Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRoszak, Joanna
dc.date.accessioned2021-04-06T12:19:45Z
dc.date.available2021-04-06T12:19:45Z
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34996
dc.description.abstractIn this article, the author discusses the subject of pro-peace education with the use of poetry, and its influence on the mental well-being of children. She indicates Julian Tuwim as one of the Polish trailblazers of the 20th-century trend of mindfulness, which instructs how to establish a harmonious relationship with oneself and the environment. She discusses studies which focus on the methods used when working during school lessons of the Polish language; methods which employ mindful poetry. The author argues that there exists a relationship between internal equanimity and global peace.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmindful poetryen
dc.subjectmindfulnessen
dc.subjectJulian Tuwimen
dc.titleWords and Herbs: Julian Tuwim and the Poetry of Mindfulnessen
dc.typeArticle
dc.page.number229-244
dc.contributor.authorAffiliationPolish Academy of Sciences, Institute of Slavic Studiesen
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAntologia poezji dziecięcej, selected and edited by J. Cieślikowski, additional commentary and verification by G. Frydrychowicz and P. Matuszewska, Wrocław–Warsaw–Kraków–Gdańsk 1981.en
dc.referencesBaluchowa A., Krytyka tematyczna, “Polonistyka” 1995, issue 2.en
dc.referencesBłoński J., Miłosz jak świat, Kraków 1998.en
dc.referencesBrückner A., Pokój (entry), [in:] Słownik etymologiczny języka polskiego, Warsaw 1970, pp. 243-244.en
dc.referencesBurkot S., Faron B., Uryga Z., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, “Pamiętnik Literacki” 1975, collection 2, pp. 79-97.en
dc.referencesBurzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.en
dc.referencesChrząstowska B., Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław–Warsaw–Kraków–Gdańsk 1979.en
dc.referencesCudak R., Modele odbioru poezji Skamandra: Casus Wierzyńskiego, Katowice 1986.en
dc.referencesCzernianin W., Catharsis in Poetry Therapy, “Polish Journal of Applied Psychology” 2013, vol. 12(2), pp. 25-38.en
dc.referencesDauksza A., ‘Posłuchaj, jak mi prędko bije twoje serce’: Afektywny potencjał poezji Wisławy Szymborskiej, “Wielogłos” 2016, issue 3, pp. 55-74.en
dc.referencesDes Loges M., Przeżycie a przedmiot w dziele literackim. Uwagi z pogranicza teorii dydaktyki i literatury, “Polonista” 1936, collection 2-4.en
dc.referencesFrączek A., Rany Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą, illustrated by J. Rusinek, Łódź 2017.en
dc.referencesGłowiński M., Poetyka Tuwima a polska tradycja literacka, Warsaw 1962.en
dc.referencesHawkins K., Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning, Los Angeles–London–New Delhi 2017.en
dc.referencesHinds D., https://www.dailymail.co.uk/news/article-6663903/Thousands-pupils-given-meditation-lessons-help-cope-pressure.htmlen
dc.referencesInglot M., Nauczać dla literatury, “Życie Literackie” 1976, issue 20.en
dc.referencesJarzębski J., Być samym czystym patrzeniem bez nazwy, [in:] Poznawanie Miłosza 3, 1999-2010, ed. A. Fiut, Kraków 2011.en
dc.referencesJaszczyk A., Kochaniak B., “Czarodziejski pyłek”, czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006.en
dc.referencesKabat-Zinn J., Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, transl. H. Smagacz, Warsaw 2014.en
dc.referencesKabat-Zinn J., Praktyka uważności dla początkujących, transl. J.P. Listwan, Warsaw 2014.en
dc.referencesKania I., Czesław Miłosz a buddyzm, “Dekada Literacka” 2011, issue 1-2.en
dc.referencesKudyba W., ‘Zostaw ten złudny umysł’. Echa medytacji zen w poezji Czesława Miłosza, [in:] Medytacja. Postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu, eds. T. Kostkiewiczowa, M. Saganiak, Warsaw 2010.en
dc.referencesŁukszo W., Praca nad utworem poetyckim na lekcjach języka polskiego w klasie VIII, Warsaw 1956.en
dc.referencesMaleszyńska J., Apologia piosenki. Studia z historii gatunku, Poznań 2013.en
dc.referencesMárai S., Księga ziół, transl. F. Netz, Warsaw 2003.en
dc.referencesMatywiecki P., Twarz Tuwima, Warszawa 2007.en
dc.referencesMichałowski P., Bukiet, wiecheć, ikebana: uwagi o kompozycji ‘Kwiatów polskich’, “Teksty Drugie” 1996, issue 6, pp. 113-131.en
dc.referencesMichałowski P., Prywatna kolekcja w depozycie fikcji: ‘Kwiaty polskie’ Juliana Tuwima, “Teksty Drugie” 2000, issue 3, pp. 179-195.en
dc.referencesMiłosz Cz., Przeciw poezji niezrozumiałej, [in:] Życie na wyspach, Kraków 1997.en
dc.referencesMolicka M., Terapeutyczne oddziaływanie literatury, [in:] Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, eds. B. Sochańska, J. Czechowska, Poznań 2012en
dc.referencesNiżyńka J., Królestwo małoznaczności. Miron Białoszewski a trauma, codzienność i queer, transl. A. Pokojska, Kraków 2018.en
dc.referencesOkoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warsaw 1987.en
dc.referencesPaczoska E., Lekcje uważności. Moderniści i realizm, Warsaw 2018.en
dc.referencesPaszek J., Wiedza o literaturze na użytek szkoły, “Teksty” 1975, issue 3, pp. 148-160.en
dc.referencesPellegrini A.D., Recess: Its Role in Education and Development, London 2005.en
dc.referencesPoetry Therapy: The Use of Poetry in the Treatment of Emotional Disorders, ed. J.J. Leedy, New York 1969.en
dc.referencesRatajska K., Julek. Podróże do krain wyobraźni Juliana Tuwima, Łódź 2013.en
dc.referencesSnel E., Daj przestrzeń… i bądź blisko. Mindfulness dla rodziców i ich nastolatków, transl. M. Falkiewicz, Warsaw 2017.en
dc.referencesSnel E., Uważność i spokój żabki, transl. M. Falkiewicz, Warsaw 2015.en
dc.referencesStradecki J., W kręgu Skamandra, Warsaw 1977.en
dc.referencesŚniecikowska B., Poezja uważności – Czesław Miłosz i haiku, “Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2014, collection 1, pp. 9-26.en
dc.referencesThe Poetry of Impermanence, Mindfulness, and Joy, ed. John Brehm, Somerville 2017.en
dc.referencesTrainin Blank B., Poetry Therapy: Using Words to Heal, https://www.socialworker.com/featurearticles/practice/Poetry_Therapy%3A_Using_Words_to_Heal/en
dc.referencesTuwim J., Nauka szkolna i zainteresowania pozaszkolne, [in:] Pisma prozą, ed. J. Stradecki, Warsaw 1964.en
dc.referencesTuwim J., Wiersze wybrane, ed. M. Głowiński, Wrocław 1973.en
dc.referencesUbranek M., Wylękniony bluźnierca, Warsaw 2013.en
dc.referencesUryga Z., O badaniu recepcji utworów lirycznych w szkole, Z badań nad sprawnością recepcji wierszy lirycznych w klasie maturalnej, [in:] Nowoczesne tendencje w dydaktyce literatury i języka polskiego, Rzeszów 1974.en
dc.referencesWalker T.D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Co możemy zrobić, by nasze dzieci były szczęśliwe, wierzyły w siebie i lubiły szkołę?, transl. M. Kisiel-Małecka, Kraków 2017.en
dc.referencesWillard Ch., Child’s Mind. Mindfulness Practices to Help Our Children Be More Focused, Calm and Relaxed, Berkeley 2010.en
dc.referencesWłodarczyk A., Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków 2007.en
dc.referencesWyka K., O czytaniu i rozumieniu współczesnej poezji, “Polonistyka” 1958, issue 6.en
dc.referencesWyka K., Polonistyka w świetle szkoły, uczelni i nauki, “Ruch Literacki” 1961, issue 3.en
dc.referencesŻylińska M., Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi, Toruń 2013.en
dc.contributor.authorEmailjoannamroszak@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.08.26


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0