dc.contributor.author | Olech, Karolina | |
dc.date.accessioned | 2021-04-06T12:19:46Z | |
dc.date.available | 2021-04-06T12:19:46Z | |
dc.date.issued | 2019-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34998 | |
dc.description.abstract | The paper reflects on how Zuzanna Ginczanka, dubbed ‘Tuwim in a dress’ by Adam Ważyk, was finding her way – both as a woman and, above, as a poet – in the literary, cabaret world of Julian Tuwim, Jan Lechoń, or Antoni Słonimski. The paper focuses on the satirical output of the poet, which is why the author chose two works – namely Pochwała snobów (In Praise of Snobs) and Damskie kłopoty (Feminine Trouble) – as the basis for the analysis. | en |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;8 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Zuzanna Ginczanka | en |
dc.subject | Polish poetry | en |
dc.subject | Polish poetry written by women | en |
dc.subject | 20th century | en |
dc.subject | Skamander | en |
dc.title | “And to be malicious and belligerent / And not to lose feminine features”: Zuzanna Ginczanka’s Satirical World | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 255-266 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Adam Mickiewicz University | en |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.references | Araszkiewicz A., Wypowiadam wam moje życie. Melancholia Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2001. | en |
dc.references | Fac-Biedziuk A., ‘Rozgryźć słowo – jak migdał – w cierpki smak’. O poznaniu w poezji Zuzanny Ginczanki, [in:] O kobietach piszących w latach 1918-1939, eds. E. Graczyk, M. Graban-Pomirska, K. Cierzan, P. Biczkowska, Kraków 2011. | en |
dc.references | Ginczanka Z., Wiersze zebrane, ed. I. Kiec, Sejny 2014. | en |
dc.references | Głowiński M., O liryce i satyrze Zuzanny Ginczanki, “Twórczość” 1955, no. 8. | en |
dc.references | Kiec I., Oskarżona. Zuzanna Ginczanka o poetach i poetkach, [in:] Ginczanka. Na stulecie Poetki, eds. K. Kuczyńska-Koschany, K. Szymańska, Kraków 2018. | en |
dc.references | Kiec I., Zuzanna Ginczanka. Życie i twórczość, Poznań 1994. | en |
dc.references | Kosterska A., Wybrane problemy recepcji poezji Zuzanny Ginczanki, [in:] Dwudziestolecie mniej znane. O kobietach piszących w latach 1918-1939, eds. E. Graczyk, M. Graban-Pomirska, K. Cierzan, P. Biczkowska, Kraków 2011. | en |
dc.references | Kwiatkowska A., Między tradycją a nowoczesnością. O polskiej liryce kobiet w XX wieku, [in:] Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: procesy i gatunki, sytuacje i tematy, eds. E. Kraskowska, B. Kaniewska, Poznań 2015. | en |
dc.references | Łobodowski J., Pamięci Sulamity, Toronto 1987. | en |
dc.references | Polonsky A., Bal w operze. Żydowska apokalipsa według Juliana Tuwima, “Roczniki Humanistyczne” 2016, vol. LXIV, no. 1, p. 11. | en |
dc.references | Satyra prawdę mówi 1918-1939, eds. Z. Mitzner, L. Pasternak, Warszawa 1963. | en |
dc.references | Stauber M., Musisz tam wrócić. Historia przyjaźni Lusi Gelmont i Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2018. | en |
dc.references | Tuwim J., Bal w operze, Warszawa 1982. | en |
dc.contributor.authorEmail | karolina.olech@amu.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.08.19 | |