Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPełka, Artur
dc.contributor.editorMigodzińska, Maria
dc.contributor.editorStawikowska-Marcinkowska, Agnieszka
dc.date.accessioned2021-06-10T09:13:09Z
dc.date.available2021-06-10T09:13:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPełka A., Dramat migracyjny: Uchodźcy i echa Holocaustu w cyklu tekstów teatralnych Elfriede Jelinek, [w:] Migracja w języku, literaturze i kulturze, M. Migodzińska, A. Stawikowska-Marcinkowska (red.), WUŁ– Agent PR, Łódź–Kraków 2020, https://doi.org/10.18778/8220-339-4.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-339-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36141
dc.description.abstractInfluenced by events related to the spectacular protests held in Austrian refugee transit camps at the turn of 2012/13, Elfriede Jelinek created the text “The Charges” for the stage, borrowing its title from Aeschylus. This text soon became the most frequently staged – and not only – on German- speaking stages, a poignant documentary of the refugee drama. Moreover, it was updated several times by the writer, by adding more parts to it until December 2015. The resulting pentalogy not only documents the course of the mass exodus of those seeking refuge from the war, but also critically addresses its causes and, above all, the refugee policy of European countries and the related media manipulation, as well as – last but not least – the attitude towards the refugees of ordinary Europeans. In doing so, the Nobel Prize winner deconstructs the canonical texts of culture, thereby demythologizing the alleged foundation of humanism or Christian morale in Europe. An important element of this dismantling is the generation of “effects of the uncanny”, consisting in recalling the ghosts of the victims of past wars and extermination, including above all the victims of Nazi genocide. Jelinek’s text as an artistic intervention not only restores the idea of engaged theatre, but also – despite its pessimistic, as it were – neo-existentialist’ tone – advocates a model of the ‘remembered future’.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMigracja w języku, literaturze i kulturze;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectuchodźcypl_PL
dc.subjectmigracjapl_PL
dc.subjectteatrpl_PL
dc.subjectAustriapl_PL
dc.subjectludobójstwopl_PL
dc.titleDramat migracyjny: Uchodźcy i echa Holocaustu w cyklu tekstów teatralnych Elfriede Jelinekpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number9-19pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-340-0
dc.referencesAgamben, George (2008), Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, (tłum. Mateusz Salwa). Warszawa.pl_PL
dc.referencesButler, Judith (2010), Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, (tłum. Adam Ostolski). Warszawa.pl_PL
dc.referencesDunker, Axel (2003), Die anwesende Abwesenheit. Literatur im Schatten von Auschwitz. München.pl_PL
dc.referencesHaas, Ulrike (2012), Woher kommt der Chor. W: „Maske & Koturn“ nr 3, 2012. Göttingen, s. 13–30.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin (2001), Zasada racji, (tłum. Janusz Mizera). Kraków.pl_PL
dc.referencesJelinek, Elfriede (2015), Podopieczni, (tłum. Karolina Bikont). W: „Dialog” nr 4, 2015. Warszawa, s. 75–121.pl_PL
dc.referencesJelinek, Elfriede (2015a), Die Schutzbefohlenen. W: http://www.a-e-m-gmbh.com/ej/ fschutzbefohlene.htm [Dostęp: 27.10.2019].pl_PL
dc.referencesJelinek, Elfriede (2015b), Appendix. W: http://www.elfriedejelinek.com/fsbappendix.htm [Dostęp: 27.10.2019].pl_PL
dc.referencesJelinek, Elfriede (2015c), Coda. W: http://elfriedejelinek.com/fschutzbefohlene-coda.htm [Dostęp: 27.10.2019].pl_PL
dc.referencesKluge, Alexander (1996), Ich schulde der Welt einen Toten. Gespräche, Alexander Kluge/ Heiner Müller. Hamburg.pl_PL
dc.referencesKorzeniowska-Bihun, Anna (red.) (2018), Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa. Warszawa.pl_PL
dc.referencesMüller, Heiner (1989), Die Wunde Woyzeck. W: Müller, Heiner, Shakespeare Factory 2, Berlin.pl_PL
dc.referencesMüller, Heiner (1995), Auschwitz und kein Ende: ein Gespräch. Berlin.pl_PL
dc.referencesPewny, Katharina (2011), Das Drama des Prekären. Über Wiederkehr der Ethik in Theater und Performance. Bielefeld.pl_PL
dc.referencesSantayana, George (2015), Rozum w sztuce, (tłum. Translatorium Instytutu Filozofii UMK). Toruń.pl_PL
dc.referencesVogel, Juliane (2013), Intertextualität. W: Janke, Pia (red.), Jelinek-Handbuch. Stuttgart, Weimar, s. 47–55.pl_PL
dc.referencesWąsik, Monika (2015), Święte krowy i uchodźcy. Na marginesie „Podopiecznych” Elfriede Jelinek. W: „Dialog” nr 4, Warszawa, s. 122–137.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-339-4.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe