Show simple item record

dc.contributor.authorGwarda, Dominika
dc.date.accessioned2021-06-01T08:23:02Z
dc.date.available2021-06-01T08:23:02Z
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36062
dc.description.abstractThe Evangelical-Augsburg Cemetery in Pabianice was founded in the beginnings of the Lutheran parish. Lutherans were founders of the textile industry and they contributed to development of the city. Their cemetery is a place of eternal rest for the members of the wealthiest families of Pabianice. Their social status and fortune is visibly reflected on their graves. The gravemarkers have high artistic values and were made by best sculptural companies and acclaimed artists – such as Johannes Schilling, the professor of Fine Arts Academy from Dresden, who created the statue of Christ on the grave of Krusche family. Most of the realizations were made by local companies and most of the gravemarkers with signatures were made by company of Antoni Urbanowski and Fiebigier & Frantz from Łódź. This is a reason why we can find some identical gravemarkers on the cemetery on Ogrodowa street in the near city. In the Lutheran cemetery there are realisations of most popular themes and styles in sepulchral art of XIX and XX century and many types of gravemarkers such as stellas, cippuses, aediculas, broken columns, obelisks or the most popular – simple or stylized crosses. Even though they were often designed for serial production, they are still beautiful piece of craft and important sign of the past.en
dc.description.abstractCmentarz ewangelicko-augsburski powstał w początkach istnienia parafii w Pabianicach. Luteranie zapoczątkowali przemysł tekstylny w mieście i przyczynili się do jego rozwoju, a cmentarz stał się miejscem wiecznego spoczynku najbogatszych mieszkańców miasta. Ich społeczny status i sukces finansowy są widoczne również na cmentarzu – ich nagrobki zostały wykonane przez najlepsze firmy kamieniarskie i uznanych artystów, takich jak choćby Johannes Schilling – profesor drezdeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, który jest twórcą figury Chrystusa na nagrobku rodziny Krusche. Większość realizacji pochodzi z lokalnych zakładów, a większość sygnatur na nagrobkach wskazuje na firmy z Łodzi – zakład Antoniego Urbanowskiego i firmę Fiebiger & Frantz, dlatego też na cmentarzu przy ulicy Ogrodowej w Łodzi możemy odnaleźć bliźniacze nagrobki. Na pabianickim cmentarzu znajdziemy realizacje najpopularniejszych stylów i tematów w sztuce sepulkralnej XIX i XX wieku, a także różne typy nagrobków – stele, cippusy, złamane kolumny, obeliski, nagrobki w typie aedicularnym i najpopularniejsze w tym zestawieniu – proste lub stylizowane krzyże. Mimo że często produkowane w wielu egzemplarzach, nadal pozostają cennym świadectwem epoki i wyrazem kunsztu rzeźbiarskiego ich twórców.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectCemeteryen
dc.subjectLutheransen
dc.subjectEvangelical-Augsburgen
dc.subjectPabianiceen
dc.subjectKruscheen
dc.subjectEnderen
dc.subjectKindleren
dc.subjectcmentarzpl
dc.subjectluteraniepl
dc.subjectewangelicko-augsburskipl
dc.subjectPabianicepl
dc.subjectKruschepl
dc.subjectEnderpl
dc.subjectKindlerpl
dc.titleCmentarz ewangelicko-augsburski w Pabianicach – dzieje i analiza wartości artystycznychpl
dc.title.alternativeThe Evangelical-Augsburg Cemetery in Pabianice – history and analysis of artistic valuesen
dc.typeArticle
dc.page.number95-118
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytetu Łódzkiego, absolwentka Instytutu Historii Sztukipl
dc.referencesADAMEK 1997 – Robert Adamek, Krusche, Ender, Kindler, Królowie bawełny w Pabianicach w XIX–XX w. Informator do wystawy, Pabianice 1997.pl
dc.referencesADAMEK /NOWAK 2005 – Robert Adamek, Tadeusz Nowak, 650 lat Pabianic. Studia i szkice, Łódź 2005.pl
dc.referencesBADZIAK /CHYLAK /ŁAPA 2014 – Kazimierz Badziak, Karol Chylak, Małgorzata Łapa, Łódź wielowyznaniowa. Dzieje wspólnot religijnych do 1914 r., Łódź 2014.pl
dc.referencesBARUCH 1903 – Maksymilian Baruch, Pabianice, Rzgów i wsie okoliczne. Monografia historyczna dawnych dóbr kapituły krakowskiej w sieradzkiem i łęczyckiem, Warszawa 1903.pl
dc.referencesCHAPEAUROUGE 2014 – Donat de Chapeaurouge, Symbole chrześcijańskie, Kraków 2014.pl
dc.referencesDOBROWOLSKI 1974 – Tadeusz Dobrowolski, Rzeźba neoklasyczna i romantyczna w Polsce, Wrocław 1974.pl
dc.referencesDOMINIKOWSKI 2004 – Jan Dominikowski, Nekropolia Łodzi Wielkoprzemysłowej. Cmentarz Stary przy ulicy ogrodowej – dzieje i sztuka 1854–1945, Łódź 2004, s. 97–104.pl
dc.referencesDOPART 2008 – Alicja Dopart, Stary Cmentarz Katolicki w Pabianicach 1824–2004, Pabianice, 2008, s. 28.pl
dc.referencesFEUILET 2006 – Michel Feuilet, Leksykon symboli chrześcijańskich, Poznań 2006.pl
dc.referencesGIGLEWICZ 2011 – Edward Giglewicz, Formy krzyża, [w:] Krzyż (Biblioteka Encyklopedii katolickiej, 6), red. Elżbieta Kasjaniuk, Lublin 2011.pl
dc.referencesGROCHOWSKA /STEFAŃSKI 2011 – Ewa Grochowska, Krzysztof Stefański, Kaplica grobowa Kindlerów w Pabianicach i witraże Richarda Schleina, [w:] Witraże secesyjne: tendencje i motywy, red. Tomasz Szybisty, Kraków 2011, s. 176–187.pl
dc.referencesHECKERT 2011 – Harry Heckert, Die chronik der Evangelisch-Augsburgischen Gemeinde zu Pabianice, Castrop Rauxel 2011.pl
dc.referencesKIRSCH 2012 – Piotr Kirsch, Dzieje Parafii ewangelicko-augsburskiej św. Piotra i Pawła w Pabianicach w latach 1914–1939, Łódź 2012.pl
dc.referencesKOPALIŃSKI 1991 – Władysław Kopaliński, Słownik Symboli, Warszawa 1991.pl
dc.referencesKOTULA/KRAKOWSKI 1980 – Adam Kotula, Piotr Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980.pl
dc.referencesKWIATKOWSKA 1995 – Maria Irena Kwiatkowska, Rzeźbiarze Warszawscy XIX wieku, Warszawa 1995.pl
dc.referencesPismo Święte 1962 – Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekładzie polskim W.O. Jakuba Wujka S. J., Kraków 1962.pl
dc.referencesPrzedsiębiorstwo 2013 – Przedsiębiorstwo Antoniego i Józefa Urbanowskich. Rodzina, dzieło twórcy, red. Katarzyna Kuropatwa-Pik, Marcin J. Szymański, Cezary Pawlak, Łódź 2013.pl
dc.referencesRożek 2010 – Michał Rożek, Idee i symbole sztuki chrześcijańskiej, Kraków 2010.pl
dc.referencesSTEFAŃSKI 2000 – Krzysztof Stefański, Zakład Antoniego Urbanowskiego – przyczynek do dziejów sztuki łódzkiej przełomu XIX i XX w., [w:] Sztuka w Łodzi. Materiały sesji naukowej zorganizowanej z okazji 45 rocznicy łódzkiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki w 575 rocznicę nadania Łodzi praw miejskich 4–5 czerwca 1998, Łódź 2000, s. 47–62.pl
dc.referencesSTEFAŃSKI 2013 – Krzysztof Stefański, Twórczy dorobek zakładu Antoniego Urbanowskiego – działalność na polu sztuki sepulkralnej i sakralnej oraz budownictwa, [w:] Przedsiębiorstwo 2013, s. 95–134.pl
dc.referencesTAYLOR 2006 – Richard Taylor, Przewodnik po symbolice kościoła, Warszawa 2006.pl
dc.references„Weg und Ziel” – „Droga i Cel”, nr 6, czerwiec 2009, s. 6.pl
dc.referencesWOŹNIAK 1995 – Krzysztof Woźniak, Protestanci Pabianiccy (Do 1914 r.). Szkic do portretu. [w:] „Pabianicana 3”, Pabianice 1995, s. 63–66.pl
dc.referenceshttp://pabianice.naszemiasto.pl/artykul/zdjecia/odnawiaja-pomniki-na-pabianickim-cmentarzu,1516711,galop,3285837,t,id,tm,zid.html [dostęp: 20.11.2018].pl
dc.referenceshttp://www.museum-mittweida.de/johannes-schilling-haus/ [dostęp: 20.11.2018].pl
dc.referenceshttp://www.pabianice.luteranie.pl [dostęp: 20.11.2018].pl
dc.referenceshttps://schilling-association.org/index.php/joh-schilling-en.html [dostęp: 20.11.2018].pl
dc.contributor.authorEmailgdominika17@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.08.05


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0