Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚlęczka, Ryszard
dc.date.accessioned2021-03-23T09:44:14Z
dc.date.available2021-03-23T09:44:14Z
dc.date.issued2020-11-06
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34436
dc.description.abstractThe article presents references to European and world experiences in the field of pedagogy “New Education”, which were most often presented through scientific or popular science journals. One of them was the “Ruch Pedagogiczny” (The Pedagogical Movement), edited by Henryk Rowid, the author of the concept of the “school of work”. In this journal were published articles presenting pedagogical views of such educators as John Dewey, Georg Kerschensteiner, Helen Parkhurst, Ovide J. Declory, Rudolf Steiner and others. The articles published in “The Pedagogical Movement” were aimed at encouraging teachers to abandon traditional teaching and education methods (based on the assumptions of Herbart’s 19th century pedagogy) and to choose innovative pedagogical solutions.en
dc.description.abstractW artykule przedstawiono odniesienia do europejskich, czy światowych doświadczeń w obrębie pedagogiki nowego wychowania. Czyniono to najczęściej za pośrednictwem czasopism naukowych lub popularnonaukowych. Do jednego z nich należał „Ruch Pedagogiczny” redagowany przez Henryka Rowida, autora koncepcji szkoły pracy. Na jego łamach prezentowano aktualne poglądy takich pedagogów, jak: J. Deweya, G. Kerschensteinera, H. Parkhurst, Owidiusza J. Decroly᾽ego, Rudolfa Steinera i innych. Poprzez „Ruch Pedagogiczny” starano się zachęcać całe środowisko nauczycielskie do odejścia od tradycyjnych metod nauczania i wychowania (mających swoje oparcie w dziewiętnastowiecznym herbartyzmie) na rzecz nowatorstwa pedagogicznego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteaching and educationen
dc.subjectEuropean and world pedagogical innovationen
dc.subjectnauczanie i wychowaniepl
dc.subjecteuropejskie i światowe nowatorstwo pedagogicznepl
dc.titleNowe kierunki w nauczaniu i wychowaniu prezentowane w „Ruchu Pedagogicznym” w dwudziestoleciu międzywojennympl
dc.title.alternativeNew Directions in Teaching and Education Presented in “Ruch Pedagogiczny” in the Interwar Perioden
dc.typeArticle
dc.page.number166-177
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiepl
dc.referencesBandura L. (1932) Pedagogika antropozoficzna Steinera (dokończenie), „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 236.pl
dc.referencesBaścik S. (1962) Szkoła pracy G. Kerschensteinera w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 60–79.pl
dc.referencesBieńkowski W. (1990) Rowid Henryk, Polski Słownik Biograficzny, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, z. 133, s. 338–341.pl
dc.referencesChałasiński J. Konferencja w sprawie systemu daltońskiego (1927), Dewey jako pedagog demokracji, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 12–21.pl
dc.referencesChmaj L. (1930) Teoria pedagogiczna psychologii indywidualnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 201–216.pl
dc.referencesChmaj L. (1936/1937) Filozofia wychowania Johna Deweya, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4/5, s. 219–144.pl
dc.referencesDanecki Z. (1930) Podstawy kierunku wychowania Decroly᾽ego a problem reformy wychowania w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 145–149.pl
dc.referencesDoroszewski J. (2003) Jadwiga Młodowska – wybitny nauczyciel Polski międzywojennej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s.75–85.pl
dc.referencesEksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939 (1963), materiały zebrali W. Dzierzbicka i S. Dobrowolski, Wrocław, Zakład Naukowy im. Ossolińskich.pl
dc.referencesJarowiecki J. (1997) Studia nad prasą polską XIX i XX wieku, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.pl
dc.referencesMajewiczówna M. (1926) Szkic lekcji języka polskiego w duchu szkoły twórczej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 240–245.pl
dc.referencesMajewiczówna M. (1928) Konferencja w sprawie systemu daltońskiego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7, s. 215–217.pl
dc.referencesMłodowska J. (1926), System Daltoński. Wrażenia z wycieczki do Anglii i doświadczenia z własnej szkoły, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 257–265.pl
dc.referencesNiemcówna S. (1928) Geografia w daltońskim systemie pracy szkolnej, Ruch Pedagogiczny”, nr 9, s. 271.pl
dc.referencesPostępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918–1939 (1972), wstęp i opracowanie Bronisław Ługowski, Feliks Araszkiewicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. XXXVI–XXXVII.pl
dc.referencesRowid H. (1920) Stanowisko Ewarysta Estkowskiego w dziejach pedagogiki narodowej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 9–10, s. 165–177.pl
dc.referencesRowid H. (1921) Idea szkoły pracy w zastosowaniu praktycznym, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–3, s. 41.pl
dc.referencesRowid H. (1924) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 220–227.pl
dc.referencesRowid H. (1925) Życie w szkole twórczej. Wrażenia i refleksje z podróży pedagogicznej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 113–118.pl
dc.referencesRowid H. (1927) System Daltoński w szkole powszechnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 44–47.pl
dc.referencesSekreta J. (1929) Przesłanki filozoficzne i psychologiczne podstawy pedagogiki współczesnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–9, s. 206–223.pl
dc.referencesWakacyjny kurs „Szkoły pracy” w Krakowie, „Ruch Pedagogiczny” 1918, nr 7, s. 166.pl
dc.referencesWróbel T. (1962) Owidiusz Decroly – przedstawiciel naturalizmu w pedagogice w: Studia nad pedagogiką XX wieku, wstęp i redakcja W. Okoń, B. Suchodolski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 45–59.pl
dc.referencesTaubenszlag R. (1929a) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 40–50.pl
dc.referencesTaubenszlag R (1929b) System Daltoński, „Ruch Pedagogiczny, nr 4, s. 105–115.pl
dc.referencesZnaniecki F. (1924) Szkice z socjologii wychowania, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 145–159.pl
dc.contributor.authorEmailryszard.sleczka@up.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.11.13
dc.relation.volume11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0