Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTacik, Przemysław
dc.date.accessioned2021-04-12T14:21:15Z
dc.date.available2021-04-12T14:21:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35108
dc.description.abstractThe paper, drawing upon Kabbalistic inspirations, aims at constructing a philosophical model of the bourgeoisie. Many a time motifs from Jewish tradition have been grafted onto contemporary philosophy in order to explicate the metaphysical situation of modernity. Following these intuitions, the article applies the idea of the fifth Sephirah, Gevurah, i.e. “restraint” — simultaneously doubling as Din, “judgment” — to analyse the structure of being in the ontology of modernity. The nature of the fifth Sephirah proves paradoxical: it represents the power of being, based on the inherent constraint separating a thing from exteriority — as well as the power of destruction, which unites the being with the rest of reality. Therefore, the Gevurah-Din concept allows of devising a being whose mere existence springs from a central void which provides its singularity and, simultaneously, linkage with reality. The paper presents the nature of the bourgeoisie as conditioned by negativity. The bourgeois are constantly tempted by its power, yet build their identity reactively, striving for artificial stability. The iconic bourgeois lifestyle of the ruthless merchant at work and disinterested culture consumer at home, embodies this dualism. The bourgeois culture is dead throughout, as it serves only to constrain the negativity. The bourgeoisie is, however, subjected to a constant risk of imbalance, “seduction” by its innermost dark side. This construction is equally responsible for the archetypal modern hero, Faust, who chases its central void by ruining the world around him. Finally, the article juxtaposes two characters: Faust and Job, in order to give a Jewish answer to modern misery. Both Faust and Job suffer from the power of judgment, yet Faust obtains a sentence that merely reveals its void which has always propelled him. The existence of Job, on the contrary, is not equal to void — Job survives as the just.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;23
dc.titleNegatywność jako sefira surowego sądu mieszczaństwa. Faust i Hiobpl_PL
dc.title.alternativeNegativity as the Sephirah of Rigorous Judgment of the Bourgeoisie. Faust And Jobpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number28-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.referencesAdorno, T. W., 1999, Minima moralia, przeł. M. Łukasiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson, A., 2008, Na pustyni: kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesBloom, H., 1975, Kabbalah and Criticism. A Continuum Book, New York: The Seabury Press.pl_PL
dc.referencesDeleuze, G., 1997, Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa: Spacja.pl_PL
dc.referencesFine, L., 2003, Physician of the Soul, Healer of the Cosmos. Isaac Luria and His Kabbalistic Fellowship, Stanford, CA: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesFoucault, M., 2006, Słowa i rzeczy, przeł. T. Komendant, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesFreud, S., 1996, Objaśnianie marzeń sennych, przeł. R. Reszke, Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesHegel, G. W. F., 1968, Nauka logiki, przeł. A. Landman, Warszawa: PWN, t. II.pl_PL
dc.referencesHegel, G. W. F., 1969, Zasady filozofii prawa, przeł. A. Landman, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHegel, G. W. F., 1994, Wykłady z historii filozofii, przeł. Ś. F. Nowicki, Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesHegel, G. W. F., 2002, Fenomenologia ducha, przeł. Ś. F. Nowicki, Warszawa: Aletheiapl_PL
dc.referencesHyppolite, J., 1971, Figures de la pensée philosophique, Paris: PUF. Idel, M., 2006, Kabała. Nowe perspektywy, przeł. M. Krawczyk, Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.referencesKafka, F., 2007, Aforyzmy z Zürau, przeł. A. Szlosarek, Kraków: EMG.pl_PL
dc.referencesKristeva, J., 1974, La révolution du langage poétique, Paris: Seuil.pl_PL
dc.referencesLacan, J., 1975, Le Séminaire. Livre XX : Encore, Paris: Seuil.pl_PL
dc.referencesLacan, J., 2004, Le Séminaire. Livre X : L’angoisse, Paris: Seuil.pl_PL
dc.referencesLacan, J., 2007, Le Séminaire. Livre XVIII : D’un discours qui ne serait pas du semblant, Paris: Seuil.pl_PL
dc.referencesMann, T., 1960, Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesMarks, K., Engels, F., 1949, Manifest komunistyczny, [w:] Dzieła wybrane, Warszawa: Książka i Wiedza, t. I.pl_PL
dc.referencesOuaknin, M.-A., 2003, Concerto pour quatre consonnes sans voyelles. Audelà du principe d’identité, Paris: Payot.pl_PL
dc.referencesRosenzweig, F., 1998, Gwiazda zbawienia, przeł. T. Gadacz, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesSchmitt, C., 2000, Teologia polityczna i inne pisma, przeł. M. Cichocki, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesScholem, G., 1983, „La signification de la Loi dans la mystique juive”, [w:] Le Nom et les symboles de Dieu dans la mystique juive, trad. de M. R. Hayoun et G. Vajda, Paris: Cerf.pl_PL
dc.referencesScholem, G., 2003, La Kabbale, Paris: Gallimard.pl_PL
dc.referencesWeber, M., 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przeł. J. Miziński, Lublin: TEST.pl_PL
dc.relation.volume4pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord