Show simple item record

dc.contributor.authorAdamczyk, Paulina
dc.contributor.authorMarkowska, Marika
dc.contributor.authorPetelewicz, Marta
dc.contributor.authorPiotrowska, Katarzyna
dc.contributor.authorStankowska, Joanna
dc.date.accessioned2021-03-08T12:35:45Z
dc.date.available2021-03-08T12:35:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAdamczyk Paulina i in. (2021) Wykorzystanie wywiadów kognitywnych w projektowaniu kwestionariusza wywiadu na przykładzie badania uczenia się osób dorosłych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 1, s. 136–158 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.17.1.09pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34134
dc.description.abstractArtykuł przedstawia analizę wywiadów kognitywnych, które stanowiły pierwszy etap pilotażu kwestionariusza wywiadu w ramach badania „Uczenie się dorosłych Polaków”. Dostępne wyniki badań międzynarodowych wskazują na relatywnie niski poziom uczestnictwa osób dorosłych w edukacji w Polsce, a zarazem różnice w wartości wskaźników w poszczególnych badaniach. Na podstawie przeglądu literatury wnioskować można, że rozbieżności te wynikają z różnic w operacjonalizacji, sposobie agregacji kategorii, jak również innych czynników. Założono, że wykorzystanie wywiadów kognitywnych, w tym technik thinking aloud i verbal probing, umożliwi dotarcie do sposobów interpretacji pojęć i rozumienia pytań przez respondentów, a także pozwoli badaczom na identyfikację zagadnień o wysokim poziomie drażliwości. Na podstawie wyników obserwacji prowadzonej w trakcie wywiadów oraz analizy zgromadzonego materiału empirycznego omówiono rozbieżne od pierwotnie założonych przez badaczy sposoby konceptualizacji terminów przez badanych, a także kwestie wywołujące dyskomfort respondentów. Zaprezentowano zaproponowane modyfikacje kwestionariusza wywiadu, których celem jest redukcja ryzyka uzyskania wyników nietrafnych, obarczonych wysokim ryzykiem błędu pomiaru oraz troska o dobrostan respondentów związany z sytuacją badania. Przedstawiono również wnioski dotyczące zastosowania techniki wywiadów kognitywnych jako elementu pilotażu badań sondażowych oraz konkluzje o charakterze metodologicznym dotyczące techniki wywiadów kognitywnych.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents an analysis of the cognitive interviews that constituted the first stage of the pilot of the interview questionnaire as part of the “Adult Learning in Poland” study. The available results of international studies indicate a relatively low level of adult participation in education in Poland, whilst also pointing to differences in the values of indicators between the studies. From the literature review it can be concluded that these discrepancies result from differences in operationalization, ways of category aggregation, and other factors. It was assumed that the use of cognitive interviews, including the ‘thinking aloud’ and ‘verbal probing’ techniques, would make it possible for the respondents to find ways to interpret concepts and understand questions, as well as enabling the the researchers to identify issues with a high level of sensitivity. A discussion of the analysis of the collected empirical material; the methods of conceptualizing the terms used by the respondents; and the issues causing them discomfort – were all discussed based on the results of the observation conducted during the interviews. The proposed modifications of the interview questionnaire are presented. These changes were implemented in order to reduce the risk of obtaining incorrect results with a high risk of measurement error, and to ensure the well-being of the respondents during the interviews. The conclusions concerning the use of the cognitive interviewing technique as an element of the pilot survey – as well as the methodological conclusions regarding the cognitive interviewing technique – were also presented.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectwywiady kognitywnepl_PL
dc.subjectuczenie się dorosłychpl_PL
dc.subjectpilotaż pogłębionypl_PL
dc.subjectcognitive interviewspl_PL
dc.subjectadult educationpl_PL
dc.subjectpilot studypl_PL
dc.titleWykorzystanie wywiadów kognitywnych w projektowaniu kwestionariusza wywiadu na przykładzie badania uczenia się osób dorosłychpl_PL
dc.title.alternativeUsing Cognitive Interviews in Designing an Interview Questionnaire Based on the Example of a Study into Adult Learningpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number136–158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Badań Edukacyjnychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Leona Koźmińskiegopl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaulina Adamczyk, doktorantka w Katedrze Socjologii Polityki i Moralności na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowana jest problematyką badawczą obejmującą zdrowie psychiczne, ze szczególną koncentracją na dzieciach i młodzieży oraz na tematach związanych z samobójstwem i autodestrukcją. Adres kontaktowy: Katedra Socjologii Polityki i Moralności Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarika Markowska, badacz z wykształcenia, zawodu i zamiłowania. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, magister socjologii na specjalności procedury badawcze i analiza danych. Aktualnie pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych, badacz społeczny specjalizujący się w metodach jakościowych. Do jej zainteresowań naukowych należą: socjologia kultury, socjologia muzyki, tożsamość jednostki, metodologia badań społecznych. Adres kontaktowy: Instytut Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Petelewicz, doktor nauk społecznych, socjolożka, pracowniczka naukowo-dydaktyczna Katedry Socjologii Struktur i Zmian Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego. Ekspertka do spraw badań w Instytucie Badań Edukacyjnych. Główne zainteresowania naukowe obejmują metodologię badań społecznych, strukturę społeczną, jakość życia oraz uczenie się dorosłych. Adres kontaktowy: Katedra Socjologii Struktur i Zmian Społecznych Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytet Łódzki ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Piotrowska, doktor psychologii, pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Metod Ilościowych i Zastosowań Informatyki Akademii Leona Koźmińskiego. Prowadzi zajęcia ze statystyki oraz metodologii badań społecznych. Specjalista ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych. Adres kontaktowy: Akademia Leona Koźmińskiego ul. Jagiellońska 57/59, 03-301 Warszawapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJoanna Stankowska, absolwentka socjologii i filologii polskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Badaniami ilościowymi i jakościowymi zajmuje się od prawie 10 lat. Obecnie angażuje się w projekty związane z rynkiem pracy i uczeniem się osób dorosłych. Adres kontaktowy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz” ul. Żelazna 87, 00-879 Warszawapl_PL
dc.referencesBaka Aphrodite, Figgou Lia, Triga Vasiliki (2012) Neither agree, nor disagree: a critical analysis of the middle answer category in Voting Advice Applications. „International Journal of Electronic Governance, vol. 5, no. 3−4, s. 244−261.pl_PL
dc.referencesCiccolo Gia i in. (2020) Improving Understanding of Screening Questions for Social Risk and Social Need Among Emergency Department Patients. „The western journal of emergency medicine”, vol. 21, no. 5, s. 1170–1174.pl_PL
dc.referencesDesjardins Richard (2014) Participation in Adult Education Opportunities: Evidence from PIAAC and Policy Trends in Selected Countries. Background Paper for the Education for All Global Monitoring Report 2015. UNESCO [dostęp 10 czerwca 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000232396›.pl_PL
dc.referencesEurostat (2016) Classification of learning activities (CLA) manual - 2016 Edition, European Union, Luxemburg [dostęp 12 maja 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/7659750/KS-GQ-15-011-EN-N.pdf›.pl_PL
dc.referencesGoglio Valentina, Elena Claudia Meroni (2014) Adult Participation in Lifelong Learning: Technical Briefing. European Commission, Joint Research Centre, Econometrics and Applied Statistics Deputy Director-General Office. Luxembourg: Publications Office.pl_PL
dc.referencesGroves Robert M. i in. (2004) Survey Methodology. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons.pl_PL
dc.referencesGrzeszkiewicz-Radulska Katarzyna (2012) Metody badań pilotażowych. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 42, s. 113−141.pl_PL
dc.referencesJabkowski Piotr (2015) Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Seria Socjologia nr 77.pl_PL
dc.referencesKubiak Anna, Przybyłowska Ilona, Rostocki Włodzimierz Andrzej (1992) Społeczna przestrzeń wywiadu kwestionariuszowego [w:] Zygmunt Gostkowski, red., Analizy i próby technik badawczych w socjologii. Problemy humanizacji procesu badawczego, t. 9. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 69−101.pl_PL
dc.referencesLavrakas Paul J. (ed.) (2008) Encyclopedia of survey research methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.pl_PL
dc.referencesLiani Serena, Martire Fabrizio, Pitrone Maria C. (2015) Cognitive Interviewing to Pretest Attitude Questions. „Italian Sociological Review”, vol. 5, no. 2, s. 237−250.pl_PL
dc.referencesLutyńska Krystyna (2000) Problemy drażliwe w badaniach socjologicznych w Polsce. „ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 9, s. 51−63.pl_PL
dc.referencesMatsumoto David Ricky, Juang Linda (2007) Psychologia międzykulturowa. Przełożyła Agnieszka Nowak. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesNadler Joel, Weston Rebecca, Voyles Elora (2015) Stuck in the Middle: The Use and Interpretation of Mid-Points in Items on Questionnaires. „The Journal of General Psychology”, vol. 142, no. 2, s. 71−89.pl_PL
dc.referencesNowak Stefan (1973) Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych [w:] Stefan Nowak, red., Teorie postaw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 17−88.pl_PL
dc.referencesPriede Camilla, Farrall Stephen (2010) Comparing results from different styles of cognitive interviewing: ‘verbal probing’ vs. ‘thinking aloud’. „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 14, no. 4, s. 271−287.pl_PL
dc.referencesRubenson Kjell (2019) Assessing the status of lifelong learning: Issues with composite indexes and surveys on participation. „International Review of Education / Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft”, vol. 65, no. 1, s. 295−317pl_PL
dc.referencesRyan Katherine, Gannon-Slater Nora, Culbertson Michael J. (2012) Improving Survey Methods With Cognitive Interviews in Small- and Medium-Scale Evaluations. „American Journal of Evaluation”, vol. 33, no. 3, s. 414−430pl_PL
dc.referencesSopromadze Natia, Moorosi Pontso (2016) Do we see through their eyes? Testing a bilingual questionnaire in education research using cognitive interviews. „Journal International Journal of Research & Method in Education”, no. 40, s. 524−540 [dostęp 15 czerwca 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://dx.doi.org/10.1080/17437 27X.2016.1181163›.pl_PL
dc.referencesStec Katarzyna i in. (2018) Bilans Kapitału Ludzkiego 2017. Rozwój kompetencji – uczenie się osób dorosłych i podmioty oferujące usługi rozwojowe. Badanie przeprowadzone na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości [dostęp 20 czerwca 2020 r.]. Dostępny w Internecie: ‹https://www.parp.gov.pl/storage/ publications/pdf/Rozwoj-kompetencji----uczenie-sie-osob-doroslych_200129.pdf›.pl_PL
dc.referencesSztabiński Franciszek (2011) Ocena jakości danych w badaniach surveyowych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesTourangeau Roger (1984) Cognitive Sciences and Survey Methods [w:] Thomas. B. Jabine i in., eds., Building a Bridge Between Disciplines: Report of the Advanced Research Seminar on Cognitive Aspects of Survey Methodology. Washington, DC: National Academy Press, s. 73−100.pl_PL
dc.referencesTourangeau Roger, Bradburn Norman M. (2010) The psychology of survey response [w:] James D. Wright, Peter V. Marsden, eds., Handbook of survey research. West Yorkshire: Emerald Group, s. 315−346.pl_PL
dc.referencesVan Someren Maarten W., Bernard Yvonne. F., Sanberg Jacobijn A. C. (1994) The think aloud method. A practical guide to modeling cognitive processes. London: Academic Press.pl_PL
dc.referencesWillis Gordon B. (2005) Cognitive Interviewing. A Tool for Improving Questionnaire Design. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesWillis Gordon B. (2015) Analysis of cognitive interview in questionnaire design. NY: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesWillis Gordon B. (2018) Cognitive Interviewing in Survey Design: State of the Science and Future Directions [w:] David L. Vannette, Jon A. Krosnick, eds., The Palgrave Handbook of Survey Research. London: Palgrave Macmillan, s. 103−107.pl_PL
dc.referencesWorek Barbara (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmailpaulina.maria.adamczyk@wp.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailm.markowska@ibe.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailm.petelewicz@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailkpiotrowska@kozminski.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailstankowska.joanna@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.1.09
dc.relation.volume17pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record