dc.contributor.author | Kłos-Czerwińska, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2021-02-24T07:51:27Z | |
dc.date.available | 2021-02-24T07:51:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33834 | |
dc.description.abstract | In the following article an attempt is made to draw the reader’s
attention to the problem of affective and emotional poverty which has
resulted from the systematic degradation of everyday experience in
contemporary times. The analysis of this problem is based on the
writings of different continental philosophers, especially Gilles Deleuze,
but also others, like Michel Foucault or Maurice Blanchot. It is suggested
that the solution to this problem may lie in the power of creation, and I
have tried to offer the reader some techniques or methods which, if
undertaken, may develop creativity and release its power. However, the
best repertoire of such techniques is to be found in the writings of the
above mentioned researchers, so the reader is directed to the original
sources | pl_PL |
dc.description.abstract | W prezentowanym artykule starałam się skupić uwagę odbiorcy na
problemie ubóstwa afektywnego i emocjonalnego, które jest
współcześnie wynikiem systematycznej degradacji codziennego
doświadczenia. Proponuję analizę tego problemu opartą na pismach
filozofów tradycji kontynentalnej, zwłaszcza Gillesa Deleuze’a, ale
również Michela Foucault i Maurice’a Blanchota. W artykule sugeruję,
że to właśnie tworzenie jest tym, co może stanowić odpowiedź na
problem wymienionego ubóstwa. W związku z tym rozwiązaniem
przedstawiam techniki i metody, które podjęte mogą zaowocować
kreacją. Jednakże, najpełniejszy ich zestaw zapewniają oryginalne
pisma wymienionych badaczy, do których starałam się odwoływać. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;48 | |
dc.subject | creation | pl_PL |
dc.subject | immanent ethics | pl_PL |
dc.subject | experiment | pl_PL |
dc.subject | subject | pl_PL |
dc.subject | kreacja | pl_PL |
dc.subject | etyka immanentna | pl_PL |
dc.subject | eksperyment | pl_PL |
dc.subject | podmiot | pl_PL |
dc.title | The Creative Power of Affective Discourse. Recapitulating Deleuze | pl_PL |
dc.title.alternative | Kreatywna siła dyskursu afektywnego. Rekapitulacja myśli Deleuze’a | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 33-51 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Zielonogórski | pl_PL |
dc.references | Bergson, H. (1913). Time and Free Will: An Essay on the Immediate Data of Consciousness. Mineola: Dover Publications. | pl_PL |
dc.references | Blanchot, M. (1995). The Work of Fire. Stanford, California: Stanford University Press. | pl_PL |
dc.references | Blanchot, M. (2008). The Infinite Conversation. Minneapolis and London: University of Minnesota Press. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G. (1995). Negotiations, 1972–1990. New York: Columbia University Press. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G. (2007a). Negocjacje 1972 – 1990. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G. (2007b). Two Regimes of Madness. Texts and Interviews 1975 – 1995. South Pasadena: Semiotext(e). | pl_PL |
dc.references | Deleuze G. (2008). Kino. 1: Obraz-ruch. 2: Obraz-czas. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G. (2010). Difference and Repetition. London, New York: Continuum. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G. (2011). Logika sensu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, G., Guattari, F. (2000). Co to jest filozofia? Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, G., Guattari, F. (2014). Anti-Oedipus. London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, G., Guattari, F. (2014). A Thousand Plateaus. Capitalism and Schizophrenia. London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury. | pl_PL |
dc.references | Foucault, M. (2000). Essential works of Foucault 1954 – 1984. Ethics. Vol. 1. London: Penguin Books. | pl_PL |
dc.references | Jun N., Smith D. W. (eds.) (2011). Deleuze and Ethics. Edinburgh: Edinburgh University Press. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, F. (2001). The Gay Science. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | O’Sullivan S. (2001). The Aesthetics of Affect. Thinking Art Beyond Representation, “Angelaki. Journal of the theoretical humanities,” Vol.6, No. 3, December. | pl_PL |
dc.references | O’Sullivan S. (2001). The Aesthetics of Affect. Thinking Art Beyond Representation, “Angelaki. Journal of the theoretical humanities,” Vol.6, No. 3, December. | pl_PL |
dc.references | O’Sullivan S., Zepke S. (eds.) (2011). Deleuze, Guattari and the Production of the New. University of Tennessee, London, New York: Continuum. | pl_PL |
dc.references | Rajchman J. (2011). A Portrait of Deleuze-Foucault for Contemporary Art. In: S. O’Sullivan, S. Zepke (eds.), Deleuze, Guattari and the Production of the New (80–90). University of Tennessee, London, New York: Continuum. | pl_PL |
dc.references | Smith, D. W. (2011). Deleuze and the Question of Desire: Towards an Immanent Theory of Ethics. In: N. Jun and D. W. Smith (eds.), Deleuze and Ethics (123–141). Edinburgh: Edinburgh University Press. | pl_PL |
dc.references | Stiegler, B. (2014). Symbolic Misery. Cambridge, Malden: Polity Press. | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |