dc.contributor.author | Roszak, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2021-04-06T12:19:45Z | |
dc.date.available | 2021-04-06T12:19:45Z | |
dc.date.issued | 2019-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34996 | |
dc.description.abstract | In this article, the author discusses the subject of pro-peace education with the use of poetry, and its influence on the mental well-being of children. She indicates Julian Tuwim as one of the Polish trailblazers of the 20th-century trend of mindfulness, which instructs how to establish a harmonious relationship with oneself and the environment. She discusses studies which focus on the methods used when working during school lessons of the Polish language; methods which employ mindful poetry. The author argues that there exists a relationship between internal equanimity and global peace. | en |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;8 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | mindful poetry | en |
dc.subject | mindfulness | en |
dc.subject | Julian Tuwim | en |
dc.title | Words and Herbs: Julian Tuwim and the Poetry of Mindfulness | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 229-244 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Polish Academy of Sciences, Institute of Slavic Studies | en |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.references | Antologia poezji dziecięcej, selected and edited by J. Cieślikowski, additional commentary and verification by G. Frydrychowicz and P. Matuszewska, Wrocław–Warsaw–Kraków–Gdańsk 1981. | en |
dc.references | Baluchowa A., Krytyka tematyczna, “Polonistyka” 1995, issue 2. | en |
dc.references | Błoński J., Miłosz jak świat, Kraków 1998. | en |
dc.references | Brückner A., Pokój (entry), [in:] Słownik etymologiczny języka polskiego, Warsaw 1970, pp. 243-244. | en |
dc.references | Burkot S., Faron B., Uryga Z., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, “Pamiętnik Literacki” 1975, collection 2, pp. 79-97. | en |
dc.references | Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006. | en |
dc.references | Chrząstowska B., Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław–Warsaw–Kraków–Gdańsk 1979. | en |
dc.references | Cudak R., Modele odbioru poezji Skamandra: Casus Wierzyńskiego, Katowice 1986. | en |
dc.references | Czernianin W., Catharsis in Poetry Therapy, “Polish Journal of Applied Psychology” 2013, vol. 12(2), pp. 25-38. | en |
dc.references | Dauksza A., ‘Posłuchaj, jak mi prędko bije twoje serce’: Afektywny potencjał poezji Wisławy Szymborskiej, “Wielogłos” 2016, issue 3, pp. 55-74. | en |
dc.references | Des Loges M., Przeżycie a przedmiot w dziele literackim. Uwagi z pogranicza teorii dydaktyki i literatury, “Polonista” 1936, collection 2-4. | en |
dc.references | Frączek A., Rany Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą, illustrated by J. Rusinek, Łódź 2017. | en |
dc.references | Głowiński M., Poetyka Tuwima a polska tradycja literacka, Warsaw 1962. | en |
dc.references | Hawkins K., Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning, Los Angeles–London–New Delhi 2017. | en |
dc.references | Hinds D., https://www.dailymail.co.uk/news/article-6663903/Thousands-pupils-given-meditation-lessons-help-cope-pressure.html | en |
dc.references | Inglot M., Nauczać dla literatury, “Życie Literackie” 1976, issue 20. | en |
dc.references | Jarzębski J., Być samym czystym patrzeniem bez nazwy, [in:] Poznawanie Miłosza 3, 1999-2010, ed. A. Fiut, Kraków 2011. | en |
dc.references | Jaszczyk A., Kochaniak B., “Czarodziejski pyłek”, czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006. | en |
dc.references | Kabat-Zinn J., Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, transl. H. Smagacz, Warsaw 2014. | en |
dc.references | Kabat-Zinn J., Praktyka uważności dla początkujących, transl. J.P. Listwan, Warsaw 2014. | en |
dc.references | Kania I., Czesław Miłosz a buddyzm, “Dekada Literacka” 2011, issue 1-2. | en |
dc.references | Kudyba W., ‘Zostaw ten złudny umysł’. Echa medytacji zen w poezji Czesława Miłosza, [in:] Medytacja. Postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu, eds. T. Kostkiewiczowa, M. Saganiak, Warsaw 2010. | en |
dc.references | Łukszo W., Praca nad utworem poetyckim na lekcjach języka polskiego w klasie VIII, Warsaw 1956. | en |
dc.references | Maleszyńska J., Apologia piosenki. Studia z historii gatunku, Poznań 2013. | en |
dc.references | Márai S., Księga ziół, transl. F. Netz, Warsaw 2003. | en |
dc.references | Matywiecki P., Twarz Tuwima, Warszawa 2007. | en |
dc.references | Michałowski P., Bukiet, wiecheć, ikebana: uwagi o kompozycji ‘Kwiatów polskich’, “Teksty Drugie” 1996, issue 6, pp. 113-131. | en |
dc.references | Michałowski P., Prywatna kolekcja w depozycie fikcji: ‘Kwiaty polskie’ Juliana Tuwima, “Teksty Drugie” 2000, issue 3, pp. 179-195. | en |
dc.references | Miłosz Cz., Przeciw poezji niezrozumiałej, [in:] Życie na wyspach, Kraków 1997. | en |
dc.references | Molicka M., Terapeutyczne oddziaływanie literatury, [in:] Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, eds. B. Sochańska, J. Czechowska, Poznań 2012 | en |
dc.references | Niżyńka J., Królestwo małoznaczności. Miron Białoszewski a trauma, codzienność i queer, transl. A. Pokojska, Kraków 2018. | en |
dc.references | Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warsaw 1987. | en |
dc.references | Paczoska E., Lekcje uważności. Moderniści i realizm, Warsaw 2018. | en |
dc.references | Paszek J., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, “Teksty” 1975, issue 3, pp. 148-160. | en |
dc.references | Pellegrini A.D., Recess: Its Role in Education and Development, London 2005. | en |
dc.references | Poetry Therapy: The Use of Poetry in the Treatment of Emotional Disorders, ed. J.J. Leedy, New York 1969. | en |
dc.references | Ratajska K., Julek. Podróże do krain wyobraźni Juliana Tuwima, Łódź 2013. | en |
dc.references | Snel E., Daj przestrzeń… i bądź blisko. Mindfulness dla rodziców i ich nastolatków, transl. M. Falkiewicz, Warsaw 2017. | en |
dc.references | Snel E., Uważność i spokój żabki, transl. M. Falkiewicz, Warsaw 2015. | en |
dc.references | Stradecki J., W kręgu Skamandra, Warsaw 1977. | en |
dc.references | Śniecikowska B., Poezja uważności – Czesław Miłosz i haiku, “Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2014, collection 1, pp. 9-26. | en |
dc.references | The Poetry of Impermanence, Mindfulness, and Joy, ed. John Brehm, Somerville 2017. | en |
dc.references | Trainin Blank B., Poetry Therapy: Using Words to Heal, https://www.socialworker.com/featurearticles/practice/Poetry_Therapy%3A_Using_Words_to_Heal/ | en |
dc.references | Tuwim J., Nauka szkolna i zainteresowania pozaszkolne, [in:] Pisma prozą, ed. J. Stradecki, Warsaw 1964. | en |
dc.references | Tuwim J., Wiersze wybrane, ed. M. Głowiński, Wrocław 1973. | en |
dc.references | Ubranek M., Wylękniony bluźnierca, Warsaw 2013. | en |
dc.references | Uryga Z., O badaniu recepcji utworów lirycznych w szkole, Z badań nad sprawnością recepcji wierszy lirycznych w klasie maturalnej, [in:] Nowoczesne tendencje w dydaktyce literatury i języka polskiego, Rzeszów 1974. | en |
dc.references | Walker T.D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Co możemy zrobić, by nasze dzieci były szczęśliwe, wierzyły w siebie i lubiły szkołę?, transl. M. Kisiel-Małecka, Kraków 2017. | en |
dc.references | Willard Ch., Child’s Mind. Mindfulness Practices to Help Our Children Be More Focused, Calm and Relaxed, Berkeley 2010. | en |
dc.references | Włodarczyk A., Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków 2007. | en |
dc.references | Wyka K., O czytaniu i rozumieniu współczesnej poezji, “Polonistyka” 1958, issue 6. | en |
dc.references | Wyka K., Polonistyka w świetle szkoły, uczelni i nauki, “Ruch Literacki” 1961, issue 3. | en |
dc.references | Żylińska M., Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi, Toruń 2013. | en |
dc.contributor.authorEmail | joannamroszak@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.08.26 | |