Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLisak-Gębala, Dobrawa
dc.date.accessioned2021-04-06T12:12:39Z
dc.date.available2021-04-06T12:12:39Z
dc.date.issued2018-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34968
dc.description.abstractThe paper is aimed at tracing the motif of the poet’s failure in the context of the poetological project, articulated most vividly by Bolesław Leśmian in his literary essays, but also developed in numerous poems with auto-thematic threads. The author proposes a peripheral perspective, placing in the centre of his deliberations the most ill-fated poet from the gallery of artists evoked by Leśmian, Sinbad’s uncle Tarabuk from Przygody Sindbada Żeglarza (The Adventures of Sinbad the Sailor) (1913). Even though this early literary fable tends to be treated as a marginal text in the poet’s literary output, it does contain in its core many elements which are important for his literary views. One of them is, for instance, the vision of a poet who strives to translate the rhythm of nature translate into the rhythm of his melodious verse, yet continues to experience failures of different types: the fruits of his labour undergo destruction, and subsequent methods of preserving poetry distort the author’s original intention. The paper contains elements of polemics with the essay entitled Wuj Tarabuk i nędza pisania (Uncle Tarabuk and the misery of writing) by Ryszard Koziołek.en
dc.description.abstractArtykuł ma na celu prześledzenie motywu klęski poety w kontekście projektu poetologicznego, najpełniej wyartykułowanego przez Bolesława Leśmiana w szkicach literackich, ale rozwijanego też w licznych wierszach z wątkami autotematycznymi. Autorka proponuje perspektywę peryferyjną, w centrum rozważań stawiając najbardziej feralnego poetę z galerii twórców przywoływanych przez Leśmiana, czyli wuja Tarabuka z Przygód Sindbada Żeglarza (1913). Choć ta wczesna baśń literacka traktowana jest zwykle jako tekst marginalny w dorobku pisarza, zawiera w postaci zalążkowej wiele elementów istotnych dla jego światopoglądu literackiego. Należy do nich między innymi wizja poety, który stara się rytm natury przekładać na rytm swoich śpiewnych wierszy, jednak stale doświadcza różnego rodzaju porażek – owoce jego pracy ulegają destrukcji, a kolejne metody utrwalania poezji przeinaczają oryginalny zamysł autora. Artykuł zawiera elementy polemiki z esejem Ryszarda Koziołka Wuj Tarabuk i nędza pisania.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;7pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLeśmian Bolesławpl
dc.subjectbaśń literackapl
dc.subjectpoeta jako bohater literackipl
dc.subjectautotematyzm w literaturzepl
dc.subjectfilozofia poezjipl
dc.subject„Przygody Sindbada Żeglarza”pl
dc.subjectLeśmian Bolesławen
dc.subjectliterary fableen
dc.subjectpoet as a literary heroen
dc.subjectauto-thematism in literatureen
dc.subjectphilosophy of poetryen
dc.subject„Przygody Sindbada Żeglarza”en
dc.titlePrzeinaczanie i inne klęski poetów. Leśmianowski projekt poetologiczny w świetle lektury „Przygód Sindbada Żeglarza”pl
dc.title.alternativeDistortion and other failures of poets. Leśmian’s poetological project in the light of the reading of „Przygody Sindbada Żeglarza” (The Adventures of Sinbad the Sailor)en
dc.typeArticle
dc.page.number229-244
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiejpl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAgamben G., Parodia, [w:] G. Agamben, Profanacje, przeł. i wstępem opatrzył M. Kwaterko, Warszawa 2006.pl
dc.referencesBłoński J., Bergson a program poetycki Bolesława Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.pl
dc.referencesChlebnikow W., O wierszach, [w:] W. Chlebnikow, Włamanie do wszechświata. Poezja i proza, wybór i przekład A. Kamieńska i J. Śpiewak, Kraków 1972.pl
dc.referencesCieślak T., Bóg i świat w poezji Bolesława Leśmiana, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1998, z. 1.pl
dc.referencesCzabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.pl
dc.referencesCzabanowska-Wróbel A., Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu, Kraków 2009.pl
dc.referencesDembińska-Pawelec J., Bolesław Leśmian – światopogląd rytmiczny, [w:] J. Dembińska-Pawelec, „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz – Rymkiewicz – Barańczak), Katowice 2010.pl
dc.referencesDentith S., Parody, Londyn–Nowy Jork 2005.pl
dc.referencesGłowiński M., Wprowadzenie, [do działu:] Przekłady. Francuska krytyka tematyczna, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 2, s. 174.pl
dc.referencesGłowiński M., Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana. Prace wybrane, t. 4, Kraków 1998.pl
dc.referencesGorczyńska M., Miejsca Leśmiana. Studium topiki krytycznoliterackiej, Kraków 2011.pl
dc.referencesGrodzki B., Leśmianowska baśń nowoczesna. O „Przygodach Sindbada Żeglarza” Bolesława Leśmiana, Lublin 2012.pl
dc.referencesIgliński G., Magia serca i słowa w modernistycznych snach i wizjach, Warszawa 2005.pl
dc.referencesKluba A., Autoteliczność, referencyjność, niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918–1939), wyd. 2, Toruń 2014.pl
dc.referencesKoziołek R., Wuj Tarabuk i nędza pisania, [w:] R. Koziołek, Znakowanie trawy albo praktyki filologii, Katowice 2011.pl
dc.referencesLeśmian B., Dzieła wszystkie, t. 2. Szkice literackie, zebrał i opracował J. Trznadel, Warszawa 2011.pl
dc.referencesLeśmian B., Poezje zebrane, t. 1 i 2, Warszawa 2017.pl
dc.referencesLeśmian B., Przygody Sindbada Żeglarza, Kraków 1950.pl
dc.referencesMarkowski M.P., Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007.pl
dc.referencesMitosek Z., Mimesis. Zjawisko i problem, Warszawa 1997.pl
dc.referencesOpacki I., Poetyckie dialogi z kontekstem, Katowice 1979.pl
dc.referencesPlaton, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Kęty 2002.pl
dc.referencesPróchnicki W., U początków poetyki Leśmiana, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie” 1977, z. 36.pl
dc.referencesSimmel G., Transcendencja życia, [w:] G. Simmel, Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, przeł. M. Tokarzewska, wstęp S. Borzym, Warszawa 2007.pl
dc.referencesSzkoła Genewska w krytyce. Antologia, wybór H. Chudak i in., Warszawa 1998.pl
dc.referencesŚniedziewski P., „Treść, gdy w rytm się stacza”. Leśmian i symboliczna fascynacja rytmem, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3.pl
dc.referencesWawryk J., Wokół Leśmianowskich baśni dla dzieci, Wrocław 2013.pl
dc.referencesWoźniak-Łabieniec M., Metamorfozy Leśmianowskiego człowieka (zarys problematyki), [w:] Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak, B. Stelmaszczyk, Kraków 2000.pl
dc.referencesWójcik T., Rytm w światopoglądzie Bolesława Leśmiana, „Przegląd Humanistyczny” 1995, nr 1.pl
dc.referencesZimand R., Preliminaria do klechd Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.pl
dc.contributor.authorEmaildobrawa.lisak-gebala@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.07.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0