Show simple item record

dc.contributor.authorMichalski, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-23T09:44:11Z
dc.date.available2021-03-23T09:44:11Z
dc.date.issued2020-11-06
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34430
dc.description.abstractBefore Poland regained independence in 1918, a great role in the development of domestic educational concepts and propagation of international ones, as well as in designing solutions concerning the future school system, was played by pedagogical journals published during the Great War by teachers’ organizations. They included: “Szkoła” (School), “Muzeum” (Museum), “Ruch Pedagogiczny” (The Pedagogical Movement), “Wychowanie w Domu i Szkole” (Education at Home and at School), “Przegląd Pedagogiczny” (Pedagogical Review), “Szkoła Polska” (Polish School), “Miesięcznik Pedagogiczny” (Pedagogical Monthly).en
dc.description.abstractZanim Polska odzyskała w 1918 r. niepodległość ważną rolę w rozwoju rodzimych i upowszechnianiu międzynarodowych koncepcji edukacyjnych oraz w projektowaniu rozwiązań dotyczących przyszłego w kraju ustroju szkolnictwa odegrały czasopisma pedagogiczne ukazujące się w okresie pierwszej wojny światowej pod szyldem organizacji nauczycielskich. Należały do nich: „Szkoła”, „Muzeum”, „Ruch Pedagogiczny”, „Wychowanie w Domu i Szkole”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Szkoła Polska”, „Miesięcznik Pedagogiczny”.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpedagogical journalsen
dc.subjectteachers’ organizationsen
dc.subjectPolish landsen
dc.subjectFirst World Waren
dc.subjectczasopiśmiennictwo pedagogicznepl
dc.subjectorganizacje nauczycielskiepl
dc.subjectziemie polskiepl
dc.subjectpierwsza wojna światowapl
dc.titleCzasopiśmiennictwo pedagogiczne organizacji nauczycielskich u progu Drugiej Rzeczypospolitejpl
dc.title.alternativePedagogical Journals of Teachers’ Organizations at the Threshold of Interwar Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number82-95
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologiipl
dc.referencesBadura J. (1914) Wychowanie społeczne. Teoretycy: Foerster i Kerschensteiner, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 164–170.pl
dc.referencesBobek P. (1914) Uwagi o nauce historii w szkole ludowej, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 170–179; nr 9–10, s. 198–203.pl
dc.referencesBobek P. (1917a) Na temat specjalnej metodyki nauki historii, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 11–13.pl
dc.referencesBobek P. (1917b) Około reformy seminariów nauczycielskich, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 4–12, s. 40–42.pl
dc.referencesBienenstock M. (1914) Wychowanie estetyczne w świetle teorii Fr. W. Foerstera, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 43–58; z. 3, s. 191–197; z. 4, s. 352–361.pl
dc.referencesBuciewicz J. (1914) Uwagi o praktycznej nauce gospodarstwa domowego dla dziewcząt w szkołach ludowych wiejskich i małomiasteczkowych, „Szkoła”, s. 133–138.pl
dc.referencesChwila obecna (1916), „Szkoła Polska”, nr 1, s. 1–2.pl
dc.referencesChmielewski K. (1917) Program nauki o Polsce współczesnej, „Muzeum”, z. 2, s. 273–275.pl
dc.referencesDynowska J. (1914) O zabawie, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 3, s. 203–231; nr 4, s. 305–337; nr 5, s. 444–460.pl
dc.referencesDwudziestopięciolecie „Mies. Pedagogicznego” (1917), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 2.pl
dc.referencesDzieci szkolne wielkiej Warszawy (1918), „Szkoła”, nr 8–9, s. 250.pl
dc.referencesFalski M. (1917) Drogi postępu w metodyce nauczania liter, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 49–54; nr 4, s. 75–79; nr 5, s. 114–120.pl
dc.referencesFeliński G. (1917) Kilka myśli o ustroju przyszłej szkoły polskiej, „Muzeum”, z. 3, s. 321–348.pl
dc.referencesFilipowicz F. (1986) Narodziny ruchu w: Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zarys dziejów 1905–1985, B. Grześ (red.), Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, s. 39–98.pl
dc.referencesF. K. (1916) Do pracy, „Szkoła Polska”, nr 1, s. 8–9.pl
dc.referencesHalban A. (1914) O krytyce szkolnictwa średniego, „Muzeum”, t. II, z. 1, s. 7–20.pl
dc.referencesHauswald E. (1917) Sprawa przygotowania młodzieży w szkołach średnich, „Muzeum”, z. 3, s. 317–321.pl
dc.referencesIka (1914) Odrodzenie seminariów nauczycielskich w Stanach Zjednoczonych, „Szkoła”, nr 4, s. 145–146.pl
dc.referencesJamrożek W. (2015) Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku), Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 28–62.pl
dc.referencesJaxa-Bykowski L. (1916) Klasy skombinowane, „Muzeum”, z. 2–3, s. 42–46.pl
dc.referencesKielski B. (1917) Główne problemy polskiego szkolnictwa średniego (Zarys programu prac), „Muzeum”, z. 6, s. 511–525.pl
dc.referencesKopczyński S. (1914) Przyczynek do badań psychologicznych nad młodzieżą szkolną, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 2, s. 108–116.pl
dc.referencesKornecki J. (1914) Stanowisko społeczne nauczyciela Polaka, „Szkoła”, s. 94–96.pl
dc.referencesKretz J. (1918) Rozważania na pedagogiką naukową, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8–10, s. 173–182.pl
dc.referencesKurpiel M. A. (1916) Zadania szkoły średniej w chwili obecnej, „Muzeum”, z. 6, s. 219–229.pl
dc.referencesLaskowiczówna M. (1914) Nowe prądy metodyczne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 47–52; nr 4, s. 65–70.pl
dc.referencesMichalska I. (2019) W oczekiwaniu na niepodległość. Stanowisko lubelskiej „Szkoły Polskiej” (1916–1918) wobec edukacji narodowej, „Studia Edukacyjne”, nr 53, s. 77–85.pl
dc.referencesMęczkowska T. (1918) Znaczenie wychowawcze nauki szkolnej, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1, s. 13–19.pl
dc.referencesNa przełomie (1916), „Muzeum”, z. 1, s. 1–2.pl
dc.referencesNasze dążenia i cele (1917), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 3.pl
dc.referencesNittman K. I. (1914–1915) Szkoła pracy w Niemczech, „Szkoła”, nr 7–8, s. 317–338; nr 9–10, s. 443–461.pl
dc.referencesOd Redakcyi (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 2.pl
dc.referencesOd Redakcyi (1916), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 8–12, s. 77.pl
dc.referencesOdrzywolski M. (1917) Cel i granice eksperymentu w pedagogice, „Muzeum”, z. 2, s. 118–130, 185–189.pl
dc.referencesOdrzywolski M. (1917) Typy uwagi u młodzieży szkolnej, „Muzeum”, z. 1, s. 5–28.pl
dc.referencesO uniwersytet polski w zaborze rosyjskim (1916), „Szkoła”, nr 3, s. 98.pl
dc.referencesPasek E. (1975) „Miesięcznik Pedagogiczny” – czasopismo nauczycielskie w latach 1892–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 2, s. 299.pl
dc.referencesPodgórska E. (1973) Krajowy Związek Nauczycielstwa Ludowego w Galicji 1905–1918, Warszawa, Nasza Księgarnia, s. 148.pl
dc.referencesPrzeniosło M. (2015) Polskie towarzystwo Pedagogiczne we Lwowie (materiały z lwowskiego Archiwum Historycznego), „Galicja. Studia i Materiały”, nr 1, s. 379.pl
dc.referencesRowid H. (1914) Jan Władysław Dawid, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.pl
dc.referencesRowid H. (1917) Podstawy pedagogiki Trentowskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 41–47; nr 4, s. 65–70; nr 5, s. 89–96; nr 6, s. 129–135; nr 7, s. 153–159; nr 8, s. 177–182.pl
dc.referencesRowid H. (1917) Samorząd uczniów w szkole, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 12–13.pl
dc.referencesRowid H. (1918) Nowa era w wychowaniu, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.pl
dc.referencesRowid H. (1918) Odrodzenie szkoły polskiej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8–10, s. 169–173.pl
dc.referencesRuch oświatowy w Królestwie Polskim i na Litwie (1916), „Muzeum”, z. 1, s. 13; z. 2–3, s. 58–60.pl
dc.referencesSiciński M. (1914) Potrzeby szkół przemysłowych uzupełniających we Lwowie, „Szkoła”, s. 122–132.pl
dc.referencesSierakowski W. (1916a) Kinoteatr a młodzież, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–17, s. 17–18.pl
dc.referencesSierakowski W. (1916b) Uwagi na temat upaństwowienia seminariów nauczycielskich, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–7, s. 18–21.pl
dc.referencesSkoczylas L. (1914) Wychowawca narodowy, „Szkoła”, s. 309–312, 438–443.pl
dc.referencesSławomirski B. (1918) Nauka geografii w przyszłej szkole powszechnej, względnie w niższej szkole średniej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 6, s. 118–127.pl
dc.referencesSłowo od redaktora (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 2.pl
dc.referencesSprawy szkolne na ziemiach zajętych przez armię niemiecką (1916), „Szkoła”, nr 1–2, s. 45–51.pl
dc.referencesStachoń L. (1917) Stan szkolnictwa początkowego i średniego w Królestwie Polskim, „Szkoła”, nr 2–5, s. 76–80.pl
dc.referencesStan obecny szkolnictwa w Królestwie Polskim (1916), „Szkoła”, nr 1–2, s. 41–45.pl
dc.referencesStan szkolnictwa w miastach Królestwa Polskiego (1918), „Szkoła”, nr 8–9, s. 251–252.pl
dc.referencesStopińska-Pająk A. (1996) Wkład czasopisma „Szkoła” w rozwój myśli pedagogicznej w: Myśl edukacyjna w Galicji 1772–1918: ciągłość zmiana, Cz. Majorek, A. Meissner (red.), Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 171–174.pl
dc.referencesStypiński J. (1917) Nauczycielstwo polskie w Królestwie, „Muzeum”, z. 2, s. 267–273.pl
dc.referencesSzajowski E. (1914) W sprawie reformy szkolnictwa: I Memoryał Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Szkoła”, s. 213–220.pl
dc.referencesSzkolnictwo rolnicze w Królestwie (1917), „Szkoła”, nr 9–10, s. 343.pl
dc.referencesSzober S. (1917) Ujednostajnienie pisowni polskiej, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1–2, s. 37–44.pl
dc.referencesSzulakiewicz W. (2013) O zasłużonych redaktorach czasopisma „Muzeum” 1885–1939, w: Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą XIX i początków XX wieku, I. Michalska, G. Michalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 108.pl
dc.referencesSzycówna A. (1914) Badania pojęć moralnych i charakteru dziecięcego, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 5, s. 478–483.pl
dc.referencesSzycówna A. (1914) Dr Marya Montessori. Domy dziecięce, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 98–105.pl
dc.referencesSzycówna A. (1914) Różnice umysłowości chłopców i dziewcząt, „Wychowanie w Domu i Szkole”, nr 1, s. 50–56.pl
dc.referencesSzycówna A. (1914–1915) Jan Władysław Dawid jako pedagog i psycholog, „Muzeum”, t. II, z. 3, s. 182–191.pl
dc.referencesTurowski S. (1914) Psychologia eksperymentalna w szkole, „Muzeum”, t. I, z. 1–2, s. 59–81; z. 3, s. 198–217; z. 4, s. 361–376; z. 5, s. 518–537.pl
dc.referencesWajdowicz W. (1917) Zasadnicze hasła nowożytnej dydaktyki przyrodniczej, „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 4–10.pl
dc.referencesWacek R. (1914–1915) Wychowanie fizyczne młodzieży w zimie, „Muzeum”, t. II, z. 2, s. 140–144.pl
dc.referencesW. B. (1914) W sprawie reformy seminariów nauczycielskich, „Szkoła”, s. 180–185, 234–242.pl
dc.referencesWitkowska H. (1917) O nauczaniu historii, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 183–188.pl
dc.referencesWojtyński W. (1965) Ruch Pedagogiczny od swego powstania w roku 1912 do chwili obecnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5/6, s. 22.pl
dc.referencesZaproszenie (1868), „Szkoła”, nr 1, s. 64.pl
dc.referencesZe szkolnictwa Królestwa Polskiego (1917), „Muzeum”, z. 6, s. 559–561.pl
dc.referencesZ nowym rokiem (1910), „Szkoła”, nr 1, s. 5.pl
dc.referencesZawiliński R. (1917) Ustrój przyszłej szkoły polskiej, „Muzeum”, z. 2, s. 258–267.pl
dc.referencesZmartwychwstanie (1915), „Miesięcznik Pedagogiczny”, nr 1–4, s. 8.pl
dc.contributor.authorEmailgrzegorz.michalski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.11.07
dc.relation.volume11


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0