Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSławiński, Maciej
dc.date.accessioned2021-02-22T10:21:56Z
dc.date.available2021-02-22T10:21:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33778
dc.description.abstractIs it possible that Nussbaum’s capability approach and Finnis’s natural law theory have anything in common? We usually do not think ethical pluralism and an account of objective good to be members of one family of theories. Nevertheless there is a set of ideas that Nussbaum and Finnis apparently, and surprisingly, share. Both authors elaborate a list of values which plays a central role in their theory. Careful examination of these lists provides us with many similarities in terms of concepts, terminology and interpretation. Finnis and Nussbaum both employ the ideas of practical reason and intuition, or self-evidence, to reject the academic requirement for theoretical proof of normative approach in morality, philosophy of law and political theory. In this way, they both seek to secure their claims to universality.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris ;41
dc.subjectuniwersalizmpl_PL
dc.subjectdobra podstawowepl_PL
dc.subjectpluralizmpl_PL
dc.subjectpraktyczna rozumnośćpl_PL
dc.subjectsprawnościpl_PL
dc.subjectdobro wspólnepl_PL
dc.subjectcapabilities approachpl_PL
dc.subjectbasic goodspl_PL
dc.subjectcommon goodpl_PL
dc.subjectpractical reasonpl_PL
dc.subjectuniversalitpl_PL
dc.titleEtyczny pluralizm a wartości uniwersalne: katalogi normatywne Johna Finnisa i Marthy C. Nussbaumpl_PL
dc.title.alternativeUniversalism, Pluralism, and the Good: Nussbaum’s Capabilities and Finnis’s Basic Goodspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number20-42pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.referencesArystoteles. Metafizyka. Tłum. T. Żeleźnik, oprac. M.A. Krąpiec, A. Maryniarczyk, 1996 Lublin: RW KUL, t. 1.pl_PL
dc.referencesCharles, David, (1988), Perfectionism in Aristotle’s Political Theory: Reply to Martha Nussbaum, Oxford Studies in Ancient Philosophy, suppl. vol., s. 185–206pl_PL
dc.referencesFinnis, John (1977) Scepticism, Self-refutation and the Good of Truth, w: P. M. Hacker and J. Raz (red.), Law, Morality and Society: Essays in Honour of H.L.A. Hart, Oxford: Clarendon Press, s. 247–267;pl_PL
dc.referencesFinnis, John (2001) Prawo Naturalne i Uprawnienia Naturalne, przekł. K. Lossman, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC, Polskie Wydawnictwa Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesFinnis, John (2011a) Natural Law and Natural Rights, 2nd edition, New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesFinnis, John (2011b) Reason in Action. Collected Essays: Volume I, Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesFortin, (1982). The New Rights Theory and the Natural Law, The Review of Politics , Vol. 44, 4, , s. 590-612.pl_PL
dc.referencesGłąb, Anna, (2010), Rozum w świecie praktyki. Poglądy filozoficzne Marthy C. Nussbaum, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesGłowala, Justyna, (2011), Rozumność praktyczna. Teoria prawa naturalnego Johna Finnisa w świetle nauki Akwinaty, Zeszyty Naukowe Doktorantów UJ, Nauki Humanistyczne, nr specjalny 3, (2), s. 229 – 242.pl_PL
dc.referencesKwarciński, Tomasz, (2006), Komu pomóc w pierwszej kolejności?, „Prakseologia” (146): s. 31-50.pl_PL
dc.referencesŁabieniec, Paweł, (2002), Teoria prawa naturalnego Johna Finnisa wobec sporu między pozytywizmem prawniczym a doktrynami prawa naturalnego, „Ius et lex”, 1.pl_PL
dc.referencesMachura, Piotr, (2015) Dobro a wolność. Wokół teorii możliwości Marthy Nussbaum, „Folia Philosophica”, (33), s. 211 – 230.pl_PL
dc.referencesMulgan, Richard, (2000) Was Aristotle an “Aristotelian Social Democrat”?, Ethics, 111, 1, s. 79-101.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (1980) Shame, Separateness, and Political Unity: Aristotle’s Criticism of Plato w: Essays on Aristotle’s Ethics, (red.). Amelie O. Rorty, Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (1988) Nature, Function, and Capability: Aristotle on Political Distribution, Oxford Studies in Ancient Philosophy, suppl. vol., s. 145–84.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (1990) Aristotelian Social Democracy, w: (red.) R. B. Douglass, R. M. Hara, H. S. Richardson, Liberalism and the Good, New York, London: Routledge, s. 203 – 252.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (1992) Human Functioning and Social Justice. In Defense of Aristotelian Essentialism, “Political Theory”, 20 (2), s. 202 – 246.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (1993) Social Justice and Universalism: In Defense of an Aristotelian Account of Human Functioning, Modern Philology, Vol. 90, Supplement (May), s. S46-S73, The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (1997) Capabilities and Human Rights, “Fordham Law Review”, 66 (2), s. 273-300.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (2000) Women and Human Development, , Cambridge University Press, Cambridge and New York.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, Craven (2006) Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership, Harvard University Press, Cambridge MA.pl_PL
dc.referencesO’Sullivan, James, P., (2015) Maritain and Nussbaum: Two Ironically Promising „Essentialist” Accounts of Basic Social Justice, „The Heythrop Journal”, LVI, s. 629-642.pl_PL
dc.referencesPiechowiak, Marek (2006)Prawo naturalne a prawa człowieka, [w] Substancja, natura, prawo naturalne, [red] A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin, s. 391 – 409.pl_PL
dc.referencesPiechowiak, Marek (2012) Dobro wspólne jako fundament polskiego porządku konstytucyjnego, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume2pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord