Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowakowska, Monika
dc.date.accessioned2021-06-01T08:23:04Z
dc.date.available2021-06-01T08:23:04Z
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36066
dc.description.abstractThe cemetery is a topic seemingly created to weave decadent reflections on the ephemerality and fragility of human life, so it is no wonder that it was eagerly taken up by Young Poland modernists. One of them was Józef Czajkowski (1872–1947) – an extremely versatile artist who contributed to the development of Polish architecture, craftsmanship and education, as well as an experimental graphic artist and painter. This is evidenced by the color lithograph from 1903, “Monastery Cemetery in Krakow” and the oil painting on canvas from 1910, “Winter Garden”, which is an extension of the graphic composition. Both in lithography and in an oil painting, Czajkowski showed his mastery in synthesizing a composition, building space and conveying the atmosphere of a place. Especially the tasteful nuances within the narrow range of white, black and brown, used in “Winter Garden”, show Czajkowski’s painterly class, as it turns out – a landscape’s painter as outstanding as his younger brother Stanisław Czajkowski. Both brothers were students of Jan Stanisławski. Although, Józef seems to be a more original and consummate colorist and symbolist, he has not devoted himself to painting. In his mature work, he strove to synthesize the arts, both in terms of workshop and content. That is why the sepulchral theme, appearing also in the 1900 painting “Kirkut”, does not seem to be accidental and deserves a thorough analysis – also in the context of research on graphics and painting of Young Poland’s modernism.en
dc.description.abstractCmentarz to temat wręcz stworzony do snucia dekadenckich rozważań nad ulotnością i kruchością ludzkiego życia, nic zatem dziwnego, że chętnie podejmowali go młodopolscy moderniści. Jednym z nich był Józef Czajkowski (1872–1947) – twórca niezwykle wszechstronny i zasłużony dla rozwoju polskiej architektury, rzemiosła i edukacji, a przy tym grafik i malarz eksperymentujący z kompozycją, kolorem i warsztatem. Świadczy o tym litografia barwna z 1903 roku jego autorstwa, zatytułowana Cmentarz klasztorny w Krakowie, oraz obraz olejny na płótnie z 1910 roku Ogród zimą, będący powtórzeniem, ale i rozwinięciem graficznej kompozycji. Czajkowski, dla którego zima ze swoim krajobrazem była ulubioną do uwieczniania porą roku (czego potwierdzeniem są dwa wybitne płótna: Sad w zimie z 1900 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie oraz namalowane rok później Zima. Paw w ogrodzie z Lwowskiej Galerii Sztuki), zarówno w litografii, jak i w obrazie olejnym dał popis maestrii w syntetyzowaniu kompozycji, budowaniu przestrzeni za pomocą kontrastów walorowych i barwnych i oddawaniu atmosfery miejsca. Zwłaszcza wysmakowane niuanse w obrębie wąskiej gamy bieli, czerni i brązów, zastosowane w Ogrodzie zimą, pokazują malarską klasę Czajkowskiego, jak się okazuje – równie wybitnego pejzażystę, jak jego młodszy brat Stanisław Czajkowski. Obaj bracia byli uczniami Jana Stanisławskiego. Józef wydaje się jednak być bardziej oryginalnym i wytrawnym kolorystą i symbolistą, choć nie poświęcił się malarstwu. W swojej dojrzałej twórczości dążył do syntezy sztuk, każde dzieło traktując wielopłaszczyznowo, pod względem poszukiwań tak warsztatowych, jak i treściowych. Dlatego wątek sepulkralny, pojawiający się także w obrazie Kirkut z 1900 roku, nie wydaje się być przypadkowy i zasługuje na wnikliwą analizę – także w kontekście badań nad grafiką i malarstwem młodopolskiego modernizmu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectJózef Czajkowskien
dc.subjectpaintingen
dc.subjectYoung Polanden
dc.subjectmodernismen
dc.subjectcemetariesen
dc.subjectJózefa Czajkowskipl
dc.subjectmalarstwopl
dc.subjectMłoda Polskapl
dc.subjectcmentarzepl
dc.titleCmentarz w malarstwie i grafice Józefa Czajkowskiegopl
dc.title.alternativeThe cemetery theme in paintings and graphics by Józef Czajkowskien
dc.typeArticle
dc.page.number179-188
dc.contributor.authorAffiliationMiejska Galeria Sztuki w Łodzipl
dc.referencesCHARAZIŃSKA/KOSSOWSKI 1996 – Elżbieta Charazińska, Łukasz Kossowski, Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996.pl
dc.referencesKOPALIŃSKI 1990 – Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.pl
dc.referencesKRZYSZTOFOWICZ-KOZAKOWSKA 2015 – Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Jan Stanisławski i jego uczniowie, Ożarów Mazowiecki 2015.pl
dc.referencesMłodopolskie fascynacje 2013 – Młodopolskie fascynacje. Malarstwo końca XIX i pierwszej połowy XX wieku z kolekcji prywatnej, red. M. Nowakowska, Katalog wystawy w Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013.pl
dc.referencesSztuka wszędzie 2012 – Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1944, red. M. Sitkowska, Warszawa 2012.pl
dc.referencesZawsze Młoda! 2012 – Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900 roku, red. K. Kulig-Janarek, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2012.pl
dc.referenceshttp://krakow-przewodnik.com.pl/krakowskie-zabytki/kosciol-reformatow-pw-sw-kazimierza/ [dostęp: 20.10.2020].pl
dc.referenceshttps://artinfo.pl/artysci/jozef-czajkowski/archiwum [dostęp: 26.10.2020].pl
dc.referenceshttps://sztuka.agraart.pl/licytacja/17/1005 [dostęp: 26.10.2020].pl
dc.referenceshttps://urbani.pl/architektura/architektura-dworkowa/ [dostęp: 26.10.2020].pl
dc.contributor.authorEmailmona.n4@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.08.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0