dc.contributor.author | Piasek, Wojciech | |
dc.date.accessioned | 2021-03-23T09:34:48Z | |
dc.date.available | 2021-03-23T09:34:48Z | |
dc.date.issued | 2020-01-02 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34365 | |
dc.description.abstract | The article discusses the problem of the master – disciple relationship and its presence in modern science in the context of two models: an objective model of cognition and a constructivist model of cognition. | en |
dc.description.abstract | W artykule podjęto problem relacji mistrz – uczeń i jej obecności we współczesnej nauce w ramach dwóch jej modeli: Obiektywistycznego Modelu Poznania i Konstruktywistycznego Modelu Poznania. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | master – disciple relationship | en |
dc.subject | magic | en |
dc.subject | objective model of cognition | en |
dc.subject | constructivist model of cognition | en |
dc.subject | relacja mistrz – uczeń | pl |
dc.subject | magia | pl |
dc.subject | obiektywistyczny model poznania | pl |
dc.subject | konstruktywistyczny model poznania | pl |
dc.title | Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy | pl |
dc.title.alternative | The Master – Disciple Relationship in Contemporary Science – Cultural Context | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 34-42 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Historii i Archiwistyki | pl |
dc.references | Buchowski M. (1986) Magia. Jej funkcje i struktura, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.references | Buchowski M. (1993) Magia i rytuał, Warszawa, Instytut Kultury. | pl |
dc.references | Kmita J. (1985) Kultura i poznanie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Kmita J. (1987a) Myślenie mitologiczne w świetle strukturalistycznej opozycji metonimii i metafory w: Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, T. Kostyrko (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 139–156. | pl |
dc.references | Kmita J. (1987b) Symbolizowanie jako relacja aksjologiczna oraz jako relacja semantyczna w: Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, T. Kostyrko (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 188–198. | pl |
dc.references | Kmita J. (1989) Dziedzictwo magii w nauce w: Racjonalność. Nauka. Społeczeństwo, H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M. J. Siemek (red.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 50–66. | pl |
dc.references | Kmita J., Banaszak G. (1991) Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury, Warszawa, Instytut Kultury. | pl |
dc.references | Kowalski A. P. (1999) Symbol w kulturze archaicznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.references | Kowalski A. P. (2001) Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora. | pl |
dc.references | Pałubicka A. (1984) Przedteoretyczne postaci historyzmu, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Pałubicka A. (1985) O trzech historycznych odmianach waloryzacji światopoglądowej, „Studia Metodologiczne”, nr 24, s. 51–76. | pl |
dc.references | Skarga B. (1977) Mistrz i mag, „Teksty”, nr 1/31, s. 7–20. | pl |
dc.references | Szahaj A. (2004) Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Toruń, Wydawnictwo UMK. | pl |
dc.references | Zybertowicz A. (1995) Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń, Wydawnictwo UMK. | pl |
dc.contributor.authorEmail | piasek@umk.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.08.04 | |
dc.relation.volume | 8 | |