Show simple item record

dc.contributor.authorWiończyk, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-05-24T17:11:53Z
dc.date.available2021-05-24T17:11:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35587
dc.description.abstractGirard indicates an ancient text which we perfectly know as one of the books of the Holy Scripture - the Book of Job. He presents the ominous face of the sacred, the idea of a divinity, in the name of which a scapegoat can be selected and executed. Job for Girard is an unsuccessful scapegoat, i.e. the one that has not accepted his fault. Had Job not rebel against the social intentions, today he would be an example of another subject of collective violence which brought unity to its community. The theory of Girard, who is of the opinion that each culture is based on founding murder and secondary sacralisation of the victim is particularly popular today, in the age of the problem of terrorism. Slavoj Žižek, commenting Benjamin, takes up this thread we are interested in. This theological dimension is divine violence, understood as intervention of a transcendent justice. Such an interpretation of religiously motivated terrorism is so far from Benjamin’s divine justice, that Žižek does not continue this thread. However, the person who does this is Płuciennik, who stresses that terrorists’ motivation has iconoclastic dimension. He notices that there is a strong current in the contemporary intellectual landscape, which refers to apocalyptic thinking, connected with retribution theology.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;26
dc.titleBoska przemoc. Wokół kozła ofiarnego René Girardapl_PL
dc.title.alternativeDivine Violence. Around René Girard’s Scapegoatpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number87-105pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.referencesBogusławski Marcin, 2010, Homo sacer w świecie chaosu, [w:] Ł. Musiał, M. Ratajczak (red.), W spawie Agambena. Konteksty krytyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesColli, Giorgio, 1991, Narodziny filozofii, przeł. S. Kasprzysiak, KrakówWarszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesGillespie, Michael, 2010, Martin Heidegger, przeł. A. Serafin, [w:] L. Strauss, J. Cropsey, (red.), Historia filozofii politycznej, Warszawa: Fronda.pl_PL
dc.referencesGirard, René, 1987, Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.pl_PL
dc.referencesGirard, René, 1992, Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, przeł. M. Goszczyńska, Warszawa: Spacja.pl_PL
dc.referencesGirard, René, 2006, Początki kultury, przeł. M. Romanek, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesHomer, 2008, Iliada, przeł. F. K. Dmochowski, Kraków: Greg.pl_PL
dc.referencesLipszyc, Adam, 2010, Włoski strajk generalny, [w:] Ł. Musiał, M. Ratajczak (red.), W spawie Agambena. Konteksty krytyki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesLipszyc, Adam, 2012, Sprawiedliwość na końcu języka. Czytanie Waltera Benjamina, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesPłuciennik, Jarosław, 2009, Literatura, głupcze! Laboratoria nowoczesnej kultury literackiej, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesZagajewski, Adam, 2010, Wiersze wybrane, Kraków: Wydawnictwo a5.pl_PL
dc.referencesŽižek, Slavoj, 2010, Przemoc. Sześć spojrzeń z ukosa, przeł. A. Górny, Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record