Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFranczak, Karol
dc.date.accessioned2021-02-18T15:15:51Z
dc.date.available2021-02-18T15:15:51Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33757
dc.description.abstractFollowing the development of interdisciplinary analyses of the creative economy in the reflection of Western societies, the paper poses a question about the specificity of implementing this idea in Central and Eastern Europe. The author confronts the mythology of creative industries with the complex social and political context of the region’s countries, and tries to determine whether specific public policies have a comparable result when applied in different social, cultural, and political conditions. The problematization of the ‘compatibility’ of the innovationist discourse with a type of society and modernity different from the Western one serves to reflect on the universal phenomenon of the reception of Western modernization narratives as well as strategies of their assimilation, resistance, or new reconstructions.en
dc.description.abstractŚledząc rozwój interdyscyplinarnych analiz gospodarki kreatywnej w refleksji społeczeństw zachodnich, tekst stawia pytanie o specyfikę implementacji tej idei w Europie Środkowo-Wschodniej. Autor konfrontuje mitologię przemysłów kreatywnych ze złożonym kontekstem społecznym i politycznym krajów regionu oraz próbuje ustalić, czy określone polityki publiczne mają porównywalny wynik, kiedy aplikowane są w różnych społecznych, kulturowych i politycznych warunkach. Problematyzacja „kompatybilności” dyskursu innowacjonistycznego z odmiennym od zachodniego typem społeczeństwa i nowoczesności służy refleksji nad uniwersalnym fenomenem recepcji zachodnich narracji modernizacyjnych, strategii ich przyswojeń, oporu lub nowych rekonstrukcji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcreative economyen
dc.subjectCentral and Eastern Europeen
dc.subjectmodernization discourseen
dc.subjectcenter-periphery relationsen
dc.subjecttranslational turnen
dc.subjectgospodarka kreatywnapl
dc.subjectEuropa Środkowo-Wschodniapl
dc.subjectdyskurs modernizacyjnypl
dc.subjectrelacje centrum-peryferiepl
dc.subjectzwrot translatologicznypl
dc.titleKreatywność eksport–import. Interdyscyplinarne badania gospodarki kreatywnej w Europie Środkowo-Wschodniejpl
dc.title.alternativeExport–Import Creativity: Interdisciplinary Research on Creative Economy in Central and Eastern Europeen
dc.typeArticle
dc.page.number60-84
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Socjologii, Uniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAngermuller Johannes (2014) Poststructuralist Discourse Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan.pl
dc.referencesBachmann-Medick Doris (2012) Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: Opficyna Naukowa.pl
dc.referencesBachmann-Medick Doris (2014) From Hybridity to Translation: Reflection on Travelling Concepts [w:] Doris Bachmann-Medick, eds., The Trans/National Study of Culture. A Translational Perspective. Berlin/Boston: de Gruyters, s. 119−136.pl
dc.referencesBal Mike (2012) Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesBanasiak Jakub (2017) 15 stuleci. Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesBanasiak Jakub (2018) Prześniona dekada. Próba modernizacji państwowego systemu sztuki 1971−1980 [w:] Dorota Monkiewicz, red., Awangarda i państwo. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, s. 312−326.pl
dc.referencesBeylin Marek (2015) Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow. Kraków, Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.pl
dc.referencesBogołębski Tomasz (2014) Coaching w optyce rządomyślności – próba krytycznej analizy zjawiska [w:] Marek Czyżewski i in., red., Dyskurs elit symbolicznych. Warszawa: Wydawnictwo Sedno, s. 173−196.pl
dc.referencesBröckling Ulrich (2006) On Creativity: A brainstorming session. „Educational Philosophy and Theory”, vol. 38, no. 4, s. 513−521.pl
dc.referencesBührmann Andrea D., Schneider Werner (2008) Vom Diskurs zum Dispositiv. Eine Einführung in die Dispositivanalyse. Bielefeld: transcript.pl
dc.referencesChakrabarty Dipesh (2011) Prowincjalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna. Przełożyli Dorota Kołodziejczyk, Tomasz Dobrogoszcz, Ewa Domańska. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.referencesChakrabarty Dipesh (2014) Place and Displaced Categories, or How We Translate Ourselves into Global Histories of the Modern [w:] Doris Bachmann-Medick, ed., The Trans/National Study of Culture. A Translational Perspective. Berlin/Boston: de Gruyters, s. 53−68.pl
dc.referencesChang Ha-Joon (2016) Źli samarytanie. Mit wolnego handlu i tajna historia kapitalizmu. Przełożyli Michał Sutowski, Barbara Szelewa. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesChomątowska Beata (2014) Lachert i Szanajca. Architekci awangardy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesDauksza Agnieszka (2019) Jaremianka. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.referencesDunn Elizabeth (2017) Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy. Przełożył Przemysław Sadura. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesFlorida Richard (2010) Narodziny klasy kreatywnej. Przełożyli Tomasz Krzyżanowski, Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesFlorida Richard (2017) The New Urban Crisis. How Our Cities Are Increasing Inequality, Deepening Segregation, and Failing the Middle Class – And What We Can Do About It. New York: Basic Books.pl
dc.referencesFoucault Michel (2002) Porządek dyskursu. Przełożył Michał Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.referencesGarfinkel Harold (1989) Aspekty problemu potocznej wiedzy o strukturach społecznych. Przełożyła Dorota Lachowska [w:] Zdzisław Krasnodębski, red., Fenomenologia i socjologia. Zbiór tekstów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 324−342.pl
dc.referencesGdula Maciej (2015) Odważ się być średnim! Genealogia i przyszłość polskiej klasy średniej. „Krytyka Polityczna”, nr 42, s. 83−132.pl
dc.referencesJasiecki Krzysztof (2016) Nowa peryferyjność w perspektywie różnorodności kapitalizmu. Przykład posocjalistycznych państw Unii Europejskiej [w:] Tomasz Zarycki, red., Polska jako peryferie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 51−72.pl
dc.referencesJudt Tony (2013) Zapomniany wiek dwudziesty. Retrospekcje. Przełożył Paweł Marczewski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesKornai János (1992) The Socialist System. The Political Economy of Communism. Oxford: Clarendon Press.pl
dc.referencesKuźniak Angelika (2019) Stryjeńska. Diabli nadali. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesLanger Antje, Nonhoff Martin, Reisigl Martin (2019) Diskursanalyse und Kritik. Wiesbaden: Springer VS.pl
dc.referencesLeszczyński Adam (2013) Skok w nowoczesność. Polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesMartilla Thomas (2016) Post-Foundational Discourse Analysis. From Political Difference to Empirical Research. Basingstoke: Palgrave Macmillan.pl
dc.referencesMäe Rene (2015) The Creative Industries: a discourse-theoretical approach. „International Review of Social Research”, vol. 5, no. 2, s. 78−87.pl
dc.referencesMajewski Tomasz, Rejniak-Majewska Agnieszka, Marzec Wiktor, red. (2014) Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy. Łódź, Warszawa: Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie, Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesMcRobbie Angela (2016) Be Creative. Making a Living in the New Culture Industries. Cambridge: Polity Press.pl
dc.referencesMetz Markus, Seeßlen Georg (2014) Geld frisst Kunst, Kunst frisst Geld. Ein Pamphlet. Berlin: Suhrkamp.pl
dc.referencesMusiał Wojciech (2013) Modernizacja Polski. Warszawa: Fundacja Nauki Polskiej.pl
dc.referencesNowak Andrzej W. (2016) Tajemnicze zniknięcie Drugiego Świata. O trudnym losie półperyferii [w:] Tomasz Zarycki, red., Polska jako peryferie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 86−104.pl
dc.referencesNowicka Magdalena (2016) O użyteczności kategorii dyspozytywu w badaniach społecznych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 1, s. 170−191.pl
dc.referencesO’Connor Justin (2005) Creative Exports. Taking cultural industries to St Petersburg. „ International Journal Policy”, vol. 11, no. 1, s. 45−60.pl
dc.referencesOsten von Marion, Spielmann Peter (2009) Produkcja kultury w epoce kapitalizmu kognitywnego. Przełożyli Anna Szyjkowska-Piotrowska, Michał Piotrowski [w:] Katarzyna Chmielewska, Kuba Szreder, Tomasz Żukowski, red., Czytanki dla robotników sztuki. Kultura nie dla zysku. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 59−67.pl
dc.referencesPinto Louis (2009) Le café du commerce des penseurs. Á propos de la doxa intellectualle. Paris: Savoir/Agir.pl
dc.referencesPiotrowski Piotr (2018) Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.pl
dc.referencesPolyák Lenente (2010) Wyzwalająca rama. Nowoczesne przestrzenie pracy i inspiracji. Przełożył Michał Choptiany. „Autoportret”, nr 1(30), s. 30−33.pl
dc.referencesPratt Andy C. (2009) Policy Transfer and the Field of the Cultural and Creative Industries: What Can Be Learned from Europe? [w:] Lily Kong, Justin O’Connor, eds., Creative Economies, Cre ative Cities. Asian-European Perspectives. New York: Springer, s. 9−23.pl
dc.referencesPruchnik Kamil, Zowczak Jakub (2016) Polska transformacja w kontekście pułapki średniego dochodu [w:] Mirosław Geise, Jarosław Oczki, Dariusz Piotrowski, red., Transformacja gospodarcza w Polsce. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, s. 11−20.pl
dc.referencesPyzik Agata (2018) Biedni, ale sexy. Kulturowe zderzenia na wschodzie i zachodzie Europy. Przełożył Miłosz Wojtyna. Gdańsk: Wydawnictwo W podwórku.pl
dc.referencesPyzik Agata, Sulej Karolina (2015) Jesteśmy biedni, ale sexy!. „Wysokie Obcasy” [dostęp 26 września 2020 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,53662,18036406,Agata_Pyzik_z_Europy_Wschodniej__Jestesmy_biedni_.htmlpl
dc.referencesRadło Mariusz-Jan, Ciesielska Dorota (2013) Polska w pułapce średniego dochodu. Perspektywy konkurencyjności polskiej gospodarki i regionów. Warszawa: Difin.pl
dc.referencesRațiu Dan-Eugen (2009) Cultural Policy and Values: Intrinsic versus Instrumental? The Case of Romania. „The Journal of Arts Management, Law, and Society”, vol. 39, no. 1, s. 24−44.pl
dc.referencesRațiu Dan-Eugen (2011) Artistic Critique and Creativity: How Do Artists Play in the Social Change?. „Studia Ubb. Philosophia”, vol. 3, no. 56, s. 27−49.pl
dc.referencesRaunig Gerald, Gene Ray, Wuggenig Ulf, eds. (2011) Critique of Creativity: Precarity, Subjectivity and Resistance in the ‘Creative Industries’. London: MayFlyBooks.pl
dc.referencesReckwitz Andreas (2017) Odkrycie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji. Przełożyły Katarzyna Kończal, Zofia Sucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesSaid Edward (1983) Traveling Theory [w:] tegoż, The World, the Text, and the Critic. Cambridge MA: Harvard University Press, s. 226−247.pl
dc.referencesSieroń Arkadiusz (2019) Czy Polska wpadła w pułapkę średniego dochodu?. „Optimum. Economic Studies”, nr 2(96), s. 53−68.pl
dc.referencesSnell-Hornby Mary (2009) What’s in a Turn? On Fits, Starts and Writhings in Recent Translation Studies. „Translation Studies” no. 2(1), s. 41−51.pl
dc.referencesStanek Łukasz (2015a) Architects from Socialist Countries in Ghana (1957–67): Modern Architecture and Mondialisation. „Journal of the Society of Architectural Historians”, vol. 74, no. 4, s. 416−442.pl
dc.referencesStanek Łukasz (2015b) Mobilities of Architecture in the Global Cold War: From Socialist Poland to Kuwait and Back. „International Journal of Islamic Architecture”, vol. 4, no. 2, s. 365−398.pl
dc.referencesStratigatos Despina (2019) Gdzie są architektki? Przełożyła Agnieszka Rasmus-Zgorzelska. Warszawa: Fundacja Centrum Architektury.pl
dc.referencesSudjic Deyan (2015) Kompleks gmachu. Architektura władzy. Przełożyła Agnieszka Rasmus-Zgorzelska. Warszawa: Centrum Architektury.pl
dc.referencesSumorok Aleksandra, Załuski Tomasz, red. (2017) Socrealizmy i modernizacje. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych.pl
dc.referencesSzomburg Jan (2014) Rozwój kulturowo-mentalny to nasze największe wyzwanie modernizacyjne w następnych 25 latach [w:] Jan Szomburg, red., Jaka modernizacja Polski: od budowy infrastruktury do nowych postaw i zachowań? Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 7−9.pl
dc.referencesTokarczuk Olga (2018) Zielone dzieci [w:] tejże, Opowiadania bizarne. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 10−44.pl
dc.referencesTomić-Koludrović Inga, Petrić Mirko (2005) Creative Industries in Transition: Towards a Creative Economy? [w:] Nada Švob-Ðokić, ed., The Emerging Creativer Industries in Southeastern Europe. Zagreb: Institute for International Relations, s. 7−23.pl
dc.referencesWarczok Tomasz, Zarycki Tomasz (2014) (Ukryte) zaangażowanie i (pozorna) neutralność: strukturalne ograniczenia rozwoju socjologii krytycznej w warunkach półperyferyjnych. „Stan Rzeczy”, nr 1(6), s. 129−158.pl
dc.referencesZarycki Tomasz (2014) Innowacjonizm jako legityzmizacja. Dyskursy innowacji, gospodarki opartej na wiedzy, społeczeństwa informacyjnego i pokrewne w perspektywie krytycznej. „Zarządzanie Publiczne”, nr 1(27), s. 20−34.pl
dc.referencesZarycki Tomasz (2015) Modernizacja kulturowa i psychologiczna jako ideologia inteligenckiej hegemonii. „Przegląd Socjologiczny”, t. 64, nr 2, s. 45−68.pl
dc.referencesZarycki Tomasz (2016) Polska jako peryferie stykowe [w:] Tomasz Zarycki, red., Polska jako peryferie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 105−147.pl
dc.referencesZysiak Agata (2016) Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście. Warszawa: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.contributor.authorEmailkarol.franczak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.16.4.04
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0