dc.contributor.author | Kopeć, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-02-24T07:57:12Z | |
dc.date.available | 2021-02-24T07:57:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33836 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia tezę (postawioną przez Alasdaira MacIntyre'a), że
spór o znaczenie takich pojęć jak ‘tożsamość’, ‘podmiotowość’, ‘wolność’,
jest nierozstrzygalny. Konflikty wokół nich opierają się na błędnym
założeniu, że istnieje tylko jedna prawdziwa racjonalność. MacIntyre
konfrontuje taką koncepcję (uniwersalizm) z podejściem, które
przyznaje, że istnieje wiele różnych rodzajów racjonalności
(zakorzenionych w różnych tradycjach). Pierwsza część artykułu
prezentuje jak MacIntyre rozumie uniwersalność i tradycję Druga
koncentruje się na takich pojęciach, jak tożsamość i wolność,
rozwijanych przez dwie tradycje: liberalizm i etykę cnoty. Na koniec
przedstawia wniosek, że czynnikiem odróżniającym od siebie te dwie
tradycje jest fakt istnienia (nieistnienia) dóbr doskonałości. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents thesis (claimed by Alasdair MacIntyre) that arguing
about the meaning of such notions as 'identity', 'subjectivity', 'freedom'
is unsolvable. These conflicts are based on a wrong concept that there is
only one true rationality. MacIntyre confronts such concept
(universalism) with that one which admits that there are many different
types of rationalities (rooted in different traditions). The first part of the
article shows his (MacIntyre) understanding of universality and
tradition. The second focuses on such notions as identity and freedom
developed in two traditions, liberalism and virtue ethics. In the end it
presents the conclusion that the factor which distinguishes these two
traditions is the fact of existing (not existing) goods of excellence. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;48 | |
dc.subject | uniwersalizm | pl_PL |
dc.subject | tradycja | pl_PL |
dc.subject | racjonalność | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.subject | wolność | pl_PL |
dc.subject | universality | pl_PL |
dc.subject | tradition | pl_PL |
dc.subject | rationality | pl_PL |
dc.subject | identity | pl_PL |
dc.subject | freedom | pl_PL |
dc.title | Uniwersalizm vs. tradycjonalizm – różne racjonalności, odmienne antropologie | pl_PL |
dc.title.alternative | Universalism vs. Traditionalism – Different Rationalities, Different Anthropologies | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 76-95 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
dc.references | Annas, J. (2011). Intelligent virtue. New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles. (2012). Etyka Nikomachejska. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Chmielewski, A. (2014). Niewspółmierność, nieprzekładalność, konflikt. Relatywizm we współczesnej filozofii analitycznej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | Gałkowski, S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Gawkowska, A. (2004). Biorąc wspólnotę poważnie?: komunitarystyczne krytyki liberalizmu. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Hursthouse, R. (1999). On virtue ethics. Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Jaśtal, J. (2009). Natura cnoty. Problematyka emocji w neoarystotelesowskiej etyce cnót. Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Machura, P. (2009). Ideał człowieka-filozofa w koncepcji AlasdairaMacIntyre’a. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2007). Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2009). Dependent Rational Animals. Londyn: Duckworth. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty: Studium z teorii moralności. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2016). Ethics in the Conflicts of Modernity. An Essay on Desire, Practical Reasoning, and Narrative. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2009a). Etyka i polityka. Warszawa. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2013). Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX wieku. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2006). The Tasks of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre, A. (2009b).Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych. Etyka, Genealogia i Tradycja. Warszawa:Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Nieztsche, F. (1993). Pisma pozostałe 1862-1875. Kraków: Inter Esse. | pl_PL |
dc.references | Nowak, W.M. (2008). Spór o nowoczesność w poglądach Charlesa Taylora i AlasdairaMacIntyre’a. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. | pl_PL |
dc.references | Środa, M. (2003). Indywidualizm i jego krytycy. Warszawa: Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Szutta, N. (red.).(2010). Współczesna etyka cnót: możliwości i ograniczenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper. | pl_PL |
dc.references | Szutta, N., A. (2015). W poszukiwaniu moralnego charakteru. Lublin: Wydawnictwo Academicon. | pl_PL |
dc.references | Warmbier, A. (red.).(2016). Spór o podmiotowość. Perspektywa interdyscyplinarna. Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Williams, B. (1973). Problems of the Self. Philosophical Papers 1956- 1972. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Zdybel, J. (2005). Między wolnością a powinnością. Filozofia polityczna Isaiaha Berlina i AlasdairaMacIntyre’a. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Mari Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |