dc.contributor.author | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2021-03-23T09:34:53Z | |
dc.date.available | 2021-03-23T09:34:53Z | |
dc.date.issued | 2020-01-02 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34375 | |
dc.description.abstract | The author of the study refers to fragments of qualitative research conducted among Polish – professionally active – film, theatre and television directors. The article has been divided into three parts: theoretical, methodological and organizational aspects of research, selected conclusions from the author’s own research. The article presents a sketchy model of professional development (four stages / areas of professional development) and the importance of other directors for moving in the professional hierarchy, with a special discussion of the first stage – orientation in the profession / in the field of creativity. | en |
dc.description.abstract | Autorka opracowania referuje fragmenty badań jakościowych prowadzonych wśród polskich – czynnych zawodowo – reżyserek filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Artykuł został podzielony na trzy części: wprowadzenie teoretyczne, metodologiczne i organizacyjne aspekty badań, raport z badań własnych. W artykule szkicowo zaprezentowany został model rozwoju zawodowego (cztery etapy / obszary rozwoju profesjonalnego) oraz znaczenie innych przedstawicieli reżyserii dla rozwoju zawodowego reżyserek, ze szczególnym omówieniem pierwszego etapu – orientowanie się w zawodzie. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | directors | en |
dc.subject | professional development | en |
dc.subject | qualitative research | en |
dc.subject | important other | en |
dc.subject | reżyserki | pl |
dc.subject | rozwój zawodowy | pl |
dc.subject | badania jakościowe | pl |
dc.subject | ważni inni | pl |
dc.title | „I nie powiem, żeby to były jakieś takie spotkania z Mistrzami”: relacje z innymi przedstawicielami dziedziny a rozwój zawodowy w narracjach polskich reżyserek | pl |
dc.title.alternative | “And I will not say that these were any such meetings with masters”: Relations with other Representatives of the Field, and Professional Development in the Narrations of Polish Female Directors | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 221-240 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl |
dc.references | Becker H. (1982) Art Worlds, Berkeley–Los Angeles, University of California Press. | pl |
dc.references | Bertaux D. (2012) Analiza pojedynczych przypadków (au cas par cas) w: Metoda biograficzna w socjologii, K. Kaźmierska (red.), Kraków, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, s. 309–333. | pl |
dc.references | Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl |
dc.references | Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl |
dc.references | Csíkszentmihályi M. (1996) Creativity. Flow and the psychology of discovery and invention, New York, HarperPerennial. | pl |
dc.references | Cyrański B. (2016) Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 121–137. | pl |
dc.references | Denzin N. K. (1966) The Significant Others of a College Population, „The Sociological Quarterly”, 7/3, s. 298–310. | pl |
dc.references | Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych w: Metody badań jakościowych, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. K. Podemski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19–75. | pl |
dc.references | Ferenc T. (2012) Artysta jako obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl |
dc.references | Flick U. (2010) Projektowanie badania jakościowego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001) Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl |
dc.references | Galenson D. W. (2009) Old masters and young geniuses: The two life cycles of human creativity, „Journal of Applied Economics”, 12/1, s. 1–9. | pl |
dc.references | Gardner H. (1988) Creative lives and creative works: a synthetic scientific approch w: R. J. Sternberg, The nature of creativity. Contemporary psychological perspectives, Cambridge, University Press, s. 298–321. | pl |
dc.references | Gardner H. (1993) Creating minds. An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi, New York, Basic Books A Member of The Perseus Books Group. | pl |
dc.references | Iwińska K. (2015) Być i działać w społeczeństwie. Dyskusja wokół teorii podmiotowego sprawstwa, Kraków, Zakład Wydawniczy NOMOS. | pl |
dc.references | Kafar M. (2011) Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego w: Biografie naukowe. Perspektywa interdyscyplinarna, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 37–66. | pl |
dc.references | Kaufman J.-C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa. | pl |
dc.references | Konecki K. T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Kvale S. (2004) Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana. | pl |
dc.references | Lutyński J. (2000) Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe. | pl |
dc.references | Miles B. M., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Trans Humana. | pl |
dc.references | Miller E. M., Cohen L. M. (2012) Engendering Talent in Others: Expanding Domains of Giftedness and Creativity, „Roeper Review”, 34/2, s. 104–113. | pl |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Kapral i poeta... Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 139–151. | pl |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (2016) Realia pracy twórczej na przykładzie polskich reżyserek w: Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, I. Pufal- -Struzik, Z. Okraj (red.), Kielce, Wydawnictwo UJK. | pl |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (2018) Professional Competences. Reconstruction of the Opinions of Polish Female Directors, „Creativity. Theories – Research – Applications”, 5/1, s. 72–83. | pl |
dc.references | Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP. | pl |
dc.references | Okraj Z. (2017) Znaczenie rodziny w pracy wybitnych twórców w perspektywie teorii. The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera, ”Społeczeństwo i Rodzina”, nr 3/52, s. 51–64. | pl |
dc.references | Okraj Z., Modrzejewska-Świgulska M. (2018) Jedna teoria – dwie inspiracje badawcze. Relacje z badań prowadzonych z wykorzystaniem podejścia teoretyczno-metodologicznego Howarda E. Grubera, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 7/ 2, s. 159–170. | pl |
dc.references | Simonton D. K. (2010) Geniusz, tłum. M. Godyń, Warszawa, Wydawnictwo APS. | pl |
dc.references | Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. | pl |
dc.references | Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Szmidt K. J. (2017) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Szmidt K. J. (2019) ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin. | pl |
dc.references | Szmidt K. J., Modrzejewska-Świgulska M. (2011) Psychopedagogiczne badania nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk w: Uczenie się z biografii innych, E. Dubas, W. Świtalski, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl |
dc.references | Ślęzak I. (2009) Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” monografie, t. 1, nr 1. | pl |
dc.references | Talarczyk-Gubała M. (2013a) Biały Mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań, Galeria Miejska Arsenał. | pl |
dc.references | Talarczyk-Gubała M. (2013b) Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. | pl |
dc.references | Tokarz A. (2005) Motywacja jako warunek aktywności twórczej w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 51–72. | pl |
dc.references | Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013) Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Wagner I. (2005) Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. I, nr 1, s. 20–41. | pl |
dc.references | Wejbert-Wąsiewicz E. (2015b) Niepokorne reżyserki kina polskiego w: Kobiety niepokorne. Reformatorki – Buntowniczki – Rewolucjonistki, I. Desperak, I. Kuźma (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 253–264. | pl |
dc.references | Chrupała-Pniak M., Grabowski D. (2016) Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL). Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale (WEIMS), „Psychologia Społeczna”, nr 11/3, s. 339–355, https://www.researchgate.net/profile/ [dostęp: 08.2019]. | pl |
dc.references | Lebuda I., Csíkszentmihályi M. (2018) All You Need Is Love: The Importance of Partner and Family Relations to Highly Creative Individuals’ Well-Being and Success, „Journal of Creative Behavior”, https://doi.org/10.1002/jocb.348 [dostęp: 07.2019]. | pl |
dc.references | Myszka-Strychalska (2017) Koncepcje rozwoju zawodowego – przegląd wybranych stanowisk teoretycznych, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5461/Koncepcje%20rozwoju%20zawodowego.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 08.2019]. | pl |
dc.references | Tomasik K. (2004) Polskie reżyserki filmowe 1919–2002, „Kultura i Historia”, nr 6, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/179 [dostęp: 09.2017]. | pl |
dc.references | Wejbert-Wąsiewicz E. (2015a) Filmy kobiet. Zmiany, zwroty i „szklany sufit” w kinematografii polskiej przed i po 1989, „Sztuka i Demokracja”, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-5fb86d41-2411-43f1-841fcbfaef1eb965 [dostęp: 04.2018]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | momodrzejewska@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.08.14 | |
dc.relation.volume | 8 | |