adults’ reading habits throughout their lives.en
dc.description.abstractWyniki ogólnopolskich badań poziomu czytelnictwa nie napawają optymizmem. Okazuje się, że czytanie książek nie jest powszechną normą kulturową. W wystąpieniu podjęta zostanie próba pokazania, jaką rolę odgrywa książka w życiu współczesnego młodego pokolenia (czy jest ona postrzegana w kategoriach niezbędnego atrybutu codzienności, czy też tolerowanego, aczkolwiek niekoniecznie pożądanego jej elementu). Ilustracją czynionych analiz będą wyniki badań empirycznych prowadzonych wśród młodzieży w wieku 18–20 lat, a zatem kończącej kolejny etap kształcenia i znajdującej się w takim okresie, kiedy to ulegają (uległy) wyraźnej modyfikacji zainteresowania lekturowe. Akcentując pedagogiczną perspektywę (i związane z nią procesy socjalizacyjne), podkreślona zostanie również kwestia środowiska życia młodych ludzi, czyli osób z bliskiego otoczenia, mających wpływ, w ciągu całej ich dotychczasowej biografii, na aktywność czytelniczą.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectyoung adultsen
dc.subjectreading habitsen
dc.subjectmotivation for readingen
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectaktywność czytelniczapl
dc.subjectmotywy czytaniapl
dc.titleWażna czy nieistotna? Książka w codzienności współczesnej młodzieży (komunikat z badań)pl
dc.title.alternativeImportant or insignificant? The book in the everyday life of young adults (research report)en
dc.typeArticle
dc.page.number89-104
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Pedagogiki Społecznejpl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesBrzezińska, Anna I. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.pl
dc.referencesForma, Paulina (2017). Rodzina wielodzietna jako miejsce kształtowania zainteresowań czytelniczych dzieci. W: K. Segiet, K. Słupska (red.), Książka w życiu człowieka – w poszukiwaniu (u)traconej wartości (s. 229–240). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.pl
dc.referencesJanus-Sitarz, Anna (2016). W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesKoryś, Izabela i in. (2018). Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdfpl
dc.referencesKostecki, Janusz (2017). Czytelnictwo w Polsce – trwanie i zmiany. W: A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat (red.), Encyklopedia książki. T. 1, Eseje, A-J (s. XX–YY). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesLepalczyk, Irena (1974). Pedagogika biblioteczna Heleny Radlińskiej. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.pl
dc.referencesMazur, Elżbieta (2012). Lektury licealistów. Kanon – badania – wnioski. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Dydaktyka, 7, (72), 188–204.pl
dc.referencesSłupska, Kamila (2016a). Czytająca młodzież? – między niechęcią a fascynacją (komunikat z badań). W: A. Rzymełka-Frąckiewicz, T. Wilk (red.), Edukacja, kultura, sztuka – spoistość a integracja (s. 73–89). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesSłupska, Kamila (2016b). Rola książki i czasopisma w życiu dziecka – o potrzebie rozbudzania zainteresowań czytelniczych najmłodszego pokolenia. W: M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (s. 239–257). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.referencesSłupska, Kamila & Tokaj, Astrid (2014). Książka w życiu dwóch pokoleń. Pedagogika Społeczna, 3 (53), 137–158.pl
dc.referencesWzrost czytelnictwa nastoletnich dziewcząt (2018). Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/3489-wzrost-czytelnictwa-nastoletnich-dziewczat.htmlpl
dc.referencesZasacka, Zofia (2013). Nastolatki i ich przyjemności czytania książek. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne (s. 95–115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesZasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.contributor.authorEmailskami@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.29.06
dc.relation.volume2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0