Show simple item record

dc.contributor.authorLaberschek, Marcin
dc.date.accessioned2021-02-18T12:25:56Z
dc.date.available2021-02-18T12:25:56Z
dc.date.issued2019-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33700
dc.description.abstractMonuments that are in the social space refer not only to events, figures, and symbols that are important to a given community. There are also monuments related to the functioning of various types of enterprises. Such monuments, understood as a material expression of organizational culture, can be considered from the point of view of management sciences. Like every monument, also those that are business- or enterprise-related have an impact on the surroundings, including the social space. The aim of this paper is to find an answer to the question: What is the significance of business monuments in the social space? In order to get an answer, the author analyzed forty enterprise monuments and has determined that their social significance manifests on several levels: organizational identity, mythical, ideological, aesthetic, enactive, and provocative.en
dc.description.abstractPomniki, które znajdują się w przestrzeni społecznej, odnoszą się nie tylko do ważnych dla danej społeczności wydarzeń, postaci i symboli. Istnieją także pomniki związane z funkcjonowaniem różnego typu przedsiębiorstw. Tego rodzaju pomniki, rozumiane jako materialny wyraz kultury organizacyjnej, można rozpatrywać z punktu widzenia nauk o zarządzaniu. Jak każdy pomnik również te związane z przedsiębiorstwami nie pozostają bez wpływu na otoczenie, w tym na przestrzeń społeczną. Celem niniejszego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie znaczenie w przestrzeni społecznej mają pomniki przedsiębiorstw. Autor dokonał analizy czterdziestu pomników przedsiębiorstw i stwierdził, że ich społeczne znaczenie wyraża się na kilku płaszczyznach: tożsamości organizacji, mitycznej, ideologicznej, estetycznej, inscenizacyjnej i prowokacyjnej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectbusiness monumentsen
dc.subjectsignificance of monumentsen
dc.subjectmonuments in managementen
dc.subjectvisual identificationen
dc.subjectsocial space of enterprisesen
dc.subjectpomniki przedsiębiorstwpl
dc.subjectznaczenie pomnikówpl
dc.subjectpomniki w zarządzaniupl
dc.subjectidentyfikacja wizualnapl
dc.subjectprzestrzeń społeczna przedsiębiorstwpl
dc.titleZnaczenie pomników przedsiębiorstw w przestrzeni społecznejpl
dc.title.alternativeThe Significance of Enterprise Monuments in the Social Spaceen
dc.typeArticle
dc.page.number136-161
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamypl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBabbie Earl (2006) Badania społeczne w praktyce. Przełożyła Agnieszka Kloskowska-Dudzińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBarker Roger G. (1968) Ecological Psychology. Stanford: Stanford University Press.pl
dc.referencesBarthes Roland (2000) Mitologie. Przełożył Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.referencesBartl Michael, Kannan Vijai K., Stockinger Hanna (2016) A review and analysis of literature on netnography research. „International Journal of Technology Marketing”, vol. 11, no. 2, 2016. s. 165–196.pl
dc.referencesBaudrillard Jean (2005) Symulakry i sumulacja. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl
dc.referencesBaudrillard Jean (2006) Wymiana symboliczna i śmierć. Przełożył Słąwomir Królak. Warszawa: Sic!pl
dc.referencesBerger Peter L., Luckmann Thomas (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przełożył Józef Niżnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesBierwiaczonek Krzysztof (2018) Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd socjologiczny”, 1(67), s. 25–48.pl
dc.referencesBoguszewiecz-Kreft Monika (2013) Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów. Warszawa: Cedewu.pl
dc.referencesBurrell Gibson, Morgan Gareth (2005) Sociological Paradigms and Organizational Analysis: Elements of the Sociology of Corporate Life. Burlington: Ashgate Publishing Company.pl
dc.referencesDurkheim Émile (2000) Zasady metody socjologicznej. Przełożył Jerzy Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDziewanowska Katarzyna (2013) Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń. „Marketing i rynek”, 1/2013, s. 16–24.pl
dc.referencesGolka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin.pl
dc.referencesHall Mildred R., Hall Edward T. (2001) Czwarty wymiar w architekturze. Przełożył Radosław Nowakowski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.pl
dc.referencesHatch Mary J. (2002) Teoria organizacji. Przełożył Paweł Łuków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesHultén Bertil, Broweus Niklas, van Dijk Marcus (2011) Marketing sensoryczny. Przełożył Grzegorz Dąbkowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesIngarden Roman (1958) Studia z estetyki. Tom 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesJałowiecki Bohdan, Szczepański Marek (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesJałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2009) Miejskie szlaki pamięci. „Studia Regionalne i Lokalne”, 4(38), s. 5–20.pl
dc.referencesJałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2010) Funkcje pomnika w przestrzeni miejskiej [w:] Ewa Rewers, Agata Skórzyńska, red., Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast. Poznań: WydawnictwoNaukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.referencesJemielniak Dariusz (2013) Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych. „Prakseologia”, nr 154/2013, s. 97–116.pl
dc.referencesJohnson Nuala C. (2002) Mapping monuments: the shaping of public space and cultural identities. „Visual communication”, 1(3), s. 293–298.pl
dc.referencesJurek Krzysztof (2013) Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1/41/2013, s. 87–99.pl
dc.referencesKaltenberg-Kwiatkowska Ewa (2011) O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta. „Przegląd Socjologiczny”, (60), s. 135–165.pl
dc.referencesKant Immanuel (1964) Krytyka władzy sądzenia. Przełożył Jerzy Gałecki. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesKlein Naomi (2004) No logo. Przełożyły: Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk, Małgorzata Halaba. Izabelin: Świat Literacki.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof (2002) Tożsamość organizacyjna [w:] Krzysztof Konecki, Piotr Tobera, red., Szkice z socjologii zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 82–102.pl
dc.referencesKoprowski Krzysztof (2017) Pomnik-pociąg na terenie bazy SKM, „trojmiasto.pl” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pociag-pomnik-na-terenie-bazy-SKM-n114777.html#tri.pl
dc.referencesKostera Monika (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKostera Monika (2012) Zarządzanie na rynku doznań [w:] Beata Glinka, Monika Kostera, red., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.pl
dc.referencesKowalewski Maciej (2007) Zmiany na cokołach. Uwagi o funkcjach pomników w przestrzeni miasta. „Obóz. Problemy narodów byłego obozu komunistycznego”, nr 49, s. 125–137.pl
dc.referencesKozinets Robert V. (1998) On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture [w:] Joseph Alba, Wesley Hutchinson, eds., Advances in Consumer Research. Volume 25. Provo, UT: Association for Consumer Research, s. 366–371.pl
dc.referencesKruszyński Jan (2010) Rewolucja w mieście? Komu powinniśmy stawiać pomniki? [w:] Piotr Kryczka, Joanna Bielecka-Prus, red., Przemiany miast polskich po 1989. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji.pl
dc.referencesKrzyżanowska Natalia (2016) Dyskursy (nie) pamięci w przestrzeni miasta. „Studia Socjologiczne”, 1(220), s. 127–154.pl
dc.referencesKumar Praveen S. (2014) Monuments for the Development of Tourism, „International Journal of Management and Social Science Research Review”, vol. 1, no. 4, s. 87–94.pl
dc.referencesLaberschek Marcin (2017) Identyfikacja pól wartości produktu kultury. „Zarządzanie w kulturze”, nr 18, z. 3, s. 283–305.pl
dc.referencesLaberschek Marcin (2018) Symboliczne stanowienie władzy w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesLévi-Strauss Claude (1968) Struktura mitów. Przełożył Władysław Kwiatkowski. „Pamiętnik Literacki”, 59/4, s. 243–266.pl
dc.referencesLotko Aleksander (2013 Marketing wobec ponowoczesności. Warszawa: Cedewu.pl
dc.referencesMajer Andrzej (2010) Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMazurek-Łopacińska Krystyna (2009) Marketing wobec wyzwań postmodernizmu [w:] Roman Niestrój, red., Tożsamość i wizerunek marketingu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 293–302.pl
dc.referencesMead George H. (1934) Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.pl
dc.referencesNeugebauer Clemens, Kölldorfer Martin (2013) Fabricating the Steel Bull of Spielberg [w:] Sigrid Brell-Çokcan, Johannes Braumann, eds., Rob | Arch 2012. Robotic Fabrication in Architecture, Art, and Design, Vienna: Springer, s. 130–137.pl
dc.referencesNijakowski Lech M. (2006) Domeny symboliczne. Konflikty narodowościowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesOsborne Brian S. (2001) Landscapes, memory, monuments, and commemoration: Putting identity in its place. „Canadian Ethnic Studies”, 33(3), s. 39–77.pl
dc.referencesPamięci Marcelego Nowotki (1973) „Stolica”, rok 28, nr 33 (1341), s. 11.pl
dc.referencesPine Joseph, Gilmore James (1999) The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Boston: Harvard Business School Press.pl
dc.referencesPobihuszka Filip (2015) Buhaj Ilon był gwiazdą PRL-u. Ma nawet swój pomnik. „Gazeta Lubuska” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.gazetalubuska.pl/strefa-agro/wiadomosci/a/buhaj-ilon-byl-gwiazda-prlu-ma-nawet-swoj-pomnik,12370178/.pl
dc.referencesPomnik buhaja. „grafywpodrozy.pl” [dostęp 28 czerwca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.grafywpodrozy.pl/pomnik-buhaja-2/.pl
dc.referencesPomnik Fenrycha odsłonięty, „pudliszki.powiatgostyn.pl” [dostęp 5 kwietnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.pudliszki.powiatgostyn.pl/Pomnik_Fenrycha_odsloniety!,14812.html›.pl
dc.referencesPrzemysł, „Wikipedia” [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: ‹Mhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Przemys%C5%82.pl
dc.referencesSkowronek Iwona (2012) Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Poltext.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2012a) Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesSułkowski Łukasz (2012b) Kulturowe procesy zarządzania. Warszawa: Difin.pl
dc.referencesSztompka Piotr (2006) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesTillich Paul (1991) Symbol religijny [w:] Michał Głowiński, red., Symbole i symbolika. Przełożyła Maria Bożena Fedewicz. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.referencesTurner Barry A. (1986) Sociological Aspects of Organizational Symbolism. „Organization Studies”, vol. 7, no. 2, s. 101–115.pl
dc.referencesWallis Aleksander (1967) Socjologia wielkiego miasta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesWallis Aleksander (1990) Pamięć i pomnik [w:] Aleksander Wallis, red., Socjologia przestrzeni. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.pl
dc.referencesWeick Karl E. (2016) Tworzenie sensu w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesWieliczka24.info [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.wieliczka24.info/viewtopic.php?t=2319.pl
dc.referencesWittgenstein Ludwig (2000) Dociekania filozoficzne. Przełożył Bogusław Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesZieliński Florian (2005) Szata ideologiczna miasta–pomniki [w:] Bohdan Jałowiecki, Andrzej Majer, Marek S. Szczepański, red., Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa. Warszawa: Scholar, s. 219–234.pl
dc.referencesZybertowicz Andrzej (1999) Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. „ASK: Społeczeństwo, badania, metody”, nr 8/1999, s. 7–28.pl
dc.contributor.authorEmailmarcin.laberschek@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.15.3.08
dc.relation.volume15


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0