dc.contributor.author | Adamczyk, Paulina | |
dc.contributor.author | Markowska, Marika | |
dc.contributor.author | Petelewicz, Marta | |
dc.contributor.author | Piotrowska, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Stankowska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2021-03-08T12:35:45Z | |
dc.date.available | 2021-03-08T12:35:45Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Adamczyk Paulina i in. (2021) Wykorzystanie wywiadów kognitywnych w projektowaniu kwestionariusza wywiadu na przykładzie badania uczenia się osób dorosłych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 1, s. 136–158 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.17.1.09 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34134 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia analizę wywiadów kognitywnych, które stanowiły pierwszy etap pilotażu kwestionariusza wywiadu w ramach badania „Uczenie się dorosłych Polaków”. Dostępne wyniki badań
międzynarodowych wskazują na relatywnie niski poziom uczestnictwa osób dorosłych w edukacji w Polsce,
a zarazem różnice w wartości wskaźników w poszczególnych badaniach. Na podstawie przeglądu literatury
wnioskować można, że rozbieżności te wynikają z różnic w operacjonalizacji, sposobie agregacji kategorii, jak
również innych czynników. Założono, że wykorzystanie wywiadów kognitywnych, w tym technik thinking aloud i verbal probing, umożliwi dotarcie do sposobów interpretacji pojęć i rozumienia pytań przez respondentów,
a także pozwoli badaczom na identyfikację zagadnień o wysokim poziomie drażliwości. Na podstawie wyników obserwacji prowadzonej w trakcie wywiadów oraz analizy zgromadzonego materiału empirycznego omówiono rozbieżne od pierwotnie założonych przez badaczy sposoby konceptualizacji terminów przez badanych,
a także kwestie wywołujące dyskomfort respondentów. Zaprezentowano zaproponowane modyfikacje kwestionariusza wywiadu, których celem jest redukcja ryzyka uzyskania wyników nietrafnych, obarczonych wysokim
ryzykiem błędu pomiaru oraz troska o dobrostan respondentów związany z sytuacją badania. Przedstawiono
również wnioski dotyczące zastosowania techniki wywiadów kognitywnych jako elementu pilotażu badań
sondażowych oraz konkluzje o charakterze metodologicznym dotyczące techniki wywiadów kognitywnych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents an analysis of the cognitive interviews that constituted the first stage of the pilot of the interview questionnaire as part of the “Adult Learning in Poland” study. The available results of international studies indicate a relatively low level of adult participation in education in Poland, whilst also pointing to differences in the values of indicators between the studies. From the literature review it can be concluded that these discrepancies result from differences in operationalization, ways of category aggregation, and other factors. It was assumed that the use of cognitive interviews, including the ‘thinking aloud’ and ‘verbal probing’ techniques, would make it possible for the respondents to find ways to interpret concepts and understand questions, as well as enabling the the researchers to identify issues with a high level of sensitivity. A discussion of the analysis of the collected empirical material; the methods of conceptualizing the terms used by the respondents; and the issues causing them discomfort – were all discussed based on the results of the observation conducted during the interviews. The proposed modifications of the interview questionnaire are presented. These changes were implemented in order to reduce the risk of obtaining incorrect results with a high risk of measurement error, and to ensure the well-being of the respondents during the interviews. The conclusions concerning the use of the cognitive interviewing technique as an element of the pilot survey – as well as the methodological conclusions regarding the cognitive interviewing technique – were also presented. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;1 | |
dc.subject | wywiady kognitywne | pl_PL |
dc.subject | uczenie się dorosłych | pl_PL |
dc.subject | pilotaż pogłębiony | pl_PL |
dc.subject | cognitive interviews | pl_PL |
dc.subject | adult education | pl_PL |
dc.subject | pilot study | pl_PL |
dc.title | Wykorzystanie wywiadów kognitywnych w projektowaniu kwestionariusza wywiadu na przykładzie badania uczenia się osób dorosłych | pl_PL |
dc.title.alternative | Using Cognitive Interviews in Designing an Interview Questionnaire Based on the Example of a Study into Adult Learning | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 136–158 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Badań Edukacyjnych | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Leona Koźmińskiego | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz” | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Paulina Adamczyk, doktorantka w Katedrze Socjologii Polityki i Moralności na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowana jest
problematyką badawczą obejmującą zdrowie psychiczne, ze
szczególną koncentracją na dzieciach i młodzieży oraz na tematach związanych z samobójstwem i autodestrukcją.
Adres kontaktowy:
Katedra Socjologii Polityki i Moralności
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marika Markowska, badacz z wykształcenia, zawodu i zamiłowania. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, magister
socjologii na specjalności procedury badawcze i analiza danych.
Aktualnie pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych, badacz
społeczny specjalizujący się w metodach jakościowych. Do jej
zainteresowań naukowych należą: socjologia kultury, socjologia
muzyki, tożsamość jednostki, metodologia badań społecznych.
Adres kontaktowy:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marta Petelewicz, doktor nauk społecznych, socjolożka, pracowniczka naukowo-dydaktyczna Katedry Socjologii Struktur i Zmian Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego.
Ekspertka do spraw badań w Instytucie Badań Edukacyjnych. Główne zainteresowania naukowe obejmują metodologię badań społecznych, strukturę społeczną, jakość życia
oraz uczenie się dorosłych.
Adres kontaktowy:
Katedra Socjologii Struktur i Zmian Społecznych
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Uniwersytet Łódzki
ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Piotrowska, doktor psychologii, pracownik
naukowo-dydaktyczny Katedry Metod Ilościowych i Zastosowań Informatyki Akademii Leona Koźmińskiego. Prowadzi
zajęcia ze statystyki oraz metodologii badań społecznych. Specjalista ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Adres kontaktowy:
Akademia Leona Koźmińskiego
ul. Jagiellońska 57/59, 03-301 Warszawa | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Joanna Stankowska, absolwentka socjologii i filologii
polskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Badaniami ilościowymi i jakościowymi zajmuje się od prawie 10 lat. Obecnie angażuje się w projekty związane z rynkiem pracy i uczeniem się osób dorosłych.
Adres kontaktowy:
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”
ul. Żelazna 87, 00-879 Warszawa | pl_PL |
dc.references | Baka Aphrodite, Figgou Lia, Triga Vasiliki (2012) Neither agree, nor disagree: a critical analysis of the middle answer category in Voting Advice Applications. „International Journal of Electronic Governance, vol. 5, no. 3−4, s. 244−261. | pl_PL |
dc.references | Ciccolo Gia i in. (2020) Improving Understanding of Screening Questions for Social Risk and Social Need Among Emergency Department Patients. „The western journal of emergency medicine”, vol. 21, no. 5, s. 1170–1174. | pl_PL |
dc.references | Desjardins Richard (2014) Participation in Adult Education Opportunities: Evidence from PIAAC and Policy Trends in Selected Countries. Background Paper for the Education for All Global Monitoring Report 2015. UNESCO [dostęp 10 czerwca 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000232396›. | pl_PL |
dc.references | Eurostat (2016) Classification of learning activities (CLA) manual - 2016 Edition, European Union, Luxemburg [dostęp 12 maja 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/7659750/KS-GQ-15-011-EN-N.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Goglio Valentina, Elena Claudia Meroni (2014) Adult Participation in Lifelong Learning: Technical Briefing. European Commission, Joint Research Centre, Econometrics and Applied Statistics Deputy Director-General Office. Luxembourg: Publications Office. | pl_PL |
dc.references | Groves Robert M. i in. (2004) Survey Methodology. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons. | pl_PL |
dc.references | Grzeszkiewicz-Radulska Katarzyna (2012) Metody badań pilotażowych. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 42, s. 113−141. | pl_PL |
dc.references | Jabkowski Piotr (2015) Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Seria Socjologia nr 77. | pl_PL |
dc.references | Kubiak Anna, Przybyłowska Ilona, Rostocki Włodzimierz Andrzej (1992) Społeczna przestrzeń wywiadu kwestionariuszowego [w:] Zygmunt Gostkowski, red., Analizy i próby technik badawczych w socjologii. Problemy humanizacji procesu badawczego, t. 9. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 69−101. | pl_PL |
dc.references | Lavrakas Paul J. (ed.) (2008) Encyclopedia of survey research methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. | pl_PL |
dc.references | Liani Serena, Martire Fabrizio, Pitrone Maria C. (2015) Cognitive Interviewing to Pretest Attitude Questions. „Italian Sociological Review”, vol. 5, no. 2, s. 237−250. | pl_PL |
dc.references | Lutyńska Krystyna (2000) Problemy drażliwe w badaniach socjologicznych w Polsce. „ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 9, s. 51−63. | pl_PL |
dc.references | Matsumoto David Ricky, Juang Linda (2007) Psychologia międzykulturowa. Przełożyła Agnieszka Nowak. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Nadler Joel, Weston Rebecca, Voyles Elora (2015) Stuck in the Middle: The Use and Interpretation of Mid-Points in Items on Questionnaires. „The Journal of General Psychology”, vol. 142, no. 2, s. 71−89. | pl_PL |
dc.references | Nowak Stefan (1973) Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych [w:] Stefan Nowak, red., Teorie postaw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 17−88. | pl_PL |
dc.references | Priede Camilla, Farrall Stephen (2010) Comparing results from different styles of cognitive interviewing: ‘verbal probing’ vs. ‘thinking aloud’. „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 14, no. 4, s. 271−287. | pl_PL |
dc.references | Rubenson Kjell (2019) Assessing the status of lifelong learning: Issues with composite indexes and surveys on participation. „International Review of Education / Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft”, vol. 65, no. 1, s. 295−317 | pl_PL |
dc.references | Ryan Katherine, Gannon-Slater Nora, Culbertson Michael J. (2012) Improving Survey Methods With Cognitive Interviews in Small- and Medium-Scale Evaluations. „American Journal of Evaluation”, vol. 33, no. 3, s. 414−430 | pl_PL |
dc.references | Sopromadze Natia, Moorosi Pontso (2016) Do we see through their eyes? Testing a bilingual questionnaire in education research using cognitive interviews. „Journal International Journal of Research & Method in Education”, no. 40, s. 524−540 [dostęp 15 czerwca 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://dx.doi.org/10.1080/17437 27X.2016.1181163›. | pl_PL |
dc.references | Stec Katarzyna i in. (2018) Bilans Kapitału Ludzkiego 2017. Rozwój kompetencji – uczenie się osób dorosłych i podmioty oferujące usługi rozwojowe. Badanie przeprowadzone na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości [dostęp 20 czerwca 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://www.parp.gov.pl/storage/ publications/pdf/Rozwoj-kompetencji----uczenie-sie-osob-doroslych_200129.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Sztabiński Franciszek (2011) Ocena jakości danych w badaniach surveyowych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Tourangeau Roger (1984) Cognitive Sciences and Survey Methods [w:] Thomas. B. Jabine i in., eds., Building a Bridge Between Disciplines: Report of the Advanced Research Seminar on Cognitive Aspects of Survey Methodology. Washington, DC: National Academy Press, s. 73−100. | pl_PL |
dc.references | Tourangeau Roger, Bradburn Norman M. (2010) The psychology of survey response [w:] James D. Wright, Peter V. Marsden, eds., Handbook of survey research. West Yorkshire: Emerald Group, s. 315−346. | pl_PL |
dc.references | Van Someren Maarten W., Bernard Yvonne. F., Sanberg Jacobijn A. C. (1994) The think aloud method. A practical guide to modeling cognitive processes. London: Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Willis Gordon B. (2005) Cognitive Interviewing. A Tool for Improving Questionnaire Design. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Willis Gordon B. (2015) Analysis of cognitive interview in questionnaire design. NY: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Willis Gordon B. (2018) Cognitive Interviewing in Survey Design: State of the Science and Future Directions [w:] David L. Vannette, Jon A. Krosnick, eds., The Palgrave Handbook of Survey Research. London: Palgrave Macmillan, s. 103−107. | pl_PL |
dc.references | Worek Barbara (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | paulina.maria.adamczyk@wp.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | m.markowska@ibe.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | m.petelewicz@gmail.com | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kpiotrowska@kozminski.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | stankowska.joanna@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.17.1.09 | |
dc.relation.volume | 17 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |