Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKurowska, Sara
dc.date.accessioned2021-05-25T09:43:47Z
dc.date.available2021-05-25T09:43:47Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35747
dc.description.abstractThis article focusses on the meta-literary thread in the correspondence exchanged between Sławomir Mrożek and Wojciech Skalmowski. The latter, wondering about the actual reason why writers create literature, provocatively reduced the metaphysical dimension of a work of art to learn about its contemporary actual value; whether it is was only trade-based. Baudelaire’s work as interpreted by Walter Benjamin became a major context indicating the diversity in the perception of the analysed problem depending on historical time. The article discusses how during his exchange with Skalmowski Mrożek tried to answer the title question about the reason why he created literature, and, which is the most important, how he started focussing on elements which he previously missed or marginalised.en
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest metaliteracki wątek korespondencji Sławomira Mrożka z Wojciechem Skalmowskim. Skalmowski, zastanawiając się nad właściwym powodem, dla którego pisarze tworzą literaturę, prowokacyjnie redukuje wymiar metafizyczny dzieła sztuki, by dowiedzieć się, jaka współcześnie jest jego rzeczywista wartość – czy jedynie handlowa? Ważnym kontekstem, pokazującym odmienność spojrzenia na analizowany problem w zależności od czasu historycznego, uczyniono twórczość Baudelaire’a w odczytaniu Waltera Benjamina. Celem pracy jest pokazanie, jak w trakcie dialogu ze Skalmowskim Mrożek próbuje odpowiedzieć na tytułowe pytanie o powód, dla którego tworzy literaturę oraz, co szczególnie ważne – jak zaczyna zwracać uwagę na elementy, które wcześniej przeoczał, marginalizował.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectSławomir Mrożeken
dc.subjectWojciech Skalmowskien
dc.subjecttradeen
dc.subjectproducten
dc.subjectoriginalityen
dc.subjectSławomir Mrożekpl
dc.subjectWojciech Skalmowskipl
dc.subjecthandelpl
dc.subjectproduktpl
dc.subjectpierwotnośćpl
dc.title„Dlaczego ja piszę?” Wokół filozofii pisania Sławomira Mrożkapl
dc.title.alternative“Why do I write?” On Sławomir Mrożek’s writing philosophyen
dc.typeArticle
dc.page.number115-127
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBenjamin Walter, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, trans. by Robert Reszke, Wydawnictwo Poznańskie, Warsaw 2011.pl
dc.referencesBlechacz Rafał, Tadej Krzysztof, Nie wstydzę się mówić o Panu Bogu, „Niedziela Ogólnopolska” 2017, issue 30, pp. 10–13, https://opoka.org.pl/biblioteka/Z/ZF/ZFS/niedziela201730-blechacz.html (access 22.07.2019).pl
dc.referencesCioran Emil, Zmierzch myśli, trans. by Anastazja Dwulit, Wydawnictwo KR, Warsaw 2004.pl
dc.referencesGombrowicz Witold, Dziennik 1953–1969, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2013.pl
dc.referencesHall Edward Twitchell, Taniec życia. Inny wymiar czasu, trans. by Radosław Nowakowski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warsaw 1999.pl
dc.referencesHilsbecher Walter, Tragizm, absurd, paradoks. Eseje, trans. by Sławomir Błaut, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1972.pl
dc.referencesKolankiewicz Leszek, Święty Artaud, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.pl
dc.referencesKorolko Mirosław, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warsaw 1990.pl
dc.referencesMaffesoli Michel, Rytm życia. Wariacje na temat świata wyobraźni ponowoczesnej, trans. by Agnieszka Karpowicz, Zakład Wydawniczy Nomos, Krakow 2012.pl
dc.referencesMárai Sándor, Niebo i ziemia, trans. by Feliks Netz, „Czytelnik”, Warsaw 2011.pl
dc.referencesMrożek Sławomir, Skalmowski, Listy 1970–2003, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2007.pl
dc.referencesSkalmowski Wojciech, Strzała Jan, Partner Sparringowy, „Tygodnik Powszechny” 2007, issue 17, p. 8.pl
dc.referencesSznajderman Monika, Błazen. Maski i metafory, Wydawnictwo ISKRY, Warsaw 2014.pl
dc.contributor.authorEmailsarakurowska@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.59.07
dc.relation.volume59


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0