Show simple item record

dc.contributor.authorNiedbalski, Jakub
dc.date.accessioned2021-02-18T12:25:57Z
dc.date.available2021-02-18T12:25:57Z
dc.date.issued2019-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33701
dc.description.abstractIn this article, I present the process of ‘becoming’ an employee of a social welfare home for individuals with mental disabilities. To this purpose, I focus on the acquisition of particular skills that are necessary when working with persons with disabilities, as well as on transformations that take place with regard to perceiving and defining the self in a manner adequate for ‘professionals’ who help. The research results prove that work in conditions provided within a welfare facility entails certain consequences and lays down particular requirements related to the necessity of reconciling the totalizing regime of a welfare institution with the attentiveness to the residents’ well-being and the fulfillment of their needs. The data that the paper is based on comes from research that was carried out in three social welfare homes for individuals with intellectual disabilities (one for men, one for women, and one that is co-educational). The studies employed qualitative techniques, including the unstructured interview and participant observation. The data analysis was performed in accordance with the procedures of grounded theory.en
dc.description.abstractW niniejszym artykule prezentuję proces „stawania się” pracownikiem domu pomocy społecznej przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych intelektualnie. Z tego względu koncentruję się na nabywaniu określonych umiejętności niezbędnych w pracy z osobami niepełnosprawnymi, a także na przemianach dokonujących w zakresie postrzegania i definiowania siebie w sposób właściwy dla „profesjonalistów” od pomagania. Wyniki badań dowodzą, że praca w warunkach placówki opiekuńczej niesie ze sobą pewne konsekwencje i stawia określone wymagania, związane z koniecznością pogodzenia z jednej strony totalizującego reżimu instytucji pomocowej, z drugiej zaś dbałości o dobro mieszkańców i realizację ich potrzeb. Dane, na których oparto tekst pochodzą z badań przeprowadzonych w trzech domach pomocy społecznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie (przeznaczonych dla kobiet, mężczyzn oraz koedukacyjnym). W badaniach wykorzystano techniki jakościowe, a wśród nich wywiad swobodny oraz obserwację uczestniczącą. Analiza danych została przeprowadzona zgodnie procedurami metodologii teorii ugruntowanej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsocial welfare homeen
dc.subjectpersonnelen
dc.subjectintellectual disabilitiesen
dc.subjectprocess of becomingen
dc.subjectqualitative methodsen
dc.subjectdom pomocy społecznejpl
dc.subjectpersonelpl
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl
dc.subjectproces stawania siępl
dc.subjectmetody jakościowepl
dc.titleDom pomocy społecznej jako miejsce pracy. Analiza procesu stawania się opiekunem osób niepełnosprawnych intelektualniepl
dc.title.alternativeSocial Welfare Home As a Workplace: Analyzing the Process of Becoming a Guardian of Individuals with Mental Disabilitiesen
dc.typeArticle
dc.page.number162-177
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódźpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBlumer Herbert (2007) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl
dc.referencesBlumer Herbert (1975) Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada [w:] Włodzimierz Derczyński, Aleksanda Jasińska-Kania, Jerzy Szacki, red., Elementy teorii socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 70−84.pl
dc.referencesBringer Joy D., Johnston Lynne H., Brackenridge Celia H. (2004) Maximizing Transparency in a Doctoral Thesis1: The Complexities of Writing About the Use of QSR*NVIVO Within a Grounded Theory Study. “Qualitative Research”, vol. 4, no. 2, s. 247–265.pl
dc.referencesBringer Joy D., Johnston Lynne H., Brackenridge Celia H. (2006), Using Computer-Assisted Qualitative Data Analysis Software to Develop a Grounded Theory Project, „Field Methods”, vol. 18, no. 3, s. 245–266.pl
dc.referencesDuBois Brenda, Miley Karla K. (1999) Praca socjalna – zawód, który dodaje sił. Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego, ”Śląsk”.pl
dc.referencesGlaser Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press.pl
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm L. (1967) The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing Company.pl
dc.referencesGoffman Erving (2011) Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach instytucji totalnych. Przełożyli: Olena Waśkiewicz, Jacek Łaszcz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesGoffman Erving (1975) Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Włodzimierz Derczyński, Aleksanda Jasińska-Kania, Jerzy Szacki, red., Elementy teorii socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 150−177.pl
dc.referencesGolczyńska-Grondas Agnieszka (1999) Specyfika pracy przedstawicieli służb społecznych w obszarze zagrożenia [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 167−182.pl
dc.referencesGranosik Mariusz (2006) Profesjonalny wymiar pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe “Śląsk”.pl
dc.referencesHirschfeld Rachel, Smith Jo, Trower Peter, Griffin Christine (2005) What do psychotic experiences mean for young men? A qualitative investigation, “Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice”, nr 78, s. 249–270.pl
dc.referencesJaniszewska-Nieścioruk Zdzisława, Maciarz Aleksandra (2006) Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kościelska Małgorzata (1995) Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesKowalik Stanisław (1989) Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesKrzyszkowski Jerzy (1997) Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Łódź: Wyd. Omega-Praksis.pl
dc.referencesKrzyszkowski Jerzy (2003) Instytucje i organizacje społeczne jako partnerzy władz samorządowych w walce z biedą [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., Samorządy lokalne wobec bezrobocia i biedy. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 43−46.pl
dc.referencesMead George H. (1975) Umysł, osobowość, społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesNiedbalski Jakub (2013) Żyć i pracować w domu pomocy społecznej dla osób upośledzonych umysłowo. Socjologiczne studium interakcji personelu z mieszkańcami. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl
dc.referencesNiedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 126–165 [dostęp 24.06.2018]. Dostępny w Internecie: http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org.pl
dc.referencesPiekut-Brodzka Danuta (1993) Domy pomocy społecznej, „Służba Pracownicza” nr 6, s. 18−21.pl
dc.referencesRubin Herbert J., Rubin Irene S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.pl
dc.referencesStrauss Anselm L., Corbin Juliet (1990) Basics of Qualitative Research. London, New Delhi: Sage, Thousand Oaks. Sykes Gresham, Matza David (1979) Techniques of Neutralization: A theory of Deliquency [ w:] H oward Robboy, Sidney C . Greenblatt, Claudia Clark, red., Social Interaction. Introductory Readings in Sociology. New York: St. Martin Press, s. 497−504.pl
dc.referencesTarkowska Elżbieta i in. (1994) Życie codzienne w domach pomocy społecznej. Warszawa: Wydawawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.pl
dc.referencesTurner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska Wielisława (2003) Przeciwdziałanie biedzie obowiązkiem państwa i samorządu [w:] Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, red., Samorządy lokalne wobec bezrobocia i biedy. Łódź: Instytut Socjologii UŁ, s. 7−10.pl
dc.referencesWorach-Kardas Halina (1990) Problemy ludzi starszych i wynikające stąd potrzeby w zakresie kształcenia pracowników socjalnych, „Praca Socjalna” nr 1-2, s. 27−35.pl
dc.referencesWyczesany Janina (1998) Oligofrenopedagogika. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta, Gustavsson Anders (1997) Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.pl
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (2010) Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (2003) Dziecko upośledzone – nieuchronność stereotypu [w:] Gustavsson Anders, Jan Tossebro, Elżbieta Zakrzewska-Manterys, red., Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Perspektywy podmiotowe, wybory życiowe, systemy usług w Szwecji, Norwegii i w Polsce. Wydawnictwo IFiS PAN: Warszawa, s. 89−118.pl
dc.referencesŻółkowska Teresa (2004) Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin: Oficyna IN PLUS.pl
dc.contributor.authorEmailakub.niedbalski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.15.3.09
dc.relation.volume15


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0