Show simple item record

dc.contributor.authorWejland, Andrzej Paweł
dc.date.accessioned2021-03-23T09:34:51Z
dc.date.available2021-03-23T09:34:51Z
dc.date.issued2020-01-02
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34371
dc.description.abstractThe author’s reflections, which include an autobiographical note, focus on local research communities, that is, communities where the living scholarly discourse usually unfolds within one paradigm and the teachings of a Master which fill this paradigm. The starting point is the observation, referring mostly to the broadly understood humanities, that the discourse within a community which centres on a Master is sometimes imbued with the critical, sometimes even opposing narrations of anti-masters. In the primary relationship, the anti-masters and the Master confront each other as living people, as researchers who sometimes engage in an open debate and sometimes raise a dividing wall of critical silence. Taking into consideration the scale and the contents of these confrontations, the author distinguishes four categories of anti-masters. He also points out that the role of anti-masters in local research communities is often beneficial, especially from the long-term perspective. Their narratives may inspire and expand the community’s scholarly horizons, including, as does occasionally happen, the views of wise Masters and their faithful disciples.en
dc.description.abstractNie unikając nuty autobiograficznej, autor poświęca swoje rozważania lokalnym wspólnotom badawczym, czyli wspólnotom, w których żywy dyskurs toczy się zwykle w obrębie jednego paradygmatu i wypełniającej go nauki Mistrza. Punktem wyjścia staje się tu obserwacja (odnosząca się głównie do szeroko pojętej humanistyki), że dyskurs wspólnoty skupionej wokół Mistrza niekiedy przenikają również – krytyczne czy wręcz opozycyjne – narracje antymistrzów. W relacji pierwotnej anty mistrzowie i Mistrz konfrontują się jako żywi ludzie: badacze czasem toczący jawne spory, a czasem oddzielający się polem krytycznego milczenia. Autor wyróżnia w związku z tym cztery kategorie antymistrzów, uwzględniając skalę i treść tej konfrontacji. Zwraca zarazem uwagę na to, że rola antymistrzów w lokalnych wspólnotach badawczych często bywa jednak, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej, pożyteczna. Ich narracje mogą inspirować i rozwijać naukowe horyzonty wspólnoty, także – co się zdarza – poglądy mądrych Mistrzów i ich wiernych uczniów.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlocal research communityen
dc.subjectliving scholarly discourseen
dc.subjecta Masteren
dc.subjectantimasters and their narrationsen
dc.subjectlokalna wspólnota badawczapl
dc.subjectżywy dyskurs naukowypl
dc.subjectMistrzpl
dc.subjectantymistrzowie i ich narracjepl
dc.titleThe Anti-Mastersen
dc.title.alternativeAntymistrzowiepl
dc.typeArticle
dc.page.number148-157
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.referencesBalandier G. (1984) Ład tradycyjny i kontestacja, transl. by J. Kurczewski in: J. Kurczewska & J. Szacki (Eds.), Tradycja i nowoczesność, Warszawa, Czytelnik: 179–212.en
dc.referencesBokszański Z. (1989) Tożsamość. Interakcja. Grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesPawłowski T. (1977) Pojęcia i metody współczesnej humanistyki, Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk, Ossolineum.en
dc.referencesPawłowski T. (1978) Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesWejland A. P. (2004) Jak żegnać lokalne paradygmaty. O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, “Kultura i Społeczeństwo”, 1: 207–220.en
dc.referencesWejland A. P. (2010) Dyskurs i tożsamość. Opowieści we wspólnocie naukowej in: Okolice socjologicznej tożsamości. Księga poświęcona pamięci Wojciecha Sitka, I. Taranowicz & Z. Kurcz (Eds.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: 155–182.en
dc.referencesWejland A. P. (2013) O definiowaniu w humanistyce – między retoryką a etyką in: Nie tylko o wsi... Szkice humanistyczne dedykowane Profesor Marii Wieruszewskiej- Adamczyk, D. Kasprzyk (Ed.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 197–225.en
dc.referencesWejland A. P. (2016) Spojrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne in: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, M. Kafar (Ed.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 33–47.en
dc.referencesWillis P. (2005) Wyobraźnia etnograficzna, transl. by E. Klekot, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.contributor.authorEmailapw@autograf.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.08.10
dc.relation.volume8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0