Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.date.accessioned2021-02-18T12:27:40Z
dc.date.available2021-02-18T12:27:40Z
dc.date.issued2019-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33708
dc.description.abstractThe article focuses on the professional experience of young adults, which are analysed in the context of a professional career. The theoretical framework of the analysis consists of two theories of career, namely that of Edgar Schein and that of Donald Super, the latter of whom combines human professional development with role and situational factors. The studies were conducted in the qualitative paradigm with the use of individual case study method (quasi-biographical interview). The subject of analyses was the course of the professional experience of young adult residents of Łódź, who – demographically – were entering the stage of adulthood in the year of Poland’s accession to the EU, thus performing professional roles in the development of the market society in Poland at the turn of the century. The conducted analyses indicate that the professional careers of thirty-year-olds in Łódź are horizontal and in-depth, as well as are differentiated by gender and level of education, and the situation in families of origin at the stage of growing up. However, they also have shared characteristics. The professional paths of the respondents include a multitude of jobs and positions, which are usually unstable and insecure.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy doświadczeń zawodowych młodych dorosłych, analizowanych w kontekście kariery zawodowej. Teoretyczne ramy analizy stanowią teorie karier: E. Scheina oraz D. Supera, który łączy rozwój zawodowy człowieka z czynnikami roli i czynnikami sytuacyjnymi. W przeprowadzonych badaniach w paradygmacie jakościowym z wykorzystaniem metody studium indywidualnego przypadku (technika wywiadu quasi biograficznego) przedmiotem analiz uczyniono przebieg doświadczeń zawodowych młodych dorosłych łodzian, osiągających demograficzną dorosłość w roku akcesji Polski do UE, realizujących role zawodowe w warunkach rozwoju społeczeństwa rynkowego w Polsce przełomu wieków. Przeprowadzone analizy wskazują, że kariery zawodowe łódzkich trzydziestolatków są karierami poziomymi i w głąb, zróżnicowanymi według płci i poziomu wykształcenia oraz sytuacji w rodzinach pochodzenia na etapie wzrastania bohaterów biografii, ale mają też cechy wspólne. Ścieżki zawodowe badanych obejmują w wielość miejsc pracy i stanowisk, na ogół niestabilnych i niepewnych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectprofessional activityen
dc.subjectyoung adultsen
dc.subjectprofessional careeren
dc.subjectcase study methoden
dc.subjectaktywność zawodowapl
dc.subjectmłodzi doroślipl
dc.subjectkariera zawodowapl
dc.subjectmetoda studium przypadkupl
dc.titleAktywność zawodowa łódzkich trzydziestolatków w perspektywie kariery zawodowej w świetle analiz jakościowychpl
dc.title.alternativeThe Professional Activity of Lodz’s Thirty-Year-Old Persons with Regard to a Career in the Light of Qualitative Analysesen
dc.typeArticle
dc.page.number84-105
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódźpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBalcerowicz-Szkutnik Maria (2015) Globalizacja i jej wpływ na współczesny rynek pracy – próba oceny. „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 242, s. 24–38.pl
dc.referencesBańka Adam (1995) Wzory kariery dla mężczyzn. Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Poznań: Wydawnictwo PRINT-B.pl
dc.referencesBauman Zygmunt (2002) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl
dc.referencesBeck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesBeck Ulrich (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesBendit Rene (2006) Youth Sociology and Comparative Analises in the European Union Member States. „German Youth Institute Papers”, no. 79, s. 49–76.pl
dc.referencesBogdziewicz Piotr (2010) Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycznego do modelu przedsiębiorczego. „Zarzadzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3−4, s. 39−56.pl
dc.referencesBroszkiewicz Wojciech (2014) Młodzi o młodości – definiowanie młodości i cech osobowościowych młodzieży w kontekście współczesnych wyzwań [w:] Maria Zielińska, red., Młodzież w czasach kryzysu ekonomicznego. Między edukacją i pracą. „Rocznik Lubuski”, t. 40, cz. 2a, ss.73-97.pl
dc.referencesDługosz Piotr (2014) Młoda generacja pogranicza wschodniego w latach 2007-2011 [w:] Piotr Długosz, Marian Niezgoda, Sławomir Solecki, red., Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 239−252.pl
dc.referencesDomagała Wiktoria (2018) Segregacja zawodowa według płci i jej uwarunkowania w krajach OECD. Niepublikowana praca doktorska [dostęp 27 czerwca 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.wbc.poznan.pl/Content/444638/Domaga%C5%82a_Wiktoria-rozprawa_doktorska.pdfpl
dc.referencesDu Bois-Reymond Manuela (1998) “I Don’t Want to Commit Myself Yet”: Young People’s Life Concepts. „Journal of Youth Studies”, vol. 1, no. 1, s. 63–79.pl
dc.referencesDu Bois-Reymond Manuela, López-Blasco Andreu (2003) Yo-yo transitions and misleading trajectories: Towards integrated transition policies for young adults in Europe [w:] Andreu López-Blasco, Wallace McNeish, Andreas Walther, eds., Young people and contradictions of inclusion: Towards integrated transition policies in Europe. Oxford: Policy Press, s. 19−43.pl
dc.referencesFlick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesFlorida Richard (2010) Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Przełożyli Tomasz Krzyżanowski, Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesFurlong Andy, Cartmel Fred (1997) Young People and Social Change. Individualization and Risk in Late Modernity. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.pl
dc.referencesGiddens Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce poźnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGrabowska-Lusińska Izabela (2012) Migrantów ścieżki zawodowe bez granic. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.pl
dc.referencesGrotowska-Leder Jolanta, Magdalena Rek-Woźniak, Iwona Kudlińska (2016) Polityka przebiegu życia - teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłości. „Przegląd Socjologiczny”, t. 65/2, s. 83–104.pl
dc.referencesHeinz Walter (2009) Youth transitions in an age of uncertainty [w:] Andy Furlong, ed., Handbook of Youth and Young. Adulthood New perspectives and agendas. London, New York: Routledge, s. 3−13.pl
dc.referencesHerr Edwin L., Cramer Stanley H. (2001) Planowanie kariery zawodowej. Przełożyła Ewa Nowowiejska-Kubów. Warszawa: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.pl
dc.referencesKalinowska Iwona i in. (2015) Elastyczne formy pracy. Warszawa: Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie.pl
dc.referencesKozielska Joanna (2018) Wybory edukacyjno-zawodowe młodzieży gimnazjalnej w kontekście aktualnych potrzeb rynku pracy [w:] Zielińska Maria, red., Życie jako projekt. Miejsce i rola młodzieży w świecie dorosłych. „Rocznik Lubuski”, t. 44, cz. 1, s. 73–90.pl
dc.referencesKozielska Joanna, Piorunek Magdalena (2008) Edukacja i praca w cyklu życia człowieka [w:] Elżbieta Gaweł-Luty, Jerzy Kojkoł, red., Edukacja wobec tożsamości społecznej. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA, s 45−59.pl
dc.referencesKwiatkowski Eugeniusz (2002) Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesŁukasik J. Małgorzata (2013) Doświadczanie życie codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.referencesMach Bogdan (2003) Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.pl
dc.referencesMrozowicki Adam (2011) Coping with Social Change: Life Strategies of Workers in Poland’s New Capitalism. Leuven: Leuven University Press.pl
dc.referencesMrozowicki, Adam (2016) Normalisation of precariousness? Biographical experiences of young workers in the flexible forms of employment in Poland. „Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 12, nr 2, s. 94–112.pl
dc.referencesMrozowicki Adam, Maciejewska Małgorzata (2016) Segmentacja rynku pracy, prekaryjne zatrudnienie a strategie związków zawodowych na poziomie branżowym: przypadek Polski. „Prakseologia”, nr 158/1, s. 361–391.pl
dc.referencesMrozowicki, Adam, Karolak Mateusz, Krasowska Agata (2018) Lost in Transitions? Biographical Experiences and Life Strategies of Young Precarious Workers in Poland. „Kultura i Społeczeństwo, nr 4, s. 69–89.pl
dc.referencesNajduchowska Halina (1969) Drogi zawodowe kadry kierowniczej. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 25−73.pl
dc.referencesPikuła Norbert G. (2014) Marginalizacja na rynku pracy. Teorie a implikacje praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesPikuła Norbert G. (2016a) Rozwój zawodowy i zawodowa satysfakcja w perspektywie osób starszych. „Labor et Educatio”, nr 4, s. 39-56.pl
dc.referencesPikuła Norbert G. (2016b) Rozwój zawodowy a aktywność zawodowa emerytowanych nauczycieli [w:] Joanna M. Łukasik, Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, red., Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 159–172.pl
dc.referencesPikuła Norbert G. (2017) Czynniki różnicujące przebieg kariery zawodowej kobiet i mężczyzn – z perspektywy osób starszych. „Teraźniejszość –- Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2 (78), s. 95–111.pl
dc.referencesPiorunek Magdalena, red. (2004a) Młodzież w świecie współczesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji. Poznań: Wydawnictwo „Rys”.pl
dc.referencesPiorunek Magdalena (2004b) Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.referencesPiorunek Magdalena (2008) Edukacja i praca jako komponenty tożsamości człowieka w przestrzeni postnowoczesności [w:] Jerzy Modrzewski, Mirosław Śmiałek, Kazimierz Wojnowski, red., Relacje podmiotów w lokalnej przestrzeni edukacyjnej (Inspiracje). Kalisz, Poznań: UAM – Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, s. 32−56.pl
dc.referencesPiotrowski Konrad (2013) Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI.pl
dc.referencesPiróg Danuta (2018) Kariera zawodowa nauczycieli w warunkach przemian w systemie edukacji: zarys stanu badań. „Przedsiębiorczość – Edukacja”, t. 14, s. 495–509.pl
dc.referencesPoławski Paweł (2012) Precarious Generation on the Polish Labour Market. „Polityka Społeczna (English Edition)”, no. 1, s. 15–22.pl
dc.referencesReszke Irena (1994) Kształtowanie osobowości kobiet i jej wpływ na karierę zawodową. „Kwartalnik Międzynarodowego Forum Kobiet, Kobieta i Biznes”, nr 4, s. 24−37.pl
dc.referencesRokicka Ewa (1995) Wzory karier kierowniczych w gospodarce państwowej. Z badań nad ludnością dużego miasta. Łodź: WUŁ.pl
dc.referencesSchein Edgar H., Van Maanen John (2013) Career Anchors: The Changing Nature of Careers Participant Workbook, 4th Edition. San Francisco: Wiley.pl
dc.referencesSilverman David (2009) Prowadzenie badań jakościowych. Przełożyła Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSińczuch Marcin (2002) Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.pl
dc.referencesStanding Guy (2011) The Precariat: The New Dangerous Class. London: Bloomsbury Academic.pl
dc.referencesSzafraniec Krystyna (2010) Młode pokolenie a nowy ustrój. Warszawa: Wyd. IRWiR PAN.pl
dc.referencesSzczupaczyński Jerzy (1998) Anatomia zarządzania organizacją. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menadżerów.pl
dc.referencesWalther Andreas (2006) Regimes of Youth Transitions: Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts. „Young”, vol. 14, no. 2, s. 119–139.pl
dc.referencesWyn Johanna, White Rob (1997) Rethinking Youth. London: Sage.pl
dc.referencesZielińska Maria (2009) Wybrane elementy koncepcji życia młodych Polakow na przełomie wiekow – ciągłość i zmiana [w:] Krystyna Slany, Zygmunt Seręga, red., Sprostać zmianom: szkice o powinnościach wspołczesnej socjologii, Kraków: Zakład Wydaw. „Nomos”, ss. 231-244.pl
dc.referencesZielińska Maria, red. (2014) Młodzież w czasach kryzysu ekonomicznego. Między edukacją i pracą. „Rocznik Lubuski”, t. 40, cz. 2a.pl
dc.referencesZielińska Maria, red. (2018) Życie jako projekt. Miejsce i rola młodzieży w świecie dorosłych. „Rocznik Lubuski”, t. 44, cz. 1.pl
dc.contributor.authorEmailjolanta.grotowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.15.4.05
dc.relation.volume15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0