Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKopeć, Anna
dc.date.accessioned2021-02-24T07:57:12Z
dc.date.available2021-02-24T07:57:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33836
dc.description.abstractArtykuł przedstawia tezę (postawioną przez Alasdaira MacIntyre'a), że spór o znaczenie takich pojęć jak ‘tożsamość’, ‘podmiotowość’, ‘wolność’, jest nierozstrzygalny. Konflikty wokół nich opierają się na błędnym założeniu, że istnieje tylko jedna prawdziwa racjonalność. MacIntyre konfrontuje taką koncepcję (uniwersalizm) z podejściem, które przyznaje, że istnieje wiele różnych rodzajów racjonalności (zakorzenionych w różnych tradycjach). Pierwsza część artykułu prezentuje jak MacIntyre rozumie uniwersalność i tradycję Druga koncentruje się na takich pojęciach, jak tożsamość i wolność, rozwijanych przez dwie tradycje: liberalizm i etykę cnoty. Na koniec przedstawia wniosek, że czynnikiem odróżniającym od siebie te dwie tradycje jest fakt istnienia (nieistnienia) dóbr doskonałości.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents thesis (claimed by Alasdair MacIntyre) that arguing about the meaning of such notions as 'identity', 'subjectivity', 'freedom' is unsolvable. These conflicts are based on a wrong concept that there is only one true rationality. MacIntyre confronts such concept (universalism) with that one which admits that there are many different types of rationalities (rooted in different traditions). The first part of the article shows his (MacIntyre) understanding of universality and tradition. The second focuses on such notions as identity and freedom developed in two traditions, liberalism and virtue ethics. In the end it presents the conclusion that the factor which distinguishes these two traditions is the fact of existing (not existing) goods of excellence.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;48
dc.subjectuniwersalizmpl_PL
dc.subjecttradycjapl_PL
dc.subjectracjonalnośćpl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectuniversalitypl_PL
dc.subjecttraditionpl_PL
dc.subjectrationalitypl_PL
dc.subjectidentitypl_PL
dc.subjectfreedompl_PL
dc.titleUniwersalizm vs. tradycjonalizm – różne racjonalności, odmienne antropologiepl_PL
dc.title.alternativeUniversalism vs. Traditionalism – Different Rationalities, Different Anthropologiespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number76-95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.referencesAnnas, J. (2011). Intelligent virtue. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesArystoteles. (2012). Etyka Nikomachejska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesChmielewski, A. (2014). Niewspółmierność, nieprzekładalność, konflikt. Relatywizm we współczesnej filozofii analitycznej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesGałkowski, S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesGawkowska, A. (2004). Biorąc wspólnotę poważnie?: komunitarystyczne krytyki liberalizmu. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesHursthouse, R. (1999). On virtue ethics. Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesJaśtal, J. (2009). Natura cnoty. Problematyka emocji w neoarystotelesowskiej etyce cnót. Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesMachura, P. (2009). Ideał człowieka-filozofa w koncepcji AlasdairaMacIntyre’a. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2007). Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2009). Dependent Rational Animals. Londyn: Duckworth.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty: Studium z teorii moralności. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2016). Ethics in the Conflicts of Modernity. An Essay on Desire, Practical Reasoning, and Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2009a). Etyka i polityka. Warszawa.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2013). Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX wieku. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2006). The Tasks of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesMacIntyre, A. (2009b).Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych. Etyka, Genealogia i Tradycja. Warszawa:Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesNieztsche, F. (1993). Pisma pozostałe 1862-1875. Kraków: Inter Esse.pl_PL
dc.referencesNowak, W.M. (2008). Spór o nowoczesność w poglądach Charlesa Taylora i AlasdairaMacIntyre’a. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.pl_PL
dc.referencesŚroda, M. (2003). Indywidualizm i jego krytycy. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesSzutta, N. (red.).(2010). Współczesna etyka cnót: możliwości i ograniczenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.pl_PL
dc.referencesSzutta, N., A. (2015). W poszukiwaniu moralnego charakteru. Lublin: Wydawnictwo Academicon.pl_PL
dc.referencesWarmbier, A. (red.).(2016). Spór o podmiotowość. Perspektywa interdyscyplinarna. Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesWilliams, B. (1973). Problems of the Self. Philosophical Papers 1956- 1972. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesZdybel, J. (2005). Między wolnością a powinnością. Filozofia polityczna Isaiaha Berlina i AlasdairaMacIntyre’a. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Mari Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord