Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOlech, Karolina
dc.date.accessioned2021-04-06T12:19:46Z
dc.date.available2021-04-06T12:19:46Z
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34998
dc.description.abstractThe paper reflects on how Zuzanna Ginczanka, dubbed ‘Tuwim in a dress’ by Adam Ważyk, was finding her way – both as a woman and, above, as a poet – in the literary, cabaret world of Julian Tuwim, Jan Lechoń, or Antoni Słonimski. The paper focuses on the satirical output of the poet, which is why the author chose two works – namely Pochwała snobów (In Praise of Snobs) and Damskie kłopoty (Feminine Trouble) – as the basis for the analysis.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectZuzanna Ginczankaen
dc.subjectPolish poetryen
dc.subjectPolish poetry written by womenen
dc.subject20th centuryen
dc.subjectSkamanderen
dc.title“And to be malicious and belligerent / And not to lose feminine features”: Zuzanna Ginczanka’s Satirical Worlden
dc.typeArticle
dc.page.number255-266
dc.contributor.authorAffiliationAdam Mickiewicz Universityen
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAraszkiewicz A., Wypowiadam wam moje życie. Melancholia Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2001.en
dc.referencesFac-Biedziuk A., ‘Rozgryźć słowo – jak migdał – w cierpki smak’. O poznaniu w poezji Zuzanny Ginczanki, [in:] O kobietach piszących w latach 1918-1939, eds. E. Graczyk, M. Graban-Pomirska, K. Cierzan, P. Biczkowska, Kraków 2011.en
dc.referencesGinczanka Z., Wiersze zebrane, ed. I. Kiec, Sejny 2014.en
dc.referencesGłowiński M., O liryce i satyrze Zuzanny Ginczanki, “Twórczość” 1955, no. 8.en
dc.referencesKiec I., Oskarżona. Zuzanna Ginczanka o poetach i poetkach, [in:] Ginczanka. Na stulecie Poetki, eds. K. Kuczyńska-Koschany, K. Szymańska, Kraków 2018.en
dc.referencesKiec I., Zuzanna Ginczanka. Życie i twórczość, Poznań 1994.en
dc.referencesKosterska A., Wybrane problemy recepcji poezji Zuzanny Ginczanki, [in:] Dwudziestolecie mniej znane. O kobietach piszących w latach 1918-1939, eds. E. Graczyk, M. Graban-Pomirska, K. Cierzan, P. Biczkowska, Kraków 2011.en
dc.referencesKwiatkowska A., Między tradycją a nowoczesnością. O polskiej liryce kobiet w XX wieku, [in:] Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: procesy i gatunki, sytuacje i tematy, eds. E. Kraskowska, B. Kaniewska, Poznań 2015.en
dc.referencesŁobodowski J., Pamięci Sulamity, Toronto 1987.en
dc.referencesPolonsky A., Bal w operze. Żydowska apokalipsa według Juliana Tuwima, “Roczniki Humanistyczne” 2016, vol. LXIV, no. 1, p. 11.en
dc.referencesSatyra prawdę mówi 1918-1939, eds. Z. Mitzner, L. Pasternak, Warszawa 1963.en
dc.referencesStauber M., Musisz tam wrócić. Historia przyjaźni Lusi Gelmont i Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2018.en
dc.referencesTuwim J., Bal w operze, Warszawa 1982.en
dc.contributor.authorEmailkarolina.olech@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.08.19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0